Repüljön az ember az év bármely részében, gyakran találkozhat szimfonikus zenekarokkal a repülőn, a reptéren, de ez a jelenség nem észszerű és nem fenntartható
– véli Lebrecht a Critic oldalán megjelent cikkben. A zenetudós felidézi, hogy legutóbb a Coldplay úgy döntött, hogy nem turnézik, és megpróbálnak karbonsemlegesek lenni, a szimfonikus zenekarok egyike sem vállalt hasonlót.

Kapcsolódó
Nem turnézik a Coldplay, mert a repülés káros a környezetre
Egy statisztika szerint minden pillanatban mintegy 10 ezer repülőgép van az égben, pedig ez a közlekedési forma többet árt a környezetnek, mint az autók.
„Minden transzatlanti repülőút 493 kg szén-dioxid-kibocsátást jelent egy utasra, ami annyi, mint egyetlen olyan ember CO2-lábnyoma, aki a földön marad. A zenekarok hozzájárulnak a Föld pusztításához, és ezt nem szentesíti a cél – írja Lebrecht.
A New York-i Filharmonikusok hét alkalommal repült 2019-ben, ami nem is annyira sok. A Berlini Filharmonikusok azonban tizenötször, és legtöbbször Európán belül, ez „őrület”. A cikkíró szerint utazásaik nagy része megoldható lett volna vonattal, és még a hangszereik épségéért is kevésbé kellett volna aggódniuk.
Lebrecht szerint a londoni zenekarok a legnagyobb repkedők. A Londoni Filharmonikusok idén 22 alkalommal repültek, igaz, azt ígérik, hogy ezentúl vonatozni fognak. A Londoni Szimfonikusok 44 alkalommal.
A repülés macsó dolog a zenekaroknak. Azt mutatja, hogy igény van rájuk és menő életük van
– írja.
A cikk szerint mindennek oka az, hogy sokkal több szimfonikus zenekar van, mint amennyit egy város be tud fogadni és fenn tud tartani, az egyetlen módja, hogy elfoglaljuk őket, ha repülnek szerte a világban. Közben a zenészek kénytelen sok időt távol tölteni a családjuktól, esetleg a tanári munkájuktól.
A teljes cikket itt lehet elolvasni.