Klasszikus

"...a szíved megáll... folytatod az írást"

2013.09.18. 14:10
Ajánlom
Michal Nejtek műve, amely a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában szeptember 19-én hangzik el a Bridging Europe - Európai hidak elnevezésű fesztiválon, Raymond Carver egy versének soraival folytat különös párbeszédet.

- Több zenei stílusban mozog otthonosan, ami nyilván befolyásolja saját zeneszerzői nyelvét. Ellentétben régi korok komponistáival, akik egy-egy, az adott korszakban uralkodó stílusirányzathoz alkalmazkodtak, a mai szerzők bizonyos értelemben poliglottak, és újfajta stílusfúziókat hoznak létre. Ön mit gondol saját stílusáról, stílusairól? Mihez állnak ezek legközelebb?

- Alkotóként megvan a magam saját stílusa, zenei nyelve, groteszk látásmódja, de ezt az ember kívülről nemigen tudja értékelni és elemezni, nem szívesen tenném. Talán csak annyit mondanék, hogy nekem elsősorban nem valamiféle fúzió a célom, legalábbis nem erre törekszem, hanem az évek során a fejemben összegyűlt zenei és gondolati anyag elrendezésére. Ez az anyag - hála a kornak, amelyben élünk -  értelemszerűen nagyon sokféle. Nem lenne őszinte, ha úgy csinálnánk, mintha a populáris zene és kultúra nem létezne. Nagyon is létezik, és erősen hat ránk. A kérdés csak az, megtaláljuk-e hozzá a saját kulcsunkat, kódunkat.

- Raymond Carver verse a kiindulópontja Budapesten megszólaló művének. Voltaképpen milyen szerepe van a versnek a műben? Mi a zene és a vers viszonya? Szokatlan az, ahogy a vers két sorát használja. Milyen előképei vannak ennek?

- Talán Heiner Goebbels ihlette, meg talán mások is. Én a szöveget a hanghoz képest külön dolognak, szemantikailag más entitásnak tekintem - tehát nem próbálom hagyományos módon összekapcsolni őket azzal, hogy megpróbálom megzenésíteni, vagy kíséretet írni hozzá. A vers ez esetben a kompozíció ellenpontja, komponálás közben gondoltam rá, de a zenének tulajdonképpen semmi köze hozzá - egyetlen kifejezést, a SCREAM szót leszámítva, ahol is a hang és a szó világa egyetlen alkalommal keresztezi egymást. A muzsikusok egyszerűen elolvassák a verset, amelynek jelentése eltűnik a növekvő káoszban.

- Mi a mű keletkezéstörténete? Hogy esett Carver versére a választása?

- A zene a verstől függetlenül keletkezett, két külön világról van szó. Carvert régóta csodálom, mindenekelőtt azért, ahogy a „hétköznapiságot", a leírást, az ábrázolást bizonyos mágikus momentummal kombinálja, ami már máshová vezet, megváltoztatva a korábbi világ paradigmáját, észlelését. Utána már semmi sem olyan, mint azelőtt.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Összművészeti esttel emlékeznek a legendás bűvészre

Rodolfo születésének 110. évfordulója alkalmából, augusztus 8-án Zene+Bűvölet címmel rendeznek összművészeti estet a Várkert Bazárban, ahol fellép a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Junior Prima Díjas zongoraművész, Vida Monika Ruth.
Klasszikus interjú

A szaxofon ismeretlen hangja – interjú Szepesi Bencével

A Budapest Saxophone Quartet alapítója úgy véli, van a szaxofonnak egy klasszikus hangja, amelyet alig ismerünk, de szépséggel kecsegtet. Beszélgetésünkben annak eredetéről és komolyzenei szerepéről mesélt, aztán kiderült, hogy még a szaxofonnál is jobban szereti másik hangszerét.
Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.