Klasszikus

„A szív ékszere” – Minden idők talán leghíresebb hegedűversenye

2017.03.09. 13:39
Ajánlom
A csillagok állása ezen a héten különösen kedvez Mendelssohn e-moll hegedűversenyének, amelyet a hétvégén két koncerten is meghallgathatnak az érdeklődők: szombaton Baráti Kristóffal a MOM-ban, vasárnap Joshua Bell előadásában a Zeneakadémián, a napokban pedig Pauk György mesterkurzusa is napvilágot látott.
Felix Mendelssohn-Bartholdy

Felix Mendelssohn-Bartholdy (Fotó/Forrás: Boston Public Library / flickr)

„A következő télen szeretnék írni Önnek egy hegedűversenyt. Egy e-moll mű jár a fejemben, amelynek az eleje nem hagy nyugodni” – írta Felix Mendelssohn-Bartholdy 1838. július 30-án kelt levelében nagyra becsült kollégájának, a hegedűművész Ferdinand Davidnak, aki a lipcsei Gewandhaus Zenekarának volt a koncertmestere, amikor a zeneszerző vezető karmesterként irányította az együttest.

A darab befejezésére végül még hat évet kellett várni, amely késlekedésnek igazából nem tudjuk az okát, de a komponálás konkrét fázisában a szerző folyamatos levelezésben állt a hegedűművésszel, gyakran kérve tőle tanácsokat a hegedűtechnikára vonatkozóan. Ez volt az egyik első olyan együttműködés zeneszerző és előadóművész között, amelyre aztán számos alkalommal sor került a zenetörténet során különösen versenyművek születésekor, hiszen mindig is fontos volt egy komponistának, aki esetleg nem birtokolta kellőképpen az adott hangszert, hogy kihozza az instrumentumból és az előadóból is a maximumot.

A hegedűverseny kéziratán az 1844. szeptember 16-os dátum szerepel, de egészen az 1845. március 13-án megtartott premierig folyamatosan javítgatta a darabot Ferdinand David tanácsainak megfelelően. Mendelssohn betegség miatt nem tudta vezényelni a premiert, ezért a dán zeneszerző, Niels Gade dirigálta az ősbemutatón a Gewandhaus zenekarát, a szólista pedig természetesen Ferdinand David volt.

A darab hamarosan igen népszerű lett és hatással volt egyéb zeneszerzőkre is. Bár felépítése követi a hagyományos gyors-lassú-gyors tételrendet, formailag számos újítással találkozunk a műben, hiszen már mindjárt a versenymű indítása is szokatlan, ugyanis a kor concertói mindig zenekari bevezetővel kezdődtek, amelyben meghallgathattuk a témákat, itt viszont rögtön a hegedű lép be minden idők egyik leglíraibb főtémájával. De újszerű volt a tételek egybekomponálása, attacca összekötése, valamint a cadenza helye, amely megelőzi a visszatérést (rekapituláció). Ezt később Csajkovszkij és Sibelius is átvette saját hegedűversenyében.

Mendelssohon e-moll hegedűversenye tulajdonképpen már a XIX. század végére az egyik legnépszerűbb hegedűverseny lett, Joachim József a négy legnagyobb német hegedűverseny között emlegette és úgy utalt rá, mint a „szív ékszerére”.

A hétvégén két nagyszerű előadásban is meghallgathatja a budapesti közönség Mendelssohn darabját, hiszen szombaton a MOM Központban Baráti Kristóf játssza az Anima Musicae Kamarazenekarral, vasárnap pedig Joshua Bell adja elő az örökzöld művet (aki általában saját cadenzáját szokta játszani a darab előadása során) a Frankfurti Rádió Szimfonikus Zenekara közreműködésével, Andrés Orozco-Estrada vezényletével a Zeneakadémia nagytermében. És akinek még ez sem elég, a napokban jelent meg a mesterkurzusokat tartalmazó iClassical Academy-n egy videó, amelyen a Londonban élő hegedűprofesszor, Pauk György tanítja a darab első tételét egy fiatal hegedűsnek, Elena Kawazunak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Klasszikus

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Zenés színház

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.
Plusz

Hogyan tűnik le a hedonista művész mítosza?

A művész alkoholista és drogfüggő típusa halványodni látszik, helyettük már aszkéta művészeket csodáljuk, akik naponta 10-12 órát is képesek dolgozni. Miért?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus macska

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus icma

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.