Klasszikus

A romantika határai

2008.12.30. 00:00
Ajánlom
Keller András hegedűművész-pályafutásának kezdetei óta tevékenysége egyik fontos pillérének tartja a kortárs zene megszólaltatását, így a legkevésbé sem meglepő, hogy a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar zeneigazgatójaként is jelentős szerepet szánt a repertoár e némiképp mostoha sorsú részének az együttes új arculatának kialakításakor.

A modern kompozíciókkal való életerős kapcsolat jegyében válogatta össze a zenekar december 17-i hangversenyének műsorát is, amelyen két, budapesti koncerten eddig még nem hallott alkotás szerepelt: a grúz Giya Kancheli Styx címet viselő, eredetileg Jurij Bashmet felkérésére készült műve az MR Énekkar és Gidon Kremer közreműködésével, valamint Brahms g-moll zongoranégyesének (op. 25) Schönberg által készített nagyzenekari átirata.

Ránézésre valamelyest furcsának tűnt egy kortárs komponista alkotása a romantikus bérletsorozat egyik hangversenyének programján, az élet és halál határán egyensúlyozó terjedelmes darab azonban már az első ütemek felhangzásakor egyértelmű magyarázattal szolgált. A kompozícióban szólista, kórus és zenekar egyetlen lebegő, végtelenbe nyúló egységet alkot, amelynek teljessége épp az apparátus sokszínű foltjainak villódzó mozaikszerűségéből alakul ki. A töredezett részletek egymásutánja nagyrészt tizenkilencedik századi elemeket sorakoztat fel, csakhogy nem rendezi őket semmiféle hagyományos, megszokott formai-logikai sorba, szerkezeti funkciójuk átértelmezésével alakítva át az általuk keltett asszociációk körét. Apró töredékek keresik a kapcsolódási pontot egymással, miközben az élettelen szépség békéjét időről időre riasztó erejű, egyre terjedelmesebb kitörési szakaszok rombolják szét. Tetőpontjukat azonban ezek sem érik el soha, mintha félbeszakadva úsznának el a Styx hullámain a semmibe a szólóhangszer testén súrlódó vonó és a kórus hideglelős sziszegésének szélfúvásszerű hangjától kísérve. Gidon Kremer természetes eleganciával és érzékeny figyelemmel formált játéka, a kórus zsolozsmájának finom árnyalatai, a zenekari szólamok motívumismételgetéseinek egyéni pontossága és tutti tömbjeinek megrázó súlya Keller András koncentrált irányításával méltán tette emlékezetessé a mű magyarországi bemutatóját, amelynek végén a grúz művész személyesen mondott köszönetet az előadóknak.

A Styx által keltett feszültség oldását a műsor – tökéletes érzékkel – a múlt átértelmezésének másik mesterére, Schönbergre bízta, aki feladatának maradéktalanul megfelelve óvatosan megválasztott túlzásokkal mozdította el a Brahms-kvartett zárkózottságát, képeknek és szavaknak ellenálló hangulati hullámzásait a szinte látható és tapintható karakterek karikaturisztikus filmszerűsége felé. Az átirat tökéletesen elmosta a zongoraszólam nyomait, unisono-melódiák egyszerűségébe és harsány fúvósállásokba fojtva az esetleges hiányérzetet.

Az nagyszabású együttes mégsem duzzasztotta esetlen szimfóniává a darabot, mivel a következetesen kigyomlált intimitást helyettesítő éles humorérzék biztosította a kompozíció könnyed lendületét. A zenekar eleinte ugyan megküzdött egy-két pontatlan belépéssel, ügyetlen hangindítással, a harmadik tétel szégyentelenül felnagyított, gunyoros katonásdijának és a tüzes rondó féktelenségének izgága ütős-fúvós szólamai azonban a méltóságteljes hagyomány fölött őrködő vonóskar virtuozitásával párosulva tökéletesen magukkal ragadták a hallgatókat, akik zajosan ünnepelték Keller Andrást és zenekarát. Ha maradt egyáltalán kívánnivaló az este végére, csak annyi, hogy az efféle zseniálisan kivitelezett zenei élcek sűrűbben bukkanjanak fel a pesti koncertek műsorán.

(2008. december 17. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) - Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar; km.: Gidon Kremer (hegedű), MR Énekkar; vez.: Keller András; Kancheli: Styx; Brahms-Schönberg: g-moll zongoranégyes, op. 25)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Vizuál

A nap, amikor Picasso fénnyel festett

A spanyol zseni soha nem hagyta magát keretek közé szorítani, így gyakran a képkeretet is elhagyta és különböző izgalmas matériákra alkotott, üvegre, vagy éppen levegőbe.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.