Klasszikus

A Recercare régizenével ünnepli Hamvas Béla születésnapját

2017.03.19. 14:17
Ajánlom
Néhány zenetanár és zenész régizenei együttest alapított a Balaton északi partján. Nincsen fotósuk, nincsen PR-menedzserük, de már négyszer rendeztek fesztivált Veszprémben, és folyamatosan koncerteznek. Az eredmény a korrumpálatlan, hamisítatlan zenei élmény. Hamvas Béla születésnapján végre fővárosi Nádor-teremben is felléphet a Recercare Régizenei Műhely.
Recercare Régizenei Műhely: Sipos Csaba, Nagy Csaba, Suda Magdolna, Reményi Árpád, Kallai Nóra

Recercare Régizenei Műhely: Sipos Csaba, Nagy Csaba, Suda Magdolna, Reményi Árpád, Kallai Nóra (Fotó/Forrás: Holló Zsuzsa)

Ha képzőművészetről beszélünk, az utca emberének azonnal eszébe jut Michelangelo vagy da Vinci, de a reneszánsz zenéről semmit sem tud

– mondta egyszer nekem Nagy Csaba alapító, lantművész. Ennek ellenére a Balaton-felvidéken állandóan koncertező együttesnek sikerült igényt teremtenie a régizenére: 2016-ban már negyedszerre rendezték meg Veszprémvölgyben a Régizenei Napokat, amelyen a szakma élvonalába tartozó Les Basses Réunies is részt vett.

Az együttes története több mint hat évre nyúlik vissza. Ekkortájt Suda Magdolna, Nagy Csaba és az Orlando énekegyüttes karnagya, Vikman Pál több helyen is muzsikált együtt, némely alkalmakon viola da gambával kiegészülve. Ismeretlenségük humoros esetet is eredményezett: „Egyszer az Orlando helyett ugrottunk be Magdival, de elfelejtettünk bemutatkozni – meséli Csaba. –

Eljátszottuk a koncertet, aztán a végén felállt a közönségből valaki: »Elnézést, de kik maguk?«”

Ebből az együttműködésből jött létre 2011-ben a Recercare, céljuk nem egyszerűen egy előadóegyüttes létrehozása volt, „nem kiszolgálni akartak zenével”, hanem kreatív műhelyként működni. Ezzel összhangban több évig is repertoáron maradhatnak művek, melyek aztán jelentős átalakulásokon mennek keresztül. „Egy zeneműnek mindig az az olvasata fontos, amelyik éppen sokat jelent számunkra vagy valamelyikünk számára” – mondta Csaba. – „Nem lehet megunni ezeket a találkozásokat a zenével, ahogy nem lehet megunni az igazi barátokkal való találkozásokat sem.”

A Recercare tehát nem kifelé terjeszkedik, hanem befelé. Elsősorban nem azt szeretné, ha hatalmas koncerttermekben játszhatnának, sokkal fontosabb számukra a művekben megélt belső utazás. Ez az intim hang jól hallatszik a koncertjeiken, és mindig hatalmas élmény. Nem reneszánsz tánczenét játszanak, hanem egyfajta meditatív állapotba juttatnak.

Az együttes tagjaiban egy dolog közös: gyerek- vagy kamaszkori szerelem náluk a régizene.

Nagy Csaba autodidakta kezdett lanton tanulni, később, ha tehette, mesterkurzusokon tökéletesítette a tudását. Példaképe Hopkinson-Smith, aki számos régi művet fedezett fel a mai hallgatók számára.

Suda Magdolna „énekel, amióta az eszét tudja”, de csak az utóbbi években határozta el, hogy az első helyre teszi a zenélést az életében. „A régizene Ámor-nyila Monteverdi Orfeójának előadásán talált el. Győzködtek, hogy tanuljak zenei pályán, de meg voltam győződve, hogy nem menne nekem a kötelező zongora.”

Kallai Nóra Grazban viola da gamba szakon tanult, majd a brüsszeli Királyi Konzervatóriumban is diplomát szerzett. Játszott már az Európai Unió Barokk Zenekarában, az Armonico Tributóban, az Orfeo és a Savaria Barokk Zenekarokban, illetve kamaraegyüttesekben. 2012-ben került kapcsolatba az Recercare-val, játéka nagyban meghatározza a hangzásukat.

Reményi Árpád lantművész egy YouTube-videó kapcsán ismerkedett össze Csabával, mindketten zeneiskolai tanárok. Sipos Csaba ütőhangszeres is Veszprémben tanít.

Király Nóra

Király Nóra (Fotó/Forrás: Nagy Lajos)

Király Nóra viszont elmondta, ő soha nem kapott intézményi keretek között zenei képzést. Kislánykorában élt már benne „egy romantikus elképzelés”, hogy hárfázni szeretne, később egy hangszerkészítő Svájcban készített is neki egy reneszánsz hangszert. Franciaországban Nóra&moy néven alapított együttest Xavier Terrasa zenésszel. Magyarországra visszatérve kereste az alkalmat, hogy zenélhessen, így találkozott a Recercaréval. „Csaba akkor már egy éve üldözött egy hárfás lányt” – meséli Magdi. „A postaládájába tömködtem a kottalapokat, de hiába” – teszi hozzá az alapító lantművész. Nóra pont jókor érkezett.

Szászvárosi Sándor az utóbbi időszakban sűrű vendége a zenekarnak. Két évvel azután, hogy a Zeneakadémián csellóművészi diplomát szerzett, a Minden áldott reggel című film hatására határozta el, hogy a viola da gambát választja. A 2000-es évektől kezdve sokat tett azért, hogy a hangszert alapfokon és középfokon is oktassák. A Hungaroton vele készítette első gambalemezeit. A Custos Consort Régizenei Műhely és a Custos Viol Consort alapítója.

Miért éppen Hamvas Béla?

Nagy Csaba elmondta, Hamvas gondolatai végigkísérik egész felnőtt életét, de még az együttes történetében is sűrűn felbukkan a személye. A március 22-i koncert is a Hamvas Béla Alapítvány szervezésében kerül megrendezésére. Az író-filozófus 120. születésnapját ünnepelve Dufay, Landini, Solage, de Perusio, Juan Encina és Diego Ortiz művei közben Kovács Előd idéz a szerző írásaiból. Nem tudom, pontosan mit, de lehet, hogy a lent olvasható részletet is a Titkos Jegyzőkönyvből, mely jól leírja, miben különbözik a régizene egy Beethoven-szimfóniától.

„A zene lelket felizgató módon hat. (...) Ez a lelket felizgató művészet, szemben a lelket megfékező művészettel, a mágikus művészet, szemben az orfikus művészettel, amikor képes vagyok valamire, amire pedig nem vagyok képes, amikor értek valamit, amit nem értek. Ez a mágia. Ez a mámor és az imagináció és az enthuziazmus. Az orfikus művészet mindent a helyére tesz és kiegyensúlyoz és fegyelmez és a lélekre felemelő módon hat, mint Pindaros ódája, vagy a Divina Commedia vagy egy Bach-fúga, vagy a Parthenon, vagy egy Raffael-kép. A mágikus művészet a mélységet felidéző és az egyensúlyt felbontó művészet, amely lelket felizgató módon hat, mint a Faust, vagy egy Beethoven-szonáta, vagy egy Van Gogh-kép, vagy egy kései Michelangelo-szobor. Az orfikus művészet emblémája a kristály, a mágikusé az örvény.”

A Recercare Régizenei Műhely koncertje március 22-én 19:30-kor lesz a Nádor-teremben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Vizuál

Nézze meg ingyenesen az európai film legjobbjait a Lux-díj online csatornáján

A Lux Közönségdíj online mozicsatornáján május 16-ig ingyenesen megtekinthető három sokszorosan díjazott európai film: az Oscar- és Európa-díjas Még egy kört mindenkinek, az Oscar-jelölt Kollektíva és a Corpus Christi című alkotás. A közönség szavazatait is várják.
Klasszikus

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.
Színház

Lehoczky Zsuzsa a Nemzet Színésze

Május 11-én új tagot választottak a Nemzet Színésze cím birtokosai. A Törőcsik Mari halálával megüresedett helyre Lehoczky Zsuzsát választotta a jelenlegi tizenegy tag.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.
Klasszikus hír

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Klasszikus hír

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.
Klasszikus hír

Mesterhangszerek használatára lehet pályázni

A Magyar Állami Operaház pályázatot hirdet magyar állampolgárok, valamint felsőfokú zenei végzettséggel rendelkezők számára: állami tulajdonban lévő mesterhangszerek több évre szóló használatára lehet jelentkezni.
Klasszikus újranyitás

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.