Klasszikus

A shime-daiko és az atarigane virtuózai

2005.02.08. 00:00
Ajánlom
Fülszöveg Tizenegy és fél év telt el azóta, hogy Masa Ogawa japán ütőhangszeres művész megalapította saját együttesét, a Wadaiko Yamatót, amely egy ideje már csak Yamato néven járja a világot, s arat zajos sikert Los Angelestől Londonig, New Yorktól Párizsig.

A Yamato nem egyszerűen zenekar, hanem egy olyan különös társulat, melynek tagjai valamennyien egy Asuka nevű kis faluban élnek és dolgoznak: próbálnak, erőnléti edzéseket és lelkigyakorlatokat tartanak. Ehhez az "ősközösségi" állapothoz filozófiát is gyártottak maguknak: interjúkban sokszor elmesélték, hogy dobjaik ősi ritmusa "a szívdobogás hangját mint az élet lüktetését visszhangozza. Amikor dobolunk – mondogatja Masa Ogawa –, az élet ritmusának erejét és melegségét érezzük, mely a Föld minden zugában felfedezhető".

A szívdobogásról és az élet lüktetéséről szóló filozófiai fejtegetést sokan egyszerű PR-fogásnak minősítik, a japán ütősök elképesztő virtuozitását azonban senki sem kérdőjelezi meg. Ráadásul az embernagyságú dobokon való gyors és erőteljes játék rendkívüli fizikai erőfeszítést is követel – ehhez kellenek az edzések. Az elmúlt bő évtizedben a Yamato csaknem ezerszer lépett színpadra, s előadásait több mint egymillió ember látta. Az első években csak a Távol-Keleten koncerteztek a zenészek, majd 1998-ban egy ügyes impresszárió meghívta őket Európába, ahol rövid idő alatt hetven koncertet adtak Nagy-Britanniában, Belgiumban, Hollandiában, Németországban és Ausztriában. Azóta megjárták Észak- és Dél-Amerikát, Indiát, Srí Lankát és Bangladest, Angliába többször is visszahívták őket, s nem győznek eleget tenni az újabb és újabb turnémeghívásoknak.

A mai és holnap esti koncert látogatói a fergetegesnek ígérkező ütős show mellett a hangszerekben is gyönyörködhetnek. A shime-daiko például kötélhúros dobot jelent, míg az atarigane egy olyan kézi gong, amelyet zsinórral felfüggesztenek, és szarvasagancsból készült kalapáccsal ütnek. A hangzást az ütősök mellett shinobue (bambuszfuvola), shamisen (bendzsószerű pengetős hangszer) és koto, vagyis japán "citera" is színesíti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.