Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

2020.10.25. 09:55
Ajánlom
Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.

Szeptember 1-jétől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, amihez ezúton is szívből gratulálok! Amikor legutóbb, három és fél éve beszélgettünk, éppen Tokióba készült, hogy elfoglalja a professzori állását. Milyen tapasztalat volt az elmúlt négy év Japánban?

Rengeteg ismerettel gazdagodtam az ottani kultúrát és zenei életet illetően. Két évre szólt a megbízásom, amelyet két évvel meghosszabbítottunk. Viszont volt egy megállapodásunk, miszerint, ha ajánlatot kapok a budapesti Zeneakadémiáról, akkor azt részesíthetem előnyben.  Szerencsémnek tartom, hogy ezután is szoros kapcsolatom marad a Tokyo College of Music-kal, ezentúl nem teljes állásban, hanem vendégprofesszorként veszek részt a munkában. Jól éreztem magam ott, és arról is meggyőződtem, hogy a klasszikus zene egyik jövője, ahogy mondják, valóban Ázsia.

Egy interjúban említette, hogy bízik benne, hogy Ázsia hatást gyakorol Önre. Nem fordítva kellene lennie? Hiszen azért hívják oda a nyugati zenészt, hogy a nyugati klasszikus zenét oktassa.

Abban természetesen bízom, hogy én is hatást gyakorlok az ottaniakra. De Japán egy egészen más világ, azt szokták mondani, hogy szinte mindent el kell felejteni, amit az ember Európában tanult. Kíváncsi voltam, hogy be tudok-e illeszkedni ennek a szigetországnak a társadalmába, megtalálom-e a helyem. A japán egy rendkívül udvarias társadalom, jó érzés köztük élni. Mi, európaiak szeretjük, ha mindent megcsinálhatunk gyorsan, szinte fejjel megyünk a falnak. A japánoknál minden egyes ötlet átmegy különféle erre alakult tanácsokon, akik aztán megvitatják, mérlegelik a megvalósítását. Ez nyugati szemmel körülményes és hosszadalmas folyamat, de igaz, ami igaz, hogy lassú víz, partot mos.

IMG_0417bff-115827.jpg

Farkas Gábor (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Mit gondol arról a sztereotípiáról, hogy az ázsiaiak technikailag igen felkészültek, de kevesebb érzelmet tudnak megjeleníteni a zenében?

Ázsiának és Európának más szokásai vannak. A japán társadalomban nem megszokott az érzelmek kimutatása. A párok nem nagyon fogják meg egymás kezét az utcán. Ha komolyzenéről van szó, egy ázsiai játékosnak meg kell ismernie az európai kultúrát. Talán ebben igazán hasznos az én személyem, de örömmel láttam, hogy az idősebb professzorok számára – akik közül nem egyet neves nyugati zenész tanított egykor – már jól ismert az európai gondolkodásmód.

Hadd kérdezzem a zeneakadémiai tanszékvezetői pozíciójáról! Milyen programpontokat osztana meg velünk a pályázatából?

Szeretném az eddigi tradíciókat ötvözni az új ötletekkel és a modern kor adta lehetőségekkel.

Az online tér tágulásával feladatunk, hogy megmutassuk a tehetségeinket a közönségnek, és ennek a közösségi média alkalmas és ingyenes platformja lehet. Szorgalmaznám, hogy indítsuk el a billentyűs régizene oktatást a tanszéken belül. Tapasztalatból tudom, hogy milyen hasznos, ha valaki fortepianón is eljátszhat egy Mozart-darabot, akkor is, ha nem historikus előadó, mert az így szerzett tudást átviheti a modern zongorához. Ezen kívül szeretnék segíteni abban, hogy bővítsük a nemzetközi kapcsolatainkat, eddigi pályám során Amerikától Ázsiáig rengeteg helyen játszottam, vagy tartottam mesterkurzust neves egyetemeken és koncert helyszíneken, örülnék, ha a Zeneakadémia növendékeinek segíteni tudnék abban, hogy sikeresek legyenek a pályájukon.

Hány évre szól ez a megbízatás?

Öt évre.

Konzultált elődjével, Dráfi Kálmánnal?

Leültünk, adott jónéhány remek tanácsot, felajánlotta segítségét, mindamellett tiszteletben tartotta, hogy ezentúl én végzem ezt a munkát. Nagyon tisztelem az ő munkásságát, és támaszkodni fogok arra, amit ő megkezdett.

Rendszeresen koncertező művész. Ez a tevékenység szükséges ahhoz, hogy jó tanár legyen?

Szeretném egyensúlyban tartani a tanári és az előadóművészi pályámat. Liszt, Chopin – és még tudnám sorolni a példákat, mindannyian tanítottak, és ez nem akadályozta meg őket, hogy aktívan hangversenyező művészek legyenek. Szerintem a kettő erősíti egymást. Én legalábbis határozottan úgy tapasztaltam, hogy amióta tanítok, tudatosabban játszom. És az sem árt, ha több lábon áll az ember, a járvány miatti megállás engem ebben erősített meg.

Lemez: Chopin farkastörvények nélkül

Kapcsolódó

Lemez: Chopin farkastörvények nélkül

Régi zenekritikákban szokás volt ilyet mondani: „Farkas Gábor érti Chopint.” Én ilyet mondani soha nem mernék, de azt igen, hogy Farkas Gáborral értem Chopint.

Milyen tanár? Szigorú vagy meghagyja a szabadságot a diáknak?

Minden növendéknél más megközelítés működik. Van, akinek jót tesz egy szigorúbb tanár, van, aki akkor tud kiteljesedni, ha nagyobb szabadságot adnak neki. Az évek során az ember megtanulja megismerni a növendékeket. Magam is úgy gondolom, hogy mindenki szívesebben tanulja azokat a darabokat, amikbe beleszeret, de ha valaki hajlamos a lustaságra, ott be kell vetni a szigort.

A tanárnak pedig ismernie kell magát is, ugye?

Nem csak tanárként, művészként, emberként is – az élet minden területén.

Milyen visszajelzésnek örül leginkább a tanári és művészi munkájával kapcsolatban?

Az őszintének és építő jellegűnek. Nem csak a pozitív visszajelzések visznek előre, kell a negatív is, hogy helyre billentse az embert. És erről is csak azt tudom mondani, amit az előbb: ez egyaránt igaz a tanárra, az előadóművészre, végső soron az emberre is.

Fotók: Raffay Zsófi

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Meghalt Josef Abrhám, a Kórház a város szélén Blažej doktora

Az egyik legnépszerűbb cseh színész nyolcvankét éves volt. Bár rengeteg tévéjátékban és filmben játszott, legtöbben a Kórház a város szélén című legendás sorozat Blažej doktoraként emlékeznek rá - adta hírül az ujszo.com szlovák hírportál. 
Könyv

Visszatér a Városmajorba a Margó Fesztivál

Június 9-12. között, az Ünnepi Könyvhéttel egy időben, a Városmajori Szabadtéri Színpadon rendezik meg a Margó Irodalmi Fesztivált, ahol többek közt Nádas Péterrel, Tóth Krisztinával, Romsics Ignáccal, Bereményi Gézával, Péterfy Borival, Zoltán Gáborral és az Alkalmáté Truppal is találkozhatunk.
Vizuál

100 éve lappangó remekműveket árverez el a Virág Judit Galéria

A 25 éves Virág Judit Galéria jubileumi aukcióján Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla kivételesen értékes alkotása is kalapács alá kerülnek. Mindhárom festmény eddig magángyűjteményekben rejtőzött. A művek két héten át ingyenesen megtekinthetők a Falk Miksa utcai galériában. 
Plusz

A kultúra fogalmát a lehető legtágabban értelmezi a kultúráért és innovációért felelős miniszterjelölt

Csák János a kinevezése előtti meghallgatáson elmondta, az új minisztérium maga is innovációnak tekinthető. A miniszterjelölt kinevezését a bizottság 1 ellenszavazat és 1 tartózkodás mellett 11 szavazattal támogatta.
Vizuál

Jobbnál jobb filmekkel jön az Artmozik éjszakája

Premier előtti vetítések és az elmúlt évek legjobb filmjei várják a filmrajongókat az idei Artmozik éjszakáján, május 20-án késő délutántól másnap hajnalig, öt fővárosi moziban. Ezúttal is filmről filmre vándorolhatunk a Művész, a Puskin, a Toldi, a Tabán és a Kino Cafe mozik között.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Egyházzenei Fesztivált rendez a Haydneum

A tavaly őszi Nyitófesztivál után egyházi műveket mutat be a közönségnek a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, köztük kevéssé ismert, de magyar kötődésű szerzők darabjait.
Klasszikus kritika

A nagyok titkai

Vezető karmesterük, Kirill Petrenko vezényletével adta elő a Berlini Filharmonikusok Csajkovszkij Pikk dáma című operáját, saját koncerttermében, Berlinben. Az április 21-i, koncertszerű előadáson megpróbáltuk kideríteni, mit tudhat az a dirigens, akit egy ilyen jelentőségű zenekar mindenáron magának akart.
Klasszikus gyász

Elhunyt Cser László hegedűművész

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagjától Gál-Tamási Mária hegedűművész búcsúzott a zenekar közösségi oldalán, és megható sorokkal idézte fel mindazt a támogatást, amit az együttes a muzsikustól kapott.
Klasszikus hír

Lemondta a Putyin-párti zongoraművész, Valentina Lisitsa fellépését a Margitszigeti Színház

Az intézmény a művész politikai szerepvállalása miatt döntött úgy, hogy megválik tőle, miután az ukrán nagykövetségtől tudomást szerzett a mariupoli megszállókat éltető koncertjéről.
Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.