Klasszikus

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

2020.04.03. 09:45
Ajánlom
A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.

A barokk zeneszerző művének népszerűvé vált bevezetője például az Eurovízió – az Európai Műsorszolgáltatók Uniója (EBU) – közvetítéseinek kezdeteként ismert. A két francia zeneművészeti egyetem tájékoztatása szerint céljuk, hogy a remény, a szolidaritás és a közösségi értékek üzenetét terjesszék e nehéz időszakban.

Minden zenetanárt és zenei növendéket, profi és amatőr muzsikust hívnak, hogy péntekenként pontban este 7 órakor kiálljanak erkélyükre vagy ablakukhoz, és eljátsszák a pár perces prelúdiumot, de felvételről, illetve virtuális vagy tényleges együttesként is elő lehet adni a művet.

Dr. Vigh Andrea, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora összefogásról és a lelkek összekapaszkodása megnyilvánulásáról beszélt a kezdeményezés meghirdetése után: „személyes kapcsolataink kényszerű mellőzése idején a modern technika lehetővé teszi a közös zenélést, amely gyógyítani képes. A muzsikusok most is támaszt nyújtanak, hiszen feladatuk a társadalmak tagjai mentális egészségének ápolása ilyen válságos időkben itthon és a világban”. Hozzátette, a Zeneakadémiáról indult művészek Földünk minden pontján megtalálhatók, alkotói jelenlétük behálózza a világot. „A zene nyelv nélkül tud hatni, bár egy-egy tehetséges muzsikus látszólag pici pont, így válik mégis óriássá, hiszen a zene legrégibb kifejezőeszközeink egyikeként egyúttal mutatja, hol tartunk emberségben, szeretetben, lelki gazdagságban és most akár technikában is”.

Az első alkalmakon a Fúvós Tanszék, ezen belül is a rézfúvósok játsszák el a dallamot, hiszen főként ilyen hangszereken közismert. Szentpáli Roland tubaművész, a Zeneakadémia főtárgy tanára lesz a legelső, ezért különlegességgel készül. Mint elmondta, némileg áthangszereli a partitúrát, mivel olyan felvételt készít, amelyen ő játssza mind a négy szólamot egy korhű hangszeren, szerpenten, majd ezeket egyesíti egy számítógépes program segítségével.

A kompozíció kottáját többféle hangszerre és hangszerelésben ingyenesen elérhetővé tette honlapján a Versailles-i Barokk Zenei Központ, így bárki, aki tud zenélni, hozzájárulhat a közös muzsikáláshoz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.