„Több mint tíz éve játszottam először színpadon Alban Berg Hegedűversenyét a Nemzeti Filharmonikus zenekarral, Hamar Zsolt vezényletével – először a Müpában, Budapesten, majd Debrecenben. Hámori Máté akkor szólt, hogy szeretné, ha egyszer együtt is eljátszanánk a művet. Nagyon megtisztelő volt a felkérés, és kivételes dolog, hogy éveken át fejben is tartotta és most műsorra tűzi a zenekarával. A mű gyakorlása közben újra és újra rácsodálkozom annak hihetetlen érzékenységére, csordultig romantikus világára.
Hiába a szigorú dodekafon rendszere, azon belül olyan gyönyörű dallamokat formál, olyan fájdalom, annyi szív van benne, hogy nem tudok betelni vele
– nyilatkozta a mű kapcsán Kokas Katalin
1935-ben Louis Krasner hegedűművész Amerikából hegedűversenyt rendelt Bergtől, azonban a kérését a zeneszerző rendre visszautasította. Mivel a náci párt hatalomra jutása után Berg darabjait Németországban és Ausztriában is egyre kevesebbet játszották, így végül elsősorban financiális okból vállalkozott Berg a mű megírására. Krasner arra kérte, hogy írjon egy művet, amely megmutatja a közönségnek, hogy a 12 hangú skála technikáját alkalmazva is lehet olyan zenét komponálni, amely megmozgatja a hallgatóság érzelmeit.
Berg végül Manon Gropius (Alma Mahler és Walter Gropius lánygyermeke) tragikusan korai halálának hatása alatt fogott a hegedűverseny komponálásába.
A zeneszerző nagy sietségben komponált: a Hegedűverseny összesen négy hónap alatt készült el, a mű bemutatóját a szerző azonban már nem érhette meg. 1935 telén egy rovarcsípés okozta vérmérgezésben hunyt el. Az Egy angyal emlékére alcímet viselő Hegedűverseny Alban Berg leggyakrabban játszott hangszeres műve és a komponista saját rekviemje is egyben.
A Danubia Zenekar koncertjének műsorát gondosan állította össze Hámori Máté karmester, a program első felében elhangzik Bach Es ist genug című korálja, majd Berg Hegedűversenye.
„A koncert első felében távoli, mégis nagyon közeli világok találkoznak, hiszen Berg finom szövésű, dodekafon hegedűversenye a legkifinomultabb ínyencek egyik titkos kedvence, melynek
talán fő inspirációs forrása Bach zenéje, azon belül is egy kis korál, amely az élet visszaadásának alázatos aktusáról szól
– indokolta a választást Hámori Máté.
Az este további részében az egyik legnépszerűbb élő zeneszerző, Adès Powder her face című operájából a Hotel Suite magyarországi bemutatója és Bizet Carmen-szvitje hangzik el.
Luxus / Tőr / Szívszorít
március 21. 19:30 Zeneakadémia
Bach: Es ist genug – korál
Berg: Hegedűverseny
Adés: Hotel suite – from Powder her face – magyarországi bemutató
Bizet: Carmen-szvit, no. 1–2.
Km.: Kokas Katalin
Vezényel: Hámori Máté
További információ itt érhető el. >>>
Fejléckép: Kokas Katalin (fotó: Emmer László)