Klasszikus

A Zawinul Syndicate a Darshan musicdaysen

2002.10.11. 00:00
Ajánlom
Öt évet kellett várni rá – még eggyel többet, mint azelőtt – de megérte, ismét Budapesten játszott Joe Zawinul és szindikátusa október 9-én, szerdán este.

A 70 éves virgonc szintetizátoros és nemzetközi zenekara közel két órán keresztül késztette ütemes mozgásra a New Orleans Music Clubban összegyűlt rajongókat attól függetlenül, hogy az asztaloknál ültek vagy a fennmaradó helyeken álltak-e. A döbbenet általánosnak látszott: évei számának ismeretében szinte hihetetlennek tűnt, hogy ennyi energia áradjon valakiből, ennyi fantázia, újító szellem szikrázzon benne. Ilyen egy legenda.

Akinek volt módja a koncert előtt meghallgatni az idén nyáron megjelent Faces & Places című albumot, lehetett róla elképzelése, milyen zenére számíthat. Ahogy eggyel korábbi lemezén, a World Touron, sőt még az előtt is, az afrikai – egyszerre harmados és negyedes lüktetésű – ritmusok voltak a meghatározók, úgy a főnök most is erre épített, de fontosak még az indiai és dél-amerikai motívumok is.

Mindezek megszólaltatásához pedig Zawinul a legautentikusabb muzsikusokat válogatta maga mellé. Az elefántcsontparti Paco Sery jóvoltából gyilkos dobolást hallhattunk utánozhatatlan tempóval, dinamikával és elképzelhetetlen sebességgel, a hozzá igazodó pontos, virtuóz és hihetetlen feszültségeket teremtő basszusgitározást pedig a fekete selyemkesztyűben játszó kameruni Etienne Mbappe produkálta (meg is jegyezte Zawinul a tagok bemutatásánál, hogy Kamerun “termeli” a világ legjobb basszusgitárosait, amivel Richard Bonára, a Faces & Placesen is közreműködő énekes-basszerre célzott). Sery járt már nálunk ’97-ben, akkor sem volt kevésbé lenyűgöző játéka, és már akkor is előadta duettjét Zawinullal sansán (más néven kalimba, mbira, vagy egyszerűen hüvelykzongora), ami ezúttal is a koncert egyik legemlékezetesebb pillanata volt.

Amit Chatterjee-t, a calcuttai gitárost ’93-ban ismerhettük meg személyesen a billentyűs oldalán, de jó, hogy visszatért: most már azt is tudjuk róla, hogy énekelni sem akárhogy tud. Amint Sabine Kabongo, a csapat legújabb tagja sem; ő nem is csak énekel, ha kell, sikoltozik, veszekszik, egy teljes afrikai piacot megjelenít előttünk. El Matador, El Toro: ki mást is mutathatott volna be ezekkel a szavakkal Zawinul, mint Manolo Badrenát, aki már 1975-től a Weather Reportban perkázott, s széles mosolya és villámgyors keze azóta is a régi.

Zawinul kompozícióiban vannak megírt, állandó elemek, de épp annyi szerepe jut az improvizálásnak is, s itt nemcsak a hagnszerszólókra kell gondolni, hanem bármilyen nem várt fordulatra, amit a főnök útközben eszel ki, mondjuk beint valakinek, hogy most játsszon “sűrűbben”, vagy hirtelen felemeli a karját, hogy váltás következik. (No, meg az is előfordul, hogy a négy szintetizátor közül az egyik megnémul, ilyenkor Sery azonnal reagál, és dobszólót rögtönöz.) Ehhez folyamatos, kemény összpontosításra van szükség minden tag részéről, meg egy jó adag bizalomra és alázatra a főnök irányába. A Syndicate esetében ez is a profizmus része.

Elégedettek lehettünk a hangminőséggel is egy pár pillanatnyi torzítástól eltekintve, jó arányokkal szóltak a hangszerek, a zene dinamikáját is követte a keverés, köszönhető volt ez Ivan Zawinulnak, a zenekarvezető fiának és állandó hangmérnökének. Maradéktalanná pedig akkor vált volna megelégedésünk, ha legalább egy ráadásszámot kapunk, ez viszont elmaradt, hiába a tomboló tapsvihar és füttykoncert mintegy tíz percen keresztül. Persze, a közönség mindig többet akar. De hát ha négy-öt évente láthatja a világ legjobb fusion-bandáit…

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.
Vizuál

Elhunyt Koncz András festőművész

A Munkácsy-díjas festőművész, Koncz Zsuzsa énekesnő öccse hosszú, méltósággal viselt, súlyos betegség után hunyt el március 2-án hajnalban, életének hetvenegyedik évében.
Zenés színház

„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen ki éjszaka az erdőbe!” – interjú Claus Guthtal

A világ egyik legjelentősebb operarendezője, Claus Guth nemrég Budapestre látogatott: számos neves színház után a Magyar Állami Operaház is átvette Don Giovanni-rendezését. Ebből az alkalomból kérdeztük az alkotót.
Vizuál

Elhunyt Vadász György építész

Életének 92. évében, március 3-án elhunyt Vadász György Kossuth- és Ybl Miklós-díjas építőművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a nemzet művésze. A kilencvenes években készült épületeivel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a bauhaus ismét népszerűvé vált a hazai építészetben.
Színház

Öt nap a stúdiószínház és a monodráma jegyében – hamarosan jön a 10. MOST FESZT

Március 20. és 24. között rendezi meg a tatabányai Jászai Mari Színház a 10. MOST FESZT-et, amely során vidéki, független és határon túli társulatok monodráma és stúdiószínházi előadásaiból kiválasztott produkciókat láthat a közönség. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A Moldván túl – Bedřich Smetana ritkábban játszott művei

1824. március 2-án született a cseh nemzeti zene egyik legnagyobb alakja, Bedřich Smetana. Hazám című ciklusának közkedvelt darabját, a Moldvát mindenki ismeri, de mit érdemes még meghallgatni a zeneszerzőtől?
Klasszikus hír

Meglett a Győri Filharmonikus Zenekar vadászkürtje

A rendőrség megtalálta azt a nagy értékű hangszert, amelyet januárban tulajdonított el valaki az együttestől. A kürt így visszakerülhetett jogos tulajdonosához.
Klasszikus interjú

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Klasszikus ajánló

Nemzetközi színtérre lép az Orgonák éjszakája

A Magyarországon már évek óta népszerű programot idén három kontinens közel harminc országában rendezi meg a Filharmónia Magyarország, május 18-án, pünkösd szombatján.
Klasszikus interjú

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.