Klasszikus

A zongorista, aki lábujjhegyre állította az egész zenekart

2006.01.03. 00:00
Ajánlom
Ötéves korában kezdett zongorázni Még csak huszonhat éves, de zongoraművészként már beutazta a fél világot, játszott Bangkokban, New Yorkban, Chicagóban, Torontóban, volt, hogy állva ünnepelte kétezres tömeg. Érdi Tamás márciusban lép magyar közönség elé.

– Ötéves korában kezdett zongorázni, nyilván a szülei tanácsára. Mikor érezte, hogy valóban a zongora az "életre szóló" hangszere? –
Tizenhat éves lehettem, amikor a Magyar Virtuózok Kamarazenekarral játszottam egy koncertet, majd hallgattam a rádióban az Új Zenei Újság című műsort, amelyben Kroó tanár úr erről a koncertről beszélt. Azt mondta, az én játékom tette rá a legmélyebb benyomást. Ez volt életem első komoly kritikája, nagyon boldog voltam, szárnyakat adott nekem. Az utolsó kritikájában azt kérte a tanár úr, hogy Mozart zongoraversenyének utolsó tételében legyen még több játékosság. Azóta is, ha játszom, mindig arra gondolok, vajon mit szól ehhez – odaát.

– Volt már olyan hangversenye, amellyel a tanár úr is elégedett lenne?

– Azt hiszem, igen. Egyszer a bécsiekkel koncerteztünk Floridában, és azt írta egy kritikus, hogy olyan gyorsan játszottam, hogy lábujjhegyre állítottam a zenekart. Akkor éreztem úgy, hogy teljesítettem a kérését.

– Ennyire fontos a visszajelzés?

– Nagyon. A közönség is hihetetlenül ösztönöz. Azt szeretem, amikor csend van a teremben, ilyenkor érzem, hogy megszületett a csoda. A koncertek után olyan leveleket, e-maileket kapok, amelyektől értelmet nyer a napi öt-hat óra gyakorlás. Megkeresnek olyanok is, akiket addig nem igazán érdekelt a komolyzene, és azt írják, megszerettettem velük.

– A híradásokból mindenki csak a sikereit ismerheti. Gondolom, kijutott a kudarcokból, küzdelmekből is.

– Szerencsére gördülékenyen alakult a pályám. Persze meg kellett küzdenem bizonyos nehézségekkel. Az első kudarc az volt, hogy nem vettek fel a Zeneakadémiára. Azt mondták, túlkoros vagyok. Elkeseredtem, aztán egy kedves barátunk, Joó Imola javaslatára felvételiztem a bécsi Zeneakadémiára. Az ott töltött évek alatt megerősödött az önbizalmam, nagyon sok biztatást kaptam. Azt mondták, tudok valamit, amit más nem, de meg kell tanulnom zongorázni. Aztán Rico Saccani karmester elküldte a lemezemet Torontóba, a Royal Conservatory of Music direktorának; én pedig kaptam egy levelet, hogy a világhírű zongoraművész, Leon Fleisher meghallgatná a játékomat. Odautaztunk, zongoráztam, ő pedig felvett az osztályába. Csodálatos négy év volt.

– A tanulóévek után sem okozott gondot, hogy megálljon a saját lábán, holott sok fiatal muzsikus arra panaszkodik, nehéz előrejutni.

– Azóta is nagyon sok meghívást kapok, a legtöbb helyre visszahívnak. Persze az is igaz, hogy nem érzem magam egyedül. Rengeteg segítséget kapok a tanáraimtól, Becht Erikától és Kollár Zsuzsától, valamint Vásáry Tamástól.

– Mikor hallhatjuk legközelebb?

– A Budapesti Tavaszi Fesztiválon lépek fel márciusban. Bartók- és Mozart-műveket játszunk egy japán származású volt évfolyamtársammal. Januártól nem koncertezek, ez az idő a készülés jegyében telik.

– Addig pedig jön a megérdemelt pihenés?

– Szükségem van a feltöltődésre. De lazítani csak akkor lehet, ha jut rá időm. Nyaranta két-három hetet pihenek. Ha feladataim vannak, akkor ennyit sem engedhetek meg magamnak. Már azt észreveszem, ha egy napig nem gyakorolok. Ha két napig, azt a tanáraim, ha három napig, azt már a közönség is megérzi. Ilyen nem történhet meg.

Pályakép

Érdi Tamás 1979-ben született Budapesten. Koraszülöttként, egy hibás inkubátorkezelés következtében elveszíti a látását. Ötéves korában kezd zongorázni. Nyolcéves, amikor először fellép a Pesti Vigadóban. 1993-ban Moszkvában a Louis Braille Nemzetközi Zongoraverseny második helyezettje, 1995-ben – mint a korcsoport legfiatalabb versenyzője – első helyezést ér el. Tizenöt éves, amikor a Budapesti Tavaszi Fesztiválon Vásáry Tamás vezényletével eljátssza Mozart A-dúr zongoraversenyét. Művészdiplomát a torontói Royal Conservatory ösztöndíjasaként szerez Leon Fleisher osztályában. Rendszeresen koncertezik a világ különböző városaiban, a legtöbbet mégis Vásáry Tamással zongorázik. A koncertsorozatukból született Mozart-lemezeket, valamint Schubert- és Chopin-felvételét Kanadában is sikerrel adták ki.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.