Klasszikus

A zeneszerzés mellett a kémia volt a másik szerelme: Alekszandr Borogyin

2015.11.12. 14:05
Ajánlom

Szentpéterváron, 1833-ban látta meg a napvilágot a tatár és grúz ősöktől származó Gegyianov herceg és egy polgárlány törvénytelen gyermekeként. Vér szerinti apja, aki születéskor már 59 éves volt, egyik jobbágya után nevezte el, de bőkezűen gondoskodott róla, és halála előtt - jóllehet Borogyin soha nem élt alávetett paraszti sorban - hivatalosan felszabadította. Anyja nagy szeretetben nevelte különböző apáktól született három gyermekét.

Alekszandr Borogyin

Alekszandr Borogyin

Alekszandr a nyelveket német házvezetőnőtől és francia nevelőnőtől sajátította el, nyolcévesen már zongorázott, fuvolázott, csellózott. 1847-ben komponálni kezdett, de emellett katonaorvos nevelőapja hatására kémiai kísérletekbe is fogott. Anyjától örökölte melegszívűségét, szeretetreméltó természetét, gondolkodásmódját.

Az orvosi egyetem elvégzése után külföldön tett tanulmányutat, megismerkedett Pasteurrel, Heidelbergben Bunsennel és Mengyelejevvel, akivel az 1860-ban Karlsruhében tartott nemzetközi vegyészkonferencián is találkozott. Hazatérve "az orosz kémia atyjaként" tisztelt Zinyin professzor asszisztense volt, 1864-től egyetemi tanár, 1877-től mentorának utóda, később akadémikus lett. Akkoriban több fontos kémiai jelenség felfedezőjének tartották, élete végéig a kutatást és a tanítást tekintette legfontosabbnak. Egyetemi tanárként diákjai nemcsak nagy tudása miatt rajongtak érte, hanem azért is, mert minden hallgatójának a legjobb körülményeket igyekezett biztosítani. A női egyenjogúság híve volt, és egyike lett az első felsőfokú női orvosi kurzus alapítóinak.

Zenészként elsősorban Mendelssohn és Schumann zenei világa hatott rá, rajongással töltötte el Wagner hangszerelése. Először románcokat, zongoradarabokat és hangszeres kamarazenéket írt. 1862-ben megismerkedett a zeneszerző Balakirevvel és körével, tagja lett az új zenei programot meghirdető Ötök csoportjának (rajtuk kívül Rimszkij-Korszakov, Kjui és Muszorgszkij tartozott ide). Elsősorban Glinka zenei-esztétikai nézeteit követték, az orosz zene népi-nemzeti jellegét hangsúlyozták, és szívesen alkalmazták a keleti zenei folklór elemeit is. Érdekesség, hogy eredetileg egyikük sem készült zenei pályára. Borogyin tevékenysége volt a legszerteágazóbb: több műfajban is kipróbálta magát, a többiektől eltérően Haydn és Beethoven művei mellett Bachot is érdeklődéssel tanulmányozta. Egyetlen operáját Glinka emlékének ajánlotta, akinek nagy tisztelője volt.

1869-ben ismerte meg nevét a zeneszerető közönség, ekkor mutatták be I. szimfóniáját. Még ugyanebben az évben hozzákezdett a II. szimfónia - Muszorgszkij szerint "heroikus szláv" szimfónia - és az Igor herceg opera komponálásához. A szimfóniát 1876-ban bemutatták, de az "epikai operát" tudományos és tanári elfoglaltsága miatt haláláig írta, végül Rimszkij-Korszakov és Glazunov fejezte be. Az Igor herceg negyedét Rimszkij-Korszakov hangszerelte, Glazunov pedig a legenda szerint emlékezetből rekonstruálta a nyitányt, amelyet Borogyin több alkalommal zongorán játszott el neki. (Sosztakovics azt állítja emlékirataiban, hogy Glazunov elismerte: Borogyin témái alapján ő írta a nyitányt.) A bemutatóra a szerző halála után, 1890-ben került sor a szentpétervári Mariinszkij Színházban.

"A zene pihenés, amely eltereli a figyelmet a fontosabb elfoglaltságokról."

Borogyin 1877-ben kötött barátságot Liszt Ferenccel (első találkozásuk alkalmával az orosz zenész szerényen "vasárnapi muzsikusnak" nevezte magát). Liszt ajánlásával mutatták be I. szimfóniáját 1880-ban a baden-badeni zenei fesztiválon. A nyolcvanas években az orosz zene népszerűsítésére Nyugat-Európába utazott.

A leghíresebb orosz "nemzeti hősopera" szövegkönyvét a XII. századi Igor-ének (Ének Igor hadáról), az orosz nemzeti eposz alapján írta. Témaválasztásában a nemzeti múlt felé fordult, a címszereplő novgorodi herceg polovecek (kunok) elleni, 1185. évi sikertelen hadjáratát állítva a középpontba. Alapeszméje Glinka Ivan Szuszanyin című operájával rokon: hazafiasságra buzdítani, a múltban a jelent, a drámai hős alakjában az igazi népvezér példáját megmutatni. A zenemű legismertebb, legnépszerűbb része a Poloveci táncok, amelyet koncerteken külön is játszanak. Operáján és szimfóniáin kívül vonósnégyeseket és egy szimfonikus költeményt (Közép-Ázsia pusztáin) is írt, dalokat komponált Puskin, illetve a saját szövegeire. Minden szerzeményét az orosz nép tisztelete, hazaszeretet, hazafias pátosz hatja át, zenéjének sajátossága a szláv érzelmesség és mély líraiság.

Utolsó éveiben a cári önkény megnyilvánulásaival is meg kellett küzdenie, a közönség több művét fanyalgással fogadta, ezért súlyos depresszió gyötörte. Demokratikus nézetei révén sokszor került szembe a hatóságokkal, tekintélyét latba vetve igyekezett eljárni a tüntetéseken letartóztatott diákjai kiszabadítása érdekében.

1887. február 27-én halt meg Szentpéterváron egy farsangi jelmezbálon. Számos befejezetlen művet hagyott hátra, barátai hiába unszolták, hogy kottázza le fejben már megkomponált darabjait, mindig azt válaszolta, hogy számára a zeneszerzés csak szórakozás a tanítás és a tudomány után. Zenéje olyan szovjet-orosz zeneszerzőkre hatott, mint Szergej Prokofjev vagy Aram Hacsaturján.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.