Klasszikus

"A vezénylés egy egész életet kíván"

2017.06.02. 09:20
Ajánlom
A karmesterségre születni kell, a szakma legfőbb része nem tanítható, legfeljebb eltanulható. Alpaslan Ertüngealp vezetésével karmesterkurzust tartanak Szolnokon június 6. és 18. között. A Szolnok Masterclass a nagyközönség számára is érdekes: a Tisza-tavi templomokban, a megyeszékhelyen és a fővárosban is lesznek koncertek. Ertüngealpot arról is kérdeztük, milyen tapasztalatokat gyűjtött Claudio Abbado mellett.

- A karmesterkurzus révén Szolnok felkerül a nemzetközi zenei térképre. Miért választottad ezt a várost?

- A világ több országában oktattam mesterkurzusokon, így Fehéroroszországban, Portugáliában, Törökországban és Görögországban is, és mindig is arra vágytam, hogy itthon, Magyarországon legyen egy hasonló, nemzetközi kurzus, amelyre a világ különböző kontinenseiről, kultúráiból jelentkeznek. Hogy miért éppen Szolnok? Talán a csillagok állásának köszönhető, mindenesetre itt találtam helyszínt, zenekart, anyagi és szakmai partnerséget, támogatást. Két éve Szolnokon koncerteztem a Rádiózenekarral, amikor összeismerkedtem a Szolnoki Szimfonikus Zenekar igazgatóival. A következő évben vezényeltem a zenekart, és úgy láttam, a két igazgatóval és a zenekarral el tudom képzelni egy ilyen jellegű közös munkát: jó üzleti és vezetői érzékük van, alázattal viseltetnek a művészet iránt, és hosszú távra terveznek.

- Hányan jelentkeztek a kurzusra?

- Közel harminc fiatal szeretett volna jönni, de csak tízet tudtunk felvenni aktív résztvevőként. Ez azt jelenti, hogy mindegyiknek van harminc perce naponta, hat napon keresztül, hogy tovább fejlessze saját képességeit és vezényelje a Szolnoki Szimfonikus Zenekart. Nem megszokott, hogy ilyen sok zenekari időt biztosít egy kurzus a résztvevőinek. Olyan gálákat terveztem a kurzus végére, ahol mindenki megmutathatja, amit tud: egyet június 17-én Szolnokon, egyet június 18-án Budapesten, a MOM Kulturális Központban.

- Más koncertek is lesznek.

- Turnézunk a Tisza-tavi templomokban a reformáció 500 éves évfordulója kapcsán. Minden templomnak más és más az atmoszférája, így más műsort és előadói megközelítést igényel, és ez a kurzus résztvevői, a zenészek és a közönség számára is egyedi élmény lesz.

Alpaslan Ertüngealp

Alpaslan Ertüngealp (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

- Mit kapnak a résztvevők a tudáson kívül? Tartjátok velük később a kapcsolatot?

- Készülőben van a mentori programom.

Tíz résztvevő közül kettőt, legfeljebb hármat asszisztensként magam mellé szeretnék fogadni.

Ugyanúgy, ahogy én asszisztáltam Claudio Abbadót három évig, a haláláig.

- Milyen tapasztalatokat szereztél Abbado mellett?

- Egyszerre volt mese és rémálom.

Egy olyan kaliberű művész mellett, mint Abbado, nehéz, de ugyanakkor csodálatos dolgozni.

Ilyen művészeknek sose lehet nemet mondani, így aztán sokszor elszáll a képzeletük, olyanokat követelnek, ami szinte lehetetlen, de meg kell valósítani. Nem csak zenében, hanem minden olyan területen nagy tapasztalatot szereztem, amely az előadóművészethez kapcsolódik: színpad, világítás, szervezés, filmtechnika, kommunikáció. Részt vettem Claudio utolsó lemezfelvételein, melyeket a DG-nek készített, megtanultam irányítani a zenekart, konfliktust kezelni.

- Mit tanultál tőle?

- Erről hadd írjak könyvet inkább. Sok szakmai titkot tanultam, örököltem tőle! (nevet) Egy részét át tudom adni, mást pedig el lehet lesni tőlem. Hogy kell kommunikálni, hogyan kell feltenni egy kérdést; ezt lehet jól vagy rosszul csinálni. Akkor veszem észre, hogy mi ragadt rám az Claudio stílusából, mikor hasonló visszajelzéseket kapok, mint ő annak idején. Egyszer, amikor egy Debussy művet játszott a zenekar, és Claudiónak nem tetszett a szordinó hangja a harsonán, Reinhold Friedrich, a rezes csapat szólamvezetője, aki ráadásul a világ egyik legjobb trombitása és tanára (a fiatal hazai trombitaművészek sorát tanította), többszöri próbálkozás után megkérdezte: „Claudio, mit szeretnél?” „Olyan jó lenne, ha fa szordinóval játszanátok” – mondta Abbado. Másnapra ott volt két fa szordíno, Németországból hozta a gyorsposta. Nemrégen velem is történt hasonló, mondták is nekem:

a karmesterek kérni szoktak, de tudjuk, hogy ez parancs.

Sokszor hiányzik a zenészekből az alázat és a hála, pedig ez a legfontosabb. Egy alkotóra más vonatkozik, de mi közvetítők vagyunk, mi életre keltjük vagy újraalkotjuk mások műveit, sose leszünk e csodák tulajdonosai, melyeket a zeneszerzők ránk bízták. A művészet nem egy eszköz, nem egy kosztüm, amit magára vesz a művész, ez egy létforma, valamivé válás. Erről szól a Varázsfuvola is.

- Mennyire lehet tanulni a karmesterséget?

- Tanítani nem lehet, de tanulni lehet és kötelező. Attól, hogy valaki zenész, még nem karmester. Szomorúan figyelem a sok félresikerült művészt és álkarmestert. A karmesteri képesség egy adottság, bizonyos mértékig az emberrel született tehetség. Úgy kell irányítani a zenészeket, hogy ők ezt észre se vegyék; nem megfélemlítéssel, hanem szeretettel. Természetesen van szakmai része, megvan a technikája, ezeket ugyanúgy meg kell tanulni, ahogy a hangszeresnek az etűdöket.

Én félretettem a zongorát, amikor úgy döntöttem, hogy karmester leszek, és újból felvételiztem a Zeneakadémiára.

A zongora és a karmesterség egy-egy embert kíván.

Amikor Kurtágot – aki 6 évig tanított engem – megkérdezték, hogy miért nem folytatta a zongorázást, azt felelte, hogy nem végezheti két ember munkáját. Pedig zseniális zongorista volt, Kocsis Zoltán azt mondta, hogy senkitől nem hallott olyan Bartók-szonátát, mint tőle.

- Milyen zenei módszerrel tanítasz?

- A kurzus részvevői majd megismerkednek a módszereimmel.

A zene elméletét lehet tanítani, a zenészséget nem.

Irányt kell mutatni fiataloknak, metódusokat kínálni, hogy megtalálhassák a saját nyelvezetüket, kifejleszthessék saját zenei gondolkodásmódjukat. Ebben tudok segíteni a kurzus résztvevőinek. Carlos Kleiber úgy tanított, hogy egy hétig egy kottát sem nyitott ki. Sétált, kávézott a tanítványaival, Proustról, Bertrand Russellről és mindenről beszélgetett velük, csak zenéről nem. Amikor először láttam Kleibert vezényelni, nagy csalódás volt. Alig volt szabályos mozdulata! Mégis úgy szólt a zenekar, hogy az csoda. Hozzáteszem, hogy harminc-negyven, operák esetében közel száz próbát tartott.

Mindenki máshogy tanul, és mindenkinek más lesz az erőssége, gyengesége. Nekem nagyon gyorsan megy a partitúratanulás, így születtem. Ezt nyertem a lottón! A Zeneakadémia zongoraszakos hallgatójaként bejártam a karmesterekhez partitúrából zongorázni, mert már akkor is jól ment. Mindig a transzponált fúvósokat bízták rám, ez a legnehezebb a karmesterek számára, főleg, ha első olvasatra le kell játszani.

Egyszer Bartók brácsaversenyére kellett beugornom, este nyolckor megkaptam a partitúrát, és másnap reggel már próbáltam a zenekarral, pedig előtte nem vezényeltem a művet. Abbado lassan tanult, ő reggel kilenctől este hétig tanulmányozta partitúráit. Mindig talált valami újat bennük.

- Milyen terveid vannak még a következő év kurzusaira?

- A Szolnok Masterclass kapcsán eleinte csak arra törekedtem, hogy a kurzust követően legyen a résztvevőknek lehetőségük egy gála során gyarapítani tapasztalataikat. Végül jócskán túlléptünk azon is, amit elképzeltünk. A Tisza-tavi templomokban hét templomi koncertet tartunk, aztán jótékonysági gála lesz Szolnokon és Budapesten. A szolnoki koncerten a zenei hangzást látványperformansszal kísérjük. Ez egy audiovizuális technika, melyet a közelmúltban nagy költségvetéssel fejlesztettek külföldön, és a megvalósítása nagy szakértelmet igényel.

Hosszú távra tervezünk. Nagyon fontosnak tartom a Szolnok Masterclasst, mert vidéken kevés a kiemelkedő kulturális esemény, a mi sorozatunk pedig a vidékfejlesztésre és az oktatásra fókuszál. Jövőre kicsit más lesz a sorozat, más meglepetésekkel folytatjuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény. A hagyományos szombat esti zenés gyertyaúsztatás mellett számtalan, a Duna köré szerveződő játék, táncház, koncert - többek között a Muzsikás, Vujicsics Együttes, Zuboly, Guca Partyzans, Dalabai, Herczku Ágnes és Nikola Parov Quartet - várja a Szentendrére látogatókat.
Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.