Klasszikus

Affektusok, effektusok

2011.12.19. 10:54
Ajánlom
Fásult rutinnal ledarálni egy koncertet – nos, az ilyesmi biztosan kikezdi még a legnagyobb zeneszerzők szakmai becsületét is. Ez történt most Csajkovszkijjal.

A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának soros bérleti hangversenyén eredetileg Rafael Frühbeck de Burgos vezényelt volna, a tervezett műsoron Csajkovszkij Hegedűversenye mellett francia muzsika szerepelt, Debussytől A tenger, Raveltől a Daphnis és Chloé 2. szvitje. Azt hiszem, hogy utólag már kinyomozhatatlan, hogy a műsor mikor változott meg, s hogy mikor történt a karmesteri pulpituson csere - a koncerten a nem kevésbé jó nevű Pinchas Steinberg vezényelt -, egyes internetes programportálok értesültek a változásról, mások nem. A Fidelio szerkesztősége december 2-án még a Rafael Frühbeck de Burgos dirigálta műsor recenziójára kért fel. Az Operaház honlapján "természetesen" már az új műsorral és a beugró karmesterről egy sietve összedobott életrajzzal találkozhattunk. Tényleg nagyon siethettek, az életrajzban ilyeneket lehetett olvasni, hogy Steinberg karrierje "gyorsan ívelt felfelé: egymás után kapta a meghívásokat a legnagyobbkoncertzenekarokhoz", állt már a "Belrini Filharmonikusok" élén is; de az abszolút kedvencem, hogy diszkográfiájában szerepel Wagnertől "A bolgyó hollandi".

A versenymű szólistája Baráti Kristóf volt. Nagy hegedűs, jelentékeny előadóművész. Csajkovszkij Hegedűversenyét pedig - ahogy mondani szokás - álmából felébresztve is lejátssza. Sajnos most ez történt, mintha csak álmából felriadva játszott volna, az ujjak mentek, szaladtak, mindig pontosan megérkeztek a megfelelő helyre, mechanikusan, rutinból, a legkisebb érdeklődést sem mutatva. A vonó pedig járt rendületlenül, ám ennyire látványosan unatkozni hegedűst még nem láttam. Az igazsághoz tartozik, hogy magam a szombati koncertet hallgattam meg, gyanítom, hogy Baráti a pénteki hangversenyt (és a próbát, ha volt...) derekasan végigdolgozta. Látta, hogy a helyzet reménytelen, a szombat így már csak becsület kérdése volt.

Pár nappal korábban, szerdán, láttam Baráti Kristófot a Fészek Klubban. Dubrovay László és Tihanyi László egy-egy művét játszotta, érdeklődve, odaadóan, felelősség és művészi alázat itatta át produkciójának minden pillanatát - látszott, hogy jó formában van. Ezt a formát viszont csak részben (vagy egyáltalán nem) tudta átmenteni a hétvégre, még a ráadásnak játszott Bach Sarabande sem ragadott magával. A versenyművet egyébként Steinberg is csak letudni akarta, felróhatjuk azonban, hogy ennyi egyforma (és egyformán artikulálatlan) hangot még penzumot teljesítve sem szoktak szabadjára engedni.

A szünet után Csajkovszkij IV. szimfóniája csak rontott a helyzeten. A szimfónia - tanáraim kifejezetten rétegzett és polifonikusan is komplex felépítésű műfajként beszéltek róla - most valamiféle dallamfüzér volt, s ha éppen nem sikerült benne kerek dallamot találni, akkor az együttes úgy játszott, mintha egy imaginárius, hallhatatlan dallam aláfestése lenne a feladat, vagy mintha még mindig kísérne valakit. Effektusokat hoztak létre, ám a színfantázia legkisebb jele és igénye nélkül, máskor pedig az érzelmek hullámverését, az affektusok parttalan áradását szimulálták, a hitelesség kérdésével mit sem törődve. Értelmetlen, üres szócséplés volt az egész. Csajkovszkij IV. szimfóniája - és a Hegedűverseny is - ebben a formában rossz mű.

A koncerten telt ház volt. A műsorszámokat lelkes (de lehet, hogy csak protokolláris) taps fogadta. Azonban a tételszünetek türelmetlenséget sejtető mozgolódástól, dekoncentrációra utaló fészkelődéstől, köhögéstől és az érdeklődést fenntartó beszélgetésektől (!) voltak hangosak. Úgy éreztem (de legalábbis reméltem), hogy a publikum önérzetesebb és renitensebb része ezzel azt jelezte, hogy ebben a formában inkább ne folytatódjon a koncert. Jól láttam Steinberg arcát. Sértettségnek, türelmetlenségnek nyomát sem láttam rajta. Szerintem tisztában volt azzal, hogy ezen az estén semmit sem róhat fel a közönségnek.

Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara - Magyar Állami Operaház

Vez.: Pinchas Steinberg
Km.: Baráti Kristóf (hegedű)

Csajkovszkij: Hegedűverseny
Csajkovszkij: IV. szimfónia

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.