Klasszikus

„A színpadon érzem a legjobban magam” – interjú Langer Ágnessel

2021.08.23. 12:35
Ajánlom
Kezdetekről, németországi tanulóéveiről és a színpad felszabadító flow-élményéről beszélgettünk a fiatal generáció egyik legtehetségesebb hegedűművészével, Langer Ágnessel a Kaposfesten. Rendhagyó módon több szó esett a múltról, mint a jelenről, de kiderült, miben érez rokonságot Bartókkal és miért a hegedű repertoárját tartja ideálisnak.

Amikor kértelek, hogy üljünk le egy interjúbeszélgetésre, rögtön igent mondtál, de azt is elmondtad, hogy nem ez a kedvenc tevékenységed.

Játszani természetesen jobban szeretek.

Játszani milyen? Otthonosan érzed magad a színpadon? Kell hozzá egy kis lámpaláz?

Nem vagyok izgulós, koncert előtt főleg nem. Akkor már mindent el lehet engedni.

Agnesselfportrait_39-115026.jpg

Langer Ágnes (Fotó/Forrás: Diana Negrete)

Éppen akkor? Én biztos arra gondolnék, hogy ha most rossz helyre teszem a kisujjam, azzal már tragédiákat lehet előidézni.

Ha megtettem mindent, hogy ez ne forduljon elő, akkor nincs más hátra, mint élvezni. A felkészülési folyamat sokkal inkább jár akár stresszel is, viszont maga a koncert a jutalom pillanata, akkor már csak a zene számít.

A színpadon érzem a legjobban magam, ott minden más megszűnik.

Hogyan találtál rá a hegedűre?

Zongorázni szerettem volna, de az előkészítő év felénél a szolfézstanár azt mondta, „hegedűs kezeim” vannak. Csak évek múlva derült ki, hogy valójában üresedés volt a hegedűszakon, és kellett a növendék.

De jól jártál vele.

Igen, mert a hegedű tényleg elsőre nagy szerelem lett, és az, mind a mai napig. Onnantól, hogy hazavittem a hangszert, le sem akartam tenni, és ha az iskolából hazaérkeztem, vagy már amikor reggel felkeltem, első dolgom volt, hogy kinyissam a tokot.

Ez még most is így van?

Abszolút, még mindig gyakran vannak ilyen epizódjaim.

Egy klasszikus zenésznek 12-13 évesen már el kell döntenie, hogy ezzel akar foglalkozni. Emlékszel arra, amikor te elhatározásra jutottál?

Igen, teljesen magától értetődő volt, már korábban az egyik legfontosabb dologgá vált az életemben a zene és a hegedű.

Tizennégy éves sem voltál, amikor a Mainz-i Hochschule für Musik akadémián kezdtél tanulni.

Veszprémben, egy kurzuson ismertem meg későbbi Mainz-i tanáromat, Anne Shih-t. Elmentem volna utána a világ végére is – és el is mentem. Amikor tizenhárom voltam, a szüleim beleegyeztek, hogy Németországba költözzek tanulni. Beiratkoztam egy nyelvtanfolyamra, megtanultam németül, aztán elvittek Mainzba, és ott „leraktak” egy német családnál, mint egy csomagot.

Céltudatosságra utal, hogy németül is megtanultál, mert arra volt szükség. Nem vágytál haza?

Dehogynem. Az az igazság, hogy túl fiatal voltam, nem sejtettem, hogy ez a döntés mivel jár és milyen nehéz lesz egyedül. Viszont Anne Shih kezei alatt hatalmas fejlődésnek indultam, nagyon inspiráló időszak volt.

Akkor nehéz volt?

Az első év igen, aztán beilleszkedtem, és szerencsére évente többször volt alkalmam hazajárni.

Langer Ágnes a Zeneakadémia művészfolyosólyán

Langer Ágnes a Zeneakadémia művészfolyosólyán (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Mudra László)

Újrafogalmaztad a kapcsolatodat a hegedűvel, ahogy felnőttél?

Kisebb koromban elképesztően izgalmas volt a kezembe venni a hangszert, mindig előre lapoztam a kottában, és azt is megtanultam amit nem kellett. Tudni akartam, mit lehet még kihozni ebből a hangszerből. Az elején ez olyan volt, mint egy rejtvény megfejtése.

És most?

Most talán a repertoár miatt szeretem leginkább a hegedűt. Szerintem nekünk van a legcsodálatosabb repertoárunk.

Ez mit jelent?

A zongorairodalom hatalmas, és ez nyomasztó is lehet. A csellóé talán túl szűk. A hegedűé átlátható, és rengeteg kincset rejt a szóló- és a kamararepertoár is.

Jelenleg egy 1782-es Gagliano hegedűn játszol, amit a Peter Eckes Kulturstiftung bocsátott rendelkezésedre. Milyen a hangszer?

Én nagyon szeretem, gyönyörű hangszíne van és nagy ereje.

Mi áll közelebb hozzád, a kamarázás vagy a szóló?

Azt szeretem, ha jut mindkettőből. Ez a legszebb a zenész karrierben, hogy ugyan sokat utazunk, de ez mindig frissességet hoz az életünkbe, új feladatokat és új embereket.

Kik azok a zeneszerzők, akik számodra a legfontosabbak?

Bach, Beethoven, Mozart, Schubert, Mendelssohn, de az oroszokat is különösen szeretem, Csajkovszkijt, Sosztakovicsot és Prokofjevet. Ám leginkább talán Bartókot. Nagyon közel áll hozzám a zenéje.

Bartókban mindig lenyűgöz, mennyire zárkózott volt, de mi mindent feltárt magáról a zenéjében. Ha nem írja meg ezeket a zeneműveket, sosem tudjuk meg, milyen mély ember volt.

Azt hiszem, ebben hasonlítunk! Én sem vagyok a szavak embere. De ez a csodálatos a munkánkban, hogy szavak nélkül tudunk elmondani mindent, sokkal többet, mint amit szavakkal ki lehetne fejezni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai drámából ifjúkori mestermű – az Idomeneót adja elő a Szent István Filharmonikusok

Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című operáját mutatja be a Szent István Filharmonikusok a Purcell Kórus közreműködésével és Vashegyi György vezényletével április 26-án a Müpában.
Klasszikus ajánló

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Klasszikus ajánló

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.
Klasszikus lapszemle

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus ajánló

Klassz a Belvárosban – IV. Komolyzenei Napok az Aranytízben

Május 9. és 11. között különleges, egyetlen alkalommal megvalósuló koncerteknek ad helyet az Aranytíz a Belváros szívében. Fellép többek között Czene Rudolf, Kállai Ernő, Lugosi Ali, Hornyák Balázs, Szüts Apor, Pál István Szalonna és Bandája, Duka Elemér & Gipsy Chamber Orchestra.