Klasszikus

A siker is a családban marad - Angela és Roberto

2008.07.07. 00:00
Ajánlom
Természetesen a Gheorghiu–Alagna házaspárról van szó. Több mint egy évtizeden – együtt és külön is – meghatározó szereplői a nemzetközi operaéletnek. Igazi sztárkettősről van szó, az ezzel együtt járó alűrökkel, és olykor botrányokkal fűszerezve.

Együvé tartozásukat az álomszép feleség tanúsította akkor is, amikor férje New York-i fellépése kedvéért néhány napra önkényesen megszakított egy Bohémélet-próbafolyamatot, nem számolva azzal, hogy a szerződésszegéséért akár le is válthatják a szerepről. Nos ez megtörtént… Férje pedig a Scala második Aida-előadásán, a Radames románcát követő füttykoncert után húzta fel az orrát, és szélsebesen elhagyta a színpadot. Az már más kérdés, hogy a tartalék hadvezér – utcai ruhában – „für alle Fälle”, beugrásra készen, ott állt a színfalak mögött… Megmentette az előadást, annak rendje és módja szerint. Hogy rendesen beénekelt-e, arról nem szólt a fáma, de, gondolom, a templomjelenetre sebtiben már át tudott öltözni. Csak szervezés kérdése az egész, nem igaz…?

Alagna felett márciusi budapesti fellépése és a Fidelio honlapján megjelent kiváló interjú miatt nem török pálcát. A művész végtelenül rokonszenves, közvetlen, szerény ember benyomását keltette. Az egész koncert, de különösen a zárószámként, az elsötétített színpadon, mindössze egyetlen, rá irányuló reflektor fényében a capella elénekelt dal maradandó élményt jelentett számomra. Sajnálom, hogy Credo című lemezét csak a koncerten lehetett megvásárolni, azóta sem tudom megszerezni.

Visszatérve az álompárra, közreműködésükkel számos CD és DVD jelent már meg. Filmen eleddig a Toscában láttam őket. Nemcsak hangjuk szólt varázslatosan, egész alakításuk több volt mint színészi átlényegülés, önmagukat, saját életüket adták szerepükbe. Angela érzéki volt, csupa tűz és szenvedély, kacér és kihívó tekintetű, féltékeny nőként pedig hátborzongató. Ha kicsapongó férjként találkoznom kellene vele, időben elmenekülnék előle, vagy dupla betonfallal bástyáznám körbe magam. Második felvonásbeli nagyjelenete Scarpiával (Ruggiero Raimondi) vérfagyasztó volt, olyan önfeláldozó asszonyt jelenített meg, aki akár erkölcsi tisztasága kockázatására is képes, életveszélyben lévő szerelméért.

Alagna hitelesen jelenítette meg a szerelmes, és elveiért bátran kiálló, nemes lelkű férfiút. A gyengébbik nem képviselői bizonyára egyenként is számtalan jelzővel tudnák igazolni, miért oly elragadó számukra a tenor világsztár.

És ne feledkezzünk el arról sem, aki zeneileg összefogta az egész produkciót. Antonio Pappano – aki talán joggal nevezhető a házaspár operafelvételei házi karmesterének – értő, biztos kezű vezénylésével „kibontotta” Puccini csodálatos zenéjének rejtett szépségeit, érzelemgazdag, izzó drámaiságú dalművet hallottunk világsztár főszereplőkkel.

Nem képezte írásunk tárgyát e hosszú bevezető, ám hogy kedvet csináljunk az alább bemutatandó lemezekhez, szolgáljon kedvcsinálóként a Tosca CD- illetve DVD-felvétele, amely az operaénekes házaspár különleges művészi adottságainak ékes bizonyítéka. Ugyanígy ajánlhatnánk közreműködésükkel például A trubadúr, a Carmen, a Rómeó és Júlia, vagy a Manon és a Werther című Massenet-operákat, de említhetjük Verdi Requiemjét is, ahol a művészpár ihletetten tolmácsolta a monumentális gyászoratórium életigenlő üzenetét. Gondolom, e lemezek már sok olvasónak szereztek maradandó élményt, de érdemes ajánlani ismerősöknek, barátoknak, olyanoknak, akik még csak ismerkednek az operaműfajjal, vagy éppen, balszerencséjükre eddig elkerülték az álompár felvételeit. Vétek őket kirekeszteni előadó-művészetükből.

Ennyi szószaporítás után nem árt végre a tárgyra térnünk, ne tessenek megijedni, a szöveg nem lesz kétszer annyi, mint a bevezető, hiszen a Verdi per due illetve az Angela and Roberto Forever CD-vel kapcsolatos észrevételeket hozzávetőlegesen már érintettem a fentiekben. A két lemez között vannak átfedések, hiszen az utóbbin az Aida részletei éppúgy megszólalnak, mint a Traviata pezsgőduettje.

Mindkét CD jórészt szerelmi kettősöket tartalmaz. Belemélyedve a felvételekbe, a részletek hallgatása alatt szinte megszűnt a külvilág zaja, s az egyes tételek egyértelművé tették, a közreműködő művészek – az álomházaspár – minden szerepben saját őszinte érzelmeit közvetítette partnere, életbeni társa felé. Hangi adottságaik maximális igénybevételével, a dallamívek érzelmi-érzéki megformálásával közvetítették egymás felé testi-lelki összetartozásukat. Ez az interpretáció többet a hallgatónak az egyszerű szerepátélésnél, ez maga a legmélyebb érzelmi kapcsolat kifejezésének hiteles, őszinte megnyilvánulása.

A lemezeket hallgatván ezt főleg a Bohémélet, az Otello, a Simon Boccanegra, az Aida, a Carmen és a Tosca kettőseiben éreztem, melyekben a művészek minden egyes frázisa olyan érzelmi túlfűtöttséget tolmácsolt, amelyet korunk rohanó és megfertőzött erkölcsi világában okkal irigyelhet a hétköznapi gyalogmagyar, de mindenki, szerte a világon.
Igazság legyen mondva, hogy némi kritika is elhangozzék: egyes részletek tempóvételének a hagyományostól eltérő megválasztása illúziórombolóként is értékelhető, de ez inkább karmesteri mint előadói eltévelyedés.

Azt azonban elmondhatjuk, mind a két, fentebb ismertetett lemez, miként az általunk ráadásként említettek is, az EMI büszkeségei lehetnek, és okkal tarthatnak igényt a magyar operarajongók érdeklődésére.

Vétek lenne a fentebb említett lemezeket figyelmen kívül hagyni, miként az is, hogy az álompár mielőbb közösen hangversenyezhessen Budapesten, vagy dalszínházunk biztosíthasson olyan feltételeket, hogy a magyar operarajongók valamelyik nagy szerepükben meghallgathassák őket.

Ezért örülök annak, hogy a körülményekhez képest, a fenti lemezek ismertetésével hívhattam fel a figyelmet az olvasók figyelmét a művész-álompár különleges adottságaira, a teljesség igénye nélkül. Mert ami jelen írásunkból kimaradt, az Angela Gheorghiu és Roberto Alagna biztosíthatja Önöknek – remélhetőleg mihamarabb.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Aki a lányok miatt képezte magát – 85 éves Woody Allen

Az Annie Hall és még számtalan fanyar humorú film alkotója, Woody Allen december 1-jén ünnepli nyolcvanötödik születésnapját.
Vizuál

Vásároljon bérletet, mentse meg a Cirko Mozit!

A Cirko-Gejzír Mozi közönsége segítségét kérni, és egy olyan bérletet kínál, amely onnantól érvényes, amikor a tulajdonosa használni kezdi. De nagy segítség számukra, ha már most megveszi.
Zenés színház

75 éves a színpad és a filmvászon koronázatlan királynője, Bette Midler

December 1-jén ünnepli hetvenötödik születésnapját Bette Midler amerikai színésznő, énekesnő, aki több mint fél évszázados karrierje alatt négy Grammy-díjat, négy Golden Globe-díjat, három Emmy-díjat, két Tony-díjat vehetett át, emellett hatszor kapta meg a legjobb komikának járó American Comedy Award kitüntetést.
Zenés színház

A változásra is reflektál Dolhai Attila új lemeze

A Visszatérés CD után két évvel új lemezzel jelentkezik Dolhai Attila. Az előző albummal ellentétben – ahol a színházi élmények egyfajta összefoglalása volt a cél – a színész ezúttal nem mások által megírt szerepek mentén szólal meg, hanem saját szerzeményeit gyűjtötte össze.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

30. születésnapját ünnepli az Orfeo Zenekar

A zenekar Haydn és Mozart-művekből álló koncerttel ünnepli fennállásának harmincadik évfordulóját 2021. január 19-én a Zeneakadémián.
Klasszikus mvm

A zeneművészet fiatal tehetségeit díjazta az MVM

A zeneművészet legtehetségesebb fiatal képviselői tizenharmadik alkalommal vehették át a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategóriájának elismeréseit. Az MVM Zrt. idén is tíz hazai tehetséget díjazott, ez alkalommal először bárki ingyenesen nyomon követhette az online megrendezett díjátadót és a fiatal zenei géniuszok gálakoncertjét 2020. november 26-án, az mvmjuniorprima.hu oldalon.
Klasszikus online közvetítés

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Klasszikus hír

Japán zeneszerző nyerte idén a Zeneakadémia Bartók Világversenyét

Sinszuke Okamoto nyerte el idén a komponistáknak meghirdetett Bartók Világverseny első díját. A győztes mű szerepel majd a 2021-es, vonósnégyes formációknak szóló megmérettetésen is.
Klasszikus gyász

Elhunyt Terényi Ede erdélyi magyar zeneszerző

Elhunyt 85 éves korában Terényi Ede Erkel Ferenc-díjas romániai magyar zeneszerző, zenetudós, aki az egyik legjátszottabb alkotónak számít az erdélyi magyar zeneszerzők között.