Klasszikus

„A színpadon érzem a legjobban magam” – interjú Langer Ágnessel

2021.08.23. 12:35
Ajánlom
Kezdetekről, németországi tanulóéveiről és a színpad felszabadító flow-élményéről beszélgettünk a fiatal generáció egyik legtehetségesebb hegedűművészével, Langer Ágnessel a Kaposfesten. Rendhagyó módon több szó esett a múltról, mint a jelenről, de kiderült, miben érez rokonságot Bartókkal és miért a hegedű repertoárját tartja ideálisnak.

Amikor kértelek, hogy üljünk le egy interjúbeszélgetésre, rögtön igent mondtál, de azt is elmondtad, hogy nem ez a kedvenc tevékenységed.

Játszani természetesen jobban szeretek.

Játszani milyen? Otthonosan érzed magad a színpadon? Kell hozzá egy kis lámpaláz?

Nem vagyok izgulós, koncert előtt főleg nem. Akkor már mindent el lehet engedni.

Agnesselfportrait_39-115026.jpg

Langer Ágnes (Fotó/Forrás: Diana Negrete)

Éppen akkor? Én biztos arra gondolnék, hogy ha most rossz helyre teszem a kisujjam, azzal már tragédiákat lehet előidézni.

Ha megtettem mindent, hogy ez ne forduljon elő, akkor nincs más hátra, mint élvezni. A felkészülési folyamat sokkal inkább jár akár stresszel is, viszont maga a koncert a jutalom pillanata, akkor már csak a zene számít.

A színpadon érzem a legjobban magam, ott minden más megszűnik.

Hogyan találtál rá a hegedűre?

Zongorázni szerettem volna, de az előkészítő év felénél a szolfézstanár azt mondta, „hegedűs kezeim” vannak. Csak évek múlva derült ki, hogy valójában üresedés volt a hegedűszakon, és kellett a növendék.

De jól jártál vele.

Igen, mert a hegedű tényleg elsőre nagy szerelem lett, és az, mind a mai napig. Onnantól, hogy hazavittem a hangszert, le sem akartam tenni, és ha az iskolából hazaérkeztem, vagy már amikor reggel felkeltem, első dolgom volt, hogy kinyissam a tokot.

Ez még most is így van?

Abszolút, még mindig gyakran vannak ilyen epizódjaim.

Egy klasszikus zenésznek 12-13 évesen már el kell döntenie, hogy ezzel akar foglalkozni. Emlékszel arra, amikor te elhatározásra jutottál?

Igen, teljesen magától értetődő volt, már korábban az egyik legfontosabb dologgá vált az életemben a zene és a hegedű.

Tizennégy éves sem voltál, amikor a Mainz-i Hochschule für Musik akadémián kezdtél tanulni.

Veszprémben, egy kurzuson ismertem meg későbbi Mainz-i tanáromat, Anne Shih-t. Elmentem volna utána a világ végére is – és el is mentem. Amikor tizenhárom voltam, a szüleim beleegyeztek, hogy Németországba költözzek tanulni. Beiratkoztam egy nyelvtanfolyamra, megtanultam németül, aztán elvittek Mainzba, és ott „leraktak” egy német családnál, mint egy csomagot.

Céltudatosságra utal, hogy németül is megtanultál, mert arra volt szükség. Nem vágytál haza?

Dehogynem. Az az igazság, hogy túl fiatal voltam, nem sejtettem, hogy ez a döntés mivel jár és milyen nehéz lesz egyedül. Viszont Anne Shih kezei alatt hatalmas fejlődésnek indultam, nagyon inspiráló időszak volt.

Akkor nehéz volt?

Az első év igen, aztán beilleszkedtem, és szerencsére évente többször volt alkalmam hazajárni.

Langer Ágnes a Zeneakadémia művészfolyosólyán

Langer Ágnes a Zeneakadémia művészfolyosólyán (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Mudra László)

Újrafogalmaztad a kapcsolatodat a hegedűvel, ahogy felnőttél?

Kisebb koromban elképesztően izgalmas volt a kezembe venni a hangszert, mindig előre lapoztam a kottában, és azt is megtanultam amit nem kellett. Tudni akartam, mit lehet még kihozni ebből a hangszerből. Az elején ez olyan volt, mint egy rejtvény megfejtése.

És most?

Most talán a repertoár miatt szeretem leginkább a hegedűt. Szerintem nekünk van a legcsodálatosabb repertoárunk.

Ez mit jelent?

A zongorairodalom hatalmas, és ez nyomasztó is lehet. A csellóé talán túl szűk. A hegedűé átlátható, és rengeteg kincset rejt a szóló- és a kamararepertoár is.

Jelenleg egy 1782-es Gagliano hegedűn játszol, amit a Peter Eckes Kulturstiftung bocsátott rendelkezésedre. Milyen a hangszer?

Én nagyon szeretem, gyönyörű hangszíne van és nagy ereje.

Mi áll közelebb hozzád, a kamarázás vagy a szóló?

Azt szeretem, ha jut mindkettőből. Ez a legszebb a zenész karrierben, hogy ugyan sokat utazunk, de ez mindig frissességet hoz az életünkbe, új feladatokat és új embereket.

Kik azok a zeneszerzők, akik számodra a legfontosabbak?

Bach, Beethoven, Mozart, Schubert, Mendelssohn, de az oroszokat is különösen szeretem, Csajkovszkijt, Sosztakovicsot és Prokofjevet. Ám leginkább talán Bartókot. Nagyon közel áll hozzám a zenéje.

Bartókban mindig lenyűgöz, mennyire zárkózott volt, de mi mindent feltárt magáról a zenéjében. Ha nem írja meg ezeket a zeneműveket, sosem tudjuk meg, milyen mély ember volt.

Azt hiszem, ebben hasonlítunk! Én sem vagyok a szavak embere. De ez a csodálatos a munkánkban, hogy szavak nélkül tudunk elmondani mindent, sokkal többet, mint amit szavakkal ki lehetne fejezni.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

A díj mint ötödik pecsét – Benedek Dániel portréja

„Amikor elfog a csüggedés, és kilátástalannak látom a dolgot, akkor az univerzum mindig küld egy-egy nénit, aki odajön hozzám az Aldiban, és gratulál a Karamazovhoz” – meséli Benedek Dániel színművész, a kaposvári Csiky Gergely Színház tagja, aki idén Junior Prima Díjat vehetett át.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Vizuál

Pasifilm, háromgenerációnyi pasiüggyel – interjú Breier Ádámmal

Krasznahorkai Lászlóról és Havannában élő magyarokról forgatott dokumentumfilmet, jelenleg pedig Lefkovicsék gyászolnak címmel készíti első nagyjátékfilmjét. Breier Ádám rendezővel többek közt a forgatókönyvírás nehézségeiről, kubai tanulmányairól, a zsidó kultúra megfoghatatlanságáról, a kritikáktól való félelemről beszélgettünk.
Színház

A kiugró beugró – Koltai-Nagy Balázs portréja

„Az én feladatom a szórakoztatóiparban az, hogy mindenkinek egységesen ugyanannyit nyújtsak. Ha nem így gondolkodnék, vagy ha ez hiányozna belőlem, akkor gyakorlatilag kivételeznék” – vallja a friss Junior Prima Díjas Koltai-Nagy Balázs színművész, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház tagja.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.
Klasszikus ajánló

Korszakok Zenéje – A MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye

A MÁV Szimfonikus Zenekar 2022. október 13-i hangversenyén a Zeneakadémián, Farkas Róbert vezényletével Mozart remekművei ölelik körbe két neves, kortárs magyar zeneszerző – Eötvös Péter és Dubrovay László – szerzeményeit.
Klasszikus gyász

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Klasszikus ajánló

Szórakoztató és addiktív – a Janoska Ensemble Budapesten

Világsztárok unszolására alapították meg az együttest, a The Beatles lábnyomát taposva újítanak, Bachot és Bartókot vegyítik jazzel és poppal – a Janoska Ensemble pimasz virtuozitásában a Zeneakadémia közönsége is megmártózhat októberben.