Klasszikus

A zene mint közös nyelv

2014.09.11. 14:00
Ajánlom
Kivételes tehetségű zeneszerző, aki a Zeneakadémia egykori hallgatójaként szinte tökéletes magyarsággal mesélt arról a kezdeményezésről, amely újra Magyarországra csábította. Başak Dilara Özdemir török zongorista szeptember 13-án, a Török Zenei Fesztiválon különleges produkcióval lép fel: Guessous Majda Mária (Mesi), Junior Príma-díjas népi ének előadóművésszel egy koncert erejéig a klasszikus zenét és a népzenét ötvözik. INTERJÚ

- Izgalmas kezdeményezésnek lehetnek tanúi, akik ellátogatnak a Mesivel közös koncertetekre, melynek során a népzenét és a klasszikus zenét ötvözitek. Mennyire fér meg egymás mellett ez a két világ? Mire számíthat a közönség?

- Egy rendkívül sokszínű műfaji kavalkádot hallhatnak majd a jelenlévők: a produkció egy részében külön szerepet kap a komoly- és a népzene, a legérdekesebb ugyanakkor mindenképp az lesz, amikor Mesivel a két műfajt vegyítve improvizálunk majd. Rendkívül nehéz feladat volt összeállítani az előadást, már csak amiatt is, mert Mesivel még sosem zenéltünk együtt. Ha mindketten Budapesten élnénk, akkor lett volna alkalmunk rá, hogy a koncert előtt jobban kitapasztaljuk, hogyan rezonálunk egymásra, hogyan működik a közös improvizáció. Így viszont nemcsak a közönségnek szolgál majd meglepetésekkel a fellépésünk, hanem nekünk is. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a zene egy mindenki számára érthető közös nyelv; lehet, hogy más eszközökkel mutatunk majd be dolgokat, de az üzenet, a lényeg ugyanaz marad.

- Műfajokat keverni ma divatosnak számít a művészetben. Hogyan találtátok meg azokat a dalokat, melyeket össze lehet kapcsolni, melyek mentén valami izgalmas új dolgot lehet létrehozni?

- Megpróbáltam olyan komolyzenei műveket keresni, melyek népzenei elemeket is tartalmaznak, és amelyeket a szélesebb közönség is ismerhet. Így Liszt Magyar rapszódiák sorozatából is hallható lesz egy-egy darab, illetve Bartók Román népi táncok című alkotása is felcsendül. De egy olyan török zeneszerző, Ulvi Cemal Erkin munkája is elhangzik majd, aki szintén népdalokra építette szerzeményét, hasonló módon mint Bartók egykori jó barátja, Adnan Szajgun. Amellett, hogy Mesi a saját repertoárjából kutatott fel török s magyar népdalokat, volt néhány olyan népzenei mű is, amelyet én ajánlottam neki - szóval azon voltunk, hogy közösen építsünk fel egy különleges műsort.  Arra pedig kiemelt figyelmet szentelek, hogy az est során Mesi stílusához is igazodjak. A műsor felépítése, a közös gondolkodás egyébként olyan volt, mintha egy hosszú hídon haladtunk volna, melynek a közepén végül összetalálkoztunk.

- Zeneszerzőként mennyire merítesz inspirációt a népdalokból?

- Annak ellenére, hogy szeretem ezt a műfajt, és voltak olyan darabjaim, melyekben rövid szösszenetként megjelent egy-egy szefárd vagy török népdal, zeneszerzőként nem építkezem belőle. Leginkább elektro-akusztikus zenével foglalkozom, melynek hangzásvilága a klasszikus értelemben vett dallamok helyett textúrákon alapul. A francia spektrális zene, ami engem igazán inspirál. Úgy gondolom, hogy jelenleg ebben van potenciál, hiszen a legszebb dallamokat már mind megírták. Emellett Jonathan Harvey zeneszerző - akivel Magyarországon találkoztam - munkássága hatott rám a leginkább.

- Mennyi ideig dolgozol egy-egy darabon?

- Vannak zeneszerzők, akik egy-két évig komponálnak, én viszont ennél sokkal gyorsabban, intenzívebben dolgozom. Bezárkózom egy hónapra a lakásomba vagy egy stúdióba és nagyjából három hétig csak gondolkodom. Ha a fejemben már megszületett a kész mű, hozzávetőlegesen egy hét kell hozzá, hogy lejegyezzem, javítgassam azt. Általában zongora nélkül komponálok, mert ha zenekarra írom a darabot, akkor a hangszerem csak megzavar, nem segít. Leginkább szinesztéziával gondolkodom, ezzel a módszerrel komponálok: egy-egy hanghoz, hangmagassághoz, akkordhoz s frekenciához színeket társítok, így látom őket a fejemben - utána lejegyzetelem a gondolataimat és azok fölé komponálok. Elég kevés zeneszerző rendelkezik ezzel a képességgel, ugyanakkor ez is csupán egy módszer a sok közül. A legismerteb zeneszerzők, akik így dolgoztak Szkrjabin és Messiaen voltak.

- A Yunus Emre Enstitüsü Budapesti Török Kulturális Központ egyéves fennállását ünneplik a  Török Zenei Fesztiválon, melyen Mesivel felléptek. Mit gondolsz, miért volt fontos, hogy egy ilyen intézmény megnyitotta kapuit hazánkban?

- Véleményem szerint a török kultúra nincs kellően reprezentálva külföldön, így minden alkalmat meg kell ragadni annak érdekében, hogy az embereket megismertessük annak sokszínűségével és gazdagságával. Az pedig, hogy Magyarországon is létrejött egy török kulturális központ, a két nép közös múltja miatt is rendkívül fontos. Ezért tartozom művészként és magánemberként is külön köszönettel  a Yunus Emre Enstitüsü Budapesti Török Kulturális Központnak, hogy egy ilyen program létrehozásával segít közelebb hozni a két népet.

- Tekintve, hogy a Zeneakadémián is tanultál és mondhatni folyékonyan beszélsz magyarul, mit gondolsz az országunkról?

- Magyarország egy gyöngyszem; számomra sokkal otthonosabb, mint Törökország. Mondhatni, a szívem legmélyén magyar vagyok. A magyar kultúrában és életfelfogásban van valami olyan megfoghatatlan dolog, olyan gazdagság, melyhez hasonlót máshol a világban nem igazán tapasztaltam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Jazz/World

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.
Klasszikus ajánló

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.
Klasszikus kult50

A zenekar lett életének második fejezete – Keller András a Kult50-ben

Keller András néhány éve főként karmesterként áll színpadon, a vonósnégyesezés után a zenekarról szól élete második fejezete. A Concerto Budapest pedig virágzik a kezei alatt, és már számon tartja őket a nemzetközi szakma.