Klasszikus

A weimari mesterdalnok

2011.12.08. 08:00
Ajánlom
Néhány évvel ezelőtt egyik német kritikusa méltatta Meistersingerként, és ez az elnevezés azóta kezd összeforrni a weimari születésű Matthias Goerne nevével. Hangját is többnyire ugyanazzal a jelzővel illetik, „bársonyosan lágy" baritonja sokak szerint olyan, mint a mákony. Aki egyszer hallotta, újra és újra hallani akarja.

Akármihez is nyúl Matthias Goerne, abból arany lesz, ő pedig otthonosan sétál korszakok, stílusok, műfajok és szerzők között. Budapesti koncertjén Goerne kicsit kitolja a határokat, barokk est lévén Bach művei mellett Relemann és a kevésbé ismert Graupner egy-egy darabja is helyet kap a műsorban. Bach Ich habe genug című kantátája - amit később többször is átdolgozott - Mária tisztulásának ünnepére született 1727-ben, a húsvét harmadik napjára írt Der Friede sei mit dir keletkezési éve pedig valószínűleg 1730. Ezt az időszakot egyébként több tragédia is beárnyékolta, a Bach házaspár 1726 és 1733 között hét kisgyerekét vesztette el, egyik fiúk, Gottfried Heinrich pedig szellemileg visszamaradottan született.

Matthias Goerne szívéhez nemcsak Bach, de az egész barokk időszak „beszédszerű zenéje" igen közel áll. A szöveg, ami ebben a korszakban különösen fontos szerepet kap a zeneművekben, Goerne számára annyira lényeges az előadásokban, hogy egy interjúban elmondta: annak, ahogyan énekel, kevésbé van köze önmagában az énekléshez, mint ének és beszéd kapcsolatához. Az előadónak pontosan értenie kell a szöveget, ezért ő csak olyan nyelven énekel, amit jól ismer. Franciául nem tud, így nem lenne magabiztos a színpadon, ezért is utasította vissza nemrég a részvételt Debussy egyetlen befejezett operája, a Pelléas és Mélisande előadásában.

A Bázeli Kamarazenekar, amellyel Matthias Goerne Budapesten színpadra lép, a barokk zene egyik specialistájának számít, így a fellépések alkalmával valódi időutazásra hívhatja a közönséget. A muzsikusok számára a legjobb mesterek készítik el az eredeti historikus hangszerek tökéletes másolatát. A korszak jellegzetes hangszerei mellett - mint amilyen a csembaló és a theorba - a koncerten azt is láthatjuk majd, milyen a fennmaradt minták alapján elkészített barokk oboa és hegedű. Az eredeti 18. századi előadásmódot felidézve a hegedűsök és a fafúvósok állnak a színpadon, és a zenekar abban is követi az adott kort, hogy a ma megszokott 440-442 Herz hangmagassággal ellentétben 415 Herzen, vagyis alacsonyabb hangoláson játszik. Matthias Goerne és a Bázeli Kamarazenekar koncertje tehát valamennyire összemossa majd az évszázadokat, és a 21. századi agyunkkal, lelkünkkel és mentalitásunkkal élhetünk át egy hamisítatlan barokk estét.

Matthias Goerne (ének) Bach-estje

2011. december 18. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Bázeli Kamarazenekar, Céline Moinet (oboa)
Hangversenymester: Julia Schröder

Telemann: D-dúr szvit oboára, trombitára, vonósokra, continuóra
Graupner: "Wie wunderbar ist Gottes Güte"- karácsonyi kantáta
Bach: c-moll kettősverseny hegedűre, oboára és vonósokra, BWV 1060; "Der Friede sei mit dir"- kantáta, BWV 158; "Ich habe genug"- kantáta, BWV 82

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.
Plusz

Így készült a Partitúra pannonhalmi adása

Werkvideó-sorozatunkban a Partitúra kulisszái mögé pillantunk be, ezúttal az ezeréves Pannonhalmi Főapátságba és környékére kísértük el Miklósa Erika és Batta András kulturális országjáró műsorát. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Felemelő érzés együtt játszani a gyerekekkel” - Interjú Rolla Jánossal

A Partitúra legújabb adása Pannonhalmára kalauzol el. Rolla János Kossuth-díjas hegedűművészt ezer szál köti az apátsághoz, az atyák barátságáról, az apátsági pincészet borairól, a templomi koncertekről és a zeneakadémiai életről is beszélgettünk.
Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.