Klasszikus

A zene ünnepe

2005.06.21. 00:00
Ajánlom
Temetésre kellett menni. Nyilván senki nem szereti, fájdalmas kötelesség, és többnyire ragaszkodunk ahhoz, hogy ezt a fájdalmat testileg is át kelljen élni. Kényelmetlen ruhában állunk a napon, egymást nézzük, hogy ő is eljött, ő is izzad, nahát, ő meg még sír is. Beszédek, feszengés, szorongás, és akkor megszólal Mozart Requiemje.

No, nézd csak. Kik lehetnek? A latin szöveget németesen mondják, tehát nem angolok és nem olaszok. De nem is Karajan, mert nála úgy szól Mozart, mintha Az istenek alkonya fináléja lenne. Ferencsiket megismerném, ha másért nem, az énekesek miatt, de... Itt hagytam abba. Mit csinálok? Ki nyer mát játszom, amíg más, rendes embernek a szíve szakad meg? És eszembe jutott egy másik eset, nem temetés, csak halál, haldoklás, közeli rokoné. Hogy akkor hány reggel és hány este jelentett vigaszt két sor egy áriából: "áldom a napot, hogyha kél, áldom, ha nyugszik, s jő az éj". Ebben volt benne mindaz, amit akkor ki tudtam találni ordítás, sírás, tiltakozás ellen: ha jó volt együtt élni vele, akkor most legyen jó ez is. Vagy ha nem is jó, de elfogadható. Nem azért, mert ez olyan nagy gondolat, hanem mert igaz. Igaz, mert elénekelték. Az Anyeginban, Lenszkij áriájában. Szóval, mondhatják, hogy a zene ünnepe, okos, helyes, öröm, de hát ezen már túl vagyunk. Akihez szól a zene, annak minden nap ünnep. Még csak azt sem állítom, hogy annak, aki érti a zenét. Mert nem kell érteni, elég hallgatni, hogy szól.

Persze, tudom, hogy van, aki azt mondja, ez csak arra való, hogy megúszszuk. Ezt is megússzuk, és vele együtt az egész életet. Pedig az életet nem megúszni kell, hanem élni. Lehet. De két válaszom is van erre. Az egyik az, hogy ha valaki azt hiszi, nem a zene az élet, hanem a parlamenti szócsata, a labdarúgó-mérkőzés, a természeti katasztrófa Új-Zélandon és betörés a második emeleten, az nagyon nagyot téved. Számomra minden háborúnál és békénél sokkal érdekesebb, hogy a Don Pasquale hadaró duettjében vesz-e levegőt a bariton, vagy meg tudja oldani anélkül, hogy megtörne a dallamív.

Csalok, mondja erre valaki. Mert csalás az életet a közönségeshez közelíteni. Vannak igazi életek, amelyek csak a legfontosabbról szólnak: születésről és halálról, mindennapi harcról, megmaradásról és szeretetről. Bukásról, diadalról és szerelemről. Albert Schweitzer a zenét hagyta ott ezekért a célokért. Igaz. Csak legyen ez az erősek öröme. Harcoljanak, győzzenek, diadalordításukba reszkessenek bele az egek. De hogyan tudná mindezt elviselni az, aki még attól is elpityeredik, ahogyan az oboa megszólal egy Bach-kantáta elején?

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.