Klasszikus

A Tiltott Város kincsei

2003.04.04. 00:00
Ajánlom
A Pekingi Opera vendégjátéka

Óriási érdeklődés övezte a tavaszi fesztivál távol-keleti kulturális eseményeit, amelyek közül két kínai színpadi programot (pekingi opera és bábszínház) a múlt hét végén láthatott a közönség. A várakozás aligha lehet meglepő: az európai közönség tekintélyes része ma már nem úgy viszonyul a távolról érkezett művészeti produkciókhoz, mint a kultúra perifériájáról idekallódó, marsbeli képződményekhez. Míg jó száz évvel ezelőtt csak kevesen tudtak mit kezdeni az Indiából, Kínából vagy a maláj szigetvilágból érkező, magas művészi színvonalat képviselő tradicionális udvari muzsikusokkal, addig a XXI. század elejére alapvetővé vált a nyitottság az Európán kívüli, értékükben egyenrangú kultúrák iránt. A tájékozódást segíti, hogy a különböző közel- és távol-keleti zenei műfajok magyar nyelvű ismertetése régóta hozzáférhető: Kárpáti János könyve a Kelet zenéjéről nélkülözhetetlen forrás a hagyományos kínai császári színház, közismertebb nevén a pekingi opera tanulmányozásához is. A fővárosi közönség érzékeny figyelemmel követte a különleges produkciót, a kezdeti visszafogott tetszésnyilvánítást - többé-kevésbé a társulat ügyes műsorszerkesztésének köszönhetően - végül a műfaj kitörő ünneplése zárta. Igaz, néhányan annyira csalódtak az előadás kétségtelenül szokatlan színpadi-vizuális és akusztikai megoldásaiban, hogy nem restellték a jelenet kellős közepén elhagyni a nézőteret. Nos, aki a pekingi opera elnevezés hallatán a Turandot egzotikus zenei girlandokkal díszített változatára számított, azt méltán érte csalódás.

A Pekingi Opera társulatáról szólva nem túlzás hangsúlyozni: évezredes színpadi hagyomány birtokosa. A cselekmény vonalvezetése néhol meglepően realisztikus, a mítoszi szereplők, a tündérmesék mellett a kezdetektől láthatók az udvari vagy a polgári élet jelenetei is. A színészek gesztus- és mimikarendszere, a színpadi stilizáltság azonban hihetetlen magaslatokig fejlődött: a különböző kézmozdulatok, testtartások, arc-, sőt szemmozgások jelentősége mellett kiemelt szerep jut a színpadi akrobatikának, amiből szép ízelítőt kaphattunk. A selyemruha-költeményekben archaikus hagyomány szerint sminkelt színészek káprázatosan virtuóz tornagyakorlatokat mutattak be: a szaltókat vető udvaroncok, a négy oldalról egyszerre repülő lándzsákat célba rúgó (!) hős láttán nem lehet kétségünk afelől, hogy a világhírű kínai cirkusz milyen sajátságos hagyományokból táplálkozik.

A tradicionális kínai kultúra meghatározó jelentőségű volt egész Ázsia művészeti formáira, de maga is sokat vett át szomszédaitól. Így érdekes, ahogy a hindu mitológia egyik kulcsfigurája, a majomisten Hanumán egy kínai meseadaptációban elevenedik meg (A Sárkánypalota elpusztítása). A klasszikus kínai színdarab, a Búcsú a kedvestől (magyarul még Isten veled, ágyasom! címmel ismert) férfi hősének, Xiang Yunak a mozdulatsora, speciálisan a kosztümjéhez illeszkedő koreográfiája a távoli Jáva szigetének táncművészetében köszön vissza meglepő pontossággal. Semmi máshoz nem hasonlítható viszont a kínai színpadról felcsendülő akusztikai élmény: a különleges, ereszkedő vagy emelkedő frekvencián megszólaló gongok egész zenekara kíséri a színészek csúsztatott hangokban (glissandókban) tobzódó, mégis tagolt szövegformálását, amely oly hátborzongató végletek közt ingadozik, akár egy hullámvasút. Az énekbeszéd az egy szótagos szavakból álló kínai nyelvnek azt a jellegzetességét stilizálja, amikor a szavak jelentését befolyásolja, hogy milyen hangmagasságban ejtik ki őket. Ez a kínai tradicionális színház legdrámaibb, legartisztikusabb vonásai közé tartozik. A kínai nyelv csodáját sokszor méltatta Weöres Sándor, eredendő zeneisége különleges versek írására ihlette a költőt. Az ínyencek sajnálhatták, hogy a műsoridő rövidsége miatt többnyire a szöveges részek maradtak ki az amúgy magas színvonalú és főleg látványos budapesti előadásból.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.