Klasszikus

A puding próbája

2005.06.10. 00:00
Ajánlom
Hogy Sir Roger Norrington nagy showman, arról a Zeneakadémia nagyszámúnak nem mondható közönsége meggyőződhetett szerda este. Norrington verbálisan, mimikában, táncban és „klasszikusabb” vezénylésben is bemutatkozott, mellesleg egy igen jó Bach-hangversenyt hallhattunk. És ez a lényeg.

Sybilla Rubens hangszálgyulladása miatt a beharangozott két kantáta helyett mindvégig zenekari művek voltak műsoron. Bár Sir Roger ezt rögtön kétségbe vonta: kamarazenének nevezte a Brandenburgi versenyeket, ahol a karmesternek nincs keresnivalója. „Szeretem Bachot, és ha megengedik, most közelről fogom hallgatni, maguk meg perdüljenek táncra, ha tetszik”. És valóban nem nevezhető vezénylésnek, amit a Camerata Salzburg műsorát nyitó 6. brandenburgi verseny során egy széken ülve művelt: elrévedt, egy-egy gesztust néha megrajzolt a kezével, kifordult a közönséghez, ránk mosolygott, táncolunk-e már. A zene pedig ment a maga útján, zavartalanul és természetesen. A 6. brandenburgi versenyben mindenki szólószerepet kapott, a két brácsás közülük is kiemelendő – az eredmény: kamarazene és versenymű egyszerre, rengeteg belső szólammal, játékkal, a zenei folyamatok egymásutánjának világos logikájú bemutatásával. A lassú kezdőtétel ellentételezéséül a záró Allegro szinte prestóra sikeredett.

A d-moll kettősverseny alatt Norrington már többet mutatott, érdekes módon felénk, a közönség felé fordulva, de itt is inkább a két hegedűszólista vezetett, az együttes és karmestere inkább alkalmazkodott hozzájuk. Nekem különösen a Camerata Salzburg első hegedűszólót játszó koncertmesterének, Natalie Chee-nek játéka tetszett, de az egész interpretáció ragyogó volt. A zárótételben ugyan nem mindig sikerült megtalálni egymást, de úgy éreztem: ebbe az estébe ez is belefér, itt ugyanis nem a makulátlanul precíz, lemezkészen steril játékért gyűltünk össze, hanem azért, hogy egy emberközelibb Bachot hallhassunk.

A szünet után az 5. brandenburgi verseny a két első műsorszám elegyét hozta: ez a mű ténylegesebben versenymű, a concertáló három hangszer és az együttes mégis kamarázik. Norrington ismét a széken foglalt helyet, de valamivel többet intett, mint a másik brandenburgiban. Különösen a csembaló szólója kápráztatott el precizitásával, világos polifóniájával, és öröm volt nézni, a zenészek milyen őszintén örülnek a sikernek, hogy gratulálnak egymásnak. Jó lehet ebben a kamarazenekarban élni.

A műsor végére maradt a legsúlyosabb zene, a C-dúr szvit. Itt Norrington már igazán dirigált, bár nem taktírozott, inkább a hangsúlyokkal és az ívekkel törődött, és olykor némileg didaktikus, erőteljesen a közönségnek és nem a zenekarnak szóló mozgásából az is világossá vált, adott esetben e barokk táncokat egytől egyig el tudná lejteni. Így vált a szvit igazán táncos karakterű örömzenévé.

Hogy abban, amit hallottunk, mennyi Norrington érdeme, nem tudnám megmondani, alighanem sok – bár az együttes Bernhard Paumgartner és főleg Végh Sándor keze alatt is nagyszerű volt. Norrington varázslatos egyéniség, de csak szeretné azt mutatni, hogy olyan, mint Cippolla – inkább szelíd varázsló ő, nagy pedagógus, aki elsősorban azt tanítja meg zenészeinek, majd rajtuk keresztül nekünk is, hogy nem kell félni attól, hogy a zene játék; akkor se, ha a legnagyobb szerző legnemesebb játéka. És játék közben mosolyogni kell. Így mi is mosolyogva távoztunk erről a szép és mély zenei élményt adó estéről.

(2005. június 8. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem; A Camerata Salzburg koncertje; Bach: 6. brandenburgi verseny, BWV 1051; d-moll versenymű két hegedűre és zenekarra; 5. brandenburgi verseny BWV 1050; C-dúr szvit, BWV 1066; Vez.: Sir Roger Norrington)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.