Augusztus 23-án jelent meg a Slipped Disc, Norman Lebrecht zenei szakíró oldalán a hír, hogy John Eliot Gardiner váratlan dührohamban tört ki a Monteverdi Kórus, valamint a Forradalom és Romantika Zenekara turnéjának első állomásán: mivel az előadásban szereplő fiatal angol basszus, William Thomas rossz oldalon hagyta el a pódiumot, Gardiner a kulisszák mögött, a többi szereplő jelenlétében megrótta, majd arcul ütötte az énekest.
Másnap a dirigens képviselője arról tájékoztatta a lapot, hogy
az incidens hátterében Gardiner új gyógyszere okozta hangulatingadozás állhat, ráadásul a karmester közérzetét jelentősen rontotta a hőség
(a turné helyszínén, La Côte Saint Andréban 39 fokot is mértek). A dirigens az előadás másnapján visszautazott Londonba, hogy orvosával konzultáljon, és a forrás szerint nagyon sajnálja, hogy így viselkedett. Aznap estére asszisztense, Dinis Sousa ugrott be helyette.
A Monteverdi Kórus és a Forradalom és a Romantika Zenekara jelenleg Berlioz A trójaiak című művével turnézik, az első két előadásra a franciaországi Berlioz Fesztiválon került sor, és a tervek szerint a darabot előadják még a Salzburgi és a Berlini Ünnepi Játékokon, Versaillles-ban és végül szeptember 3-án Londonban, a BBC Promson. A Telegraph az incidens után állásfoglalást kért a BBC-től, akik azt mondták, kivizsgálják az ügyet. Mint mondták, nagyon komolyan veszik a „nem megfelelő magatartással kapcsolatos vádakat.” Időközben a Slipped Disc ahhoz az információhoz jutott, hogy Gardiner nem akarja folytatni a turnét, és az együttesek vezetősége most lépéseket tesz, hogy a koncertekre mégis sor kerülhessen, vele, az asszisztensével vagy mással. Időközben William Thomas ügynöksége is közleményt adott ki, ebben azt írják, az énekes szeretné folytatni a turnét, és jelenleg nem kíván nyilatkozni az esetről.
Minden zenésznek joga van ahhoz, hogy bántalmazástól és fizikai ártalmaktól mentes környezetben gyakorolja a művészetét
– zárul a közlemény.
William Thomas 29 éves angol basszus korábban több alkalommal lépett már fel Gardinerrel, a hazai közönség a 2021-es online megtartott Bartók Tavasz János-passiójára emlékezhet, ebben a fiatal énekes Jézus szerepét énekelte. A produkciót 2022-ben lemezen is kiadták, és Grammy-jelölést kapott. William Thomas legutóbbi jelentős sikerét idén júniusban érte el, ekkor a Cardiffi Singer of the World énekversenyen Dal kategóriában döntőbe jutott.
John Eliot Gardiner a régizenei mozgalom meghatározó alakja, 1964-ben alapította a Monteverdi Kórust, 1978-ban az Angol Barokk Szólistákat, 1989-ben pedig a Forradalom és Romantika Zenekarát. Az együttesekkel korhű hangszereken szólaltatják meg a zeneirodalmat, egészen a 19. századig bezárólag. Munkásságukhoz olyan nagyszabású projektek is köthetők, mint a 2000-ben tartott Bach-zarándoklat, amely során a zeneszerző valamennyi egyházi kantátáját a megfelelő vasár-, illetve ünnepnapon adták elő. Gardiner könyvet is írt a komponistáról Bach: Music in the Castle of Heaven címmel. A számos elismeréssel, így brit lovagi címmel is kitüntetett művész, aki III. Károly koronázásán is fellépett együtteseivel, januárban a budapesti Zeneakadémia díszdoktora is lett.
A trójaiak Gardiner számára különösen fontos darab, amelyet évtizedek óta vezényel. A 2003-as, párizsi előadásra egyedülálló módon sikerült egy magángyűjtőtől kilenc saxhornt kölcsönöznie, így a darab egyes részei hosszú idő után először szólalhattak meg az eredeti hangszerelésben.
Sosem fogom elfelejteni, amikor először meghallottam a hangjukat a színpadon, a Chasse royalban. Könnyekig meghatott
– nyilatkozta a dirigens. Bár nehéz természetéről és heves kirohanásairól korábban is ismert volt, sőt a mostani hírek kapcsán azt kezdték rebesgetni, talán tettlegességre sem először került sor, a nyolcvanéves művész máig igen keresett karmester, és együtteseivel gyakran indul igen szoros időbeosztású turnékra, januárban például hat nap alatt nyolc különböző helyszínen adtak koncertet (ekkor léptek fel a Müpában is, és a dirigens ekkor adott interjút lapunknak).

Kapcsolódó
„Karmesterként egyedül nem boldogulunk” – Exkluzív interjú John Eliot Gardinerrel
A régizene egyik óriása érkezik január 14-én Budapestre: John Eliot Gardiner saját zenekarával, az Angol Barokk Szólistákkal ad koncertet a Müpában. A mester zsúfolt turnéjukban egy rövid telefonos interjút adott a Fideliónak Mozartról, magyar kötődéseiről és a karmesteri erényekről.
Nem Gardiner az első olyan karmester, akit diktatórikus természete és nem megfelelő magatartása miatt vádak érnek, a régebbiek közül ilyen volt például Herbert von Karajan, míg néhány éve Daniel Barenboimot érték hasonló vádak – hogy csak a külföldi példáknál maradjunk. Nyilvánvaló, hogy a mai zenészvilág és a mindenről igen hamar értesülő közvélemény egyre kevésbé tolerálja az ilyen viselkedést, ugyanakkor
az volna szerencsés, ha a szóban forgó nagyságok mellőzése helyett sikerülne olyan megoldást találni, amely kommunikációs, konfliktusmegoldó és indulatkezelési módszerekkel segíti a vezetői szerepet betöltő művészeket.
Hiszen mind a nagyközönség, mind a zenésztársadalom érdeke, hogy ne kelljen választania a kiemelkedő zenei teljesítmény és a mindenki számára elérhető biztonságos, fizikailag és mentálisan is egészséges munkakörnyezet között.
Összhangban az Angol Barokk Szólisták egyik tagjának Gardinerről szóló megjegyzésével, melyet a budapesti koncert után tett: „Nélküle valahogy nem tudunk ugyanúgy játszani.”
FRISSÍTÉS: John Eliot Gardiner az alábbi közleményt hozta nyilvánosságra a történtekkel kapcsolatban:
„Mélyen sajnálom az esetet, ami kedd este történt a La Côte-Saint-André-i Berlioz Fesztiválon, és őszintén bocsánatot kérek, amiért elragadott az indulat az előadás után közvetlenül. Nem mentegetem a viselkedésemet, és Will Thomastól, akit a legnagyobb mértékben tisztelek, személyesen is bocsánatot kértem. Most ismét így teszek, a többi művész elnézését is kérem, mindazokért a nehézségekért, amelyeket okoztam. Rájöttem, hogy a történtek milyen mélyen érintették ennek a nagyszabású és szívemnek kedves projektnek valamennyi szereplőjét.
Azóta visszatértem az Egyesült Királyságba, és úgy döntöttem, lemondok róla, hogy A trójaiak hátralévő előadásait elvezényeljem. Dinis Sousának és valamennyi zenésznek sok sikert kívánok a turné többi koncertjére.
Tudom, hogy a fizikai erőszak sosem lehet elfogadható, és a zenészeknek mindig biztonságban kell érezniük magukat. Türelmet és megértést kérek, hogy legyen időm átgondolni a tetteimet.”
Fejléckép: John Eliot Gardiner a Zeneakadémia díszdoktoravatásán (fotó/forrás: Felvégi Andrea / Zeneakadémia)