Sajátos amerikai ízt hozott az Ernst Múzeum parkettázott tereibe Ed Templeton, kaliforniai gördeszkás képzőművész. Végigjárva a termeket, a fotó- és festményszőnyegek láttán legtöbbször a kilencvenes évek itthonról titokban vágyott Amerikája ugrik be, ahol a fásultság, a zaklatott kiábrándultság ugyanúgy hozzátartozott egy generáció irigyelt imázsához, mint a neon körömlakk, a feliratos bő pólók vagy a magastalpú szandálok. Ennek a hangulatnak az autentikus dokumentátora Ed Templeton, aki máig a szülőhelyéhez ‒ egyben a művészete tárgyaként számon tartott ‒ kaliforniai kertvároshoz közel él.
Igazán szükség volt valami nagyszabású hírre a hazai dizájnvilágban, és a kérés meghallgattatott: Budapestre látogatott Karim Rashid, az ezredforduló dizájnjának egyik legmeghatározóbb alakja, akit az érdeklődők a MOME Zugligeti úton található épületében hallgathattak meg.
Egész teste mozgásban van, gesztikulál, izeg-mozog - ha nem tudnánk, hogy egy angol úriemberrel ülök szemben, a látványra azt hihetnénk, egy visszafogott olasszal beszélgetünk. Mivel egy interjúban a nemzeti sztereotípiákat emlegette, innen kezdtük a "forradalmi" beszélgetést Nigel Charnockkal, a Forte Társulattal dolgozó táncos-koreográfussal, aki a Pet Shop Boysnak is készített koreográfiákat.
Propaganda! címmel mutatja be új előadását a Tünet Együttes, amelyet a united sorry duóval készített. Az Amszterdamban és Bécsben élő Robert Steijnnel az egyik utolsó próba előtt beszélgettünk.
Wayne McGregor és társulata, a Random Dance, visszatérő vendégek Magyarországon, ráadásul azon kevesek közé tartoznak, akiknek a munkái nem fáziskéséssel jutnak el hozzánk. A koreográfussal az új technológiákról, a kognitív pszichológiáról és a Radioheadről is beszélgettünk.
Bizarr élmények inspirálták Akram Khan Vertical Road című munkáját: Az út című film, a kínai agyagkatonák, egy cikk, hogy óránként a Földre zuhan egy meteorit, és ennek nyomán hirtelen bevillanó kihalt táj, amit csak por borít, egy furcsa ausztráliai találkozás egy taxissal, aki ugyanabból a kétszáz fős bangladesi faluból származott el. Vele a teatralitásról és a a spiritualitásról is beszélgettünk.
Claudio Stellato A Másik című szinte besorolhatatlan, ám nem kevés izgalmat tartogató előadásával érkezett hozzánk. Az olasz művész Franciaországban tanult, Belgiumban él, de Réti Anna és Újvári Milán révén magyar tapasztalatai is vannak.
Bájos gazember frakkban, a Kabaré konferansziéjának stílusában, egyszerre vicces és zseniális: Max Raabe és tizenkét tagú zenekara, a Palast Orchester a 20-as, 30-as évek német és nemzetközi szalonzenéjével hódította meg a világot. Pókerarccal, utánozhatatlan eleganciával énekel kuplékat, filmslágereket, Kurt Weill-songokat, Friedrich Hollender-, Fred Raymond-, Robert Stolz-, Irving Berlin-dalokat. Tom Jones Sexbombja, Abba-slágerek vagy Britney Spears-dalok is szerepelnek Raabe és a Palast Orchester repertoárján.
A műfajt tágan értelmező, világhírű jazzénekesnő, a minden közönséget, az európaiakat is lenyűgöző 55 éves Dianne Reeves denveri zenészcsaládból származik. Unokatestvére, George Duke, valamint Clark Terry segítették indulását, dolgozott Sergio Mendes-zel és Harry Belafontéval. A Blue Note újraindulásakor őt szerződtették először. Az egyetlen énekes, aki négy Grammy-díjából hármat egymás utáni években nyert el. Amikor beszélgettünk vele, épp huszadik szólóalbumán dolgozott.
A 32 éves zongorista, Søren Kjærgård a Koppenhágai Jazzfesztiválon játszott kávéházi matinén, templomi improvizáción, vad, elektronikus szabadtéri koncerten. Ez még így is csak alig a fele annak, amennyit összesen szerepelt.
David Helfgott ausztrál zongoraművész feleségével, Gillian Helfgott-tal egyebek mellett férje magyar kötődéseiről, zenei újjászületéséről, az öreg kontinens "levegőjéről" és Liszt Ferencről beszélgettünk.
Vannak művészek, akik ha csendben vannak, akkor is beszédesek. Vannak olyan előadók, akik hosszú, hosszú évtizedekig keresik, kutatják a végső választ a zenei kérdéseikre és soha nem adják fel. Mitsuko Uchida közéjük tartozik. A japán származású zongoraművész noha (szinte) mindent tud Mozartról, azt mondja, még van mit tanulnia tőle és róla.
Liszt és Európa fesztivál Liszt-Wagner koncertjére Budapestre látogatott Nike Wagner, és előadást tartott ük-, illetve szépapja kapcsolatáról. Néhány kényes kérdést előre feltettünk a Liszt-génjeire büszke, fesztiválszervezésben is tapasztalt leszármazottnak.
Novemberben járt először Magyarországon a nyolcvanon túl is aktív "szaxofon kolosszus", azaz Sonny Rollins. Hetekkel a koncert előtt telefonon értük utol el a fáradhatatlanul turnézó zsenit.
Az olasz színház és operajátszás doyenje a veronai születésű Gianfranco de Bosio, aki a Don Giovannit vitte színre az Operában. Hosszú éveken át a Veronai Aréna főigazgatója volt, manapság a művészeti tanácsadója.
Végül, de nem utolsósorban: Liszt Ferenc születésének 200. évfordulójára készülve a fidelio.hu komoly szervezési munkával elérte, hogy interjút adjon a hírhedett zenész. Feltettünk neki minden kérdést, amire az életrajzaiból nem kaptunk választ, így rákérdeztünk a nőügyekre, a hajára, Wagnerhez fűződő viszonyára, és arra is, elégedett volt-e a magyarországi Liszt emlékévvel.
Önök kire emlékeznek a legszívesebben?