Klasszikus

A siker is a családban marad - Angela és Roberto

2008.07.07. 00:00
Ajánlom
Természetesen a Gheorghiu–Alagna házaspárról van szó. Több mint egy évtizeden – együtt és külön is – meghatározó szereplői a nemzetközi operaéletnek. Igazi sztárkettősről van szó, az ezzel együtt járó alűrökkel, és olykor botrányokkal fűszerezve.

Együvé tartozásukat az álomszép feleség tanúsította akkor is, amikor férje New York-i fellépése kedvéért néhány napra önkényesen megszakított egy Bohémélet-próbafolyamatot, nem számolva azzal, hogy a szerződésszegéséért akár le is válthatják a szerepről. Nos ez megtörtént… Férje pedig a Scala második Aida-előadásán, a Radames románcát követő füttykoncert után húzta fel az orrát, és szélsebesen elhagyta a színpadot. Az már más kérdés, hogy a tartalék hadvezér – utcai ruhában – „für alle Fälle”, beugrásra készen, ott állt a színfalak mögött… Megmentette az előadást, annak rendje és módja szerint. Hogy rendesen beénekelt-e, arról nem szólt a fáma, de, gondolom, a templomjelenetre sebtiben már át tudott öltözni. Csak szervezés kérdése az egész, nem igaz…?

Alagna felett márciusi budapesti fellépése és a Fidelio honlapján megjelent kiváló interjú miatt nem török pálcát. A művész végtelenül rokonszenves, közvetlen, szerény ember benyomását keltette. Az egész koncert, de különösen a zárószámként, az elsötétített színpadon, mindössze egyetlen, rá irányuló reflektor fényében a capella elénekelt dal maradandó élményt jelentett számomra. Sajnálom, hogy Credo című lemezét csak a koncerten lehetett megvásárolni, azóta sem tudom megszerezni.

Visszatérve az álompárra, közreműködésükkel számos CD és DVD jelent már meg. Filmen eleddig a Toscában láttam őket. Nemcsak hangjuk szólt varázslatosan, egész alakításuk több volt mint színészi átlényegülés, önmagukat, saját életüket adták szerepükbe. Angela érzéki volt, csupa tűz és szenvedély, kacér és kihívó tekintetű, féltékeny nőként pedig hátborzongató. Ha kicsapongó férjként találkoznom kellene vele, időben elmenekülnék előle, vagy dupla betonfallal bástyáznám körbe magam. Második felvonásbeli nagyjelenete Scarpiával (Ruggiero Raimondi) vérfagyasztó volt, olyan önfeláldozó asszonyt jelenített meg, aki akár erkölcsi tisztasága kockázatására is képes, életveszélyben lévő szerelméért.

Alagna hitelesen jelenítette meg a szerelmes, és elveiért bátran kiálló, nemes lelkű férfiút. A gyengébbik nem képviselői bizonyára egyenként is számtalan jelzővel tudnák igazolni, miért oly elragadó számukra a tenor világsztár.

És ne feledkezzünk el arról sem, aki zeneileg összefogta az egész produkciót. Antonio Pappano – aki talán joggal nevezhető a házaspár operafelvételei házi karmesterének – értő, biztos kezű vezénylésével „kibontotta” Puccini csodálatos zenéjének rejtett szépségeit, érzelemgazdag, izzó drámaiságú dalművet hallottunk világsztár főszereplőkkel.

Nem képezte írásunk tárgyát e hosszú bevezető, ám hogy kedvet csináljunk az alább bemutatandó lemezekhez, szolgáljon kedvcsinálóként a Tosca CD- illetve DVD-felvétele, amely az operaénekes házaspár különleges művészi adottságainak ékes bizonyítéka. Ugyanígy ajánlhatnánk közreműködésükkel például A trubadúr, a Carmen, a Rómeó és Júlia, vagy a Manon és a Werther című Massenet-operákat, de említhetjük Verdi Requiemjét is, ahol a művészpár ihletetten tolmácsolta a monumentális gyászoratórium életigenlő üzenetét. Gondolom, e lemezek már sok olvasónak szereztek maradandó élményt, de érdemes ajánlani ismerősöknek, barátoknak, olyanoknak, akik még csak ismerkednek az operaműfajjal, vagy éppen, balszerencséjükre eddig elkerülték az álompár felvételeit. Vétek őket kirekeszteni előadó-művészetükből.

Ennyi szószaporítás után nem árt végre a tárgyra térnünk, ne tessenek megijedni, a szöveg nem lesz kétszer annyi, mint a bevezető, hiszen a Verdi per due illetve az Angela and Roberto Forever CD-vel kapcsolatos észrevételeket hozzávetőlegesen már érintettem a fentiekben. A két lemez között vannak átfedések, hiszen az utóbbin az Aida részletei éppúgy megszólalnak, mint a Traviata pezsgőduettje.

Mindkét CD jórészt szerelmi kettősöket tartalmaz. Belemélyedve a felvételekbe, a részletek hallgatása alatt szinte megszűnt a külvilág zaja, s az egyes tételek egyértelművé tették, a közreműködő művészek – az álomházaspár – minden szerepben saját őszinte érzelmeit közvetítette partnere, életbeni társa felé. Hangi adottságaik maximális igénybevételével, a dallamívek érzelmi-érzéki megformálásával közvetítették egymás felé testi-lelki összetartozásukat. Ez az interpretáció többet a hallgatónak az egyszerű szerepátélésnél, ez maga a legmélyebb érzelmi kapcsolat kifejezésének hiteles, őszinte megnyilvánulása.

A lemezeket hallgatván ezt főleg a Bohémélet, az Otello, a Simon Boccanegra, az Aida, a Carmen és a Tosca kettőseiben éreztem, melyekben a művészek minden egyes frázisa olyan érzelmi túlfűtöttséget tolmácsolt, amelyet korunk rohanó és megfertőzött erkölcsi világában okkal irigyelhet a hétköznapi gyalogmagyar, de mindenki, szerte a világon.
Igazság legyen mondva, hogy némi kritika is elhangozzék: egyes részletek tempóvételének a hagyományostól eltérő megválasztása illúziórombolóként is értékelhető, de ez inkább karmesteri mint előadói eltévelyedés.

Azt azonban elmondhatjuk, mind a két, fentebb ismertetett lemez, miként az általunk ráadásként említettek is, az EMI büszkeségei lehetnek, és okkal tarthatnak igényt a magyar operarajongók érdeklődésére.

Vétek lenne a fentebb említett lemezeket figyelmen kívül hagyni, miként az is, hogy az álompár mielőbb közösen hangversenyezhessen Budapesten, vagy dalszínházunk biztosíthasson olyan feltételeket, hogy a magyar operarajongók valamelyik nagy szerepükben meghallgathassák őket.

Ezért örülök annak, hogy a körülményekhez képest, a fenti lemezek ismertetésével hívhattam fel a figyelmet az olvasók figyelmét a művész-álompár különleges adottságaira, a teljesség igénye nélkül. Mert ami jelen írásunkból kimaradt, az Angela Gheorghiu és Roberto Alagna biztosíthatja Önöknek – remélhetőleg mihamarabb.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Klasszikus interjú

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.