Klasszikus

„A változatosság gyönyörködtet” – Beszámoló a Klassz a pARTon Fesztiválról

Keszthelyi körkép – 1. rész
2020.08.27. 11:35
Ajánlom
A cicerói szállóige lehetne akár az idei Klassz a pARTon fesztivál mottója is, és most még csak nem is a fesztivál egészéről nyilatkozom – bár a műsorfüzet alapján bátran kijelenthetjük, hogy az állítás megállja a helyét –, hanem kizárólag az általam is látogatott keszthelyi programokról.

Egy szűk hetet eltölteni a Festetics-kastélyban igazán varázslatos érzés: csodás az angol park, amelyben több mint kellemes délutánonként – vagy már akár reggelenként – sétálni és üldögélni, közben azon töprengeni, hogy ha a gyönyörű épület falai mesélni tudnának, vajon mi mindent mondanának nekünk. Történetekből – ha nem is konkrétan a Festetics-kastélyéból – már vasárnap délután hallhattunk ízelítőt Podhorányi Zsolt Gyerekek a kastélyban című könyvének bemutatója kapcsán, a múltidézés, az időutazás garantált volt. Mivel jómagam vezettem a beszélgetést, érintettség okán erről a rendezvényről, illetve magáról a kötetről – nem beszélve az Illés Eszter fuvolaművész és Szalai Éva zongoraművész által megszólaltatott zenei részletekről és Korhecz Imola felolvasásairól – nehéz lenne elfogulatlanul írni, de a koncertek kapcsán is inkább szorítkoznék a beszámoló műfajára, egy-két személyes benyomás, hangulat felidézésével.

KaP_ZsoldosBalint_DevichGergely2_fotoPodhoranyiZsolt-112713.jpg

Zsoldos Bálint, Devich Gergely (Fotó/Forrás: Podhorányi Zsolt / Klassz a pARTon)

Vasárnap este a fiatal csellista, Devich Gergely lépett a kastély Tükörtermének képzeletbeli pódiumára kamarapartnere, Zsoldos Bálint zongoraművész társaságában. Beethoven legelső, F-dúr szonátájával (op. 5, No. 1) kezdték műsorukat, és bár az emlékév különösen fontossá tette idén a bonni mester alakját, a szerző mindig tartogat számunkra meglepetéseket, amelyeket többnyire váratlan tempóváltások, hangsúlyok formájában Devich és Zsoldos kettősétől is megkaptunk.

Furcsa belegondolni, hogy egy 26 éves fiatalember, aki még elvben meg sem találta saját hangját, mennyire volt képes újat mondani zenéjével.

A szonátát ilyen barokkos környezetben, az aranyozott ornamentika és az impozáns csillárok társaságában hallgatni kifejezetten autentikus volt, hiszen maga Beethoven is királyi környezetben adhatta elő annak idején berlini tartózkodása során a II. Frigyes Vilmos porosz uralkodónak ajánlott művet. És bár a korban, kiváltképp arisztokrata körökben különös fontosságú volt a házimuzsikálás, a hangszertanulás, nehezen tudom elképzelni, hogy egy ilyen szövevényes, bonyolult muzsikát könnyedén eljátszottak volna a 19. század grófkisasszonyai és báró urai. A kéttételes Beethoven-mű után Devich Gergely és Zsoldos Bálint egy másik nagy „B betűs” mester, Johannes Brahms második (utolsó) cselló-zongoraszonátáját szólaltatta meg, melynek ugyancsak F-dúr a hangneme. Bár a romantikus szenvedély másik lelkiállapotba vitte a hallgatóságot, ahhoz kétség nem fért, hogy Brahms zenéje is „Beethoven köpönyegéből” bújt elő. A két muzsikus előadásából a jelen sorok íróját különösen a kirobbanó energiákat mozgósító Allegro appassionato (mondhatnánk scherzónak is), valamint az ezt követő, játékos-szeszélyes zárótétel, az Allegro molto ragadta magával.

KaP_Toth_vajnaZsombor_AcsGabriella_fotoOlahGergelyMate-112712.jpg

Tóth-Vajna Zsombor, Ács Gabriella (Fotó/Forrás: Oláh Gergely Máté / Klassz a pARTon)

Bár sokan mondják, hogy a Balatonon az augusztus 20-i hétvége után minden kihal, ez csak részben igaz. Furcsa és érthetetlen, hogy Keszthelyen egy 21 óra magasságában véget ért koncert után már nem lehet megvacsorázni legalább egy fesztivál idején – nagyjából mindenhol értetlenül néztek ránk, budapesti éjjeli baglyokra a már éppen bezárni készülő éttermi dolgozók –, de szerencsére a hosszú hétvége elmúltával is lelkes, teltházas közönséget tudhat magéának a Klassz a pARTon. Hétfő este Joseph Haydn otthonában érezhettük magunkat Ács Gabriella énekművész, valamint a fortepianista (és egyben csembalista, orgonista, karmester, orvos) testvérpár, Tóth-Vajna Gergely és Tóth-Vajna Zsombor jóvoltából. Az előzőleg használt Yamaha zongorát ezen a koncerten egy Walter fortepiano kópiájára cserélték a művészek, és

ízelítőt kaptunk abból, hogy milyen is lehetett egy könnyed esti házimuzsikálás Haydnéknál.

KaP_HotziPanni_NemesRekaWendlerEniko2_fotoOlahGergelyMate-112714.jpg

Hotzi Panni, Nemes Réka, Wendler Enikő (Fotó/Forrás: Oláh Gergely Máté / Klassz a pARTon)

Bár a Haydnék kifejezés nem éppen tűpontos, hiszen köztudottan rossz volt a komponista feleségével való kapcsolata, ami ezen az estén is szóba került, és már elvben rögtön az első darab, az F-dúr Adagio létrejötte is annak köszönhető, hogy az osztrák mester szíve egy másik hölgy iránt dobbant meg. A tizenkét német dalban hallhattuk Ács Gabriella énekét, és bevallom, előzetesen kicsit aggódtam, hogy a visszhangos, nem túl nagy teremben nem lesz-e túl sok az operaénekesi hang – főleg egy fortepiano mellett –, de az arányokra nem lehetett panasz. Haydn művészetének humorát is megcsillantották az előadók, de számomra még emlékezetesebb maradt a Tóth-Vajna testvérpár által előadott négykezes a koncert végén: az induló a Varázsfuvola második felvonásából, valamint Sarastro áriája teremtett meghitt légkört, majd az élményt Ács Gabriella szólójával ráadásként Händel Xerxes című operájának híres áriája, az Ombra mai fu fokozta. Egy kötetlen rögtönzött, rövid hangszerbemutató az ott maradt közönségnek pedig hab volt a tortán.

A harmadik este a MOL Alapítvány által korábban vagy jelenleg is támogatott fiatal tehetségeket hallhatta a keszthelyi közönség, és bár eddig olyan művek szólaltak meg a kastélyban, melyeket akár Festeticsék is hallgathattak annak idején szalonkoncerteken, Bánfi-Nemes Réka, Wendler Enikő (fuvola), Hotzi Panni (zongora), Bánfi Barna (szaxofon) és Bress Bálint (gitár) műsora mind a hangszerek, mind a repertoár tekintetében hozott némi frissességet, modernséget. Főleg átiratokat hallhattunk: izgalmas volt Bach kéthegedűs versenyművét ezúttal két fuvolán hallani – bizonyítva ezzel is, hogy a barokk mester muzsikája bármilyen hangszeren jól szól –, üde színfolt volt oboa helyett szaxofonon hallani Bellini Esz-dúr koncertjét – mondom ezt úgy, hogy alapvetően nem vagyok a bel canto nagy rajongója, és különösen izgalmas volt a 20. és 21. század Dél-Amerikájába is kirándulást tenni Piazzolla, Villa-Lobos vagy Celso Machado könnyedebb dallamai segítségével.

KaP_BressBalint_BanfiBarna_fotoOlahGergelyMate-112713.jpg

Bress Bálint, Bánfi Barna (Fotó/Forrás: Oláh Gergely Máté / Klassz a pARTon)

És ez még csak a harmadik nap...Mondanom sem kell, hogy a többi koncert is a sokszínűség jegyében zajlott, illetve zajlik. Ha tehetik, ne maradjanak le a Balaton-parti Zenepavilon csütörtök és péntek esti hangversenyeiről. Találkozzunk Keszthelyen!

A keszthelyi programok végeztével jelentkezünk majd a beszámoló második, befejező részével.

Szerző: Tóth Endre

KLASSZ a pARTon fesztivál

2020. július 12.-augusztus 30.

Bővebb információ ide kattintva.

A fesztivál kiemelt támogatója a Szerencsejáték Zrt.

Klasszaparton2020-111502.png

Klassz a pARTon! 2020

Fejléckép: Tóth-Vajna Gergely, Tóth-Vajna Zsombor (fotó: Oláh Gergely Máté / Klassz a pARTon)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Jazz/World

Gryllus Samu hangszerelte át Gryllus Dániel Weöres Sándor prózájára komponált dalsorozatát

Weöres Sándor költői prózájának, az 1945-ben publikált A teljesség felének sorai közmondásként ma is köztünk élnek. Ezeket a gondolatokat ültette át a zene nyelvére Gryllus Dániel csaknem 40 évvel ezelőtt, most pedig fia hangszerelésében lesznek hallhatóak február 5-én, a Magyar Zene Házában.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Színház

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.
Könyv

A sors kövei – 140 éve született Virginia Woolf

A modern angol próza és lélektani regény egyik megteremtőjeként is ismert Virginia Woolf a 20. század egyik legnagyobb hatású irodalmi alkotója, aki bár sikeres írói karriert tudhat maga mögött, az életében elszenvedett traumákat sosem tudta feldolgozni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Minden korosztályból várja az énekelni szerető gyerekeket a Magyar Rádió Gyermekkórusa

Nagycsoportos óvodások és általános iskolás gyermekek számára hirdet felvételt a Magyar Rádió Művészeti Együttesei tagjaként működő Magyar Rádió Gyermekkórusa. A jelentkezési határidő a leendő elsősöknek február 23., a felsőbb évfolyamokba jelentkezők számára pedig április 4. 
Klasszikus videó

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?
Klasszikus gyász

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Klasszikus ajánló

Kurtág György életműve előtt tisztelegnek a BMC-ben

A zeneszerző fia, ifjabb Kurtág György, Kiss Péter zongoraművész, valamint egy francia művészekből álló kamaraegyüttes ad koncertet a Budapest Music Centerben február 18-án.
Klasszikus interjú

„Minden művészet a káoszból épül fel” – Beszélgetés a Chaos String Quartet tagjaival

Második helyezést ért el a tavaly ősszel tartott Bartók Világversenyen, és a Fidelio különdíjával is gazdagodott a bécsi központú, de különböző nemzetiségű fiatalokból álló Chaos String Quartet. A vonósnégyes két hegedűse, Susanne Schäffer és Kruchió Eszter mesélt együttesükről, a versenyen szerzett élményekről és arról, hogy milyen különleges helyszíneken léptek már fel.