Klasszikus

A zenekarok Alfája

2005.04.11. 00:00
Ajánlom
Mea maxima culpa: tudom, kevéssé szerencsés jóval a koncert után papírra (szövegszerkesztőre) vetni a recenziót, ám mentségemre szolgáljon, hogy a Firenzei Maggio Musicale és Zubin Mehta hangversenyének élménye tíz nap elteltével is eleven. És egyértelműen pozitív.

Fogadjanak el a Nemzeti Hangversenyterem egy őszinte rajongójától egy jó tanácsot: az első (két) sorba semmilyen körülmények között ne váltsanak jegyet, hacsak nem a fellépő együttes szélső pultjaiban játszó csinos hölgyek kedvéért. (Őket meg ugyebár úriember nem bámulja előadás közben...) A Verdi-nyitány és a Beethoven-szimfónia alatt eggyé váltam az első brácsapulttal: megtapasztalhattam, milyen érzés, amikor Zubin Mehta szeme bátorítóan, vagy figyelmeztetően rávillan a muzsikusra, s minden teleszkópmikrofon nélkül egy brácsa-szólampróbán érezhettem magam, amely alatt – karaoke-szerűen – ott szól maga a szimfónia is.

Ezzel együtt, pontosabban ennek ellenére: a Végzet hatalma-nyitány és a Beethoven Hetedik előadásába csak kifejezett rosszindulattal lehetne belekötni. Néhány elhanyagolható pontatlanság ellenére az összhatás egyszerűen magával ragadó volt: a firenzeiek nemcsak a tőlük joggal elvárható profizmussal, hanem egyszersmind egy ifjúsági zenekarra emlékeztető lelkesedéssel is húzták-fújták – s lelkesedésük óhatatlanul átragadt a hallgatóra. A fuvolista elsőrangú produkciót nyújtott kifejezetten kényes szerepében, de a többi fúvósra sem lehetett panasz. Nagyon örültem, hogy a negyedik tétel nem lett túlságosan militáris: Beethoven esetében ez az egyik legjobb módja annak, hogy heroikusból triviálissá tegyék...

A békaperspektívát a szünetben habozás nélkül magaslati levegőre cseréltem: a hostess-lányok ugyan kevéssé értették, miért jobb állni a harmadikon, mint ülni a földszint első sorában, de végül beengedtek. Érdemes volt felmászni: ha lent maradok és leírok valami olyan butaságot, hogy „a mélyvonósok hangzása nem volt kiegyenített”, életem végéig szórhatnám a hamut a fejemre... Brahms II. szimfóniájának hangzására már egyetlen rossz szavam sem lehet: lágy, tömör vonóshangzás repült felénk felfelé vagy harminc métert. A Beethovennel ellentétben most a vonós szólamok tetszettek inkább, de ezt az együttest nem igazán érdemes darabokra szétszedni – így, együtt az igazi. És Mehtával. Mert egy ennyire üresjárat nélküli Brahmsot talán még a lelkes firenzeiek is csak ilyen szigorú szemöldökök hatására képesek prezentálni.

Összességében: hűvös profizmus helyett szívből jövő muzsikálást hallottunk – tévedés ne essék, profi módon. Az a fajta előadás volt, amelyben az apróbb hibákat már meghallásuk pillanatában elfelejti az ember, hiszen a zenei élmény egésze szempontjából irrelevánsak. A Maggio Musicale zenekarának produkciója talán nem volt annyira precízen összecsiszolt, mint a később meghallgatott chicagói együttesé – de erről hazafelé bandukolva az jutott eszembe, amit a totalcaros fiúk valamelyike mondott egyszer egy Alfa Romeóról: persze hogy vannak jobb autók, de ebben olasz szív dobog...

(2005. március 29. Nemzeti Hangversenyterem; a Firenzei Maggio Musicale Zenekarának koncertje; Verdi: A végzet hatalma – nyitány; Beethoven: VII. szimfónia; Brahms: II. szimfónia; vez.: Zubin Mehta; Budapesti Tavaszi Fesztivál 2005)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Tánc

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Jazz/World

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Tánc

Vági Bence cirkuszrendezését dicsérik Skóciában

A hét ukrán artistát felvonultató My Land című produkció az Edingburh Fringe Fesztivál közönségét már meggyőzte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.