Klasszikus

A zene mint közös nyelv

2014.09.11. 14:00
Ajánlom
Kivételes tehetségű zeneszerző, aki a Zeneakadémia egykori hallgatójaként szinte tökéletes magyarsággal mesélt arról a kezdeményezésről, amely újra Magyarországra csábította. Başak Dilara Özdemir török zongorista szeptember 13-án, a Török Zenei Fesztiválon különleges produkcióval lép fel: Guessous Majda Mária (Mesi), Junior Príma-díjas népi ének előadóművésszel egy koncert erejéig a klasszikus zenét és a népzenét ötvözik. INTERJÚ

- Izgalmas kezdeményezésnek lehetnek tanúi, akik ellátogatnak a Mesivel közös koncertetekre, melynek során a népzenét és a klasszikus zenét ötvözitek. Mennyire fér meg egymás mellett ez a két világ? Mire számíthat a közönség?

- Egy rendkívül sokszínű műfaji kavalkádot hallhatnak majd a jelenlévők: a produkció egy részében külön szerepet kap a komoly- és a népzene, a legérdekesebb ugyanakkor mindenképp az lesz, amikor Mesivel a két műfajt vegyítve improvizálunk majd. Rendkívül nehéz feladat volt összeállítani az előadást, már csak amiatt is, mert Mesivel még sosem zenéltünk együtt. Ha mindketten Budapesten élnénk, akkor lett volna alkalmunk rá, hogy a koncert előtt jobban kitapasztaljuk, hogyan rezonálunk egymásra, hogyan működik a közös improvizáció. Így viszont nemcsak a közönségnek szolgál majd meglepetésekkel a fellépésünk, hanem nekünk is. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a zene egy mindenki számára érthető közös nyelv; lehet, hogy más eszközökkel mutatunk majd be dolgokat, de az üzenet, a lényeg ugyanaz marad.

- Műfajokat keverni ma divatosnak számít a művészetben. Hogyan találtátok meg azokat a dalokat, melyeket össze lehet kapcsolni, melyek mentén valami izgalmas új dolgot lehet létrehozni?

- Megpróbáltam olyan komolyzenei műveket keresni, melyek népzenei elemeket is tartalmaznak, és amelyeket a szélesebb közönség is ismerhet. Így Liszt Magyar rapszódiák sorozatából is hallható lesz egy-egy darab, illetve Bartók Román népi táncok című alkotása is felcsendül. De egy olyan török zeneszerző, Ulvi Cemal Erkin munkája is elhangzik majd, aki szintén népdalokra építette szerzeményét, hasonló módon mint Bartók egykori jó barátja, Adnan Szajgun. Amellett, hogy Mesi a saját repertoárjából kutatott fel török s magyar népdalokat, volt néhány olyan népzenei mű is, amelyet én ajánlottam neki - szóval azon voltunk, hogy közösen építsünk fel egy különleges műsort.  Arra pedig kiemelt figyelmet szentelek, hogy az est során Mesi stílusához is igazodjak. A műsor felépítése, a közös gondolkodás egyébként olyan volt, mintha egy hosszú hídon haladtunk volna, melynek a közepén végül összetalálkoztunk.

- Zeneszerzőként mennyire merítesz inspirációt a népdalokból?

- Annak ellenére, hogy szeretem ezt a műfajt, és voltak olyan darabjaim, melyekben rövid szösszenetként megjelent egy-egy szefárd vagy török népdal, zeneszerzőként nem építkezem belőle. Leginkább elektro-akusztikus zenével foglalkozom, melynek hangzásvilága a klasszikus értelemben vett dallamok helyett textúrákon alapul. A francia spektrális zene, ami engem igazán inspirál. Úgy gondolom, hogy jelenleg ebben van potenciál, hiszen a legszebb dallamokat már mind megírták. Emellett Jonathan Harvey zeneszerző - akivel Magyarországon találkoztam - munkássága hatott rám a leginkább.

- Mennyi ideig dolgozol egy-egy darabon?

- Vannak zeneszerzők, akik egy-két évig komponálnak, én viszont ennél sokkal gyorsabban, intenzívebben dolgozom. Bezárkózom egy hónapra a lakásomba vagy egy stúdióba és nagyjából három hétig csak gondolkodom. Ha a fejemben már megszületett a kész mű, hozzávetőlegesen egy hét kell hozzá, hogy lejegyezzem, javítgassam azt. Általában zongora nélkül komponálok, mert ha zenekarra írom a darabot, akkor a hangszerem csak megzavar, nem segít. Leginkább szinesztéziával gondolkodom, ezzel a módszerrel komponálok: egy-egy hanghoz, hangmagassághoz, akkordhoz s frekenciához színeket társítok, így látom őket a fejemben - utána lejegyzetelem a gondolataimat és azok fölé komponálok. Elég kevés zeneszerző rendelkezik ezzel a képességgel, ugyanakkor ez is csupán egy módszer a sok közül. A legismerteb zeneszerzők, akik így dolgoztak Szkrjabin és Messiaen voltak.

- A Yunus Emre Enstitüsü Budapesti Török Kulturális Központ egyéves fennállását ünneplik a  Török Zenei Fesztiválon, melyen Mesivel felléptek. Mit gondolsz, miért volt fontos, hogy egy ilyen intézmény megnyitotta kapuit hazánkban?

- Véleményem szerint a török kultúra nincs kellően reprezentálva külföldön, így minden alkalmat meg kell ragadni annak érdekében, hogy az embereket megismertessük annak sokszínűségével és gazdagságával. Az pedig, hogy Magyarországon is létrejött egy török kulturális központ, a két nép közös múltja miatt is rendkívül fontos. Ezért tartozom művészként és magánemberként is külön köszönettel  a Yunus Emre Enstitüsü Budapesti Török Kulturális Központnak, hogy egy ilyen program létrehozásával segít közelebb hozni a két népet.

- Tekintve, hogy a Zeneakadémián is tanultál és mondhatni folyékonyan beszélsz magyarul, mit gondolsz az országunkról?

- Magyarország egy gyöngyszem; számomra sokkal otthonosabb, mint Törökország. Mondhatni, a szívem legmélyén magyar vagyok. A magyar kultúrában és életfelfogásban van valami olyan megfoghatatlan dolog, olyan gazdagság, melyhez hasonlót máshol a világban nem igazán tapasztaltam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.
Klasszikus interjú

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus lemez

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus koktélparti

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?