Klasszikus

A zöld szemű szörny szerepel a MÁV Szimfonikus Zenekar programján

2024.01.22. 11:35
Ajánlom
A MÁV Szimfonikus Zenekar Szőke Tibor-mesterbérletének idei első hangversenyén két zenemű is az örök idők óta létező, sok bánatot, sőt tragédiát okozó emberi érzelmet, a féltékenységet járja körül, illeszkedve a Farkas Róbert vezető karmester által az aktuális évadra tervezett „Szerelem és szenvedély” tematikához.

A hangversenyen elsőként Dvořák Othello-nyitánya csendül fel, amely a szerző 1890-ben komponált Természet, élet, szerelem című trilógiájának egyik darabja. Az Othello-nyitányban a komponista Shakespeare tragédiájának drámai összefoglalását mondja el zenében. A trilógiát 1892. április 28-án Prágában, a Rudolfinum hangversenytermében mutatták be, Dvořák vezényletével. Ezt követően a New York-i Nemzeti Konzervatórium igazgatója lett, ahol szintén bemutatta a darabokat, de a zeneszerző később szétválasztotta a három nyitányt, és önálló opusszámokkal látta el őket. A harmadikat azóta nevezik Othello-nyitánynak, op. 93-as számmal.

Ezt követik Rahmanyinov Paganini-variációi, amelyet a zeneszerző zongoraversenyeinek sorába illeszkedik,

és amit 1934 nyarán, hosszú és fárasztó koncertsorozatok után Franciaországban komponált.  Ekkortájt erősen érdeklődött a „kész témák” feldolgozása iránt, így keltette fel figyelmét Paganini caprice-sorozatának híres, 24. (a-moll) darabja. Ezt az egyszerűségében is nagyon karakteres témát Brahms és Liszt is feldolgozta korábban.

A darab három nagy egységre tagolódik. Nagyon eredeti már a kezdete is: néhány rövid, szaggatott bevezető hang után egy előrehozott variáció szólal meg a zongorán, és csak ezután hangzik fel a téma, eredeti alakjában. A Rapszódiát 1934-ben Baltimore-ban mutatták be, a zongoraszólót a szerző játszotta, a Philadelphiai Szimfonikus Zenekart Leopold Stokowski vezényelte.

IMG_3266-115826.jpg

Farkas Gábor (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

A MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenyének szólistája a Liszt-díjas Farkas Gábor zongoraművész, a romantikus repertoár világszerte elismert előadója, több nemzetközi zongoraverseny győztese, Ázsia, az Egyesült Államok és Európa legjelentősebb koncerttermeinek állandó meghívottja. 2017 óta a „Steinway Artist” cím birtokosa, valamint a Tokyo College of Music professzora. Két éve a budapesti Liszt Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének és annak Doktori Iskolájának vezetője. 2022 óta a Távol-Keleti Komolyzenei Fesztivál művészeti vezetője.

Leoš Janáček cseh zeneszerzőt az 1894-ben komponált Jenůfa című operája tette világhírűvé.

Eredetileg az opera nyitányának tervezte a Féltékenység címmel ismert darabot,

de végül a úgy döntött az 1904-es brnói bemutatón, hogy az előadás néhány ütemnyi bevezetés után rögtön az első jelenettel kezdődjön, így azóta a nyitány önálló műsorszámként szerepel a koncerteken. A szenvedélyes zene az üstdob fortissimo dübörgésével és a mély rézfúvósok karával indul, formája háromrészes, amelynek közepe csendesebb, mintha a cselekmény helyszínéül szolgáló békés, vidéki táj hangulatát ábrázolná, majd visszatér a szenvedélyes féltékenységzene, mely az üstdob markáns hangjával fejeződik be.

A koncert műsorát Sztravinszkij Petruska című balettszvitje zárja. A komponistának a Petruska (1911), a Tűzmadár (1910) és a Tavaszi áldozat (1913) című darabjai szereztek nemzetközi hírnevet. Fiatalkori műveiben az orosz népzene elemeit elegyítette teljesen újszerű kifejezési eszközökkel: kemény disszonanciákkal, kegyetlen dinamikai effektusokkal, izgalmasan szabálytalan ritmusokkal. Zenei eszköztára később egyszerűbbé vált, miközben „kipróbálta" a huszadik század szinte minden zenei irányzatát, a neoklasszicizmustól a dodekafóniáig. Ennek az egyszerűsödési folyamatnak keretében a negyvenes években átdolgozta ifjúkori műveit, így a Petruskát is.

Ezen az estén ez az új, 1947-es változat hangzik el.

Sztravinszkij eredetileg zenekarral kísért zongoradarab formájában akarta megkomponálni az orosz népmesék szomorú sorsú figurájának történetét, de a zongora végül a zenekar egyik hangszere maradt.  A mű különlegessége a fantasztikus hangszerelés, a végtelenül változatos és a mondanivalót tökéletesen alátámasztó zenekari hangszínek. A vásári hangulatot, a sokadalom zsibongását és ahol szükséges, a történet groteszk drámaiságát is bámulatosan fejezi ki a zeneszerző.

MAVSzimfonikusok-FarkasRobert_steirerMate-110325.jpg

A MÁV Szimfonikus Zenekar és Farkas Róbert (Fotó/Forrás: Steirer Máté / MÁV Szimfonikus Zenekar)

A hangverseny karmestere, Farkas Róbert 1982-ben született Ózdon. 14 éves korában felvették a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába, zongora-szolfézs-zeneelmélet szakra. Tanulmányait Budapesten, a Bartók Konzervatóriumban folytatta, majd 2000-ben felvették a Liszt Ferenc Zeneakadémiára, karvezetés szakra, mellette a karmesterképző szakot is elvégezte Gál Tamás és Ligeti András tanítványaként. 2006-ban Erasmus-ösztöndíjjal a berlini Művészeti Akadémián folytatta karmesteri tanulmányait Lutz Köhler professzornál, 2012-ben diplomázott. Tanulmányainak befejezése után a művészeti vezető asszisztense lett a Berlini Állami Operaházban, később a Heidelbergi Színház operatársulata szerződtette. 2015 óta Fischer Iván asszisztense. Magyarországon is rendszeresen vezényel: a Nemzeti Filharmonikusok, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, a Danubia, a Savaria, a Pannon Filhamonikusok és a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein. 2021 szeptembere óta a MÁV Szimfonikus Zenekar vezető karmestere.

Féltékenység – A MÁV Szimfonikus Zenekar koncertje
január 25. 19:30, Müpa

Dvořák: Othello – nyitány
Rahmanyinov: Rapszódia egy Paganini-témára
Janáček: Féltékenység
Sztravinszkij: Petruska (1947-es változat)

Közreműködik: Farkas Gábor - zongora
Vezényel: Farkas Róbert

A koncertről további információ itt érhető el. >>>

Fejléckép: Farkas Róbert (fotó/forrás: Marco Borggreve / MÁV Szimfonikus Zenekar)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Klasszikus hír

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Klasszikus gyász

Elhunyt Zimán János hegedűművész

Fájdalmas veszteség érte a Szegedi Szimfonikus Zenekart: február 11-én tragikus hirtelenséggel elhunyt Zimán János, a zenekar második hegedű szólamának szólamvezetője – adta hírül az együttes. A művész hatvanhat évet élt.
Klasszikus ajánló

Szenvedélyes olasz melódiákkal tér vissza Budapestre Vittorio Grigolo

Olasz dalesttel készül operaházi bemutatkozására Vittorio Grigolo. A világhírű olasz tenor partnere a Sztárestek zongorával című sorozat február 16-i estjén Cristiano Manzoni zongoraművész lesz.
Klasszikus ajánló

Lunchtime koncertek indulnak az ELTE Bölcsészettudományi Karán

Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetének művészeti instruktor mesterképzési szakos hallgatói 2025 februárjától egyedülálló koncertsorozatot indítanak: zeneművészeti egyetemek hallgatói kapnak fellépési lehetőséget a Trefort-kertben.