Klasszikus

A zeneterápia mindenkinél alkalmazható

2015.12.18. 09:07
Ajánlom
Tóth-Vajna Zsombor orvos és zenész, aki két hivatását gyönyörűen ötvözi. Bár mostanában orvosi praxisa kissé háttérbe szorult, a gyógyítás továbbra is része a mindennapjainak: szenvedélyesen kutatja a zeneterápiában rejlő lehetőségeket. Az 50 tehetséges magyar fiatal program résztvevőjeként a zenei élet gyakorlati fortélyait igyekszik elsajátítani. Közben pedig reménykedik, hogy egyszer harmadik szerelméhez, a párbajtőrözéshez is lesz lehetősége visszatérni.

- Melyik vagy inkább: egy orvos, aki a zenéjével gyógyít is, vagy zenész, aki mellesleg orvosként is praktizál?

- Úgy mondanám, hogy jelenleg az életemben a zene, a koncertszervezés az, ami inkább hangsúlyos. Mellette ugyan idén elkezdtem egy orvosi PHD képzést a Semmelweis Egyetemen, de ha választanom kéne, akkor inkább a zenére helyezném a hangsúlyt.

- Orvosegyetemi szakdolgozatodban a zeneterápiának a modern pszichiátriában elfoglalt helyét kutattad. Mire jutottál?

- Szakdolgozatomban azt vizsgáltam, hogy a különböző sebészeti, onkológiai beavatkozásoknál milyen szinten használják a zeneterápiát relaxáció, illetve stresszcsökkentés céljából. Arra jutottam, hogy ez valójában egy semmibe nem kerülő, nyugtató gyógyszer. A jövőben mindenképpen szeretném népszerűsíteni ezt a típusú gyógymódot, kutatni a zene és a lélek, illetve zene és az orvoslás kapcsolatát.

Tóth Vajna Zsombor

Tóth Vajna Zsombor (Fotó/Forrás: Olivér Hargitay)

- Mesélnél arról, hogy hogyan kell a gyakorlatban elképzelni a zeneterápiát?

- Két nagy csoport van. Az egyik a passzív zeneterápia, amikor a páciens ül és hallgatja a zenét. Ez remekül alkalmazható relaxáláshoz, illetve hipnózishoz. A másik típus az aktív zeneterápia, amikor a páciens egy hangszeren játszik, ez legtöbbször ütős hangszer. Gyerekeknél remekül lehet vizsgálni a különböző lelkiállapotokat, miközben improvizálnak egy ütős hangszeren, a terapeuta következtetéseket tud levonni a játékból. A zeneterápia univerzálisan mindenkinél alkalmazható. Persze, van, aki fogékonyabb rá, van, aki kevésbé. Azt hiszem Kodály mondta anno: „Zene nélkül lehet élni, de nem érdemes”.

- A zeneterápia kizárólag klasszikus zenével működik?

- Nem feltétlenül. Nagyon fontos, hogy minden páciens olyan zenét hallgasson, amit szeret. A terápia során felajánlják a választás lehetőségét. Ha az illető az adott műfajt szereti, könnyebb terápiás célokat elérni. A legtöbb ember azt gondolja, hogy csak klasszikus zenével lehet gyógyulni. Egyes feltételezések szerint a csecsemők jobban fejlődnek klasszikus zene hatására, de ennek a pontos szakmai hátterét nem ismerem. Ha választani kéne, magam is a klasszikus zene mellett tenném le a voksom.

- Az életedet mostanában egyre inkább a zene tölti ki, azon belül is a komolyzene. Van olyan stílus, esetleg zenemű, amely különösen közel áll a szívedhez?

- A műfaj, amely a leginkább közel áll hozzám, az a régi zene, vagyis a középkortól a korai romantikáig terjedő időszak. Leszűkítve azt mondanám, hogy a barokk, a reneszánsz és a bécsi klasszikus zene. Abszolút kedvencem Johann Sebastian Bach, de Georg Friedrich Händel is nagy favorit.

- A klasszikus zene szeretete nem feltétlenül jellemző a fiatalokra. Nálad honnan indult a vonzalom?

- Az ikertestvéremmel, Tóth-Vajna Gergellyel együtt kezdtünk zenélni. Közel laktak az unokatestvéreink, akik zongoráztak. Erre kitaláltuk, hogy mi is szeretnénk zenélni. A szüleim azt akarták, hogy szaxofonozni tanuljak, de a zeneiskolában azt mondták, hogy elsőként meg kell tanulni furulyázni, majd klarinétozni, és aztán jöhet a szaxofon. Elkezdtük a furulyát, egy év után abbahagytuk, majd jött a zongora. A véletlennek köszönhető, hogy a második évben orgonálni kezdtünk. A rokonainkat elvittük a miskolci Deszka templomba, ahol ott állt egy frissen felavatott orgona. A gondnok egyszer csak odajött és megkérdezte, hogy tudunk-e játszani. Mondtuk, hogy nem, erre kérdezte, hogy melyikünk a bátrabb, mire Gergely rám mutatott. Így kipróbáltam. Szerelem volt első látásra. Ezután kezdődött az orgonatanulás, majd a csembaló.

Tóth Vajna Zsombor

Tóth Vajna Zsombor (Fotó/Forrás: Tóth Ági)

- Az 50 tehetséges magyar fiatal program résztvevőjeként korábban azt nyilatkoztad, hogy mentorod, Lőrinczy György oldalán elsősorban a zenei élet gyakorlati aspektusaiba szeretnél betekintést nyerni. Jó úton haladtok?

- Nagyon szerencsés vagyok. Két zenekarom van, a Harmonia Caelestis és a Musica Florens. A kettő menedzselése elég bonyolult, és ehhez rengeteg tanácsot kaptam – mit tartalmazzon egy portfólió, hogy nézzen ki egy önéletrajz, milyen promóciós felvételt küldjünk és kinek. Sokat tanultam szervezésről, menedzselésről, de a mentorom kapcsolatrendszerén keresztül sok fontos emberhez is el tudok jutni. Abszolút elégedett vagyok, és nagyon szerencsés. Sok érdekes embert ismerhettem meg a program során, amelyekből akár életre szóló barátság is lehet.

- Úgy hallottam, mindemellett ígéretes párbajtőröző is vagy.

- Sajnos a párbajtőrözés most szünetel, nincs rá időm. De remélem, ha nyugalmasabb lesz az élet, újra lejutok a terembe. Ez a sport nyolc éven keresztül fontos része volt az életemnek, remélem lesz lehetőségem visszatérni hozzá.

- Milyen terveid vannak a jövőre, legyenek azok orvosi, vagy zenei aspektusúak?

- Mindkét területen vannak terveim. Ami az orvoslást illeti, szeretném három éven belül befejezni a PHD-képzést. A zene területén elsősorban a szólókarrieremre szeretnék koncentrálni, szeretnék több helyen fellépni, szeretnék színes programsorozatokat. És persze remélem, hogy mindkét zenekarom megállja a helyét mind a hazai, mind a nemzetközi porondon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A magyar zenetörténet csillagai is bekerülnek a Zene Háza új, dívákról szóló kiállításába

Marton Éva, Zsédenyi Adrienn Zséda, Rúzsa Magdi, Koncz Zsuzsa és még sok más díva személyes történetét is bemutatja a Magyar Zene Háza május 17-én nyíló, új kiállítása, a Dívák & Ikonok.
Jazz/World

Mit jelent európainak lenni? – interjú Oláh Krisztián zongoraművésszel, a Ludus Europae zeneszerzőjével

Az idei JazzFest Budapest egyik legizgalmasabb programja a Ludus Europae című, huszonhét szereplős darab, amelynek ősbemutatója április 30-án pontban éjfélkor lesz a budapesti Merlin Színházban.
Klasszikus

Elisabeth Leonskaja áprilisban ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Mesteriskola keretében

Két koncerttel és a zeneszerető közönség számára is ingyenesen látogatható mesterkurzussal érkezik Elisabeth Leonskaja a Concerto Budapesthez ezen a tavaszon.
Klasszikus

Képeslap Itáliából – olasz zeneszerzők művei csendülnek fel a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén

Április 18-án a Müpában ad koncertet a MÁV Szimfonikus zenekar, az est során Rossini, Respighi, illetve Paganini műveit hallhatja a közönség. Az együttest Antonello Allemandi dirigálja, közreműködik Kelemen Barnabás. A zenekar a hangverseny részeként köszönti Fodor Ákos nagybőgőművészt. 
Vizuál

KÉP-regény: Teljes KO

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy különösen csavaros nap eseményeit idézi fel, amely során ki akarták rúgni munkahelyéről. De vajon mi köze ehhez Kovács „Kokó” Istvánnak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Képeslap Itáliából – olasz zeneszerzők művei csendülnek fel a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén

Április 18-án a Müpában ad koncertet a MÁV Szimfonikus zenekar, az est során Rossini, Respighi, illetve Paganini műveit hallhatja a közönség. Az együttest Antonello Allemandi dirigálja, közreműködik Kelemen Barnabás. A zenekar a hangverseny részeként köszönti Fodor Ákos nagybőgőművészt. 
Klasszikus ajánló

Elisabeth Leonskaja áprilisban ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Mesteriskola keretében

Két koncerttel és a zeneszerető közönség számára is ingyenesen látogatható mesterkurzussal érkezik Elisabeth Leonskaja a Concerto Budapesthez ezen a tavaszon.
Klasszikus ajánló

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Klasszikus ajánló

A világhírű Chamber Orchestra of Europe koncertjével indul április 29-én a 44. Budapesti Tavaszi Fesztivál

Magyarország EU-s csatlakozásának 20. évfordulóját ünnepli az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje, amit a világhírű Chamber Orchestra of Europe ad Perényi Miklós gordonkaművész közreműködésével.
Klasszikus hír

Május 5-ig várják a jelentkezéseket a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyre

A Fesztivál Akadémia Budapest nyári programsorozatának keretében, július 4-14. között ötödik alkalommal rendezik meg Budapesten a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt, amelyre az egész világról várják a résztvevőket.