Klasszikus

„A tonális zene nem lehet választásunk tárgya” – Orbán György I. szimfóniáját mutatja be a Budafoki Dohnányi Zenekar

2022.11.04. 11:50
Ajánlom
A Kossuth-díjas zeneszerző a közelmúltban három szimfóniát is papírra vetett, november 8-án ezek közül az elsővel ismerkedhet meg a közönség a Zeneakadémián. Az alkotó a műfajjal kapcsolatos gondolatait is megosztotta a közönséggel.

A romantika arcai címet viseli a Budafoki Dohnányi Zenekar soron következő, zeneakadémiai koncertje. A műsort látva a közönség talán meglepődik a választáson, hiszen három évszázad alkotóinak művei hangoznak majd el ezen a különleges esten. A programválasztás elsődleges szempontja azonban az volt, hogy a zárásként elhangzó Brahms I. (D-dúr) szerenád mellé

olyan darabok kerüljenek, amelyek a romantikán nevelkedett ízlésű hallgatók számára is örömet okoznak.

Brahms alkotása annak hatására született, hogy szerzője tanulmányozta a bécsi klasszicizmus, Mozart és Haydn stílusát, ám Sosztakovics és Orbán György darabját is erős szálak fűzik a zenetörténeti hagyományhoz.

A XX. század nagyjai nem írtak szimfóniát, többnyire szerénységből. Úgy vélték, ezt a műfajt a XVIII. és XIX. század színvonalán nem tudnák megszólaltatni

– ezzel a felvezetéssel helyezi történeti kontextusba művének létrejöttét Orbán György Kossuth-díjas zeneszerző. „Az én generációmnak – tehetségeseknek is – még kevesebb oka van arra, hogy szimfóniákat írjon, mert már technikánk, nyelvezetünk is hiányosabb.” Hogyan közelíthet mégis egy kortárs alkotó ehhez az évszázadokon át a középpontban álló műfajhoz? „A Haydn által zseniálisan alkalmazott zenei eszközök univerzálisak, a fizika és a biológia törvényein alapulnak.” Az emberi fül számára a dallamok, a világos ritmusok a dúr-moll akkordok a befogadhatók – mondja Orbán György.

Ez, persze lehet unalmas, mert a nyelvtan és a szókincs is az; a költő dolga beléjük lelket lehelni.

Ez fizikailag, élettanilag, akusztikailag behatárolt tény. Választhatjuk ugyan az atonalitást tonális helyett (sok mindenre jó: szorongó, kozmikus asszociációkat kelt, én is használom itt-ott kontrasztként), de a tonális zene nem lehet »választásunk« tárgya, mert a természet és az ember világa a rögzített frekvenciákat (hangokat), optimális hangrendszereket (5-7 fokú skálákat) és minden dallam, ének, dal, sláger hierarchikusan elrendezett hangjait teszi lehetővé és befogadhatóvá.”

Orbán György a szimfónia felépítésének főbb jellemzőit is elárulta: „Történetesen négy tételes, az első hármat motivikus szálak kötik össze.

Megjelenik benne pár ismert népdalfoszlány és egy közismert gyermekdal. Ezek nem idézetek, mert a szimfónia egésze össze van nőve velük.

(Az ötvenes években elburjánzott kötelező »népdal-szimfóniák« rossz szájízt hagytak maguk után.) Ugyanakkor a közösségi zene beemelése a »komponált zenékbe« ősrégi, a zenéléssel egyidős tendencia: gregoriánok, zsoltárok, világi dallamok. Ezek a zeneszerzőknek éppoly kedvesek, mint a zenét hallgatóknak. Ezért kerültek művembe.”

Műsoron szerepel még Sosztakovics I. hegedűversenye, amely négytételes szerkezetében szintén a szimfónia műfaját idézi, miközben a mű hangszerelése kamarazene-szerű. Első előadója és címzettje, David Ojsztrah így nyilatkozott róla: „A Hegedűversenyben…

engem a csodálatos komolyság, az alkotói gondolat mélysége és az igazi szimfonikus gondolkodásmód kap meg.

A Hegedűverseny partitúrájában nincs semmi, ami esetleges lenne, ami csak a külső hatásra számítana, amit nem az anyagfejlesztés belső logikája indokolna.”

A romantika arcai
november 8. 19:30, Zeneakadémia

Orbán: I. szimfónia (ősbemutató)
Sosztakovics: I. hegedűverseny
Brahms: I. (D-dúr) szerenád

Közreműködik: Budafoki Dohnányi Zenekar, Daniel Matejča – hegedű
Vezényel: Hollerung Gábor

További részletek a koncertről és jegyvásárlási lehetőség itt érhető el.

Orbán Györgynek a szimfóniája kapcsán kifejtett gondolatai teljes terjedelmükben az alábbi linken olvashatók.

Fejléckép: Orbán György, Hollerung Gábor (fotó/forrás: Solymári / Wikipedia, Csibi Szilvia)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Sandra Hüller, Mads Mikkelsen és Tarr Béla is Európai Filmdíjat kapott

A 36. Európai Filmdíjak abszolút győztese Justine Triet Egy zuhanás anatómiája című drámája lett, amellyel többek közt a legjobb film és a legjobb rendező díját is elnyerte. Az eseményen tiszteletbeli életműdíjat adományoztak Tarr Béla Kossuth-díjas rendezőnek. 
Vizuál

Elhunyt Ryan O’Neal

A hetvenes évek egyik legnagyobb filmsztárja nyolcvankét éves korában hunyt el, halálhírét fia, Patrick O’Neal jelentette be. Az Oscar-jelölt színész karrierje során olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Stanley Kubrick vagy Peter Bogdanovich.
Vizuál

Kilencvenkilenc éves korában elhunyt Vera Molnár

A magyar származású francia képzőművész halálhíréről a párizsi Pompidou Központ számolt be. Vera Molnárt a számítógépes művészet úttörőjeként tartják számon.
Könyv

Adománygyűjtő estet szervez a Szépírók Társasága

A négyszáz tagot számláló irodalmi-kulturális szervezet szegedi, valamint emigrációban élő tagjai olvasnak fel december 14-én a Grand Caféban. A Szépírók Társaságát egyúttal online is támogathatjuk. 
Színház

„A valódi csoda az, ha képes vagy találkozni önmagaddal” – interjú Kerkay Ritával A kék hajú lány előadásról

Két szereposztással mutatták be a közelmúltban a Vörösmarty Színház A kék hajú lány című előadását. Az alkotói folyamatról, a karakterek kapcsolatáról és az üzenetről beszélgettünk Kerkay Rita rendezővel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Duplalemezzel ünnepli fennállása hatvanadik évét a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Az együttes új dupla albumán közönségkedvenc felvételek is helyet kaptak. A jubileum alkalmából jelent meg Egy viharos nap című zenés mesekönyvük is. 
Klasszikus gyász

„Micsoda tűz gyúlt benne a színpadon” – Vass Lajos emlékezik Rolla Jánosra

A hetvenkilenc éves korában elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész, a Liszt Ferenc Kamarazenekar egykori koncertmestere több szállal kötődött az Óbudai Társaskörhöz, ahol legutolsó koncertjét is adta. Emlékét az intézmény igazgatója, Vass Lajos idézte fel.
Klasszikus gyász

Elhunyt Rolla János

A Kossuth-díjas hegedűművész, a Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének oktatója és korábbi tanszékvezetője hetvenkilenc éves volt – tudatta a szomorú hírt a Zeneakadémia.
Klasszikus interjú

A revü világát idézi meg a Szolnoki Szimfonikusok újévi gálája

Január 20-án tizedik alkalommal tart újévköszöntő hangversenyt a Szolnoki Szimfonikus Zenekar. A különleges jubileum alkalmából Patkós Imrével, az együttes ügyvezető-szakmai igazgatójával beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koppándi Jenővel lép fel az Anima Musicae

Folytatódik a zene lelkéről elnevezett kamarazenekar nagy sikernek örvendő sorozata, amelyen hazánk kiváló hegedűművészei vezetik egy-egy hangverseny erejéig az együttest.