Klasszikus

Affektusok, effektusok

2011.12.19. 10:54
Ajánlom
Fásult rutinnal ledarálni egy koncertet – nos, az ilyesmi biztosan kikezdi még a legnagyobb zeneszerzők szakmai becsületét is. Ez történt most Csajkovszkijjal.

A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának soros bérleti hangversenyén eredetileg Rafael Frühbeck de Burgos vezényelt volna, a tervezett műsoron Csajkovszkij Hegedűversenye mellett francia muzsika szerepelt, Debussytől A tenger, Raveltől a Daphnis és Chloé 2. szvitje. Azt hiszem, hogy utólag már kinyomozhatatlan, hogy a műsor mikor változott meg, s hogy mikor történt a karmesteri pulpituson csere - a koncerten a nem kevésbé jó nevű Pinchas Steinberg vezényelt -, egyes internetes programportálok értesültek a változásról, mások nem. A Fidelio szerkesztősége december 2-án még a Rafael Frühbeck de Burgos dirigálta műsor recenziójára kért fel. Az Operaház honlapján "természetesen" már az új műsorral és a beugró karmesterről egy sietve összedobott életrajzzal találkozhattunk. Tényleg nagyon siethettek, az életrajzban ilyeneket lehetett olvasni, hogy Steinberg karrierje "gyorsan ívelt felfelé: egymás után kapta a meghívásokat a legnagyobbkoncertzenekarokhoz", állt már a "Belrini Filharmonikusok" élén is; de az abszolút kedvencem, hogy diszkográfiájában szerepel Wagnertől "A bolgyó hollandi".

A versenymű szólistája Baráti Kristóf volt. Nagy hegedűs, jelentékeny előadóművész. Csajkovszkij Hegedűversenyét pedig - ahogy mondani szokás - álmából felébresztve is lejátssza. Sajnos most ez történt, mintha csak álmából felriadva játszott volna, az ujjak mentek, szaladtak, mindig pontosan megérkeztek a megfelelő helyre, mechanikusan, rutinból, a legkisebb érdeklődést sem mutatva. A vonó pedig járt rendületlenül, ám ennyire látványosan unatkozni hegedűst még nem láttam. Az igazsághoz tartozik, hogy magam a szombati koncertet hallgattam meg, gyanítom, hogy Baráti a pénteki hangversenyt (és a próbát, ha volt...) derekasan végigdolgozta. Látta, hogy a helyzet reménytelen, a szombat így már csak becsület kérdése volt.

Pár nappal korábban, szerdán, láttam Baráti Kristófot a Fészek Klubban. Dubrovay László és Tihanyi László egy-egy művét játszotta, érdeklődve, odaadóan, felelősség és művészi alázat itatta át produkciójának minden pillanatát - látszott, hogy jó formában van. Ezt a formát viszont csak részben (vagy egyáltalán nem) tudta átmenteni a hétvégre, még a ráadásnak játszott Bach Sarabande sem ragadott magával. A versenyművet egyébként Steinberg is csak letudni akarta, felróhatjuk azonban, hogy ennyi egyforma (és egyformán artikulálatlan) hangot még penzumot teljesítve sem szoktak szabadjára engedni.

A szünet után Csajkovszkij IV. szimfóniája csak rontott a helyzeten. A szimfónia - tanáraim kifejezetten rétegzett és polifonikusan is komplex felépítésű műfajként beszéltek róla - most valamiféle dallamfüzér volt, s ha éppen nem sikerült benne kerek dallamot találni, akkor az együttes úgy játszott, mintha egy imaginárius, hallhatatlan dallam aláfestése lenne a feladat, vagy mintha még mindig kísérne valakit. Effektusokat hoztak létre, ám a színfantázia legkisebb jele és igénye nélkül, máskor pedig az érzelmek hullámverését, az affektusok parttalan áradását szimulálták, a hitelesség kérdésével mit sem törődve. Értelmetlen, üres szócséplés volt az egész. Csajkovszkij IV. szimfóniája - és a Hegedűverseny is - ebben a formában rossz mű.

A koncerten telt ház volt. A műsorszámokat lelkes (de lehet, hogy csak protokolláris) taps fogadta. Azonban a tételszünetek türelmetlenséget sejtető mozgolódástól, dekoncentrációra utaló fészkelődéstől, köhögéstől és az érdeklődést fenntartó beszélgetésektől (!) voltak hangosak. Úgy éreztem (de legalábbis reméltem), hogy a publikum önérzetesebb és renitensebb része ezzel azt jelezte, hogy ebben a formában inkább ne folytatódjon a koncert. Jól láttam Steinberg arcát. Sértettségnek, türelmetlenségnek nyomát sem láttam rajta. Szerintem tisztában volt azzal, hogy ezen az estén semmit sem róhat fel a közönségnek.

Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara - Magyar Állami Operaház

Vez.: Pinchas Steinberg
Km.: Baráti Kristóf (hegedű)

Csajkovszkij: Hegedűverseny
Csajkovszkij: IV. szimfónia

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.