Klasszikus

A zene a vesztes

2010.01.28. 11:39
Ajánlom
A londoni Victoria and Albert (V&A) Múzeum hangszerkiállítása februárban bezár. A hangszerek helyét egy új tárlat veszi át, amit az intézmény divat- és jelmezállományából állítanak össze.

Bár számos hangszer marad kiállítva egy másik szekció részeként - köztük az I. Erzsébet tulajdonában lévő velencei virginálok, amelyek most a középkori és a reneszánsz kiállítás darabjai közt láthatók - a legtöbb instrumentum raktárba vagy műs múzeumba kerül.

Ellentétben Brüsszellel, Párizzsal és New York-kal, ahol a nemzeti hangszerkollekció egy helyen látható, Londonban több kisebb gyűjtemény is kiállít hangszereket. A V&A előnye abban állt, hogy központi helye és a gyűjtemény nagysága miatt egyszerre vonzotta az átlagos, a zene iránt kevéssé érdeklődő látogatókat és a specialistákat.

A gyűjtemény ékszerei egy londoni lap tudósítása szerint a művészetek iránt rendkívüli érdeklődést mutató szűz királynő egyetlen megmaradt billentyűs hangszere, továbbá egy elefántcsont oboa, egy teknőspáncél felvevő, ami Gioacchino Rossinié volt és Edward Burne-Jones két zongorája, amit a pre-raffaelita festő maga díszített. 

A gyűjtemény legnagyobb előnye a vizuális megjelenítés, mivel a V&A alapítása óta elsősorban a dekoratív művészetek múzeumaként ismert, és a hangszerkollekciót is ennek megfelelően inkább az esztétikai szempontok, mint a történetiség elvei mentén fejlesztették. A legtöbb múzeumlátogató a látványt keresi, ezért a gyűjtemény évek óta egy egyedülálló szabályt követ: a szemnek való tetszés az első, ami aztán kinyit egy képzeletbeli ajtót a régi korok zenei világára. 

Jó hír azonban az, hogy a gyűjtemény egy része a jelenleg is kiváló kollekciót birtokló dél-londoni Horniman Múzeumba kerül. Ám valószínű, hogy a Forest Hill városrészben található intézményt nemzeti státusza és elbűvölő környezete ellenére a Londonba látogató turisták számára ismeretlen marad.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.