Klasszikus

Affektusok, effektusok

2011.12.19. 10:54
Ajánlom
Fásult rutinnal ledarálni egy koncertet – nos, az ilyesmi biztosan kikezdi még a legnagyobb zeneszerzők szakmai becsületét is. Ez történt most Csajkovszkijjal.

A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának soros bérleti hangversenyén eredetileg Rafael Frühbeck de Burgos vezényelt volna, a tervezett műsoron Csajkovszkij Hegedűversenye mellett francia muzsika szerepelt, Debussytől A tenger, Raveltől a Daphnis és Chloé 2. szvitje. Azt hiszem, hogy utólag már kinyomozhatatlan, hogy a műsor mikor változott meg, s hogy mikor történt a karmesteri pulpituson csere - a koncerten a nem kevésbé jó nevű Pinchas Steinberg vezényelt -, egyes internetes programportálok értesültek a változásról, mások nem. A Fidelio szerkesztősége december 2-án még a Rafael Frühbeck de Burgos dirigálta műsor recenziójára kért fel. Az Operaház honlapján "természetesen" már az új műsorral és a beugró karmesterről egy sietve összedobott életrajzzal találkozhattunk. Tényleg nagyon siethettek, az életrajzban ilyeneket lehetett olvasni, hogy Steinberg karrierje "gyorsan ívelt felfelé: egymás után kapta a meghívásokat a legnagyobbkoncertzenekarokhoz", állt már a "Belrini Filharmonikusok" élén is; de az abszolút kedvencem, hogy diszkográfiájában szerepel Wagnertől "A bolgyó hollandi".

A versenymű szólistája Baráti Kristóf volt. Nagy hegedűs, jelentékeny előadóművész. Csajkovszkij Hegedűversenyét pedig - ahogy mondani szokás - álmából felébresztve is lejátssza. Sajnos most ez történt, mintha csak álmából felriadva játszott volna, az ujjak mentek, szaladtak, mindig pontosan megérkeztek a megfelelő helyre, mechanikusan, rutinból, a legkisebb érdeklődést sem mutatva. A vonó pedig járt rendületlenül, ám ennyire látványosan unatkozni hegedűst még nem láttam. Az igazsághoz tartozik, hogy magam a szombati koncertet hallgattam meg, gyanítom, hogy Baráti a pénteki hangversenyt (és a próbát, ha volt...) derekasan végigdolgozta. Látta, hogy a helyzet reménytelen, a szombat így már csak becsület kérdése volt.

Pár nappal korábban, szerdán, láttam Baráti Kristófot a Fészek Klubban. Dubrovay László és Tihanyi László egy-egy művét játszotta, érdeklődve, odaadóan, felelősség és művészi alázat itatta át produkciójának minden pillanatát - látszott, hogy jó formában van. Ezt a formát viszont csak részben (vagy egyáltalán nem) tudta átmenteni a hétvégre, még a ráadásnak játszott Bach Sarabande sem ragadott magával. A versenyművet egyébként Steinberg is csak letudni akarta, felróhatjuk azonban, hogy ennyi egyforma (és egyformán artikulálatlan) hangot még penzumot teljesítve sem szoktak szabadjára engedni.

A szünet után Csajkovszkij IV. szimfóniája csak rontott a helyzeten. A szimfónia - tanáraim kifejezetten rétegzett és polifonikusan is komplex felépítésű műfajként beszéltek róla - most valamiféle dallamfüzér volt, s ha éppen nem sikerült benne kerek dallamot találni, akkor az együttes úgy játszott, mintha egy imaginárius, hallhatatlan dallam aláfestése lenne a feladat, vagy mintha még mindig kísérne valakit. Effektusokat hoztak létre, ám a színfantázia legkisebb jele és igénye nélkül, máskor pedig az érzelmek hullámverését, az affektusok parttalan áradását szimulálták, a hitelesség kérdésével mit sem törődve. Értelmetlen, üres szócséplés volt az egész. Csajkovszkij IV. szimfóniája - és a Hegedűverseny is - ebben a formában rossz mű.

A koncerten telt ház volt. A műsorszámokat lelkes (de lehet, hogy csak protokolláris) taps fogadta. Azonban a tételszünetek türelmetlenséget sejtető mozgolódástól, dekoncentrációra utaló fészkelődéstől, köhögéstől és az érdeklődést fenntartó beszélgetésektől (!) voltak hangosak. Úgy éreztem (de legalábbis reméltem), hogy a publikum önérzetesebb és renitensebb része ezzel azt jelezte, hogy ebben a formában inkább ne folytatódjon a koncert. Jól láttam Steinberg arcát. Sértettségnek, türelmetlenségnek nyomát sem láttam rajta. Szerintem tisztában volt azzal, hogy ezen az estén semmit sem róhat fel a közönségnek.

Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara - Magyar Állami Operaház

Vez.: Pinchas Steinberg
Km.: Baráti Kristóf (hegedű)

Csajkovszkij: Hegedűverseny
Csajkovszkij: IV. szimfónia

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus icma

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.