Klasszikus

A puding próbája

2005.06.10. 00:00
Ajánlom
Hogy Sir Roger Norrington nagy showman, arról a Zeneakadémia nagyszámúnak nem mondható közönsége meggyőződhetett szerda este. Norrington verbálisan, mimikában, táncban és „klasszikusabb” vezénylésben is bemutatkozott, mellesleg egy igen jó Bach-hangversenyt hallhattunk. És ez a lényeg.

Sybilla Rubens hangszálgyulladása miatt a beharangozott két kantáta helyett mindvégig zenekari művek voltak műsoron. Bár Sir Roger ezt rögtön kétségbe vonta: kamarazenének nevezte a Brandenburgi versenyeket, ahol a karmesternek nincs keresnivalója. „Szeretem Bachot, és ha megengedik, most közelről fogom hallgatni, maguk meg perdüljenek táncra, ha tetszik”. És valóban nem nevezhető vezénylésnek, amit a Camerata Salzburg műsorát nyitó 6. brandenburgi verseny során egy széken ülve művelt: elrévedt, egy-egy gesztust néha megrajzolt a kezével, kifordult a közönséghez, ránk mosolygott, táncolunk-e már. A zene pedig ment a maga útján, zavartalanul és természetesen. A 6. brandenburgi versenyben mindenki szólószerepet kapott, a két brácsás közülük is kiemelendő – az eredmény: kamarazene és versenymű egyszerre, rengeteg belső szólammal, játékkal, a zenei folyamatok egymásutánjának világos logikájú bemutatásával. A lassú kezdőtétel ellentételezéséül a záró Allegro szinte prestóra sikeredett.

A d-moll kettősverseny alatt Norrington már többet mutatott, érdekes módon felénk, a közönség felé fordulva, de itt is inkább a két hegedűszólista vezetett, az együttes és karmestere inkább alkalmazkodott hozzájuk. Nekem különösen a Camerata Salzburg első hegedűszólót játszó koncertmesterének, Natalie Chee-nek játéka tetszett, de az egész interpretáció ragyogó volt. A zárótételben ugyan nem mindig sikerült megtalálni egymást, de úgy éreztem: ebbe az estébe ez is belefér, itt ugyanis nem a makulátlanul precíz, lemezkészen steril játékért gyűltünk össze, hanem azért, hogy egy emberközelibb Bachot hallhassunk.

A szünet után az 5. brandenburgi verseny a két első műsorszám elegyét hozta: ez a mű ténylegesebben versenymű, a concertáló három hangszer és az együttes mégis kamarázik. Norrington ismét a széken foglalt helyet, de valamivel többet intett, mint a másik brandenburgiban. Különösen a csembaló szólója kápráztatott el precizitásával, világos polifóniájával, és öröm volt nézni, a zenészek milyen őszintén örülnek a sikernek, hogy gratulálnak egymásnak. Jó lehet ebben a kamarazenekarban élni.

A műsor végére maradt a legsúlyosabb zene, a C-dúr szvit. Itt Norrington már igazán dirigált, bár nem taktírozott, inkább a hangsúlyokkal és az ívekkel törődött, és olykor némileg didaktikus, erőteljesen a közönségnek és nem a zenekarnak szóló mozgásából az is világossá vált, adott esetben e barokk táncokat egytől egyig el tudná lejteni. Így vált a szvit igazán táncos karakterű örömzenévé.

Hogy abban, amit hallottunk, mennyi Norrington érdeme, nem tudnám megmondani, alighanem sok – bár az együttes Bernhard Paumgartner és főleg Végh Sándor keze alatt is nagyszerű volt. Norrington varázslatos egyéniség, de csak szeretné azt mutatni, hogy olyan, mint Cippolla – inkább szelíd varázsló ő, nagy pedagógus, aki elsősorban azt tanítja meg zenészeinek, majd rajtuk keresztül nekünk is, hogy nem kell félni attól, hogy a zene játék; akkor se, ha a legnagyobb szerző legnemesebb játéka. És játék közben mosolyogni kell. Így mi is mosolyogva távoztunk erről a szép és mély zenei élményt adó estéről.

(2005. június 8. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem; A Camerata Salzburg koncertje; Bach: 6. brandenburgi verseny, BWV 1051; d-moll versenymű két hegedűre és zenekarra; 5. brandenburgi verseny BWV 1050; C-dúr szvit, BWV 1066; Vez.: Sir Roger Norrington)

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Mindennek a magyar irodalom a közepe” – Valuska László a tízéves Margó Fesztiválról

Több mint 60 programmal, könyvbemutatókkal, koncertekkel és irodalmi sétákkal jelentkezik a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár október 14. és 17. között a Várkert Bazárban. A jubileum alkalmából a fesztivál alapítójával, programigazgatójával beszélgettünk.
Könyv

Egy stadionnyi Paradicsom – Nádasdy Ádám az új Dante-fordításról

Egy közös karácsonyi italozás alkalmával jutott Nádasdy Ádám és Térey János arra a megállapításra, hogy Dante Isteni színjátékának Paradicsom részét újra kéne fordítani. Nem azért, mert Babits szövege ne lenne jó, nagyon is szép, a mai olvasóközönség viszont már nehezebben fogadja be. Az új változat elkészült, Nádasdy Ádám, a mű fordítója pedig a 2021-es Budapesti Őszi Fesztivál keretében ismertette a művet a Márai Sándor Kulturális Központban.
Klasszikus

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Vizuál

A rejtélyes Margaret Watkins - Fotóhónap2021

Tükröződő csónak a vízen, személyes tárgyak a fürdőszobában, festői portrék és ipari tájak, kaleidoszkóp-szerű montázsok – mind-mind eredeti nyomatok Margaret Watkins titokzatos fekete dobozából. A Fotóhónap2021 központi tárlata a méltatlan módon elfeledett életműből válogat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Klasszikus videó

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.
Klasszikus ajánló

Vidovszky László-est a Zeneakadémián

Vidovszky László korai munkásságát mutatja be az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, abszurd hanghatásokat felvonultató zenemű, kamaraopera és filmvetítés is szerepel a programban.
Klasszikus ajánló

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Klasszikus beszámoló

Zeneszerzők párbeszéde – Beszélgetés Georges Aperghisszel

Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány zeneszerző-beszélgetései, a mustMEET Composers sorozat legújabb vendége a görög származású zenés színházi alkotó, Georges Aperghis volt.