Klasszikus

A zongorista magányossága

2006.04.14. 00:00
Ajánlom
Csalog Gábor koncertjein gyakran csak aprócska lámpa világítja meg a zongora kottatartóját, a terem félhomályba burkolózik, ezért is zavart eleinte, hogy az április 11-i koncerten az MTA kissé ellenszenves díszterme teljes fényárban pompázott.

Aztán amint elkezdte játszani a Magyarországon gyakorlatilag ismeretlen Galina Usztvolszkaja 1986-ban írt 5. szonátáját, egyszerre megértettem: ezen a koncerten aligha lesz jelentősége a fényviszonyoknak. Mert a Sosztakovicsnál tanult, Szentpéterváron ma is remete módjára élő Usztvolszkaja zenéje elementáris erővel szippant magába mindent, az MTA díszterméből egy pillanat alatt tűnt el a fény, és a helyén nem maradt semmi, csak a végtelen emberi magány.

Lehengerlő zenei gesztusok, sokszoros fortissimók és pianissimók, egymással végletesen szembeállított regiszterek és a köztük tátongó üresség, monotonon ismétlődő harangszerű akkordok, és egy makacsul visz-sza és visszatérő cisz-hang, melyben a világ minden borzalma benne van - ez Usztvolszkaja 5. szonátája. És Csalog Gáborban nincs kímélet, hajthatatlanul viszi előre a hallgatót, miközben tudjuk, hogy itt valójában nincs előre és nincs hátra, csak a gyász van és a társtalan cisz-hang, és az előadás intenzitása lassan már nemcsak a fénytől fosztja meg az embert, de a levegőtől is, amikor egyszerre véget ér a mű.

De fellélegezni ekkor sincs okunk, mert elkezdődik Mozart a-moll szonátája (K. 310), és itt Mozart ugyanarról beszél, amiről Usztvolszkaja, a forma talán rendezettebb, de amiről szó van, nem kevésbé megrázó. Csalog Gábor csodálatos, már-már rapszodikus szabadsággal kezeli az időt, a nyitótétel izgatottsága ettől szinte a végletekig fokozódik, és ez a fojtott remegés a zárótételben is megmarad. A lassútétel sikerült talán a legkevésbé: ebben az előadásban ez a zene "csak" szép volt, de nem szakadt le az ég a középrész borzalmától. De ekkor következett Mozart legmegrázóbb zenéinek egyike, a ritkán játszott h-moll adagio (K. 540), ez a magányosan maradt szonátatétel, amelynek már az első három hangja sírásközeli állapotba sodorja az embert.

Nehezen tudtam bármit is kezdeni a koncert második felében megszólaló monumentális Beethoven-szonátával, a Hammerklavierral (B-dúr, op. 106), amely Csalog kezében pszichiátriai esettanulmánnyá változott. A hallatlanul masszívan megépített nyitótétel feszült lett és darabos, a zárótétel irgalmatlan tempóját pedig egész egyszerűen nem értettem - egy kilátástalan küzdelem fültanúi lehettünk, de ennek a küzdelemnek a lenyűgöző virtuozitással játszó Csalog csak eszköze volt, valójában Beethoven harcolt önmagával. És ebben az olvasatban a Hammerklavier-szonáta is a magányról szólt, arról a szellemi teljesítményről, amely egy egyszerű halandó számára már követhetetlen - arról, amikor Beethovent már csak Csalog Gábor érti.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Öt fiatal művészt ismertek el Junior Prima Díjjal színház-, film- és táncművészet kategóriában

2024-ben tizenhatodik alkalommal adták át a Junior Prima Díjat színház-, film- és táncművészet kategóriában, a mostani jutalmazottakkal együtt eddig már 116 fiatal magyar tehetségnek ítélték oda az elismerést.
Vizuál

Kiúttalanság és anyagfáradás – kritika a Fekete pont című filmről

Bár a képi világ és a témaválasztás nem erre utal, Szimler Bálint új filmje valójában egy remek szatíra egy átlagos magyar iskola életéről. A rendező ugyanakkor megkísérel időnként átlépni a szociális drámák világába is, ám kérdéses, hogy ehhez megvannak-e a megfelelő eszközei.
Vizuál

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Klasszikus

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Színház

Átadták a Szemle Plusz díjait, a Gyévuska a legjobb előadás, a Fidelio különdíját Martinkovics Máté nyerte

Pótszékes teltházakkal zajlott le idén a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, a díjkiosztót szeptember 13-án tartották a Kristály Színtérben.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.
Klasszikus ajánló

Fülbemászó 20. századi remekművek és örök kedvencek a Pannon Filharmonikusok új évadában

Titok címmel hirdette meg 2024/2025-ös évadát a Pannon Filharmonikusok, amely szeptember 12-én kezdődik Kesselyák Gergely Isteni költemény című bérletnyitó koncertjével a Kodály Központban.
Klasszikus beszámoló

Visszatérő vendégek – benyomások a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Tíz év nagy idő – mondta Marton Éva, amikor az Operaházban tartott zárógálán értékelte az idei énekversenyt, és valóban: sok száz énekest hallhattunk már a 2014-es indulás óta a világhírű művész nevét viselő, kétévente rendezett megmérettetésen.