Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Interjú Fejérvári Zoltán zongoraművésszel
2018.11.11. 15:30
Ajánlom
Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.

Angliában, telefonon keresztül értelek el. Mi járatban vagy a szigetországban?

Prussia Cove-ban vagyok az "Open Chamber Music" fesztiválon, amelyet Végh Sándor alapított. Kezdetben hegedűkurzusokból állt, de egyre inkább teret hódított a programjában a kamarazene. Tavasszal kurzusokat tartanak, ősszel pedig háromhetes kamarafesztivált. Egy hetet töltöttünk Cornwallban, most turnéra indulunk, amely Londonban zárul.

Sok fellépésed van külföldön?

Szerencsére szép számmal akadnak külföldi elfoglaltságaim.

Azért kérdezem, mert másfél éve nyerted meg a Montreali Nemzetközi Zongoraversenyt. Megnyitott új kapukat ez a győzelem?

Segített, de nincs igazán jól felépített terve a győzteseknek, már ami a jövőt illeti. Viszont a verseny elég rangos ahhoz, hogy útlevél legyen újabb lehetőségekhez.

Egyéni hangú zongoraművészként mutatkoztál be Montrealban, hiszen Bartók III. zongoraversenyét játszottad, miközben a többiek a romantikus concertókkal (Csajkovszkij, Grieg) versenyeztek.

Nekünk, magyaroknak Bartók harmadikja kedves, szeretett darab, én csak ott szembesültem azzal, hogy szokatlan versenydarabot választottam.

De szerencsémre szolgált, mert már csak ennek folytán is felfigyeltek rám.

Hogy-hogy nem láttad előre? Hiszen tapasztalt versenyző voltál már.

Tíz év alatt mindössze négy versenyen vettem részt, de azokat sikerült jól kiválasztanom.

Azt nyilatkoztad egy kanadai lapnak, hogy ez volt az utolsó megmérettetésed.

Igen, harminc éves elmúltam, én voltam az egyik legidősebb a versenyen, lassan már a felső korhatárba sem férek be. Mondhatjuk, hogy veterán lettem, meg hát minek is mennék?

Egyébként hogyan készülsz fel egy nagyobb darabra?

Az elkövetkező időben többször fogom játszani a Szabadban című szvitet [Bartók Bélától], amelyet most vettem fel a repertoáromra. Viszont ismerem a darabot, hallottam már több előadótól. Ilyenkor a legfontosabb, hogy rendszerességre bírjam magam, hiszen például a Hajsza c. tételhez az izmoknak is fitteknek kell lenniük.  Van egy pont, amikor szeretek másokat is meghallgatni. Ez abban segít, hogy egészben lássam a művet, ne vesszek el nagyon a gyakorlandó ütemek rengetegében.

Hogy választasz darabot?

Kamarazenészként sokáig csak az árral haladtam, ha megkértek valamire, akkor elmentem, eljátszottam. A kamarairodalom is fantasztikus, de ha egyedül játszom, akkor szabadságom van választani a hihetetlenül gazdag szólóirodalomból. Úgy mondhatnám, hogy ez egy személyiségformáló dolog. Ilyenkor nagy figyelmet fordítok arra, hogy a koncertműsort valódi kompozícióként állítsam össze.

Van egyfajta magány abban, hogy ilyenkor egyedül vagy a darabbal.

Igen. Az előnye az, hogy a saját szabadságomnak ilyenkor csak én állhatok az útjában.

Önmagam felfedezése ez, olyan, mintha pszichoanalízisben lennék önmagammal. De ha egyedül zenélni pszichoanalízis, akkor a kamarazene csoportterápia, mert abban önmagamon keresztül vezet másokhoz az út.

Tetszik ez a párhuzam. Volt, hogy utólag jöttél rá, hogy egy-egy darab miért fontos számodra?

Nem feltétlenül utólag. Mondok egy példát: amikor először találkoztam Janáček zenéjével, nem találtuk meg egymást. Pár év múlva egy olvasmány útján kezdtem vele újra foglalkozni, akkor a zenéje már nyitott ajtókat döngetett. Az összes zongoradarabját eljátszottam, lassan tíz éve kíséri a pályámat. Az ő zenéje számomra igazán zsigeri zene, elementáris erőből táplálkozik. Nincs benne egy fölösleges hang sem, és ez a direktség felszabadító.

Én úgy szoktam beszélni róla, mint a legcsupaszabb romantikusról.

Igen, a zenei nyelve a vérbő romantikából táplálkozik, és állandóan emberi érzelmekről beszél, de nem álomittas hangon, nem akarja megváltoztatni a valóságot.

Egyébként csak nem Kunderánál bukkantál rá?

De, de.

Milyen zeneszerzők állnak a repertoárod középpontjában?

Vérmérsékletben, karakterben közel érzem magamhoz Schumannt. Otthon érzem magam a zenéjében, illetve a zenéje érzi otthon magát bennem. Említhetem Bachot is, számomra ő olyan, mint egy zenei lelkiismeret, az ő zenéjében nem lehet „bullshitelni”. Bartók is a legkedvesebbek között szerepel, szeretném, ha ő nem csak a miénk, magyaroké lenne, mert sokkal általánosabb érvényű a zenéje.

Félek, hogy Bartók megmerevedik számunkra, mint egy kőszobor. Kocsis Zoltán Bartók-felvételei fantasztikusak, de már-már nyomasztó tökéletességük nehéz örökségként hat ránk. Viszont Bartóknak sincs egyetlen igazsága, meg lehet találni a zenéjében a szabadságot. Ő az utolsó romantikus zongoristák generációjához tartozott, hihetetlen, milyen életszerű volt minden, amit csinált. Ezt az életszerűséget szeretném megkeresni benne újra és újra.

Több helyen beszéltél arról, hogy rengeteget olvasol. Milyen könyvek kísérik végig az eddigi életedet?

Az első nagy kamaszkoromat meghatározó élményem Dosztojevszkij volt, aki egy vonzó párhuzamos világot nyújtott nekem. Ma már mást keresek az olvasmányaimban: nem azt várom egy könyvtől, hogy vigyen el, menekítsen valahova, hanem hogy megismerjek belőle valamit, és megmutassa, mi a regény. Ezért kerestem tudatosan azokat, akik a műfaj csúcsán helyezkednek el. Kunderától érdekes módon az érdekelt, amit a műfajról írt – például Az elárult testamentumokban. A németek közül Thomas Mann, de méginkább Hermann Hesse gyakorolt nagy hatást rám. Legutóbbi nagy élményem A tulajdonságok nélküli ember volt Musiltól. Nem is regény az, hanem egy teljes gondolkodásmód. Az irodalomban is azt keresem, ami nem szépít, de nem is ad receptet, hogy mit csináljunk.

Szóba került Kundera, Mann és Hesse, akik sokat írnak a zenéről. Mit gondolsz, hogyan lehet erről a témáról jól szólni?

Sokáig azt gondoltam, hogy nem lehet, de ezt olyan művekre alapoztam, mint Tolsztoj Kreutzer-szonátája vagy Márai Füveskönyve. A Doktor Faustus vagy Az üveggyöngyjáték esetében azonban érződik, hogy a szerző tudta, miről beszél. Kertész Imrénél tapasztaltam, hogy magasabb szinten ötvözi az irodalmat és a zenét: a Kaddis számomra olyan, mint egy zenemű. Az biztos, hogy nehéz és ritkán sikerül, hogy egy író úgy írjon zenéről, hogy az megállja a helyét, és segítse a megértést.

Fejérvári Zoltánt november 20-án, 21-én és 22-én a Budapesti Fesztiválzenekarral lép fel a Müpában. December 1-én az Eufonie fesztiválon Varsóban muzsikálnak együtt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zöldhullám

Környezettudatosság klímaszorongás nélkül a Gárdonyi téren

A városlakókkal együtt, a hiánypótLÁSS! című köztéri installáció keretében „építette vissza” a Gárdonyi tér hiányzó fáját Kele Juci képzőművész. A kivágott fa helyén borostyánból készült zöld üzenőfalra bárki elhelyezhette a szebb jövő érdekében elgondolt vállalását.
Vizuál

50 éves a legendás Kecskemétfilm

Magyar Népmese sorozatuk immár hivatalosan is hungarikum, a világhálón 170 országból 134 millióan nézték meg. Itt készült a Vízipók-csodapók, melyet 46 ország vásárolt meg, és melyből generációk tanulhatták meg, hogy a barátság és a természet védelme egyaránt fontos.
Vizuál

Fődíjat nyert Szajki Péter filmje New Yorkban

Összesen öt díjat, köztük a fődíjat hozhatta el Szajki Péter Most van most című alkotása a New York Film Awards-on.
Jazz/World

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.
Zenés színház

A Pécsi Nemzeti Színház újraalkotja a szabadtéri színház fogalmát – indul a #színháztér projekt

Júniusban a pécsi teátrum művészei nyakukba veszik Baranya megyét, hogy szó szerint az utcára vigyék a színházat. A miniszter félrelép telt házas premierjével újranyitó intézmény ingyenesen látogatható Erkélykoncertekkel és klasszikus produkciókkal várják a szórakozni vágyókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Klasszikus hír

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.
Klasszikus hír

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Klasszikus újranyitás

Teherautó platójáról és templomokban is zenél a Fesztiválzenekar

Június 9-én és 11-én ismét mozgó teherautóról zenélnek majd a Budapesti Fesztiválzenekar művészei a fővárosban. Szerda és péntek délutántól estig a belvárosban és Újlipótvárosban várható az élő zenét hozó autó felbukkanása. A mobil utcazenélés mellett ismét országszerte fellépnek templomokban, zsinagógákban.
Klasszikus ajánló

Zene+ sorozat a Várkert Bazárban

Három ünnep, három összművészeti koncert. A Várkert Bazár a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával együttműködésben igazi összművészeti kulturális csemegékkel készül 2021 nyarára. Az ódon történelmi falak között – miközben a felejthetetlen panorámában gyönyörködünk – a kiváló akusztika segítségével felemelő és tartalmas nyáresték várnak az érdeklődőkre.