Klasszikus

„A változatosság gyönyörködtet” – Beszámoló a Klassz a pARTon Fesztiválról

Keszthelyi körkép – 1. rész
2020.08.27. 11:35
Ajánlom
A cicerói szállóige lehetne akár az idei Klassz a pARTon fesztivál mottója is, és most még csak nem is a fesztivál egészéről nyilatkozom – bár a műsorfüzet alapján bátran kijelenthetjük, hogy az állítás megállja a helyét –, hanem kizárólag az általam is látogatott keszthelyi programokról.

Egy szűk hetet eltölteni a Festetics-kastélyban igazán varázslatos érzés: csodás az angol park, amelyben több mint kellemes délutánonként – vagy már akár reggelenként – sétálni és üldögélni, közben azon töprengeni, hogy ha a gyönyörű épület falai mesélni tudnának, vajon mi mindent mondanának nekünk. Történetekből – ha nem is konkrétan a Festetics-kastélyéból – már vasárnap délután hallhattunk ízelítőt Podhorányi Zsolt Gyerekek a kastélyban című könyvének bemutatója kapcsán, a múltidézés, az időutazás garantált volt. Mivel jómagam vezettem a beszélgetést, érintettség okán erről a rendezvényről, illetve magáról a kötetről – nem beszélve az Illés Eszter fuvolaművész és Szalai Éva zongoraművész által megszólaltatott zenei részletekről és Korhecz Imola felolvasásairól – nehéz lenne elfogulatlanul írni, de a koncertek kapcsán is inkább szorítkoznék a beszámoló műfajára, egy-két személyes benyomás, hangulat felidézésével.

KaP_ZsoldosBalint_DevichGergely2_fotoPodhoranyiZsolt-112713.jpg

Zsoldos Bálint, Devich Gergely (Fotó/Forrás: Podhorányi Zsolt / Klassz a pARTon)

Vasárnap este a fiatal csellista, Devich Gergely lépett a kastély Tükörtermének képzeletbeli pódiumára kamarapartnere, Zsoldos Bálint zongoraművész társaságában. Beethoven legelső, F-dúr szonátájával (op. 5, No. 1) kezdték műsorukat, és bár az emlékév különösen fontossá tette idén a bonni mester alakját, a szerző mindig tartogat számunkra meglepetéseket, amelyeket többnyire váratlan tempóváltások, hangsúlyok formájában Devich és Zsoldos kettősétől is megkaptunk.

Furcsa belegondolni, hogy egy 26 éves fiatalember, aki még elvben meg sem találta saját hangját, mennyire volt képes újat mondani zenéjével.

A szonátát ilyen barokkos környezetben, az aranyozott ornamentika és az impozáns csillárok társaságában hallgatni kifejezetten autentikus volt, hiszen maga Beethoven is királyi környezetben adhatta elő annak idején berlini tartózkodása során a II. Frigyes Vilmos porosz uralkodónak ajánlott művet. És bár a korban, kiváltképp arisztokrata körökben különös fontosságú volt a házimuzsikálás, a hangszertanulás, nehezen tudom elképzelni, hogy egy ilyen szövevényes, bonyolult muzsikát könnyedén eljátszottak volna a 19. század grófkisasszonyai és báró urai. A kéttételes Beethoven-mű után Devich Gergely és Zsoldos Bálint egy másik nagy „B betűs” mester, Johannes Brahms második (utolsó) cselló-zongoraszonátáját szólaltatta meg, melynek ugyancsak F-dúr a hangneme. Bár a romantikus szenvedély másik lelkiállapotba vitte a hallgatóságot, ahhoz kétség nem fért, hogy Brahms zenéje is „Beethoven köpönyegéből” bújt elő. A két muzsikus előadásából a jelen sorok íróját különösen a kirobbanó energiákat mozgósító Allegro appassionato (mondhatnánk scherzónak is), valamint az ezt követő, játékos-szeszélyes zárótétel, az Allegro molto ragadta magával.

KaP_Toth_vajnaZsombor_AcsGabriella_fotoOlahGergelyMate-112712.jpg

Tóth-Vajna Zsombor, Ács Gabriella (Fotó/Forrás: Oláh Gergely Máté / Klassz a pARTon)

Bár sokan mondják, hogy a Balatonon az augusztus 20-i hétvége után minden kihal, ez csak részben igaz. Furcsa és érthetetlen, hogy Keszthelyen egy 21 óra magasságában véget ért koncert után már nem lehet megvacsorázni legalább egy fesztivál idején – nagyjából mindenhol értetlenül néztek ránk, budapesti éjjeli baglyokra a már éppen bezárni készülő éttermi dolgozók –, de szerencsére a hosszú hétvége elmúltával is lelkes, teltházas közönséget tudhat magéának a Klassz a pARTon. Hétfő este Joseph Haydn otthonában érezhettük magunkat Ács Gabriella énekművész, valamint a fortepianista (és egyben csembalista, orgonista, karmester, orvos) testvérpár, Tóth-Vajna Gergely és Tóth-Vajna Zsombor jóvoltából. Az előzőleg használt Yamaha zongorát ezen a koncerten egy Walter fortepiano kópiájára cserélték a művészek, és

ízelítőt kaptunk abból, hogy milyen is lehetett egy könnyed esti házimuzsikálás Haydnéknál.

KaP_HotziPanni_NemesRekaWendlerEniko2_fotoOlahGergelyMate-112714.jpg

Hotzi Panni, Nemes Réka, Wendler Enikő (Fotó/Forrás: Oláh Gergely Máté / Klassz a pARTon)

Bár a Haydnék kifejezés nem éppen tűpontos, hiszen köztudottan rossz volt a komponista feleségével való kapcsolata, ami ezen az estén is szóba került, és már elvben rögtön az első darab, az F-dúr Adagio létrejötte is annak köszönhető, hogy az osztrák mester szíve egy másik hölgy iránt dobbant meg. A tizenkét német dalban hallhattuk Ács Gabriella énekét, és bevallom, előzetesen kicsit aggódtam, hogy a visszhangos, nem túl nagy teremben nem lesz-e túl sok az operaénekesi hang – főleg egy fortepiano mellett –, de az arányokra nem lehetett panasz. Haydn művészetének humorát is megcsillantották az előadók, de számomra még emlékezetesebb maradt a Tóth-Vajna testvérpár által előadott négykezes a koncert végén: az induló a Varázsfuvola második felvonásából, valamint Sarastro áriája teremtett meghitt légkört, majd az élményt Ács Gabriella szólójával ráadásként Händel Xerxes című operájának híres áriája, az Ombra mai fu fokozta. Egy kötetlen rögtönzött, rövid hangszerbemutató az ott maradt közönségnek pedig hab volt a tortán.

A harmadik este a MOL Alapítvány által korábban vagy jelenleg is támogatott fiatal tehetségeket hallhatta a keszthelyi közönség, és bár eddig olyan művek szólaltak meg a kastélyban, melyeket akár Festeticsék is hallgathattak annak idején szalonkoncerteken, Bánfi-Nemes Réka, Wendler Enikő (fuvola), Hotzi Panni (zongora), Bánfi Barna (szaxofon) és Bress Bálint (gitár) műsora mind a hangszerek, mind a repertoár tekintetében hozott némi frissességet, modernséget. Főleg átiratokat hallhattunk: izgalmas volt Bach kéthegedűs versenyművét ezúttal két fuvolán hallani – bizonyítva ezzel is, hogy a barokk mester muzsikája bármilyen hangszeren jól szól –, üde színfolt volt oboa helyett szaxofonon hallani Bellini Esz-dúr koncertjét – mondom ezt úgy, hogy alapvetően nem vagyok a bel canto nagy rajongója, és különösen izgalmas volt a 20. és 21. század Dél-Amerikájába is kirándulást tenni Piazzolla, Villa-Lobos vagy Celso Machado könnyedebb dallamai segítségével.

KaP_BressBalint_BanfiBarna_fotoOlahGergelyMate-112713.jpg

Bress Bálint, Bánfi Barna (Fotó/Forrás: Oláh Gergely Máté / Klassz a pARTon)

És ez még csak a harmadik nap...Mondanom sem kell, hogy a többi koncert is a sokszínűség jegyében zajlott, illetve zajlik. Ha tehetik, ne maradjanak le a Balaton-parti Zenepavilon csütörtök és péntek esti hangversenyeiről. Találkozzunk Keszthelyen!

A keszthelyi programok végeztével jelentkezünk majd a beszámoló második, befejező részével.

Szerző: Tóth Endre

KLASSZ a pARTon fesztivál

2020. július 12.-augusztus 30.

Bővebb információ ide kattintva.

A fesztivál kiemelt támogatója a Szerencsejáték Zrt.

Klasszaparton2020-111502.png

Klassz a pARTon! 2020

Fejléckép: Tóth-Vajna Gergely, Tóth-Vajna Zsombor (fotó: Oláh Gergely Máté / Klassz a pARTon)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Lakatos György: „Ha csak egy gyermeken sikerült segíteni, már megérte”

Egy tragédia indította el, ám az azóta eltelt évtizedek alatt már több mint ezer beteg gyermeket sikerült támogatni. Lakatos György fagottművésszel, a kalocsai Kék Madár Fesztivál alapítójával beszélgettünk az idei eseménysorozat előtt.
Vizuál

Zsigmond Emőke alakítja Jane Austent a BBC új dokumentumsorozatában

Dramatizált jelenetekben, korabeli díszletek és ruhák között, nem utolsósorban az Örkény Színház színművészének alakításában elevenedik meg a brit közmédia új produkciójában a kétszázötven éve született Jane Austen.
Könyv

Beleolvasó – Berka Attila: Gryllusok – Egy család történetei

Berka Attila könyvében a hat Gryllus – Dániel, Vilmos, Dorka, Samu, Ábris és Alma – szabadon, azt és úgy mesélnek, amit és ahogy csak szeretnének. Megosztják velünk, mi a titkuk. Vagyis éppen azt, hogy valójában nincs is titok.
Plusz

Új Süsü-szobor került Csukás István síremlékére

A 2020-ban elhunyt legendás író-költő sírját tavaly decemberben rongálták meg, a művész örökösei ismét legyártatták az eredeti, Süsüt ábrázoló szobrot.
Vizuál

Gödöllőre költözteti a kormány a Mezőgazdasági Múzeumot a Vajdahunyad várából

Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter a Gödöllői király kastélyban tartott sajtóeseményen jelentette be a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár költözését – írta meg a Magyar Nemzet. Az új intézmény várthatóan 2029-ben nyílhat meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Régi kedvencek és új vendégek érkeznek az idei Kaposfestre

Augusztus 10–14. között immár tizenhatodik alkalommal rendezik meg a KaposFest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivált Kaposváron. A rangos esemény a Szivárvány Kultúrpalota falai között kínál változatos programot a komolyzene szerelmeseinek.
Klasszikus hír

Rangos párizsi zongoraversenyen ért el dobogós helyezést a Zeneakadémia hallgatója

Nanami Takewa az Île-de-France Nemzetközi Zongoraversenyen harmadik helyezést ért el. Falvai Katalin és Farkas Gábor növendéke a Concert Pianist kategóriában nyújtott kiemelkedő teljesítményt.
Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest nyáresti koncertjei: világszínpadokat megjárt művészek a Pesti Vármegyeháza díszudvarán

Két, karakterében is különleges koncerttel készül a Concerto Budapest a nyári szezon egyik legintimebb helyszínére, a Pesti Vármegyeháza díszudvarára, Június 19-ére és 26-ára.
Klasszikus interjú

Farkas Gábor: „A legtöbb oktatónk a diploma után sem engedi el a növendéke kezét”

Hosszú átmeneti periódus után újra van rektora a Zeneakadémiának, május közepétől Dr. Farkas Gábor zongoraművész tölti be a pozíciót. A legfontosabb tervezett újításokról, az elefántcsonttorony-létről és a közösségi szellemről is beszélgettünk vele
Klasszikus ajánló

Felülmúlhatatlan remekművek várják a közönséget a Dohnányi-bérletben

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara a 2025/26-os évadban is a zenetörténet lebilincselő és különleges darabjaival, a magyar és nemzetközi klasszikus zene figyelemre méltó karmestereivel és szólistáival kínál egyedülálló koncertélményt.