Klasszikus

A zenekarok Alfája

2005.04.11. 00:00
Ajánlom
Mea maxima culpa: tudom, kevéssé szerencsés jóval a koncert után papírra (szövegszerkesztőre) vetni a recenziót, ám mentségemre szolgáljon, hogy a Firenzei Maggio Musicale és Zubin Mehta hangversenyének élménye tíz nap elteltével is eleven. És egyértelműen pozitív.

Fogadjanak el a Nemzeti Hangversenyterem egy őszinte rajongójától egy jó tanácsot: az első (két) sorba semmilyen körülmények között ne váltsanak jegyet, hacsak nem a fellépő együttes szélső pultjaiban játszó csinos hölgyek kedvéért. (Őket meg ugyebár úriember nem bámulja előadás közben...) A Verdi-nyitány és a Beethoven-szimfónia alatt eggyé váltam az első brácsapulttal: megtapasztalhattam, milyen érzés, amikor Zubin Mehta szeme bátorítóan, vagy figyelmeztetően rávillan a muzsikusra, s minden teleszkópmikrofon nélkül egy brácsa-szólampróbán érezhettem magam, amely alatt – karaoke-szerűen – ott szól maga a szimfónia is.

Ezzel együtt, pontosabban ennek ellenére: a Végzet hatalma-nyitány és a Beethoven Hetedik előadásába csak kifejezett rosszindulattal lehetne belekötni. Néhány elhanyagolható pontatlanság ellenére az összhatás egyszerűen magával ragadó volt: a firenzeiek nemcsak a tőlük joggal elvárható profizmussal, hanem egyszersmind egy ifjúsági zenekarra emlékeztető lelkesedéssel is húzták-fújták – s lelkesedésük óhatatlanul átragadt a hallgatóra. A fuvolista elsőrangú produkciót nyújtott kifejezetten kényes szerepében, de a többi fúvósra sem lehetett panasz. Nagyon örültem, hogy a negyedik tétel nem lett túlságosan militáris: Beethoven esetében ez az egyik legjobb módja annak, hogy heroikusból triviálissá tegyék...

A békaperspektívát a szünetben habozás nélkül magaslati levegőre cseréltem: a hostess-lányok ugyan kevéssé értették, miért jobb állni a harmadikon, mint ülni a földszint első sorában, de végül beengedtek. Érdemes volt felmászni: ha lent maradok és leírok valami olyan butaságot, hogy „a mélyvonósok hangzása nem volt kiegyenített”, életem végéig szórhatnám a hamut a fejemre... Brahms II. szimfóniájának hangzására már egyetlen rossz szavam sem lehet: lágy, tömör vonóshangzás repült felénk felfelé vagy harminc métert. A Beethovennel ellentétben most a vonós szólamok tetszettek inkább, de ezt az együttest nem igazán érdemes darabokra szétszedni – így, együtt az igazi. És Mehtával. Mert egy ennyire üresjárat nélküli Brahmsot talán még a lelkes firenzeiek is csak ilyen szigorú szemöldökök hatására képesek prezentálni.

Összességében: hűvös profizmus helyett szívből jövő muzsikálást hallottunk – tévedés ne essék, profi módon. Az a fajta előadás volt, amelyben az apróbb hibákat már meghallásuk pillanatában elfelejti az ember, hiszen a zenei élmény egésze szempontjából irrelevánsak. A Maggio Musicale zenekarának produkciója talán nem volt annyira precízen összecsiszolt, mint a később meghallgatott chicagói együttesé – de erről hazafelé bandukolva az jutott eszembe, amit a totalcaros fiúk valamelyike mondott egyszer egy Alfa Romeóról: persze hogy vannak jobb autók, de ebben olasz szív dobog...

(2005. március 29. Nemzeti Hangversenyterem; a Firenzei Maggio Musicale Zenekarának koncertje; Verdi: A végzet hatalma – nyitány; Beethoven: VII. szimfónia; Brahms: II. szimfónia; vez.: Zubin Mehta; Budapesti Tavaszi Fesztivál 2005)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Vizuál

Ezekről a kultfilmekről ma már mindenki szuperlatívuszokban beszél, pedig megbuktak a premierjük idején

Ma már nehéz elhinni, de számos kultikus remekmű alulteljesített premierje idején a mozikban. Cikkünkben ezek közül mutatunk be néhányat, rávilágítva arra is, milyen tényezők befolyásolhatják egy-egy produkció pénzügyi sikerét. 
Klasszikus

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.
Színház

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Könyv

Vámos Miklós: Szívbe markoló az írói padlások posztumusz lesöprése

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Gabriel García Márquez posztumusz kiadású, Találkozunk augusztusban című kisregényével foglalkozik. Gondolataira a Magvetőnél megjelent kötet kontrollfordítója, Kutasy Mercédesz reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.
Klasszikus kritika

Sorscsapások két kalapácsütésben – Mahler-koncert Szombathelyen

Mahler 6. szimfóniája nem tartozik a szerző leggyakrabban játszott művei közé, a Tragikus melléknév azonban félrevezető lehet azoknak, akik először találkoznak a darabbal. Az alkotás ezúttal Szombathelyen, a Savaria Szimfonikus Zenekar előadásában hangzott el.
Klasszikus ajánló

Varázslatos tájakon várnak a Zempléni Fesztivál koncertjei

Az idén augusztus 9–19. között tartott Zempléni Fesztivál célja, hogy sokszínű műsor-összeállítással, valamint a kultúra és a turizmus összekapcsolása irányába mutatott elkötelezettségével megismertesse a régió történelmi és kulturális értékeit a világgal.
Klasszikus hír

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.