Recercare Régizenei Műhely: Sipos Csaba, Nagy Csaba, Suda Magdolna, Reményi Árpád, Kallai Nóra (Fotó/Forrás: Holló Zsuzsa)
Ha képzőművészetről beszélünk, az utca emberének azonnal eszébe jut Michelangelo vagy da Vinci, de a reneszánsz zenéről semmit sem tud
– mondta egyszer nekem Nagy Csaba alapító, lantművész. Ennek ellenére a Balaton-felvidéken állandóan koncertező együttesnek sikerült igényt teremtenie a régizenére: 2016-ban már negyedszerre rendezték meg Veszprémvölgyben a Régizenei Napokat, amelyen a szakma élvonalába tartozó Les Basses Réunies is részt vett.
Az együttes története több mint hat évre nyúlik vissza. Ekkortájt Suda Magdolna, Nagy Csaba és az Orlando énekegyüttes karnagya, Vikman Pál több helyen is muzsikált együtt, némely alkalmakon viola da gambával kiegészülve. Ismeretlenségük humoros esetet is eredményezett: „Egyszer az Orlando helyett ugrottunk be Magdival, de elfelejtettünk bemutatkozni – meséli Csaba. –
Eljátszottuk a koncertet, aztán a végén felállt a közönségből valaki: »Elnézést, de kik maguk?«”
Ebből az együttműködésből jött létre 2011-ben a Recercare, céljuk nem egyszerűen egy előadóegyüttes létrehozása volt, „nem kiszolgálni akartak zenével”, hanem kreatív műhelyként működni. Ezzel összhangban több évig is repertoáron maradhatnak művek, melyek aztán jelentős átalakulásokon mennek keresztül. „Egy zeneműnek mindig az az olvasata fontos, amelyik éppen sokat jelent számunkra vagy valamelyikünk számára” – mondta Csaba. – „Nem lehet megunni ezeket a találkozásokat a zenével, ahogy nem lehet megunni az igazi barátokkal való találkozásokat sem.”
A Recercare tehát nem kifelé terjeszkedik, hanem befelé. Elsősorban nem azt szeretné, ha hatalmas koncerttermekben játszhatnának, sokkal fontosabb számukra a művekben megélt belső utazás. Ez az intim hang jól hallatszik a koncertjeiken, és mindig hatalmas élmény. Nem reneszánsz tánczenét játszanak, hanem egyfajta meditatív állapotba juttatnak.
Az együttes tagjaiban egy dolog közös: gyerek- vagy kamaszkori szerelem náluk a régizene.
Nagy Csaba autodidakta kezdett lanton tanulni, később, ha tehette, mesterkurzusokon tökéletesítette a tudását. Példaképe Hopkinson-Smith, aki számos régi művet fedezett fel a mai hallgatók számára.
Suda Magdolna „énekel, amióta az eszét tudja”, de csak az utóbbi években határozta el, hogy az első helyre teszi a zenélést az életében. „A régizene Ámor-nyila Monteverdi Orfeójának előadásán talált el. Győzködtek, hogy tanuljak zenei pályán, de meg voltam győződve, hogy nem menne nekem a kötelező zongora.”
Kallai Nóra Grazban viola da gamba szakon tanult, majd a brüsszeli Királyi Konzervatóriumban is diplomát szerzett. Játszott már az Európai Unió Barokk Zenekarában, az Armonico Tributóban, az Orfeo és a Savaria Barokk Zenekarokban, illetve kamaraegyüttesekben. 2012-ben került kapcsolatba az Recercare-val, játéka nagyban meghatározza a hangzásukat.
Reményi Árpád lantművész egy YouTube-videó kapcsán ismerkedett össze Csabával, mindketten zeneiskolai tanárok. Sipos Csaba ütőhangszeres is Veszprémben tanít.
Király Nóra viszont elmondta, ő soha nem kapott intézményi keretek között zenei képzést. Kislánykorában élt már benne „egy romantikus elképzelés”, hogy hárfázni szeretne, később egy hangszerkészítő Svájcban készített is neki egy reneszánsz hangszert. Franciaországban Nóra&moy néven alapított együttest Xavier Terrasa zenésszel. Magyarországra visszatérve kereste az alkalmat, hogy zenélhessen, így találkozott a Recercaréval. „Csaba akkor már egy éve üldözött egy hárfás lányt” – meséli Magdi. „A postaládájába tömködtem a kottalapokat, de hiába” – teszi hozzá az alapító lantművész. Nóra pont jókor érkezett.
Szászvárosi Sándor az utóbbi időszakban sűrű vendége a zenekarnak. Két évvel azután, hogy a Zeneakadémián csellóművészi diplomát szerzett, a Minden áldott reggel című film hatására határozta el, hogy a viola da gambát választja. A 2000-es évektől kezdve sokat tett azért, hogy a hangszert alapfokon és középfokon is oktassák. A Hungaroton vele készítette első gambalemezeit. A Custos Consort Régizenei Műhely és a Custos Viol Consort alapítója.
Miért éppen Hamvas Béla?
Nagy Csaba elmondta, Hamvas gondolatai végigkísérik egész felnőtt életét, de még az együttes történetében is sűrűn felbukkan a személye. A március 22-i koncert is a Hamvas Béla Alapítvány szervezésében kerül megrendezésére. Az író-filozófus 120. születésnapját ünnepelve Dufay, Landini, Solage, de Perusio, Juan Encina és Diego Ortiz művei közben Kovács Előd idéz a szerző írásaiból. Nem tudom, pontosan mit, de lehet, hogy a lent olvasható részletet is a Titkos Jegyzőkönyvből, mely jól leírja, miben különbözik a régizene egy Beethoven-szimfóniától.
A Recercare Régizenei Műhely koncertje március 22-én 19:30-kor lesz a Nádor-teremben.