Klasszikus

"A zene nem a politika hangszere"

2005.04.19. 00:00
Ajánlom
Tizenhárom év után ismét Magyarországon járt Daniel Barenboim, a világhírű karmester, zongoraművész. A tavaszi fesztivál két koncertjén is fellépő, argentin születésű, ukrán zsidó származású művész a világháború után elsőként játszott Wagnert Izraelben.

Két olyan zenekarban is vezényelt, az Ochestre de Paris-ban és a Chicago Symphony Orchestrában, amelyeknek a világhírű Solti György volt a karmestere. Érezhető volt egyfajta Solti-hatás?
Nem lehet a két zenekart összehasonlítani. A chicagói szimfonikusoknak régi hagyományaik vannak, Solti előtt is híres karmesterek dolgoztak velük. A párizsi zenekart Solti érkezése előtt három évvel alapították. Lelkes vezetése aztán mindkét zenekarra átragadt. Amikor a Chicagóba kerültem, mindenben segített, öröm volt őt követni.

1999-ben létrehozott egy workshopot Edward Said palesztin íróval közel-keleti tehetségek továbbképzésére, etnikai hovatartozástól függetlenül. Mennyire lehet aktuális üzenetekkel felruházni egy zenei előadást?
Nem vagyok politikus alkat. A zene az emberiség jólétéért küzd, de semmi keresnivalója a politikában. Főleg nem a politika hangszere. Persze különböző diktatúrákban már láttuk, miként használják fel manipulatív módon a zenét. Nem lehet szavakban kifejezni egy zeneművet. Ha el tudnám magyarázni Mahler IX. szimfóniáját, nem lenne értelme játszani. Ezért mindenki mást hall a zenében, van, aki költészetet, van, aki matematikát és van, aki politikát. Ami az emberi léttel összefügg, az kell hogy érdekelje a zenészeket is.

Mégis ön volt az első, aki Wagner műveit tűzte műsorára Izraelben.
Ez nem teljesen igaz. A Szentföldön Arturo Toscanini is játszott Wagnert, 1936-ban. A Kristályéjszaka után azonban nem játszották többé. Egy demokratikus társadalomban azonban meg kell hagyni a lehetőséget, hogy az emberek Wagnert hallgathassanak, ha akarnak. A holokauszt túlélőiben ez borzalmas élményeket idéz fel, de nem hiszem, hogy meg kéne akadályozniuk, hogy mások élvezhessék a műveit. A koncert után mindezt elmagyaráztam a közönségnek is. A kétezerből talán tizenöten mentek ki. Egy demokráciában nincsenek tabuk. Tavaly megkaptam Izrael egyik legnagyobb elismerését, a Wolf-díjat. Amikor elmondtam a beszédemet, egy férfi odajött hozzám, kezében egy táblával, amelyen nagy germán stílusú betűkkel az állt: Music macht frei, azaz a zene szabaddá tesz. Fel volt háborodva a Wagner-koncertemen, pedig nem is volt holokauszttúlélő, csak egy fiatal srác Brooklynból.

Sokan mondják, hogy a komolyzene válságba került. Ön miként látja a komolyzene jövőjét?
Azért kerül válságba, mert nincs megfelelő zenei tanítás. Egy gyerek, aki szokványos iskolákban tanul, nem hall és nem lát zenét. Mit érthet meg mondjuk Mahlerből vagy Schönbergből? Semmit. Nem a betegséget gyógyítják, csak a tüneteket kezelik. A koncerteken nincsenek fiatalok. Nem azt kérdezik, hogy miért, csak mondogatják, a klasszikus zene válságban van. A zene kívül rekedt a társadalmon. A hangok világa egyre kisebb lesz. Aztán majd jönnek a politikusok, mondván, túl sokba kerül az opera, nem népszerű. És ez így is van.

Önt játszott már tangót, sőt egy dzsesszlemezzel is tisztelgett Duke Ellington előtt. Meddig terjed az érdeklődése a könnyűzenében?
Ezenkívül sosem játszottam dzsesszt. Nincs érzékem hozzá. A tangóba beleszülettem. Argentínában ugyanis a tangó nem határolódik el a komolyzenétől.

És hogy tetszett a Művészetek Palotája?
Nagyon tetszett. Jó az akusztikája. Persze ennek is szüksége van még egy kis időre. A koncerttermek olyanok, mint a bor: azt már az elején lehet tudni, hogy jó lesz-e, vagy sem, de idővel lesznek igazán megfelelőek.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.