Klasszikus

A zenetanárnő, akinek a legnagyobb muzsikusok rebegtek hálát

2018.09.04. 13:40
Ajánlom
Phillip Glass, Quincy Jones, Aaron Copland, Igor Sztravinszkij, Astor Piazzolla, Daniel Barenboim, Yehudi Menuhin – csak néhány név Nadia Boulanger tanítványai közül.

Ami a zenepedagógia területét illeti – beleértve a zeneszerzést is – Nadia Boulanger a legbefolyásosabb személy, aki valaha élt”

- mondta róla Ned Rorem amerikai avantgárd zeneszerző. Ms. Boulanger megannyi, különböző zenei stílusban alkotó legendás zenészt inspirált élete során, emellett ő volt az első nő, aki jó néhány amerikai és európai szimfonikus zenekart is vezényelt, többek között a BBC Szimfonikus Zenekart, a Bostoni Szimfonikus Zenekart, a Hallét, vagy a New York-i Filharmonikusokat.

GettyImages-3139826-122711.jpg

Nadia Boulanger a Royal Philharmonic Society-t vezényli 1937-ben (Fotó/Forrás: Getty Images)

Pedig kapcsolata a zenével nem indult gördülékenyen. Zenész családba született: édesapja, Ernest Boulanger nagy tiszteletben álló zeneszerző és a párizsi konzervatórium professzora volt, orosz anyja, Raissa Myschetsky, figyelemre méltó énekes. Nadia szervezete és idegrendszere azonban kisgyermek korában nem reagált jól a zenére. “A legminimálisabb zenét sem bírtam elviselni. Majdhogynem beteg voltam tőle, ordítottam. Az emberek az utcán hallották, ahogy üvöltök kínomban” - mesélte a zenei környezet kihívásairól.

Ezek a megpróbáltatások öt éves korára tetőztek, amikor sürgősségi mentőt kellett hívni párizsi lakásukra, mert rohamot kapott a zenétől. Mindenki meglepetésére ekkor kapásból lenyomta a zongorán a sziréna által játszott hangnak megfelelő billentyűt.

A zenével szembeni ellenállása fokozatosan alábbhagyott, megszelídítette a zongorát, olyannyira, hogy 12 éves korára memorizálta Bach Das Wohltemperiertes Klavier című, négy és fél órás ciklusát. 1897-ben a Párizsi Konzervatórium növendéke lett, ahol zeneszerzést tanult. Négy évvel később La Sirène című kantátája második helyen végzett a Grande Prix de Rome zeneszerzőversenyen, amit elképesztő tehetséggel rendelkező, Lili húga egy másik évben, az első nőként meg is nyert. Az apa halála után az akkor tizenkét éves Nadia húga mentorává vált, és – mivel úgy gondolta, komponistaként nem terem számára babér – a tanításban találta meg hivatását. 

Boulanger olyan tanítványok után kutatott, akiknek nemcsak technikás és tehetséges zenészek, de karizmatikus, elsöprő személyiségek is voltak.

Igor_Stravinsky__Nadia_Boulanger_1937-121847.jpg

Sztravinszkij és Nadia Boulanger 1937-ben (Fotó/Forrás: Getty Images)

Hogy letesztelje a tanítványok zenei elhivatottságát, azt kérdezte tőlük: „Tudsz zene nélkül élni?”. Csak akkor folytatta a közös munkát, ha erre nemleges választ kapott. Azt vallotta, ha valakiben nincs meg ez a fajta belső kényszer, az úgy érezné magát zenészként, mint valaki, aki nem szerelemből házasodott. Otthona a zenészek Mekkája lett, igazi műhely. Minden szerda délután itt találkoztak egymással a tanítványai, köztük Sztravinszkij, Paul Valéry, Igor Markevich, Eliot Carter, Walter Piston és mások, akikkel minden héten egy Bach-kantátát tanulmányoztak, azt kutatva, mitől válik egy kompozíció felejthetetlenné. Nagyon közel ült tanítványaihoz, vezényelt és közben énekelt, és szükség esetén dallam közben megragadta a zongorista kezét.

Mindig is a »tolmácsol« kifejezést preferáltam az »előad« helyett. Ez azt jelenti, hogy a zenész elfeledteti a hallgatót a zeneszerzőről, az előadóról, önmagáról, mindenről - a mesterművet kivéve. Azt gondolom, a legnagyobb dicséret egy zenész számára az, ha láthatatlan közvetítővé válik”

- vallotta. Minden diákjával szemben könyörtelen fegyelmet, teljes figyelmet és művészi szigort várt el. „Soha nem lehetünk elég körültekintőek egy gyermek zenei nevelésénél. Ha az általános iskolai nevelést nézzük, a gyerekek megtanulják felismerni a színeket, értelmezni a szavakat, de nem ismerik ki magukat a hangok világában. A legtöbb ember nem hall, mivel a füleik soha nem voltak trenírozva. Zenészek között is rengetegen vannak, akik rosszul, vagy gyengén hallanak.”

Boulanger tudása, zenei emlékezete és érzékenysége még a legnagyobbakat is lenyűgözte. Leonard Bernstein 58 évesen találkozott vele először, saját bevallása szerint mégis úgy érezte magát mellette, mint egy 21 éves kezdő. Boulanger mindig is arra buzdította tanítványait, hogy keressék meg saját hangjukat és egyéniségüket. Amikor Astor Piazzola egy rossz pillanatában eldöntötte, hogy „klasszikus” zeneszerző lesz, és Boulangerhez fordult segítségért, ő arra figyelmeztette, maradjon meg a saját zenei világánál. „Én tangót játszom” - ismerte be ekkor Piazzola. „Ez az igazi Piazzola” - felelte Nadia.

GettyImages-133256630-122010.jpg

(B-J) Nadia Boulanger, Kodály Zoltán, Ursula Vaughan Williams költő, Arthur Bliss zeneszerző (Fotó/Forrás: Getty Images)

A tanári, mentori munkája mellett fellépő művészként is praktizált.

Karmesterként több tucat világpremier fűződik a nevéhez: Sztravinszkij, Aaron Copland, Monteverdi, Fauré és korán elhunyt húga műveit is vezényelte.

1935 után, miután édesanyja meghalt, intenzívebben kezdett turnézni; ő lett az első női a karmester, aki a Londoni Szimfonikusokat és a Royal Philharmonic Society-t is vezényelte. Sőt mi több, 1938-ban a Bostoni Szimfonikusokkal egy hosszabb amerikai turnét is levezényelt, valamint több mint 100 órát adott olyan nagy presztízsű intézményekben, mint a Harvard, a Radcliffe, a Wellesley és a cambridge-i Longy School of Music. A II. világháború fenyegetése elől visszamenekült Cambridge-be. A háború végéig rengeteget tanított, nagy hatást gyakorolva számos amerikai zeneszerzőre. A rengeteg díj mellett a század nagy zenészeinek csodálatát is elnyerte, ma pedig egyre többen ismerik fel jelentőségét a zene transzcendens jelentőségének tudatosításában. Tanítványai között találjuk Szőnyi Erzsébet Liszt Ferenc- és Erkel Ferenc-díjas magyar zeneszerzőt, karvezetőt, zenepedagógust is, aki a Párizsi Konzervatóriumban tanult tőle.

(forrás: interlude.hk)

A modern popzene nem lenne ilyen Sztravinszkij nélkül, és mondjuk is, miért

Kapcsolódó

A modern popzene nem lenne ilyen Sztravinszkij nélkül, és mondjuk is, miért

Ha szórakoztál már szintetizátorral, vagy hallottál popszámot az elmúlt harminc évből, akkor biztos találkoztál az orchestral hit elnevezésű hangmintával. De mi köze van ennek Sztravinszkijhoz?

Szőnyi Erzsébet kilencvenéves

Szőnyi Erzsébet kilencvenéves

Április 25-én lesz kilencvenéves Szőnyi Erzsébet Kossuth-díjas zenepedagógus, zeneszerző, karnagy, Kodály Zoltán tanítványa, a Kodály-módszer folytatója és terjesztője. Születésnapja alkalmából április 24-én ünnepi hangversenyt rendeznek műveiből a budapesti Zeneakadémián.

Anekdotázva emlékezünk Kodályra

Anekdotázva emlékezünk Kodályra

Talán nincs még egy zeneszerző, akiről annyi anekdota keringene, mint róla. Ötven éve hunyt el a mester, néhány kevésbé ismert történettel emlékezünk rá.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Vizuál

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.
Klasszikus nagybőgő

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Klasszikus macska

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus icma

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.