Klasszikus

A sötétségből a fénybe

2016.04.08. 12:00
Ajánlom
A Bogányi testvérek hosszú évek után, május 15-én ismét együtt lépnek színpadra a Zeneakadémián. A négy testvér azt vallja, szüleik szerettették meg velük a zenét, hiszen kicsi koruk óta zongora- és kórusmuzsikát hallgattak. Bogányi Bernadettet hivatásról, családról, valamint malajziai élményeiről kérdeztük.

- Művész családban született, mik a legmeghatározóbb gyermekkori élményei?

- Első emlékeim közé tartozik, hogy a zeneiskolában és a kóruspróbákon töltöttük a hétköznapok nagy részét. Otthon szólt a zene, édesapám zongorázott és lemezeket, főleg kórusmuzsikát hallgatott. Ő volt az alapítója és vezetője az akkori nevén KISZ Kórusnak (most Harmónia Kórus) a 60-as évek végén. Először lánykórus volt, s csak a 70-es évek elején alakult vegyeskarrá. Egy héten kétszer volt kóruspróba, ahova nem mindig mehettünk el, de a péntek esti próbákon rendszerint részt vettünk. Órákon keresztül hallgathattuk a legnagyobb mesterek műveit, szebbnél szebb kórusmuzsikát, olyanokat, amiket rövid időn belül mi is elsajátítottunk. Nyáron a kórustáborokban még ennél is töményebb kórusélmény ért minket.

Egy pedagógusoknak mindig mást jelent, ha a saját gyermekeiket tanítja.

- Mindennap hallottuk a zongora hangját, így már nagyon korán érdekelni kezdett minket is a hangszer, persze ekkor még nem volt világ a zongorán kívül, csak „ütögettük” a billentyűket. Édesapánk sokszor ölébe ültetett, és úgy zongorázott. Tanított nekünk gyermekdalokat, zongorázta és énekelte, amíg meg nem tanultunk. Sokat énekeltünk otthon, mondhatni az összes gyermekdalt kívülről fújtuk.

- Az alaphangszer a zongora volt, hogyan talált rá mégis a fuvolára?

- Ötéves koromban kezdtem a zongorát, és évekig gyakoroltam is. Még a Nyíregyházi Országos Zongoraversenyen is részt vettem, és el is jutottam az elődöntőig. Saját hangszeremet a fuvolát sokkal később választottam. Szüleink a váci zeneiskolában tanítottak, az összes zenetanárt ismertük. Nekem nagyon szimpatikus volt a fiatal, nagyon barátságos fuvolatanárnő, Kiss Zsuzsa, mindig kellemesen éreztem magam mellette. A hangszer is érdekelt, emiatt végül meghoztam a döntést, s bár évekig együtt tanultam a két hangszert, a fuvola lett a főhangszerem.

Bogányi Bernadett

Bogányi Bernadett

- Ritka esemény lehet, amikor összegyűl a család. Ilyenkor a hangszerek is előkerülnek?- Sajnos egyre ritkábban lehetünk együtt, mivel négyen, négy különböző országban élünk, és már mindenkinek van családja is sok-sok kis gyerekkel, így nehéz összehozni a találkozásokat. Én Finnországban élek Helsinki mellett, egy kisvárosban és 3 fiam van, 3, 5 és 7 évesek. Férjem nem zenész, de nagy zenerajongó és mindenben támogatja a zenei pályafutásomat. Amikor összejön a család olyan sok mesélnivalónk van, és végre egy kicsit ki is kapcsolódhatunk a zene világából, hogy közel sem az az első, hogy a hangszereket elővegyük. Természetesen, ha közös koncertről van szó, akkor teljesen más a helyzet. Akkor a koncert van a központban és minden az arra való felkészülés jegyében történik.

- A gyermekkori finnországi élmények talán Önre gyakorolták a legnagyobb hatást.

- A zenei tanulmányainkat szülővárosunkban Vácon kezdtük, amit Helsinkiben folytattunk. 1987-ben kerültünk ki Finnországba ahova szüleinket hívták zenét tanítani. Először csak egy évre, amiből kettő lett, majd három és így tovább. Néhány év tanulás után a Sibelius Akadémián, lehetőségem lett Erasmus növendékként Franciaországban a Lyoni Konzervatóriumban folytatni tanulmányaimat Philippe Bernold irányítása alatt. Ez a két év nagy hatással volt rám, megismertem a francia fuvolaiskolát és fuvolarepertoárt. Többször vehettem részt Patrick Gallois, Emmanuel Pahud, és Auréle Nicolet mesterkurzusain is. De valóban, nekem Finnország lett a második otthonom. A Finn Nemzeti Operaház szólófuvolistája vagyok.

Bogányi Bernadett

Bogányi Bernadett

-   Az operarepertoáron kívül milyen művekkel foglalkozik a legszívesebben?

- Mindig találkozom számomra új darabokkal, de nyugodtan mondhatom, hogy a nagy részét ismerem a repertoárnak. Volt szerencsém a legnagyobb fuvolaszólókat is játszani. Emellett sok kamarazeni formációban veszek részt operás kollégáimmal és más zenészekkel. Szólókoncerteimen pedig főként a francia repertoárt helyezem előtérbe, ami talán a lyoni évek hatása. Legkedveltebb operáim közé tartoznak Puccini, Verdi és Strauss művei.

- Milyen viszonyban áll a koncerten elhangzó darabokhoz?

- A koncerten Michael Haydn vagyis Joseph Haydn öccsének fuvolaversenyét játszom majd, amit most fogok először előadni koncerten.

- Mi jellemzi a finn zeneoktatást? Összehasonlítva a hazai tanulmányaival miben látja a fő különbséget?

- A 90-es években mikor a Sibelius Zeneakadémiára kerültem más volt a rendszer mint például most. Akkor nagyon szembetűnő volt az ott tapasztalt hatalmas szabadság. A növendékek maguk dönthették el milyen gyorsan vagy lassan végzik el az akadémiát. Ez lehetett 4-5-6 vagy akár 8 év is. Továbbá a hangszeres órákon is magunk dönthettük el, milyen darabokat tanuljuk és gyakoroljuk. Ennek a nagy szabadságnak van jó és rossz oldala. Összehasonlítva például a francia iskolával, ott szigorúan meg volt adva milyen kurzusokat kell elvégezni egy adott éveben. A fuvolaórákon hathetes ciklusokban haladtunk, hat hétre volt megadva milyen darabokat kell megtanulnunk ez idő alatt, de magunk választhattuk a sorrendet. Ez nekem szimpatikus szisztémának tűnt, volt választási lehetőség is, de viszonylag szűk határok között. A finn tanítási szisztéma határtalanul szabad volt. Így utólag visszagondolva, talán nem illett a legjobban hozzám.

- Korábban három hónapot töltött el Kuala Lumpurban a Malajziai Filharmonikus Zenekar szólófuvolistájaként. Milyen élményeket őriz ebből az időszakból?

- Életem egyik legnagyobb élményei közé tartozik ez az időszak. Akkor jártam először Ázsiában, ami már magában is rengeteg újdonságot hozott. A finn tél kellős közepén mentem oda valamikor január elején a -20 fokból a +35 fokba, amit nem volt könnyű úgy elsőre megszokni. Nem beszélve a fényviszonyokról; a hihetetlen finn sötétségből a szikrázó napsütésbe. Az operazenekarból elszakadva teljesen más, szimfonikus zenekari repertoárt játszhattam, ami nekem újdonság és kihívás volt. Felettébb élveztem azokat a műveket, amiket addig még nem játszottam. Nagy sikerű koncerteket adtunk, fantasztikusan játszott a zenekar, ami engem is a fellegekig inspirált. Ha valaki azt mondaná, hogy egy magyar lány találkozik egy dél-afrikai fiúval Kuala Lumpurban és Helsinkiben élnek, hát ebből egy jó regény lehetne, de nem igen lenne valóság alapja. Pedig velem pont ez történt; az ottlétem alatt ismertem meg leendő férjemet, aki dél-afrikai, és követett engem Helsinkibe.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, ide kattintva!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Könyv

„A leírt szó mindig veszélyes, de csak annak, aki fél tőle" – az Open Books is felszólalt az átláthatósági törvény ellen

Al Ghaoui Hesna, Alföldi Róbert, Cserhalmi György, Csáki Judit, Kemény Zsófi, Kepes András, Dr. Máté Gábor, Szentesi Éva és Ungváry Krisztián is aláírta az Open Books kiadó nyílt levelét, amelyben szolidaritásukat fejezik ki azokkal, akik veszélyeztetve érzik magukat a kormány új törvénytervezete miatt. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.
Klasszikus hír

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus hír

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Klasszikus ajánló

Az amerikai zene dékánjától Spielberg zeneszerzőjéig – az Újvilágba kalauzol a Danubia Zenekar

Az amerikai klasszikus és igényes könnyűzene világába vezet el a Danubia Zenekar június 1-ji koncertje a Budapesti Kongresszusi Központban, ahol Copland 1943-as fanfárjától a jelen amerikai ihletéésű muzsikájáig utazhatunk.