Klasszikus

A puding próbája

2005.06.10. 00:00
Ajánlom
Hogy Sir Roger Norrington nagy showman, arról a Zeneakadémia nagyszámúnak nem mondható közönsége meggyőződhetett szerda este. Norrington verbálisan, mimikában, táncban és „klasszikusabb” vezénylésben is bemutatkozott, mellesleg egy igen jó Bach-hangversenyt hallhattunk. És ez a lényeg.

Sybilla Rubens hangszálgyulladása miatt a beharangozott két kantáta helyett mindvégig zenekari művek voltak műsoron. Bár Sir Roger ezt rögtön kétségbe vonta: kamarazenének nevezte a Brandenburgi versenyeket, ahol a karmesternek nincs keresnivalója. „Szeretem Bachot, és ha megengedik, most közelről fogom hallgatni, maguk meg perdüljenek táncra, ha tetszik”. És valóban nem nevezhető vezénylésnek, amit a Camerata Salzburg műsorát nyitó 6. brandenburgi verseny során egy széken ülve művelt: elrévedt, egy-egy gesztust néha megrajzolt a kezével, kifordult a közönséghez, ránk mosolygott, táncolunk-e már. A zene pedig ment a maga útján, zavartalanul és természetesen. A 6. brandenburgi versenyben mindenki szólószerepet kapott, a két brácsás közülük is kiemelendő – az eredmény: kamarazene és versenymű egyszerre, rengeteg belső szólammal, játékkal, a zenei folyamatok egymásutánjának világos logikájú bemutatásával. A lassú kezdőtétel ellentételezéséül a záró Allegro szinte prestóra sikeredett.

A d-moll kettősverseny alatt Norrington már többet mutatott, érdekes módon felénk, a közönség felé fordulva, de itt is inkább a két hegedűszólista vezetett, az együttes és karmestere inkább alkalmazkodott hozzájuk. Nekem különösen a Camerata Salzburg első hegedűszólót játszó koncertmesterének, Natalie Chee-nek játéka tetszett, de az egész interpretáció ragyogó volt. A zárótételben ugyan nem mindig sikerült megtalálni egymást, de úgy éreztem: ebbe az estébe ez is belefér, itt ugyanis nem a makulátlanul precíz, lemezkészen steril játékért gyűltünk össze, hanem azért, hogy egy emberközelibb Bachot hallhassunk.

A szünet után az 5. brandenburgi verseny a két első műsorszám elegyét hozta: ez a mű ténylegesebben versenymű, a concertáló három hangszer és az együttes mégis kamarázik. Norrington ismét a széken foglalt helyet, de valamivel többet intett, mint a másik brandenburgiban. Különösen a csembaló szólója kápráztatott el precizitásával, világos polifóniájával, és öröm volt nézni, a zenészek milyen őszintén örülnek a sikernek, hogy gratulálnak egymásnak. Jó lehet ebben a kamarazenekarban élni.

A műsor végére maradt a legsúlyosabb zene, a C-dúr szvit. Itt Norrington már igazán dirigált, bár nem taktírozott, inkább a hangsúlyokkal és az ívekkel törődött, és olykor némileg didaktikus, erőteljesen a közönségnek és nem a zenekarnak szóló mozgásából az is világossá vált, adott esetben e barokk táncokat egytől egyig el tudná lejteni. Így vált a szvit igazán táncos karakterű örömzenévé.

Hogy abban, amit hallottunk, mennyi Norrington érdeme, nem tudnám megmondani, alighanem sok – bár az együttes Bernhard Paumgartner és főleg Végh Sándor keze alatt is nagyszerű volt. Norrington varázslatos egyéniség, de csak szeretné azt mutatni, hogy olyan, mint Cippolla – inkább szelíd varázsló ő, nagy pedagógus, aki elsősorban azt tanítja meg zenészeinek, majd rajtuk keresztül nekünk is, hogy nem kell félni attól, hogy a zene játék; akkor se, ha a legnagyobb szerző legnemesebb játéka. És játék közben mosolyogni kell. Így mi is mosolyogva távoztunk erről a szép és mély zenei élményt adó estéről.

(2005. június 8. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem; A Camerata Salzburg koncertje; Bach: 6. brandenburgi verseny, BWV 1051; d-moll versenymű két hegedűre és zenekarra; 5. brandenburgi verseny BWV 1050; C-dúr szvit, BWV 1066; Vez.: Sir Roger Norrington)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.