Klasszikus

A zsenialitás kötelez: a cél a Zeneakadémia megújítása

2005.09.13. 00:00
Ajánlom
Első jótékonysági rendezvényük a Zeneakadémia 1875-ös megalapításának 130. évfordulóját ünnepli Százharminc éve alapították Budapest patinás, nemzetközi hírű művészetoktatási intézményét, a Zeneakadémiát, mai nevén a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemet. Vasárnap este jótékonysági koncerttel ünneplik meg a születésnapot, és bemutatkozik a Genie Oblige – Együtt a Zeneakadémiáért Alapítvány.

A Zeneakadémia nemrégiben hivatalba lépett új vezetése – Batta András rektor irányításával – célul tűzte ki, hogy a százharminc év alatt felhalmozódott értékek megőrzése mellett modernizálja az intézmény szervezetét és működését, s ezáltal alkalmassá teszi az egyetemet a modern piacgazdaság feltételrendszerében való működésre. Mivel költségvetési támogatására a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem is csak korlátozottan számíthat, fontosnak tartják az üzleti szféra bevonását. Ez a szándék hívta életre a Genie Oblige – Együtt a Zeneakadémiáért Alapítványt (a Genie Oblige Liszt Ferenc szállóigévé vált mondása, mely azt jelenti: A zsenialitás kötelez). Az alapítvány deklarált célja, hogy "megőrizze és tovább emelje a Zeneakadémia nemzetközi tekintélyét, támogassa a közép-európai és a magyar zenekultúrát, valamint elősegítse a Zeneakadémia fenntartásához, működéséhez szükséges anyagi források megszerzését, azok gyarapítását és hatékony felhasználását".

Első jótékonysági rendezvényük a Zeneakadémia 1875-ös megalapításának 130. évfordulóját ünnepli. Vasárnap este héttől a Zeneakadémia nagytermében Batta András tart rendhagyó előadást az elmúlt százharminc évről, miközben Fassang László orgonál, és a Magyar Rádió Gyermekkórusa énekel. A műsor második felében is szokatlan és eredeti produkciók követik egymást: Kocsis Zoltán egy nagybőgősből és tizenkét fúvósból álló kamaraegyüttes élén az Amadeus című Milos Forman-film legszebb Mozart-zenéit vezényli, majd Marton Éva Gershwin-dalokat énekel. Az ünnepségre hazaérkező (majd a következő napokban Budapesten és Fertőd-Eszterházán koncertező) világhírű zongoraművész, Schiff András Schubert-műveket játszik, Sebestyén Márta pedig Kárpát-medencei népdalokat énekel Szokolai Dongó Balázs dudakíséretével. Az estet – amelynek házigazdája Kepes András lesz – az Amadinda Ütőegyüttes zárja, jórészt amerikai ragtime-okból összeállított programmal. A hangversenyen való részvétel feltétele minimum húszezer forint összegű alapítványi támogatás befizetése.

A néhány hónapja hivatalba lépett rektor, Batta András ötvenkét éves zenetörténész csaknem három évtizede dolgozik az intézményben, végigjárta a szamárlétrát, és érzelmileg is nagyon erősen kötődik a Zeneakadémiához. Azt mondja, ma már nem lehet "kényelmes várakozó álláspontról" vezetni az egyetemet, s az intézmény gazdag hagyományára, valóban páratlan értékeire hivatkozva sem lehet arra számítani, hogy az állam teljes egészében eltartja a Zeneakadémiát. Ezért elengedhetetlenül fontos az üzleti világban már régóta ismert feladatközpontú gondolkodás. Batta András úgy látja, a mostani kor alkalmas is erre, hiszen a magyar felsőoktatás egész szerkezete megváltozik, s a reform lehetőséget teremt az egyetemnek, hogy vállalkozzon, hasznosítsa szellemi tőkéjét és infrastruktúráját. Mindebben jelentős szerepet játszhat a kiemelten közhasznú szervezetként bejegyzett Genie Oblige alapítvány, amelynek kuratóriumában a művészeti és az üzleti élet ismert személyiségei kapnak helyet (bemutatásuk vasárnap várható), s amely nem is titkolja, hogy elsődleges feladata a pénzszerzés. Ez kezdetben a Zeneakadémia költségvetésének csak töredékét fedezi majd, de Batta András reméli, hogy hamarosan már százmilliós nagyságrendben gondolkodhatnak, s ez lehetővé teheti az intézmény pénzügyi konszolidációját.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Plusz

Ilyet még nem hallottál: hódít a mongol torokének metál

Nem a hörgős metálról van szó, hanem tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadott heavy metálról, aminek hirtelen rengeteg rajongója akadt világszerte.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.
Klasszikus üvegplafon

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?