Klasszikus

A nem is olyan távoli Kelet

2022.01.05. 18:20
Ajánlom
December 30-án, a Zeneakadémia Solti Termében rendezték meg a Kínai Nemzeti Ifjúsági Zenekar tagjainak kamarakoncertjét, melyen zongoristaként Magyar Valentin működött közre.

Nemzetek és kultúrák kapcsolatának nem is lehet szebb példája, mint amikor művészek fordulnak egymás alkotásai felé, hát még amikor fiatal, akár csak tanulmányaikat folytató előadók tanulják meg és viszik színre a másik ország kultúrkincseit. Akik szívükön viselik a klasszikus zene jövőjét, bizonyára érdeklődve kapták fel a fejüket a Kínai Nemzeti Ifjúsági Zenekar december 30-i koncertjének hírére, ahol fiatal művészek kamarazenei produkcióit hallhattuk.

A Kínai Nemzeti Ifjúsági Zenekar (NYO China) 2015-ben jött létre azzal a céllal, hogy Kína legtehetségesebb fiatal muzsikusait gyűjtse össze. A résztvevők életkora 14 és 21 év közé esik, évente két meghallgatás során válogatják ki az új tagokat.

Kína több mint húsz tartományából érkeztek már fiatalok a zenekarba, de sokan jelentkeztek külföldről is, akik neves zeneművészeti intézményekben folytatják tanulmányaikat.

2017-es bemutatkozó koncertjük óta több sikeres turnét lebonyolítottak, és bár a pandémia valamelyest visszavetette a lehetőségeiket, a jelenlegi koncert is bizonyítja, hogy nem engedték el teljesen a növendékek kezét.

Nyolc ifjú muzsikus, négy vonós és négy fúvós érkezett Budapestre, az itteni zenésztársuk a Virtuózok komolyzenei tehetségkutatóból megismert, Junior Prima Díjjal frissen kitüntetett Magyar Valentin volt. A műsoron az egyetemes zenetörténet nagy mesterei mellett magyar és kínai szerzők szerepeltek. Már a körülmények is azt sugallták, hogy nem mindennapi eseménybe csöppent, aki eljött a Zeneakadémia Solti Termébe, meghallgatni a koncertet, hiszen az angol és kínai nyelven nyomtatott műsorfüzet, a magyarul és kínaiul tartott köszöntő mellett a zömében nem „tipikus” koncertjárók közül kikerülő hallgatóság is azt a benyomást keltette, hogy művészeti mellett társadalmi-kultúrdiplomáciai eseménynek is tanúi vagyunk.

Rozsa_Tamas_Zeneak_DSC_8915-181141.jpg

Magyar Valentin és a NYO China tagjainak koncertje a Zeneakadémia Solti Termében (Fotó/Forrás: Rózsa Tamás)

Mindezek után természetesen az elsődleges kérdés az volt, az érdekességen túl milyen művészi értéket tud képviselni egy ilyen koncert, megállja-e a helyét hangversenyként is. Természetesen a fiatal zenészeket nem érdemes túl szigorúan megítélni, hiszen ebben az életkorban szinte napról napra fejlődhet érzékelhető mértékben a teljesítményük. Ugyanakkor megérdemlik, hogy kellően komolyan vegyék őket, és a közönséget a produkciójuk színvonala, és ne csak a puszta ténye érdekelje.

A hangszerek természetéből adódóan nem meglepő ilyen korú művészek esetében, hogy a fúvósok jobban teljesítettek, mint a vonósok. Közülük emelkedett ki az est egyik legnagyszerűbb produkciót nyújtó közreműködője, a fuvolista Yuan Yu, aki már a koncertet indító Mozart-fuvolanégyesben kitűnt könnyed játékával.

A fiatal művész nem csupán technikai értelemben birtokolja a hangszerét, a virtuozitás nála nem cél, hanem eszköz, kiváló stílusérzékkel, eleganciával, kellemmel szólaltatta meg a darabokat

– nem csupán az említett Mozart-művet, hanem a második részben szereplő Rossini-szonátát is. Ki kell még emelni a klarinétos Zhiwei Nit, aki szintén magabiztosan uralta a hangszerét a bonyolultabb futamokban (amelyekre bőven akadt példa az első részben elhangzó Beethoven-duókban). A kvartettben még Yanjiao Lyu működött közre fagotton, Yaoqi Tang pedig kürtön. Ha a vonósok közül is ki akarunk emelni valakit, Shicong Li csellójátéka különösen a második részben, a vonósnégyesben előadott kínai népdalfeldolgozásban tűnt ki.

Rozsa_Tamas_Zeneak_DSC_9098-181141.jpg

Magyar Valentin és a NYO China tagjainak koncertje a Zeneakadémia Solti Termében (Fotó/Forrás: Rózsa Tamás)

Különösen izgalmassá tette a programot, hogy magyar és kínai szerzők művei is elhangzottak. Liszt, Bartók és Dohnányi darabjai közül az utóbbit teljes egészében a kínai vendégművészek játszották, magyar közreműködő nélkül. Saját zenekultúrájukból pedig Zhou Long kortárs kínai zeneszerző népdalfeldolgozásait adták elő.

Érdekes volt rövid különbséggel hallani, hogy a magyar és a kínai népzenei ihletésű művek mennyi hasonló zenei megoldással élnek, még a nyilvánvaló különbségek ellenére is, legyen szó akár a hangzásról, akár a dallamfordulatokról.

Ettől még persze nem magától értetődő, hogy a kínai zenészek jól játsszák a magyar muzsikát, de pont az ilyen találkozások és együttmuzsikálások segíthetik őket abban, hogy minél autentikusabban ismerhessék meg, hogyan kell a népi ihletésű magyar műveket előadni. Bartók Suite Paysanne Hongroise című népdalfeldolgozásaiban Yuan Yu kamarapartnere Magyar Valentin volt, aki mindkét rövid számában nagyon emlékezetes produkciót nyújtott. Különösen figyelemre méltó volt az az energia és – kellő időben beleadott – vadság, amivel a fiatal zongoraművész Liszt 1. Mefisztó-keringőjét megszólaltatta. Ebben az életkorban ilyen művészi öntudattal és dinamizmussal játszani már önmagában is elismerést érdemel.

Kiváló eseménynek lehettünk tanúi az elmúlt év végén a Zeneakadémián, egy olyan kezdeményezésnek, amely már meg is érlelte első gyümölcseit: a fiatal vendégművészek többször okoztak igen szép pillanatokat a hallgatóságnak. Köztudomású, hogy Kínában a klasszikus zene az elmúlt évtizedekben nagyon népszerűvé vált, így érdekes volt közvetlenül is megtapasztalni, mit tudnak a fiatal muzsikusok, és mivel gazdagíthatja az ő interpretációjuk az európai zenét.

Fejléckép: Magyar Valentin és a NYO China tagjainak koncertje a Zeneakadémia Solti Termében (fotó: Rózsa Tamás)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.
Klasszikus hír

Február 10-ig lehet jelentkezni a Virtuózokba

2022-ben öt ország, Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország és Szlovénia fiatal művészei mérkőzhetnek meg a nemzetközi sztárokból álló szuperzsűri és a televíziónézők előtt.
Klasszikus magazin

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Klasszikus ajánló

Versenyművet ihletett az Oscar-díjas filmzene

A Pannon Filharmonikusok a tőle megszokott lendülettel, különleges zenetörténeti érdekességgel indítja az új évet a Müpában közönségének. A január 28-án pénteken, 19.30-tól felhangzó műsor egyik főszereplője „a vörös hegedű”, amelyet a káprázatos Elina Vähälä hegedűművésznő szólaltat meg.
Klasszikus gyász

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.