Klasszikus

A rögtönzéstől a komponálásig

2008.12.28. 00:00
Ajánlom
Lendvay Kamilló december 28-án ünnepli 80. születésnapját. A jeles évforduló kapcsán beszélgettünk a komponistával, és kérdeztük életútjáról, még meg nem valósult terveiről, művészi hitvallásáról.

Lendvay Kamilló (fotó: Corvey)

Fidelio: Gyakran vagyunk úgy a pályaválasztás előtt, hogy egyetlen élmény, egy kis szikra az, ami elterel bennünket leendő utunk, szakmánk irányába. Hogyan történt ez Önnel? Mi indította el a zeneszerzői pályán, hogyan emlékszik vissza a kezdetekre?

Lendvay Kamilló: Ötéves koromban ültettek szüleim a zongoránkhoz. Kiváló tanárom, Kálmán György a kezdeti órák után Bartók Gyermekeknek sorozatából választott darabokat. Ezek a gyönyörű művek olyannyira hatottak rám, hogy kis motívumokat kezdte rögtönözni és egymáshoz fűzni. Az elemi iskolai énekórákon én hozhattam le a szertárból a kis harmóniumot, és megengedték nekem, hogy játsszam rajta – ez is hatott rám, hiszen a kis kétszólamú invenciókat tovább fűzhettem, követve a stílust. Ezzel az improvizációs készséggel nagy élvezettel éltem középiskolai éveim alatt is, amikor a diákmiséken orgonáltam. 16-17 éves lehettem, amikor a jazz felé fordultam. Volt egy kis együttesem (trombita, szaxofon, dob, bőgő), velük sokat improvizáltunk és játszottunk iskolai bálokon.

A fordulat akkor következett be, amikor az akkori Angol Park szabadtéri színpadán egy táncospárt kellett kísérnem Debussy Claire de Lune című darabjával. A próbákon ment is a dolog, ám az esti előadáson minden fényt kioltottak, a zongora kottatartója is elsötétült és én valahol a 9-10. ütemben nem tudtam folytatni a darabot. Azonnal „továbbfűztem”. Debussy és a rögtönzés olyan ihletett állapotba hozott, amit aztán otthon tovább folytattam. Akkor le is írtam, amit csak tudtam, kicsit korrigáltam, átírtam és bemutattam későbbi mesteremnek, Viski János tanár úrnak. Bíztatott, hogy jelentkezzem felvételi vizsgára. Azonnal felvettek. Ekkor 1949-et írtunk.

Azonban a zeneszerzés nem improvizációk összeállításából áll. Nagy veszély, hogy az ujjaink „rájárnak” beidegzett, vagy keresett fordulatokra és bárki azt hiszi, hogy ebből kompozíció lesz. Valójában így nem a belső hallás az igazi forrás. Ha nem jön azonnal, várni kell a „hangra”. Aztán jön a mesterségbeli tudás: forma, cantilena, harmónia, ritmus, hangszín, dinamika, stiláris egységének megteremtése.

F: Az ember munkája során kitűz maga elé szigorú elvárásokat, célokat, hosszabb-rövidebb távra, majd összegzi, hogy mit sikerült elérnie mindabból. Zeneszerzői tevékenységét tekintve (ebbe beleértve kompozíciós módszereit, munkatempóját, s műveinek játszottságát) elégedettnek mondaná magát?

LK: Életem eddigi munkájával elégedett vagyok. Ám mindig jelen van a felszültség egy-egy darabom írása közben: vajon ez a legjobb megoldás? A kérdésre a jövő adhatja meg a választ.

F: Mostanában dolgozik új művön?

LK: Amíg nem készült el a darab, nem szívesen beszélek erről.

F: Van-e olyan eddig kimaradt műfaj, forma, vagy apparátus, ami még foglalkoztatja? Milyen tervei vannak a közeljövőre nézve, mi az, amit még feltétlenül meg szeretne írni?

LK: Most talán, egy ilyen születésnapon elmondom: szeretnék írni egy Jazz Szimfóniát, valamint egy kettősversenyt csellókra. Egyelőre…

F: Mi Lendvay Kamilló zeneszerzői ars poeticája?

LK: Azt szeretném, ha találkoznék a kortárs zene laikus közönségével.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.
Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Könyv

Új regénnyel jelentkezik Murakami Haruki áprilisban

Egyelőre nem sokat tudni a japán művész áprilisban megjelenő könyvéről, a kiadó sem a címét, sem pedig a cselekmény részleteit nem árulta el.
Vizuál

KÉP-regény: Egy gyűrű mind felett

A Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos ezúttal – Agatha Christie után szabadon – az olvasóra bízza annak eldöntését, hogy pontosan hogyan is keletkezhetett ez a balatoni fénykép Teddy Harpóról.
Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Hallgassa meg ön is a Szent Efrém Férfikar új lemezét!

Az együttes Kings & Queens címmel adta ki tizenhatodik albumát, melynek lemezbemutató koncertjére május 5-én kerül majd sor a Fonóban. A felvétel meghallgatható a nagyobb streamingplatformokon is.
Klasszikus hír

Február 20-ától lehet jelentkezni az idei Bartók Világversenyre

A szervező Zeneakadémia meghirdette a 44 000 euró összdíjazású, ezúttal hegedűsöknek rendezendő megmérettetését, a zsűriben most is elismert magyar és külföldi zenészek ülnek majd.
Klasszikus kritika

Dekonstruált dalok

Két egymás utáni napon, január 20-án és 21-én is olyan koncertre került sor a BMC Könyvtárában, amely a dal műfajának modern-kortárs utóéletével, feldolgozásaival foglalkozott.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kertész Lajos zongoraművész

A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zenetanárképző Intézetének tanárát, Kertész Lajos zongoraművészt, református teológust életének 98. évében érte a halál.
Klasszikus hír

Visszavon egy zeneelméleti könyvet az MMA Kiadó a fordítási hibák miatt

Roger Scruton A zenéről című kötetének fordításáról Tornyai Péter zeneszerző közölt kritikát, az észrevételek hatására a kiadó visszavonja és felülvizsgálja a kötetet.