Klasszikus

A zene mint közös nyelv

2014.09.11. 14:00
Ajánlom
Kivételes tehetségű zeneszerző, aki a Zeneakadémia egykori hallgatójaként szinte tökéletes magyarsággal mesélt arról a kezdeményezésről, amely újra Magyarországra csábította. Başak Dilara Özdemir török zongorista szeptember 13-án, a Török Zenei Fesztiválon különleges produkcióval lép fel: Guessous Majda Mária (Mesi), Junior Príma-díjas népi ének előadóművésszel egy koncert erejéig a klasszikus zenét és a népzenét ötvözik. INTERJÚ

- Izgalmas kezdeményezésnek lehetnek tanúi, akik ellátogatnak a Mesivel közös koncertetekre, melynek során a népzenét és a klasszikus zenét ötvözitek. Mennyire fér meg egymás mellett ez a két világ? Mire számíthat a közönség?

- Egy rendkívül sokszínű műfaji kavalkádot hallhatnak majd a jelenlévők: a produkció egy részében külön szerepet kap a komoly- és a népzene, a legérdekesebb ugyanakkor mindenképp az lesz, amikor Mesivel a két műfajt vegyítve improvizálunk majd. Rendkívül nehéz feladat volt összeállítani az előadást, már csak amiatt is, mert Mesivel még sosem zenéltünk együtt. Ha mindketten Budapesten élnénk, akkor lett volna alkalmunk rá, hogy a koncert előtt jobban kitapasztaljuk, hogyan rezonálunk egymásra, hogyan működik a közös improvizáció. Így viszont nemcsak a közönségnek szolgál majd meglepetésekkel a fellépésünk, hanem nekünk is. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a zene egy mindenki számára érthető közös nyelv; lehet, hogy más eszközökkel mutatunk majd be dolgokat, de az üzenet, a lényeg ugyanaz marad.

- Műfajokat keverni ma divatosnak számít a művészetben. Hogyan találtátok meg azokat a dalokat, melyeket össze lehet kapcsolni, melyek mentén valami izgalmas új dolgot lehet létrehozni?

- Megpróbáltam olyan komolyzenei műveket keresni, melyek népzenei elemeket is tartalmaznak, és amelyeket a szélesebb közönség is ismerhet. Így Liszt Magyar rapszódiák sorozatából is hallható lesz egy-egy darab, illetve Bartók Román népi táncok című alkotása is felcsendül. De egy olyan török zeneszerző, Ulvi Cemal Erkin munkája is elhangzik majd, aki szintén népdalokra építette szerzeményét, hasonló módon mint Bartók egykori jó barátja, Adnan Szajgun. Amellett, hogy Mesi a saját repertoárjából kutatott fel török s magyar népdalokat, volt néhány olyan népzenei mű is, amelyet én ajánlottam neki - szóval azon voltunk, hogy közösen építsünk fel egy különleges műsort.  Arra pedig kiemelt figyelmet szentelek, hogy az est során Mesi stílusához is igazodjak. A műsor felépítése, a közös gondolkodás egyébként olyan volt, mintha egy hosszú hídon haladtunk volna, melynek a közepén végül összetalálkoztunk.

- Zeneszerzőként mennyire merítesz inspirációt a népdalokból?

- Annak ellenére, hogy szeretem ezt a műfajt, és voltak olyan darabjaim, melyekben rövid szösszenetként megjelent egy-egy szefárd vagy török népdal, zeneszerzőként nem építkezem belőle. Leginkább elektro-akusztikus zenével foglalkozom, melynek hangzásvilága a klasszikus értelemben vett dallamok helyett textúrákon alapul. A francia spektrális zene, ami engem igazán inspirál. Úgy gondolom, hogy jelenleg ebben van potenciál, hiszen a legszebb dallamokat már mind megírták. Emellett Jonathan Harvey zeneszerző - akivel Magyarországon találkoztam - munkássága hatott rám a leginkább.

- Mennyi ideig dolgozol egy-egy darabon?

- Vannak zeneszerzők, akik egy-két évig komponálnak, én viszont ennél sokkal gyorsabban, intenzívebben dolgozom. Bezárkózom egy hónapra a lakásomba vagy egy stúdióba és nagyjából három hétig csak gondolkodom. Ha a fejemben már megszületett a kész mű, hozzávetőlegesen egy hét kell hozzá, hogy lejegyezzem, javítgassam azt. Általában zongora nélkül komponálok, mert ha zenekarra írom a darabot, akkor a hangszerem csak megzavar, nem segít. Leginkább szinesztéziával gondolkodom, ezzel a módszerrel komponálok: egy-egy hanghoz, hangmagassághoz, akkordhoz s frekenciához színeket társítok, így látom őket a fejemben - utána lejegyzetelem a gondolataimat és azok fölé komponálok. Elég kevés zeneszerző rendelkezik ezzel a képességgel, ugyanakkor ez is csupán egy módszer a sok közül. A legismerteb zeneszerzők, akik így dolgoztak Szkrjabin és Messiaen voltak.

- A Yunus Emre Enstitüsü Budapesti Török Kulturális Központ egyéves fennállását ünneplik a  Török Zenei Fesztiválon, melyen Mesivel felléptek. Mit gondolsz, miért volt fontos, hogy egy ilyen intézmény megnyitotta kapuit hazánkban?

- Véleményem szerint a török kultúra nincs kellően reprezentálva külföldön, így minden alkalmat meg kell ragadni annak érdekében, hogy az embereket megismertessük annak sokszínűségével és gazdagságával. Az pedig, hogy Magyarországon is létrejött egy török kulturális központ, a két nép közös múltja miatt is rendkívül fontos. Ezért tartozom művészként és magánemberként is külön köszönettel  a Yunus Emre Enstitüsü Budapesti Török Kulturális Központnak, hogy egy ilyen program létrehozásával segít közelebb hozni a két népet.

- Tekintve, hogy a Zeneakadémián is tanultál és mondhatni folyékonyan beszélsz magyarul, mit gondolsz az országunkról?

- Magyarország egy gyöngyszem; számomra sokkal otthonosabb, mint Törökország. Mondhatni, a szívem legmélyén magyar vagyok. A magyar kultúrában és életfelfogásban van valami olyan megfoghatatlan dolog, olyan gazdagság, melyhez hasonlót máshol a világban nem igazán tapasztaltam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.