Klasszikus

Afroamerikai történetek

2004.03.19. 00:00
Ajánlom
Rendkívül ritkán láthatunk Budapesten amerikai afrotánctársulatokat: ezek, a rendszerint tudatosan etnikai alapon szerveződött formációk, az afroamerikai kultúra kiemelkedő képviselői vitalitásukkal, erejükkel, művészeik hasonlíthatatlan tehetségével vívták ki maguknak a figyelmet. A Trafó – Kortárs Művészetek Háza Az Óperencián túl… címet viselő sorozata első bemutatkozójaként Ronald K. Brown társulatát, az Evidence-t hívta meg. Brown első ízben lép fel Magyarországon, ahol afroamerikai társulat egy évtizede járt utoljára.

Az amerikai kultúra szerves része a fekete, „african-american” tradíció, elég csak a gospelzenére, James Baldwin regényeire, a rapre vagy akár napjaink fekete filmművészetére gondolni. Kevésbé közismert azonban, hogy a kortárs táncban is létezik egy, erre a hagyományra épülő nyelv. Elsőként Alvin Ailey táncos-koreográfus vált világhírűvé kizárólag afro-amerikai táncosokból álló társulatával. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Trafó meghívására Budapestre látogató Ronald K. Brown és társulata, az Evidence Ailey művészi ars poeticájának méltó örököse.

Brown – aki táncosként maga is játszik alkotásaiban – koreográfiái történetek identitáskeresésről, kapcsolatainkról, érzéseinkről, az afroamerikai „emlékezetről”, amelynek gyökerei egyidősek az amerikai történelemmel. E koreográfiák a fizikalitáson túl fontos társadalmi mondanivalót is képesek a kortárs tánc eszközeivel közvetíteni.

A fekete táncosok mozdulatai szinte zsigeriek, szenvedélyes játékukban a magas szintű technikai tudás inkább tűnik spontán állapotnak, mint gyakorlás végeredményének. A művészet alapvetően a láthatatlant kívánja láthatóvá tenni, ez történik Ronald K. Brown darabjaiban is, amelyekben az afroamerikai folklór elemei és a rituális tradíciók idéztetnek meg a koreográfus sajátos értelmezésében. Ronald K. Brown koreográfiái a klasszikus baletton, a modern és az autentikus afrikai táncon alapulnak, némi breakkel és hip-hoppal ötvözve. Mindehhez rendkívüli dinamika és lendület, ugyanakkor líraiság és személyesség társul.

A nyolctagú társulat estjén három koreográfia látható, köztük Ronald K. Brown személyes hangvételű, rövid szólója, a For you. A High Life című darab a fekete amerikai kultúra történetéből villant fel epizódokat: a rabszolgavásártól egy harlemi mulatságon és egy felszabadult afrikai táncon át eljutunk a XXI. század partivilágába. A Come Ye című darab ihletője a legendás dzsesszénekesnő, Nina Simone azonos című dala. Ronald K. Brown e koreográfiájában is az ön- és társadalomvizsgálat segítségével közelít Nina Simone énekművészetéhez. Az ismert dalt Fela Kuti zenéjével elegyítve vázolja fel sajátos történelem- és szabadságképét. A koreográfia egy New Orleans-i karneválra emlékeztet: a táncosok különleges könnyedséggel azonosulnak a zene ütemével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Modigliani napi száz rajzot is készített, de ugyanilyen tempóban meg is semmisítette műveit

1920. január 24-én, alig 36 évesen hunyt el Amedeo Modigliani olasz festő, szobrász. A szegénységben élő művész jellegzetes elnyújtott alakjai ma már csillagászati összegekért kelnek el az árveréseken.
Vizuál

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Könyv

Bartis Attilának adják a Bartók Imre által visszautasított Térey-díjat

Ezzel az író lesz a 45. Térey-ösztöndíjas, miután Bartók nem kívánt élni az ösztöndíj kínálta lehetőséggel - közölte a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) szerdán.
Klasszikus

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.
Zenés színház

Világhírű baritonunk – 80 éves Miller Lajos

A hetvenes években aratta első komoly sikereit az Operaház színpadán, és baritonszerepekben sokak szívébe belopta magát. Európa és Amerika legrangosabb operaházaiban énekelt, az utóbbi években pedig a magyar vidéken szervezett koncerteket. Miller Lajost köszöntjük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemez

Nicola Benedetti is fellép a Grammy-átadón

A skót hegedűművész is ott lesz január 26-án az egyik legnagyobb zenei díj átadóján. Az is lehet, hogy kap valamit.
Klasszikus hír

Bionikus kesztyűben újra képes zongorázni a brazil zongoraművész

Több mint 20 év után ismét képes mindkét kezével zongorázni Joao Carlos Martins brazil zongoraművész, Johann Sebastian Bach zenéjének egyik legnevesebb előadója.
Klasszikus hír

Tabea Zimmermann brácsaművész az idei Siemens-díj nyertese

Az elismerés nem csekély, negyedmillió eurós pénzjutalommal is jár.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kraszna László klarinétművész, tanár

Halálhírét a Snétberger Zenei Tehetség Központ közölte, ahol az utóbbi években tanított. Korábban az Állami Hangversenyzenekar művésze volt, ő alapított a Budapesti Klarinétegyüttest.
Klasszikus Nők a zenében

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.