Klasszikus

A timpani mellől

2016.07.15. 08:27
Ajánlom
Medveczky Ádám karmester Ferencsik János zenekarában kezdte pályáját timpanistaként. A Kossuth-díjas művész, aki később Lamberto Gardelli mellett vált a bécsi klasszika, az olasz opera, valamit Kodály, Bartók és Erkel műveinek szakavatott dirigensévé, július 15-én ünnepli hetvenötödik születésnapját.
Medveczky Ádám

Medveczky Ádám

- Az opera és az Operaház meghatározta a gyermekkorát, mégsem karmesternek készült.

- Édesanyám, Érsek Mária az Operaház arany korszakának volt az egyik aranykorrepetítora, olyanoknak zongorázott, mint Ferencsik, Failoni, Klemperer, Fricsay vagy Simándy József. A nevelőapám Katona Lajos operaénekes volt, testvéreim közül Medveczky András az Operaház első kürtöse, húgom, Katona Anikó pedig az Operaház korrepetítora. A környezetemben és a génjeimben is jelen volt a zene, nem beszélve a nagymamám testvéréről, Basilides Máriáról, az Operaház örökös tagjáról, akinek a közeljövőben avatjuk fel emléktábláját. Én zongorázni tanultam, de nem vettek fel a Zeneakadémiára, így az ütőhangszerek felé fordultam, és végül kilenc évet töltöttem el az Állami Hangversenyzenekar timpanistájaként.

- A 20. század legnagyobb karmestereinek keze alatt játszhatott. Milyen emlékeket őriz?

- Amellett, hogy a közel tíz év alatt elsajátíthattam a szimfonikus repertoár jelentős részét, olyan művészeket láthattam közelről játszani, mint Pablo Casals, Rubinstein vagy Richter, és olyan

nagyágyúk álltak a karmesteri dobogón, mint Leopold Stokowski, vagy az akkor fiatal Lorin Maazel és Zubin Mehta.

Felejthetetlen élményt jelentett Britten Háborús rekviemjének előadása: a darab egy nagyzenekarból (én játszottam a timpani szólamot) és egy kamarazenekarból (az egyik ütőszólam volt az enyém) áll, előbbit Ferencsik János, utóbbit pedig maga Britten vezényelte. Britten néhány méterre állt tőlem, nem volt virtuóz karmester, de lenyűgözően tiszta és pontos instrukciókat adott.

Medveczky Áám

Medveczky Áám

- Karmesterként kiket tudhat a mesterének?

- Dolgozhattam Carlo Maria Giulinivel is, ami fontos, mert úgy gondolom, hogy az olasz vezénylési stílus áll hozzám közelebb, vagyis kis mozdulatokkal kis egységekben dirigálni, majd úgy átmenni a nagyobb egységekbe. Ez nem egy tudatos dolog, de Ferencsik János is megjegyezte, hogy

az olasz zene szereti a gyors ütéseket, a német pedig a varázslatos, széles mozdulatokat.

Járhattam Franco Ferrara mesterkurzusára, aztán már az Operaház kinevezett karmestere voltam, amikor Giuseppe Patanè és Lamberto Gardelli sorozatosan engem kértek fel betanítónak. A próbákon segítettem őket és a jó értelemben vett manírokat tőlük tanultam el.

- Mennyiben különbözik, ha egy karmester eleve pálcát ragad, vagy adott esetben a hangszere mellől áll a karmesteri dobogóra?

- Az utóbbi bevált gyakorlat, de tény, hogy a mesterséget meg kell tanulni és a technikai tudás teljes birtokában kell lenni. Korábban nem volt karmesterképzés, Toscanini a csellót tette félre, és

egyetlen karmesterórát sem véve dirigálta el tizenkilenc évesen az Aidát.

Ugyanezt Richard Strauss vagy Erkel Sándor is meg tudta tenni, de Mahler is. Ezek a művészek sosem csináltak diplomakoncertet. A hangszeres tudás lényeges, a mostani karmesterképzősök a Zeneakadémián

ezért tanulnak zongorát és ütőből is zenekari szólamismeretet.

A harmadik a vonóshangszeres tudás lenne, amit magam is az évek során próbáltam elsajátítani kitűnő koncertmesterektől.

- Július 15-én tölti be a hetvenötödik életévét, a tanítás mellett pedig a jövő évi koncert naptárában is alig van már hely.

- Az Operaház Magyar Évadot hirdetett a következő szezonra, emiatt tele vagyok Bánk bán- és Hunyadi-előadásokkal, de megcsinálom Madarász Iván Utolsó keringő című operájának felújítását is. Októberben Járdányi Pál Vörösmarty-szimfóniáját vezénylem majd Liszt Faust-szimfóniája mellett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenekarával, novemberben pedig Szegeden és Miskolcon lesznek koncertjeim.

Medveczky Ádám

Medveczky Ádám (Fotó/Forrás: Herman Péter)

- Pályafutása alatt közel hetvenöt operát vezényelt. Melyek azok, amelyeket még dirigálna, de nem volt rá alkalom?

- Még főiskolásként debütáltam a Cosí fan tuttéval 1970. december 13-án, aztán jött a Pillangókisasszony, így a '74-es Karmesterversenyen már Mozart, Puccini, de Verdi sem volt ismeretlen. A Verdi-operák közül még hiányzik a Nabucco és a Don Carlos, de nem vezényeltem még Wagner Trisztánját sem, pedig

ez volt a legelső opera, amit majdnem sikerült kívülről zongorával megtanulnom,

illetve nem csináltam még meg egyik nagy Muszorgszkijt sem. Szeretném egyszer megkapni Honegger Johannáját is, erről kitűnő emlékeim vannak timpanistaként.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Könyv

23 kortárs író dolgozik Budapest nagyregényén

A projektben részt vevő művészek már kiválasztották a lakosság által beküldött történeteket legjobbjait, és hozzá is láttak a fejezetek megírásához. A könyvet novemberben vehetjük kézbe.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A virtuóz és a művész – százötven éve született Szergej Rahmanyinov

1873. április 1-jén látta meg a napvilágot a 20. század egyik legnagyobb zongoristája, aki a történelem viharai ellenére is gazdag zeneszerzői életművet hagyott hátra. Szergej Rahmanyinovra emlékezünk.
Klasszikus interjú

„Ha nem áldozunk az oktatásra, ne várjuk, hogy a fiatalok értelmiségi felnőtté váljanak” – Interjú Farkas Gáborral

Farkas Gábor zongoraművész életében egyaránt fontos szerep jut a tanításnak és az előadó- művészetnek. A Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetőjével áprilisi koncertje kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Sztárelőadók Kismartonban – Idén is a zeneélet nagyságai koncerteznek a Herbstgold Fesztiválon

Szeptember 9-től 24-ig Julian Rachlin, a Herbstgold Fesztivál művészeti vezetője ismét kitűnő művészeket invitál Kismartonba, például Angelika Kirschlagert, John Eliot Gardinert, Kristīne Opolaist vagy Kirill Gersteint.
Klasszikus hír

OTT VAN címmel hirdette meg jövő évi Müpa-bérletét a Pannon Filharmonikusok

A Pannon Filharmonikusok a 2023/2024-es évadban két évtizede áll a Müpa színpadán ötkoncertes bérletsorozatával, melynek hangversenyein a jövő évadban is neves vendégművészekkel muzsikálnak együtt.
Klasszikus ajánló

Még egy hétig tart az ingyenes programdömping a Pesti Vigadóban

A végéhez közeledik az egyhónapos Essentia Artis kiállítás és programsorozat. A grandiózus művészünnep utolsó Kultúra és innováció elnevezésű tematikus napján, március 29-én a fényművészet kerül fókuszba.