Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

2020.10.25. 09:55
Ajánlom
Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.

Szeptember 1-jétől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, amihez ezúton is szívből gratulálok! Amikor legutóbb, három és fél éve beszélgettünk, éppen Tokióba készült, hogy elfoglalja a professzori állását. Milyen tapasztalat volt az elmúlt négy év Japánban?

Rengeteg ismerettel gazdagodtam az ottani kultúrát és zenei életet illetően. Két évre szólt a megbízásom, amelyet két évvel meghosszabbítottunk. Viszont volt egy megállapodásunk, miszerint, ha ajánlatot kapok a budapesti Zeneakadémiáról, akkor azt részesíthetem előnyben.  Szerencsémnek tartom, hogy ezután is szoros kapcsolatom marad a Tokyo College of Music-kal, ezentúl nem teljes állásban, hanem vendégprofesszorként veszek részt a munkában. Jól éreztem magam ott, és arról is meggyőződtem, hogy a klasszikus zene egyik jövője, ahogy mondják, valóban Ázsia.

Egy interjúban említette, hogy bízik benne, hogy Ázsia hatást gyakorol Önre. Nem fordítva kellene lennie? Hiszen azért hívják oda a nyugati zenészt, hogy a nyugati klasszikus zenét oktassa.

Abban természetesen bízom, hogy én is hatást gyakorlok az ottaniakra. De Japán egy egészen más világ, azt szokták mondani, hogy szinte mindent el kell felejteni, amit az ember Európában tanult. Kíváncsi voltam, hogy be tudok-e illeszkedni ennek a szigetországnak a társadalmába, megtalálom-e a helyem. A japán egy rendkívül udvarias társadalom, jó érzés köztük élni. Mi, európaiak szeretjük, ha mindent megcsinálhatunk gyorsan, szinte fejjel megyünk a falnak. A japánoknál minden egyes ötlet átmegy különféle erre alakult tanácsokon, akik aztán megvitatják, mérlegelik a megvalósítását. Ez nyugati szemmel körülményes és hosszadalmas folyamat, de igaz, ami igaz, hogy lassú víz, partot mos.

IMG_0417bff-115827.jpg

Farkas Gábor (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Mit gondol arról a sztereotípiáról, hogy az ázsiaiak technikailag igen felkészültek, de kevesebb érzelmet tudnak megjeleníteni a zenében?

Ázsiának és Európának más szokásai vannak. A japán társadalomban nem megszokott az érzelmek kimutatása. A párok nem nagyon fogják meg egymás kezét az utcán. Ha komolyzenéről van szó, egy ázsiai játékosnak meg kell ismernie az európai kultúrát. Talán ebben igazán hasznos az én személyem, de örömmel láttam, hogy az idősebb professzorok számára – akik közül nem egyet neves nyugati zenész tanított egykor – már jól ismert az európai gondolkodásmód.

Hadd kérdezzem a zeneakadémiai tanszékvezetői pozíciójáról! Milyen programpontokat osztana meg velünk a pályázatából?

Szeretném az eddigi tradíciókat ötvözni az új ötletekkel és a modern kor adta lehetőségekkel.

Az online tér tágulásával feladatunk, hogy megmutassuk a tehetségeinket a közönségnek, és ennek a közösségi média alkalmas és ingyenes platformja lehet. Szorgalmaznám, hogy indítsuk el a billentyűs régizene oktatást a tanszéken belül. Tapasztalatból tudom, hogy milyen hasznos, ha valaki fortepianón is eljátszhat egy Mozart-darabot, akkor is, ha nem historikus előadó, mert az így szerzett tudást átviheti a modern zongorához. Ezen kívül szeretnék segíteni abban, hogy bővítsük a nemzetközi kapcsolatainkat, eddigi pályám során Amerikától Ázsiáig rengeteg helyen játszottam, vagy tartottam mesterkurzust neves egyetemeken és koncert helyszíneken, örülnék, ha a Zeneakadémia növendékeinek segíteni tudnék abban, hogy sikeresek legyenek a pályájukon.

Hány évre szól ez a megbízatás?

Öt évre.

Konzultált elődjével, Dráfi Kálmánnal?

Leültünk, adott jónéhány remek tanácsot, felajánlotta segítségét, mindamellett tiszteletben tartotta, hogy ezentúl én végzem ezt a munkát. Nagyon tisztelem az ő munkásságát, és támaszkodni fogok arra, amit ő megkezdett.

Rendszeresen koncertező művész. Ez a tevékenység szükséges ahhoz, hogy jó tanár legyen?

Szeretném egyensúlyban tartani a tanári és az előadóművészi pályámat. Liszt, Chopin – és még tudnám sorolni a példákat, mindannyian tanítottak, és ez nem akadályozta meg őket, hogy aktívan hangversenyező művészek legyenek. Szerintem a kettő erősíti egymást. Én legalábbis határozottan úgy tapasztaltam, hogy amióta tanítok, tudatosabban játszom. És az sem árt, ha több lábon áll az ember, a járvány miatti megállás engem ebben erősített meg.

Lemez: Chopin farkastörvények nélkül

Kapcsolódó

Lemez: Chopin farkastörvények nélkül

Régi zenekritikákban szokás volt ilyet mondani: „Farkas Gábor érti Chopint.” Én ilyet mondani soha nem mernék, de azt igen, hogy Farkas Gáborral értem Chopint.

Milyen tanár? Szigorú vagy meghagyja a szabadságot a diáknak?

Minden növendéknél más megközelítés működik. Van, akinek jót tesz egy szigorúbb tanár, van, aki akkor tud kiteljesedni, ha nagyobb szabadságot adnak neki. Az évek során az ember megtanulja megismerni a növendékeket. Magam is úgy gondolom, hogy mindenki szívesebben tanulja azokat a darabokat, amikbe beleszeret, de ha valaki hajlamos a lustaságra, ott be kell vetni a szigort.

A tanárnak pedig ismernie kell magát is, ugye?

Nem csak tanárként, művészként, emberként is – az élet minden területén.

Milyen visszajelzésnek örül leginkább a tanári és művészi munkájával kapcsolatban?

Az őszintének és építő jellegűnek. Nem csak a pozitív visszajelzések visznek előre, kell a negatív is, hogy helyre billentse az embert. És erről is csak azt tudom mondani, amit az előbb: ez egyaránt igaz a tanárra, az előadóművészre, végső soron az emberre is.

Fotók: Raffay Zsófi

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ingyen látható a Macskák londoni előadása az online térben

Bemutatásának 40. évfordulóján a The Show Must Go On Youtube-csatornája ingyenesen közvetíti Andrew Lloyd Webber kultikus darabját, a Macskákat.
Plusz

A b(m)űvész embersége – interjú a 110 éve született Rodolfo lányával, Gálvölgyi Judittal

Polgári neve Gross Dezső volt, de Rodolfoként ismerte meg a világ. „Vigyázat, csalok!”, mondta – és csalt. A többi már játék volt és szórakozás. Születésének 110. évfordulója alkalmából lánya, Gálvölgyi Judit segítségével idéztük föl a bűvész és édesapa legendás alakját.
Könyv

Felavatták Tandori Dezső és felesége síremlékét

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas és József Attila-díjas költő, író, műfordító és felesége, Tandori Ágnes síremlékét május 15-én avatták fel Budapesten, a Fiumei úti sírkertben.
Plusz

Itt a teljes program: magyar művészeket jelentett be a VeszprémFest

Véglegessé vált az idei VeszprémFest programja. A korábban már meghirdetett Tom Jones, Jazz+Az és VeszprémFest Classic koncertek mellett jön az LGT sztárjaival színpadra lépő Zenevonat, a 25 éves jubileumát ünneplő Cotton Club Singers, valamint a Concerto Budapest Snétberger Ferenc és Roby Lakatos közreműködésével.
Színház

Nyári színház négy helyszínen, visszatérnek A Pál utcai fiúk is

Komédiák, bohózatok, visszatérő színésznő, szerelem, mámor, Grund és stand up, mert ehhez van kedvünk. Idén nyáron a Vörösmarty Színház négy helyszínen várja közönségét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Cziffra és Liszt műveket játszik a két zongoravirtuóz, Boris Berezovsky és Balázs János

Június 9-én Liszt Ferenc és Cziffra György szólózongora művei és négykezes átiratai hangoznak el Boris Berezovsky és Balázs János zongoraestjén. A Cziffra György-emlékév kiemelt eseményét a MOMkultban rendezik meg, melyet a közönség már élőben élvezhet.
Klasszikus hír

Magyar népdalt énekel Emma Kirkby a Kórusok Éjszakája jóvoltából

A Kórusok Éjszakája kórusfesztivál megálmodói a Csíkszerda Egyesület tagjai, akik a világhírű angol szopránnal, Emma Kirkbyvel készítenek közös videót, melyben a Csillagok, csillagok kezdetű magyar népdalt éneklik közösen.
Klasszikus gyász

Elhunyt Balassa Sándor zeneszerző, a nemzet művésze

Életének 87. évében, hosszan tartó betegség után elhunyt Balassa Sándor Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egyik alapítója és rendes tagja – közölte az MTI-vel az MMA.
Klasszikus hír

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.