Klasszikus

A timpani mellől

2016.07.15. 08:27
Ajánlom
Medveczky Ádám karmester Ferencsik János zenekarában kezdte pályáját timpanistaként. A Kossuth-díjas művész, aki később Lamberto Gardelli mellett vált a bécsi klasszika, az olasz opera, valamit Kodály, Bartók és Erkel műveinek szakavatott dirigensévé, július 15-én ünnepli hetvenötödik születésnapját.
Medveczky Ádám

Medveczky Ádám

- Az opera és az Operaház meghatározta a gyermekkorát, mégsem karmesternek készült.

- Édesanyám, Érsek Mária az Operaház arany korszakának volt az egyik aranykorrepetítora, olyanoknak zongorázott, mint Ferencsik, Failoni, Klemperer, Fricsay vagy Simándy József. A nevelőapám Katona Lajos operaénekes volt, testvéreim közül Medveczky András az Operaház első kürtöse, húgom, Katona Anikó pedig az Operaház korrepetítora. A környezetemben és a génjeimben is jelen volt a zene, nem beszélve a nagymamám testvéréről, Basilides Máriáról, az Operaház örökös tagjáról, akinek a közeljövőben avatjuk fel emléktábláját. Én zongorázni tanultam, de nem vettek fel a Zeneakadémiára, így az ütőhangszerek felé fordultam, és végül kilenc évet töltöttem el az Állami Hangversenyzenekar timpanistájaként.

- A 20. század legnagyobb karmestereinek keze alatt játszhatott. Milyen emlékeket őriz?

- Amellett, hogy a közel tíz év alatt elsajátíthattam a szimfonikus repertoár jelentős részét, olyan művészeket láthattam közelről játszani, mint Pablo Casals, Rubinstein vagy Richter, és olyan

nagyágyúk álltak a karmesteri dobogón, mint Leopold Stokowski, vagy az akkor fiatal Lorin Maazel és Zubin Mehta.

Felejthetetlen élményt jelentett Britten Háborús rekviemjének előadása: a darab egy nagyzenekarból (én játszottam a timpani szólamot) és egy kamarazenekarból (az egyik ütőszólam volt az enyém) áll, előbbit Ferencsik János, utóbbit pedig maga Britten vezényelte. Britten néhány méterre állt tőlem, nem volt virtuóz karmester, de lenyűgözően tiszta és pontos instrukciókat adott.

Medveczky Áám

Medveczky Áám

- Karmesterként kiket tudhat a mesterének?

- Dolgozhattam Carlo Maria Giulinivel is, ami fontos, mert úgy gondolom, hogy az olasz vezénylési stílus áll hozzám közelebb, vagyis kis mozdulatokkal kis egységekben dirigálni, majd úgy átmenni a nagyobb egységekbe. Ez nem egy tudatos dolog, de Ferencsik János is megjegyezte, hogy

az olasz zene szereti a gyors ütéseket, a német pedig a varázslatos, széles mozdulatokat.

Járhattam Franco Ferrara mesterkurzusára, aztán már az Operaház kinevezett karmestere voltam, amikor Giuseppe Patanè és Lamberto Gardelli sorozatosan engem kértek fel betanítónak. A próbákon segítettem őket és a jó értelemben vett manírokat tőlük tanultam el.

- Mennyiben különbözik, ha egy karmester eleve pálcát ragad, vagy adott esetben a hangszere mellől áll a karmesteri dobogóra?

- Az utóbbi bevált gyakorlat, de tény, hogy a mesterséget meg kell tanulni és a technikai tudás teljes birtokában kell lenni. Korábban nem volt karmesterképzés, Toscanini a csellót tette félre, és

egyetlen karmesterórát sem véve dirigálta el tizenkilenc évesen az Aidát.

Ugyanezt Richard Strauss vagy Erkel Sándor is meg tudta tenni, de Mahler is. Ezek a művészek sosem csináltak diplomakoncertet. A hangszeres tudás lényeges, a mostani karmesterképzősök a Zeneakadémián

ezért tanulnak zongorát és ütőből is zenekari szólamismeretet.

A harmadik a vonóshangszeres tudás lenne, amit magam is az évek során próbáltam elsajátítani kitűnő koncertmesterektől.

- Július 15-én tölti be a hetvenötödik életévét, a tanítás mellett pedig a jövő évi koncert naptárában is alig van már hely.

- Az Operaház Magyar Évadot hirdetett a következő szezonra, emiatt tele vagyok Bánk bán- és Hunyadi-előadásokkal, de megcsinálom Madarász Iván Utolsó keringő című operájának felújítását is. Októberben Járdányi Pál Vörösmarty-szimfóniáját vezénylem majd Liszt Faust-szimfóniája mellett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenekarával, novemberben pedig Szegeden és Miskolcon lesznek koncertjeim.

Medveczky Ádám

Medveczky Ádám (Fotó/Forrás: Herman Péter)

- Pályafutása alatt közel hetvenöt operát vezényelt. Melyek azok, amelyeket még dirigálna, de nem volt rá alkalom?

- Még főiskolásként debütáltam a Cosí fan tuttéval 1970. december 13-án, aztán jött a Pillangókisasszony, így a '74-es Karmesterversenyen már Mozart, Puccini, de Verdi sem volt ismeretlen. A Verdi-operák közül még hiányzik a Nabucco és a Don Carlos, de nem vezényeltem még Wagner Trisztánját sem, pedig

ez volt a legelső opera, amit majdnem sikerült kívülről zongorával megtanulnom,

illetve nem csináltam még meg egyik nagy Muszorgszkijt sem. Szeretném egyszer megkapni Honegger Johannáját is, erről kitűnő emlékeim vannak timpanistaként.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Már elérhető a 2025-ös Budapesti Wagner-napok programja

A nürnbergi mesterdalnokokkal, a Tannhäuserrel és Bryn Terfel estjével várja a közönséget a Müpa Wagner-fesztiválja, amelyet a jövő évadban június 6. és 29. között rendeznek meg.
Vizuál

Amerikai thriller nyerte az Arany Pálmát

Sean Baker amerikai független rendező Anora című filmjével érdemelte ki a világ legrangosabb filmfesztiváljának a fődíját. Mutatjuk a gála legnagyobb nyerteseit.
Plusz

A Balatonnál sem kell nélkülöznünk a kulturális programokat – itt a Kultkikötő idei műsora

Mintegy kétszáz program, többek között színházi előadás, koncert, kiállítás, templomséta és családi program várja az érdeklődőket a Kultkikötőben a Balaton négy településén május végétől augusztus végéig.
Vizuál

Megérkezett az első előzetes Herendi Gábor új filmjéhez

A magyar színjátszás számos kiválóságával készül a Kincsem és a Valami Amerika rendezőjének legújabb, közvetlen állami támogatás nélkül megvalósuló romantikus komédiája. Cikkünkben már látható a film első hivatalos előzetese!
Klasszikus

Száz év muzsikája szólal meg a magyar klasszikus zene napján

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok a magyar klasszikus zene napján Kocsis Zoltán emléke, valamint a hazai komolyzene és annak alkotói előtt tisztelegnek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Szépség és optimizmus – évadot hirdetett a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a 2024/25-ös évadban öt bérletes, valamint három gyermekeknek szóló, tematikus koncertsorozatot és számos impozáns, egyedi hangversenyt hirdetett meg neves hazai és külföldi vendégművészek közreműködésével.
Klasszikus gyász

Életének 100. évében elhunyt Konrád György brácsaművész

A munkásságáért Weiner Leó-emlékdíjjal és Bartók–Pásztory-díjjal elismert művész, a Zeneakadémia Vonós Tanszékének egykori tanára életének 100. évében távozott.
Klasszikus ajánló

Szláv-magyar kapcsolatok tárulnak fel az Operaház koncertjén

A cseh, lengyel, szlovák és horvát opera- és zeneirodalom gyöngyszemei mellett Erkel Ferenc egyik elfeledett operáját is megidézi a Magyar Állami Operaház Zenekarának és Énekkarának Aranykor – Szlávok című hangversenye.
Klasszikus ajánló

Magyar zeneszerzők harsonára írt darabjait hallhatja a közönség a Pesti Vigadóban

Június 2-án Harsona estet rendeznek a Pesti Vigadóban, a koncert műsorát Hőna Gusztáv állította össze az elmúlt évtizedekben született harsonadarabokból.
Klasszikus ajánló

Betiltott művek csendülnek fel a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén

Június 7-én A megrendülés hangjai címmel a Budapest Music Centerben ad koncertet a MÁV Szimfonikus Zenekar, az együttest Amaury du Closel dirigálja, az esten közreműködik Korcsolán Orsolya hegedűművész.