Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

2020.10.25. 09:55
Ajánlom
Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.

Szeptember 1-jétől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, amihez ezúton is szívből gratulálok! Amikor legutóbb, három és fél éve beszélgettünk, éppen Tokióba készült, hogy elfoglalja a professzori állását. Milyen tapasztalat volt az elmúlt négy év Japánban?

Rengeteg ismerettel gazdagodtam az ottani kultúrát és zenei életet illetően. Két évre szólt a megbízásom, amelyet két évvel meghosszabbítottunk. Viszont volt egy megállapodásunk, miszerint, ha ajánlatot kapok a budapesti Zeneakadémiáról, akkor azt részesíthetem előnyben.  Szerencsémnek tartom, hogy ezután is szoros kapcsolatom marad a Tokyo College of Music-kal, ezentúl nem teljes állásban, hanem vendégprofesszorként veszek részt a munkában. Jól éreztem magam ott, és arról is meggyőződtem, hogy a klasszikus zene egyik jövője, ahogy mondják, valóban Ázsia.

Egy interjúban említette, hogy bízik benne, hogy Ázsia hatást gyakorol Önre. Nem fordítva kellene lennie? Hiszen azért hívják oda a nyugati zenészt, hogy a nyugati klasszikus zenét oktassa.

Abban természetesen bízom, hogy én is hatást gyakorlok az ottaniakra. De Japán egy egészen más világ, azt szokták mondani, hogy szinte mindent el kell felejteni, amit az ember Európában tanult. Kíváncsi voltam, hogy be tudok-e illeszkedni ennek a szigetországnak a társadalmába, megtalálom-e a helyem. A japán egy rendkívül udvarias társadalom, jó érzés köztük élni. Mi, európaiak szeretjük, ha mindent megcsinálhatunk gyorsan, szinte fejjel megyünk a falnak. A japánoknál minden egyes ötlet átmegy különféle erre alakult tanácsokon, akik aztán megvitatják, mérlegelik a megvalósítását. Ez nyugati szemmel körülményes és hosszadalmas folyamat, de igaz, ami igaz, hogy lassú víz, partot mos.

IMG_0417bff-115827.jpg

Farkas Gábor (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Mit gondol arról a sztereotípiáról, hogy az ázsiaiak technikailag igen felkészültek, de kevesebb érzelmet tudnak megjeleníteni a zenében?

Ázsiának és Európának más szokásai vannak. A japán társadalomban nem megszokott az érzelmek kimutatása. A párok nem nagyon fogják meg egymás kezét az utcán. Ha komolyzenéről van szó, egy ázsiai játékosnak meg kell ismernie az európai kultúrát. Talán ebben igazán hasznos az én személyem, de örömmel láttam, hogy az idősebb professzorok számára – akik közül nem egyet neves nyugati zenész tanított egykor – már jól ismert az európai gondolkodásmód.

Hadd kérdezzem a zeneakadémiai tanszékvezetői pozíciójáról! Milyen programpontokat osztana meg velünk a pályázatából?

Szeretném az eddigi tradíciókat ötvözni az új ötletekkel és a modern kor adta lehetőségekkel.

Az online tér tágulásával feladatunk, hogy megmutassuk a tehetségeinket a közönségnek, és ennek a közösségi média alkalmas és ingyenes platformja lehet. Szorgalmaznám, hogy indítsuk el a billentyűs régizene oktatást a tanszéken belül. Tapasztalatból tudom, hogy milyen hasznos, ha valaki fortepianón is eljátszhat egy Mozart-darabot, akkor is, ha nem historikus előadó, mert az így szerzett tudást átviheti a modern zongorához. Ezen kívül szeretnék segíteni abban, hogy bővítsük a nemzetközi kapcsolatainkat, eddigi pályám során Amerikától Ázsiáig rengeteg helyen játszottam, vagy tartottam mesterkurzust neves egyetemeken és koncert helyszíneken, örülnék, ha a Zeneakadémia növendékeinek segíteni tudnék abban, hogy sikeresek legyenek a pályájukon.

Hány évre szól ez a megbízatás?

Öt évre.

Konzultált elődjével, Dráfi Kálmánnal?

Leültünk, adott jónéhány remek tanácsot, felajánlotta segítségét, mindamellett tiszteletben tartotta, hogy ezentúl én végzem ezt a munkát. Nagyon tisztelem az ő munkásságát, és támaszkodni fogok arra, amit ő megkezdett.

Rendszeresen koncertező művész. Ez a tevékenység szükséges ahhoz, hogy jó tanár legyen?

Szeretném egyensúlyban tartani a tanári és az előadóművészi pályámat. Liszt, Chopin – és még tudnám sorolni a példákat, mindannyian tanítottak, és ez nem akadályozta meg őket, hogy aktívan hangversenyező művészek legyenek. Szerintem a kettő erősíti egymást. Én legalábbis határozottan úgy tapasztaltam, hogy amióta tanítok, tudatosabban játszom. És az sem árt, ha több lábon áll az ember, a járvány miatti megállás engem ebben erősített meg.

Lemez: Chopin farkastörvények nélkül

Kapcsolódó

Lemez: Chopin farkastörvények nélkül

Régi zenekritikákban szokás volt ilyet mondani: „Farkas Gábor érti Chopint.” Én ilyet mondani soha nem mernék, de azt igen, hogy Farkas Gáborral értem Chopint.

Milyen tanár? Szigorú vagy meghagyja a szabadságot a diáknak?

Minden növendéknél más megközelítés működik. Van, akinek jót tesz egy szigorúbb tanár, van, aki akkor tud kiteljesedni, ha nagyobb szabadságot adnak neki. Az évek során az ember megtanulja megismerni a növendékeket. Magam is úgy gondolom, hogy mindenki szívesebben tanulja azokat a darabokat, amikbe beleszeret, de ha valaki hajlamos a lustaságra, ott be kell vetni a szigort.

A tanárnak pedig ismernie kell magát is, ugye?

Nem csak tanárként, művészként, emberként is – az élet minden területén.

Milyen visszajelzésnek örül leginkább a tanári és művészi munkájával kapcsolatban?

Az őszintének és építő jellegűnek. Nem csak a pozitív visszajelzések visznek előre, kell a negatív is, hogy helyre billentse az embert. És erről is csak azt tudom mondani, amit az előbb: ez egyaránt igaz a tanárra, az előadóművészre, végső soron az emberre is.

Fotók: Raffay Zsófi

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Ezekért a kötetekért mindenképp érdemes lesz ellátogatni a 95. Ünnepi Könyvhétre

Június 13. és 16. között rendezik meg a 95. Ünnepi Könyvhetet Budapesten a Vörösmarty tér és a Duna-korzó területén. A magyar irodalmi élet egyik legrangosabb eseményére készülve kiválogattunk néhány különösen izgalmas kötetet.
Színház

Egyeztetést követelnek a budapesti művészszínházak

Máté Gábor, Mácsai Pál, Kováts Adél, Barda Beáta és Benkő Nóra is aláírta azt az Országos Színházi Találkozó szervezőinek, a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak és a szakmai közvéleménynek szóló nyílt levelet, amelyben azt sérelmezik, hogy a re:oszton nem lesz lehetőségük tárgyalni az új Kulturális Törvényről.
Klasszikus

Átadták a Simándy Énekverseny díjait

Június 3. és 8. között rendezték meg a XII. Simándy József Nemzetközi Énekversenyt, a korábbi évektől eltérően Budapesten, az Eiffel Műhelyházban. A nagy hazai zenei intézmények vezetőiből álló zsűri öt kategóriában hirdetett győzteseket.
Színház

Vidnyánszky Attila: Vecsei H. Miklós a saját elképzeléseit is megvalósíthatja a Nemzeti társulati tagjaként

A Nemzeti Színház oldalán megjelent interjúban ismertette a következő évaddal kapcsolatos terveket Vidnyánszky Attila. Az intézmény vezérigazgatója saját Marx-rendezésének tervéről is beszélt.
Plusz

Lemondott Csák János miniszter

A politikus azzal indokolta döntését, hogy itt az idő átadni a stafétát a fiatalabbaknak. Egy interjúban arról beszélt, elégedett az elmúlt két év során elért eredményeivel. A kulturális és innovációs tárca vezetését Hankó Balázs vette át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Holokauszt-emlékkoncertet ad a Metrum Ensemble

A kamaraegyüttes a holokauszt nyolcvanadik évfordulója alkalmából szervezett emlékév keretében lép fel a Rumbach zsinagógában. A műsoron szereplő művek közül több is az első alkalommal hangzik el Magyarországon.
Klasszikus ajánló

Koncerttel zárul az Eötvös Alapítvány mesterkurzusa

A hallgatók koncertjével ér véget június 15-én a BMC-ben az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány Eötvös 80 című mesterkurzusa, amelynek tervezésében a márciusban elhunyt zeneszerző is részt vett még.
Klasszikus ajánló

Tizennegyedik születésnapját ünnepli az Anima Musicae Kamarazenekar

Páratlanul tartalmas és színes évaddal a háta mögött készül évadzáró születésnapi koncertjére a Zene Lelkéről elnevezett kamarazenekar. A hagyományokhoz híven idén is június 20-án, az Óbudai Társaskörben ünnepli e felejthetetlen napot az együttes.
Klasszikus hír

Átadták a Simándy Énekverseny díjait

Június 3. és 8. között rendezték meg a XII. Simándy József Nemzetközi Énekversenyt, a korábbi évektől eltérően Budapesten, az Eiffel Műhelyházban. A nagy hazai zenei intézmények vezetőiből álló zsűri öt kategóriában hirdetett győzteseket.
Klasszikus hír

Hat magyar versenyző jutott a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny élő fordulóiba

Nyolcvannégy fiatal énekes vehet részt szeptember elején a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny élő fordulóin a Zeneakadémián. A továbbjutók közé dél-afrikai, ausztrál, koreai, thaiföldi és amerikai versenyzők is bekerültek.