Klasszikus

"A zene nem a politika hangszere"

2005.04.19. 00:00
Ajánlom
Tizenhárom év után ismét Magyarországon járt Daniel Barenboim, a világhírű karmester, zongoraművész. A tavaszi fesztivál két koncertjén is fellépő, argentin születésű, ukrán zsidó származású művész a világháború után elsőként játszott Wagnert Izraelben.

Két olyan zenekarban is vezényelt, az Ochestre de Paris-ban és a Chicago Symphony Orchestrában, amelyeknek a világhírű Solti György volt a karmestere. Érezhető volt egyfajta Solti-hatás?
Nem lehet a két zenekart összehasonlítani. A chicagói szimfonikusoknak régi hagyományaik vannak, Solti előtt is híres karmesterek dolgoztak velük. A párizsi zenekart Solti érkezése előtt három évvel alapították. Lelkes vezetése aztán mindkét zenekarra átragadt. Amikor a Chicagóba kerültem, mindenben segített, öröm volt őt követni.

1999-ben létrehozott egy workshopot Edward Said palesztin íróval közel-keleti tehetségek továbbképzésére, etnikai hovatartozástól függetlenül. Mennyire lehet aktuális üzenetekkel felruházni egy zenei előadást?
Nem vagyok politikus alkat. A zene az emberiség jólétéért küzd, de semmi keresnivalója a politikában. Főleg nem a politika hangszere. Persze különböző diktatúrákban már láttuk, miként használják fel manipulatív módon a zenét. Nem lehet szavakban kifejezni egy zeneművet. Ha el tudnám magyarázni Mahler IX. szimfóniáját, nem lenne értelme játszani. Ezért mindenki mást hall a zenében, van, aki költészetet, van, aki matematikát és van, aki politikát. Ami az emberi léttel összefügg, az kell hogy érdekelje a zenészeket is.

Mégis ön volt az első, aki Wagner műveit tűzte műsorára Izraelben.
Ez nem teljesen igaz. A Szentföldön Arturo Toscanini is játszott Wagnert, 1936-ban. A Kristályéjszaka után azonban nem játszották többé. Egy demokratikus társadalomban azonban meg kell hagyni a lehetőséget, hogy az emberek Wagnert hallgathassanak, ha akarnak. A holokauszt túlélőiben ez borzalmas élményeket idéz fel, de nem hiszem, hogy meg kéne akadályozniuk, hogy mások élvezhessék a műveit. A koncert után mindezt elmagyaráztam a közönségnek is. A kétezerből talán tizenöten mentek ki. Egy demokráciában nincsenek tabuk. Tavaly megkaptam Izrael egyik legnagyobb elismerését, a Wolf-díjat. Amikor elmondtam a beszédemet, egy férfi odajött hozzám, kezében egy táblával, amelyen nagy germán stílusú betűkkel az állt: Music macht frei, azaz a zene szabaddá tesz. Fel volt háborodva a Wagner-koncertemen, pedig nem is volt holokauszttúlélő, csak egy fiatal srác Brooklynból.

Sokan mondják, hogy a komolyzene válságba került. Ön miként látja a komolyzene jövőjét?
Azért kerül válságba, mert nincs megfelelő zenei tanítás. Egy gyerek, aki szokványos iskolákban tanul, nem hall és nem lát zenét. Mit érthet meg mondjuk Mahlerből vagy Schönbergből? Semmit. Nem a betegséget gyógyítják, csak a tüneteket kezelik. A koncerteken nincsenek fiatalok. Nem azt kérdezik, hogy miért, csak mondogatják, a klasszikus zene válságban van. A zene kívül rekedt a társadalmon. A hangok világa egyre kisebb lesz. Aztán majd jönnek a politikusok, mondván, túl sokba kerül az opera, nem népszerű. És ez így is van.

Önt játszott már tangót, sőt egy dzsesszlemezzel is tisztelgett Duke Ellington előtt. Meddig terjed az érdeklődése a könnyűzenében?
Ezenkívül sosem játszottam dzsesszt. Nincs érzékem hozzá. A tangóba beleszülettem. Argentínában ugyanis a tangó nem határolódik el a komolyzenétől.

És hogy tetszett a Művészetek Palotája?
Nagyon tetszett. Jó az akusztikája. Persze ennek is szüksége van még egy kis időre. A koncerttermek olyanok, mint a bor: azt már az elején lehet tudni, hogy jó lesz-e, vagy sem, de idővel lesznek igazán megfelelőek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.