Klasszikus

A nem is olyan távoli Kelet

2022.01.05. 18:20
Ajánlom
December 30-án, a Zeneakadémia Solti Termében rendezték meg a Kínai Nemzeti Ifjúsági Zenekar tagjainak kamarakoncertjét, melyen zongoristaként Magyar Valentin működött közre.

Nemzetek és kultúrák kapcsolatának nem is lehet szebb példája, mint amikor művészek fordulnak egymás alkotásai felé, hát még amikor fiatal, akár csak tanulmányaikat folytató előadók tanulják meg és viszik színre a másik ország kultúrkincseit. Akik szívükön viselik a klasszikus zene jövőjét, bizonyára érdeklődve kapták fel a fejüket a Kínai Nemzeti Ifjúsági Zenekar december 30-i koncertjének hírére, ahol fiatal művészek kamarazenei produkcióit hallhattuk.

A Kínai Nemzeti Ifjúsági Zenekar (NYO China) 2015-ben jött létre azzal a céllal, hogy Kína legtehetségesebb fiatal muzsikusait gyűjtse össze. A résztvevők életkora 14 és 21 év közé esik, évente két meghallgatás során válogatják ki az új tagokat.

Kína több mint húsz tartományából érkeztek már fiatalok a zenekarba, de sokan jelentkeztek külföldről is, akik neves zeneművészeti intézményekben folytatják tanulmányaikat.

2017-es bemutatkozó koncertjük óta több sikeres turnét lebonyolítottak, és bár a pandémia valamelyest visszavetette a lehetőségeiket, a jelenlegi koncert is bizonyítja, hogy nem engedték el teljesen a növendékek kezét.

Nyolc ifjú muzsikus, négy vonós és négy fúvós érkezett Budapestre, az itteni zenésztársuk a Virtuózok komolyzenei tehetségkutatóból megismert, Junior Prima Díjjal frissen kitüntetett Magyar Valentin volt. A műsoron az egyetemes zenetörténet nagy mesterei mellett magyar és kínai szerzők szerepeltek. Már a körülmények is azt sugallták, hogy nem mindennapi eseménybe csöppent, aki eljött a Zeneakadémia Solti Termébe, meghallgatni a koncertet, hiszen az angol és kínai nyelven nyomtatott műsorfüzet, a magyarul és kínaiul tartott köszöntő mellett a zömében nem „tipikus” koncertjárók közül kikerülő hallgatóság is azt a benyomást keltette, hogy művészeti mellett társadalmi-kultúrdiplomáciai eseménynek is tanúi vagyunk.

Rozsa_Tamas_Zeneak_DSC_8915-181141.jpg

Magyar Valentin és a NYO China tagjainak koncertje a Zeneakadémia Solti Termében (Fotó/Forrás: Rózsa Tamás)

Mindezek után természetesen az elsődleges kérdés az volt, az érdekességen túl milyen művészi értéket tud képviselni egy ilyen koncert, megállja-e a helyét hangversenyként is. Természetesen a fiatal zenészeket nem érdemes túl szigorúan megítélni, hiszen ebben az életkorban szinte napról napra fejlődhet érzékelhető mértékben a teljesítményük. Ugyanakkor megérdemlik, hogy kellően komolyan vegyék őket, és a közönséget a produkciójuk színvonala, és ne csak a puszta ténye érdekelje.

A hangszerek természetéből adódóan nem meglepő ilyen korú művészek esetében, hogy a fúvósok jobban teljesítettek, mint a vonósok. Közülük emelkedett ki az est egyik legnagyszerűbb produkciót nyújtó közreműködője, a fuvolista Yuan Yu, aki már a koncertet indító Mozart-fuvolanégyesben kitűnt könnyed játékával.

A fiatal művész nem csupán technikai értelemben birtokolja a hangszerét, a virtuozitás nála nem cél, hanem eszköz, kiváló stílusérzékkel, eleganciával, kellemmel szólaltatta meg a darabokat

– nem csupán az említett Mozart-művet, hanem a második részben szereplő Rossini-szonátát is. Ki kell még emelni a klarinétos Zhiwei Nit, aki szintén magabiztosan uralta a hangszerét a bonyolultabb futamokban (amelyekre bőven akadt példa az első részben elhangzó Beethoven-duókban). A kvartettben még Yanjiao Lyu működött közre fagotton, Yaoqi Tang pedig kürtön. Ha a vonósok közül is ki akarunk emelni valakit, Shicong Li csellójátéka különösen a második részben, a vonósnégyesben előadott kínai népdalfeldolgozásban tűnt ki.

Rozsa_Tamas_Zeneak_DSC_9098-181141.jpg

Magyar Valentin és a NYO China tagjainak koncertje a Zeneakadémia Solti Termében (Fotó/Forrás: Rózsa Tamás)

Különösen izgalmassá tette a programot, hogy magyar és kínai szerzők művei is elhangzottak. Liszt, Bartók és Dohnányi darabjai közül az utóbbit teljes egészében a kínai vendégművészek játszották, magyar közreműködő nélkül. Saját zenekultúrájukból pedig Zhou Long kortárs kínai zeneszerző népdalfeldolgozásait adták elő.

Érdekes volt rövid különbséggel hallani, hogy a magyar és a kínai népzenei ihletésű művek mennyi hasonló zenei megoldással élnek, még a nyilvánvaló különbségek ellenére is, legyen szó akár a hangzásról, akár a dallamfordulatokról.

Ettől még persze nem magától értetődő, hogy a kínai zenészek jól játsszák a magyar muzsikát, de pont az ilyen találkozások és együttmuzsikálások segíthetik őket abban, hogy minél autentikusabban ismerhessék meg, hogyan kell a népi ihletésű magyar műveket előadni. Bartók Suite Paysanne Hongroise című népdalfeldolgozásaiban Yuan Yu kamarapartnere Magyar Valentin volt, aki mindkét rövid számában nagyon emlékezetes produkciót nyújtott. Különösen figyelemre méltó volt az az energia és – kellő időben beleadott – vadság, amivel a fiatal zongoraművész Liszt 1. Mefisztó-keringőjét megszólaltatta. Ebben az életkorban ilyen művészi öntudattal és dinamizmussal játszani már önmagában is elismerést érdemel.

Kiváló eseménynek lehettünk tanúi az elmúlt év végén a Zeneakadémián, egy olyan kezdeményezésnek, amely már meg is érlelte első gyümölcseit: a fiatal vendégművészek többször okoztak igen szép pillanatokat a hallgatóságnak. Köztudomású, hogy Kínában a klasszikus zene az elmúlt évtizedekben nagyon népszerűvé vált, így érdekes volt közvetlenül is megtapasztalni, mit tudnak a fiatal muzsikusok, és mivel gazdagíthatja az ő interpretációjuk az európai zenét.

Fejléckép: Magyar Valentin és a NYO China tagjainak koncertje a Zeneakadémia Solti Termében (fotó: Rózsa Tamás)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Meghalt Andrew Davis karmester

A világhírű angol karmestert, a Chicagói Lyric Opera korábbi zeneigazgatóját és számos neves operaház gyakori vendégét hosszú betegség után, nyolcvanéves korában érte a halál.
Klasszikus

Új operáján dolgozik Kurtág György

A kilencvennyolc éves zeneszerző a Klubrádiónak számolt be arról, hogy második operáját írja, amelyet a hetvenéves német szoprán, Maria Husmann számára komponál.
Színház

„A kutatóknak szükségük van inspirációt meríteni a művészetekből” – Karikó Katalin ellátogatott a Rózsavölgyi Szalon Nobel-díjról szóló előadására

Krausz Ferenc után újabb Nobel-díjas tudós, Karikó Katalin is megtekintette a Rózsavölgyi Szalon február közepén bemutatott A Díj című előadását, amely az „atombomba atyja és anyjaként” emlegetett Otto Hahn és Lise Meitner szenvedélyes párviadalát meséli el.
Színház

128. születésnapját ünnepli a Vígszínház – idén is megrendezik a Vígmajálist

Május 1-jén délután a Vígszínház meghirdeti a 2024/25-ös évad programját, majd a társulat tagjai részleteket adnak elő többek között olyan népszerű előadásokból, mint a Pinokkió, A Pál utcai fiúk, A padlás vagy A nagy Gatsby.
Könyv

Irodalom a Margitszigeten – jön a tavaszi Margó!

A fesztiválon mutatja be új kötetét mások mellett Háy János, Erdős Virág, Krusovszky Dénes és Cserna-Szabó András is. A közönség idén élő podcastfelvételeken is részt vehet a három nap során. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Budapesten rendezik meg a Simándy Énekversenyt

Szegedről az Eiffel Műhelyházba költözik a nagy hagyományú Simándy József Énekverseny. A huszonötödik jubileumát ünneplő megmérettetésen június 3. és 8 között mérkőzhetnek meg a fiatal énekesek.
Klasszikus lapszemle

Új operáján dolgozik Kurtág György

A kilencvennyolc éves zeneszerző a Klubrádiónak számolt be arról, hogy második operáját írja, amelyet a hetvenéves német szoprán, Maria Husmann számára komponál.
Klasszikus gyász

Meghalt Andrew Davis karmester

A világhírű angol karmestert, a Chicagói Lyric Opera korábbi zeneigazgatóját és számos neves operaház gyakori vendégét hosszú betegség után, nyolcvanéves korában érte a halál.
Klasszikus hír

Vezető karmesterként folytatja a munkát Vajda Gergely az Ensemble Ars Novával

A neves zeneszerző-karmester három éven át volt a francia kortárs zenei együttes rezidens művésze, ám a sikeres közös projekteknek köszönhetően a zenekar továbbra is együtt kíván dolgozni vele.
Klasszikus beszámoló

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.