Klasszikus

A portugál lélek szíve

2004.03.23. 00:00
Ajánlom
Másfél éve, hogy a Millenáris Parkban havi rendszerességgel szerveznek világzenei koncerteket. Olyan, elsősorban a mai stílusokat, irányzatokat képviselő előadókat hívnak meg, akik művészi fokon művelik a választott műfajt – mondja Vasvári Pál, az intézmény zenei vezetője. Csütörtökön például egy hazánkban kevésbé, ám Európa- és Dél-Amerika-szerte jól ismert muzsika, a portugál gyökerű fado előadóművésze, Mísia lép fel a Millenáris Teátrumában.

A portugál lélek szíve – ahogy a fadót jellemzik – az egyik legősibb városi népzene, máig vitatott eredettel. Egyes vélekedések szerint a móroktól származik – ezzel magyarázható melankolikus-szomorkás jellege. Más elméletek viszont a gyökereket a brazil rabszolgák zenéjéig vezetik vissza, amit a hazaérkező tengerészek hozhattak be Portugáliába. Esetleg afrikai táncként, a városi szegények adaptációjában került Lisszabon utcáira a XIX. században, de az is lehet, hogy már a középkori trubadúrok és udvari bolondok repertoárjában is szerepelt. Bárhonnan is származzék, szövege változatlan: végzetről, szerelmi megcsalásról, halálról és az elmúlásról szól. Azt tartják, sikertelen az a fadoelőadó, aki nem tud könnyeket csalni a közönség szemébe. A műfaj egyszemélyes előadót kíván, aki lehet nő vagy férfi (bár a fado megszállottjai a gyengébbik nem performansza mellett törnek pálcát), és két gitárkíséretet. A fadoművész egy helyben áll: mozgást csak gesztikulálással és mimikával produkálhat. A fado hasonlatos az argentin tangóhoz vagy az amerikai blueshoz – megmagyarázhatatlan, érezni kell és megtapasztalni. E műfaj Portugáliában a múlt század közepén élte reneszánszát. Jelenkori – talán leghíresebb – képviselője Mísia (aki előadói nevét Picasso és Proust barátja, Misia Sert után vette fel) a tradicionális fadót irodalmi vonatkozásokkal, híres versek feldolgozásaival, kortárs költők műveivel gazdagítja. Legutóbbi, Canto című lemeze kapcsán a Nürnberger Nachrichten Mísiát a kortárs szomorú sanzon úttörőjeként és legérzékenyebb képviselőjeként jellemezte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.