Klasszikus

A tizennyolcadik sorban

2003.11.04. 00:00
Ajánlom
Természetesen a Dave Brubeck koncerten. Már a villamoson mindenki odaömlött – parkoló úgy is zsúfolva, ráadásul valami rendőri akármi volt a Délinél. A Kongresszusi előtt tömeg, normális értelmiségiek, kezdés csúszik, előzenekar, (Jazzpression) és aztán – bumm. Előttünk az élő legenda.

Pernye dzsesszkönyvében találkoztam vele először, de már akkor klasszikus volt – 1963-ban… A muzsikálást nem is Brubeck zenéje indítja, csak úgy bóklászik a kvartettben valahol a háttérben, majd felcsillan a sajátos zongorahang, a dallam most már határozottabban, de azért bujkál még egy kicsit – ilyen a dzsessz, – aztán mikor az I got music pár taktusát felismeri a közönség, kirobban a taps, fütty, őrjöngés, majd csend. Hallgatjuk, aztán itt-ott megint beletapsolunk – együtt éljük a zenét. Interaktív élmény.

Fantasztikus ez a 83 éves ember: az első pillanattól kezdve kézben tartotta ezt kb. kétezres nézőteret, állandó dialógusban, mondhatnám, hiszen kiszólt, mesélt, játszott (mutatatta is hogy játszik) partnereivel (Randy Jones, dob, Jack Six bőgő, és Bobbi Militello szaxofon, fuvola) annyira egybeforrva, mintha egy ember lenne ez a kvartett. Mielőtt a London flat – London sharp c. új számát játszotta, felállt, a mikrofonhoz ballagott és pár szóval bevezette: de csak a cím egyik felét mondta, a másikra kinyújtotta jobb kezét és várta a választ – ami persze azonnal felcsattant. sharp. Vették a lapot.

Igaziból tán nem is a zene nyűgözött le, persze az is (a Take five – kit nem üt ki?), hanem a közönség: tanítványaim – húszon körül, aztán velem egykorúak, meg negyvenesek, szóval minden korosztály, de mintha tényleg egy tapasztalatból, egyetlen zenei anyanyelvből látnának-hallanának, mindenki ugyanúgy, ugyanazt. A boldogság települt a nézőtérre, persze a hangos, örvendező, egymásra ismerő boldogság. A végén persze nem engedték el, ők meg, az ősz hajúak visszajöttek, játszottak, ők is élvezték a közös zenélést (a koncert közben volt olyan is, hogy a közönség tapsolta – az amúgy bonyolult – ritmust, és úgy játszottak.) Amúgy a híres 5/4-est, meg a 7/8-ost is….

Ilyenkor érzi az ember, hogy jó Pesten lenni, mert ez egy élhető város. Ritka csoda. A tizennyolcadik sorban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.