Klasszikus

A zongorista, aki lábujjhegyre állította az egész zenekart

2006.01.03. 00:00
Ajánlom
Ötéves korában kezdett zongorázni Még csak huszonhat éves, de zongoraművészként már beutazta a fél világot, játszott Bangkokban, New Yorkban, Chicagóban, Torontóban, volt, hogy állva ünnepelte kétezres tömeg. Érdi Tamás márciusban lép magyar közönség elé.

– Ötéves korában kezdett zongorázni, nyilván a szülei tanácsára. Mikor érezte, hogy valóban a zongora az "életre szóló" hangszere? –
Tizenhat éves lehettem, amikor a Magyar Virtuózok Kamarazenekarral játszottam egy koncertet, majd hallgattam a rádióban az Új Zenei Újság című műsort, amelyben Kroó tanár úr erről a koncertről beszélt. Azt mondta, az én játékom tette rá a legmélyebb benyomást. Ez volt életem első komoly kritikája, nagyon boldog voltam, szárnyakat adott nekem. Az utolsó kritikájában azt kérte a tanár úr, hogy Mozart zongoraversenyének utolsó tételében legyen még több játékosság. Azóta is, ha játszom, mindig arra gondolok, vajon mit szól ehhez – odaát.

– Volt már olyan hangversenye, amellyel a tanár úr is elégedett lenne?

– Azt hiszem, igen. Egyszer a bécsiekkel koncerteztünk Floridában, és azt írta egy kritikus, hogy olyan gyorsan játszottam, hogy lábujjhegyre állítottam a zenekart. Akkor éreztem úgy, hogy teljesítettem a kérését.

– Ennyire fontos a visszajelzés?

– Nagyon. A közönség is hihetetlenül ösztönöz. Azt szeretem, amikor csend van a teremben, ilyenkor érzem, hogy megszületett a csoda. A koncertek után olyan leveleket, e-maileket kapok, amelyektől értelmet nyer a napi öt-hat óra gyakorlás. Megkeresnek olyanok is, akiket addig nem igazán érdekelt a komolyzene, és azt írják, megszerettettem velük.

– A híradásokból mindenki csak a sikereit ismerheti. Gondolom, kijutott a kudarcokból, küzdelmekből is.

– Szerencsére gördülékenyen alakult a pályám. Persze meg kellett küzdenem bizonyos nehézségekkel. Az első kudarc az volt, hogy nem vettek fel a Zeneakadémiára. Azt mondták, túlkoros vagyok. Elkeseredtem, aztán egy kedves barátunk, Joó Imola javaslatára felvételiztem a bécsi Zeneakadémiára. Az ott töltött évek alatt megerősödött az önbizalmam, nagyon sok biztatást kaptam. Azt mondták, tudok valamit, amit más nem, de meg kell tanulnom zongorázni. Aztán Rico Saccani karmester elküldte a lemezemet Torontóba, a Royal Conservatory of Music direktorának; én pedig kaptam egy levelet, hogy a világhírű zongoraművész, Leon Fleisher meghallgatná a játékomat. Odautaztunk, zongoráztam, ő pedig felvett az osztályába. Csodálatos négy év volt.

– A tanulóévek után sem okozott gondot, hogy megálljon a saját lábán, holott sok fiatal muzsikus arra panaszkodik, nehéz előrejutni.

– Azóta is nagyon sok meghívást kapok, a legtöbb helyre visszahívnak. Persze az is igaz, hogy nem érzem magam egyedül. Rengeteg segítséget kapok a tanáraimtól, Becht Erikától és Kollár Zsuzsától, valamint Vásáry Tamástól.

– Mikor hallhatjuk legközelebb?

– A Budapesti Tavaszi Fesztiválon lépek fel márciusban. Bartók- és Mozart-műveket játszunk egy japán származású volt évfolyamtársammal. Januártól nem koncertezek, ez az idő a készülés jegyében telik.

– Addig pedig jön a megérdemelt pihenés?

– Szükségem van a feltöltődésre. De lazítani csak akkor lehet, ha jut rá időm. Nyaranta két-három hetet pihenek. Ha feladataim vannak, akkor ennyit sem engedhetek meg magamnak. Már azt észreveszem, ha egy napig nem gyakorolok. Ha két napig, azt a tanáraim, ha három napig, azt már a közönség is megérzi. Ilyen nem történhet meg.

Pályakép

Érdi Tamás 1979-ben született Budapesten. Koraszülöttként, egy hibás inkubátorkezelés következtében elveszíti a látását. Ötéves korában kezd zongorázni. Nyolcéves, amikor először fellép a Pesti Vigadóban. 1993-ban Moszkvában a Louis Braille Nemzetközi Zongoraverseny második helyezettje, 1995-ben – mint a korcsoport legfiatalabb versenyzője – első helyezést ér el. Tizenöt éves, amikor a Budapesti Tavaszi Fesztiválon Vásáry Tamás vezényletével eljátssza Mozart A-dúr zongoraversenyét. Művészdiplomát a torontói Royal Conservatory ösztöndíjasaként szerez Leon Fleisher osztályában. Rendszeresen koncertezik a világ különböző városaiban, a legtöbbet mégis Vásáry Tamással zongorázik. A koncertsorozatukból született Mozart-lemezeket, valamint Schubert- és Chopin-felvételét Kanadában is sikerrel adták ki.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.