Klasszikus

Ágyúszótól hajótörésig

2011.12.15. 14:05
Ajánlom
Történelmi, mesés – kínálta jó előre a jelzőket a Concerto Budapest koncertjének orosz programja. Remek – hangzik a Vadim Repint vendégelő este recenzensi sommája.

"Nagyon hangos és lármás, de nincs benne művészi érték, mivel odaadás és szeretet nélkül írtam" - fogalmazta meg az 1812 - ünnepi nyitánnyal kapcsolatos érzéseit Csajkovszkij a Nagyezsda von Meck asszonynak címzett egyik levelében, s e kijelentés őszinteségében nincs okunk kételkedni. Mi több, akár még azonosulni is lehet a szerző kíméletlen ítéletével, hiszen az alkalmi mű valóban szélsőségesen bombasztikus: az Oroszország Anyácska ellen vonuló Grande Armée Marseillaise-illusztrációjával és a honvédő háború hősiességét aláfestő orosz zenei idézetek sorával, a győzelmi harangszóval és az elmaradhatatlan ágyúdörgéssel. S mégis, a direkt hatásokkal dolgozó nyitány mindig zajos tetszést arat, ha értelemszerűen nem is oly zajosat, mint amilyen a mű szokott előadása. Így történt ez a Concerto Budapest keddi koncertjének elején is, amikor a fenntartások mellett azért a darab erényei is hamar érzékletessé váltak. Méghozzá nem csupán a háború programzenei leckéjének sikerült megoldásai, de a pazarul hangszerelt nyitány ideális bemelegítő jellege is. A népszerű szám ugyanis részint üdvösen elfedi, részint meg éppenséggel igazolja a zenekari tuttik nyersebb hangzását és a csatazajban meg-megbillenő arányokat. Keller András pedig időt nyert, hogy összefésülje együttesének játékát, s habár a harangokat ezúttal szó szerint "félreverték", azért a nyitány második felét így is kiegyensúlyozottan jó teljesítmény jellemezte.     

A jóból a második számra jeles érdemjegy lett, s ebben az előrelépésben már az est karizmatikus vendégművészének, a hegedűs Vadim Repinnek is igen komoly, sőt döntő érdeme volt. A művész ugyanis, aki egy hét leforgása alatt immár negyedszer látott Prokofjev II. hegedűversenyének magánszólamához, jelenlétével érezhetően inspirálta és lendületének átvételére késztette a zenekart. Jóllehet nem démoni megszállottság árad Repin pódiumlényéből és játékából, hanem a perfekció laza öntudata, a virtuozitás készségszintű alkalmazása meg tán még némi jóféle maszkulin sárm. A hangszerét mesterien uraló és mindvégig markánsan személyes hegedűhangot produkáló negyvenéves művész tehát nem az ördög hegedűse, ellenben Prokofjev 1935-ös g-moll versenyműve nagyjából beillene az ördög hegedűversenyének. Merthogy a komponista „koncertező nomádéletét" már a keletkezéstörténetével is igazoló mű (Párizs - Voronyezs - Baku - Madrid) majd' minden pillanatából kihallani a fenyegetettséget és az egyszerre félelmes és félős iróniát. Kezdve az első tétel baljósan ismételgetett, zavarba ejtően egyszerű főtémáján, majd folytatva a tradicionális lassú tétel széttöredező idilljével, s végezve a kasztanyettás-nyelvöltögetős zárlattal, csupa-csupa lidércesen hangzó kortünet Prokofjev versenyművéből. Repin mindezt szusszanásra sem lankadó elánnal, a zenei frázisok mindenkor idiomatikus formálásával és megvesztegető profizmussal idézte elénk. A harmadik tételt a "nyomaték" kedvéért kétszer is, hiszen ráadás gyanánt Repinék az Allegro ben marcato jelölésű záró szakaszt ismételték meg.

A szünet utáni második rész, azaz Rimszkij-Korszakov Seherezádé szvitje ugyancsak egy hegedűs klasszis teljesítményével indult, ám immár a koncertmesteri pultnál helyet foglaló művésznő jóvoltából. Seherezádé motívumának zenekari képviselője mellé azután hamar felzárkózott a mesebeli Kalender herceget idéző fagott megszólaltatója is, s ez a két szólista utóbb okkal részesült lelkes ünneplésben a kollégák és a hallgatók részéről egyaránt. Az ismét fel-felbukkanó harsányabb és kiegyenlítetlenebb pillanatokat leszámítva, az összjáték ugyancsak élményszerűnek bizonyult, s különösen érdekesnek tűnt a novemberi Schumann-koncert (Az éden és a péri) németes-európaias keleti koloritja után a mesebeli keletiesség orosz változatát is hallani a Concerto Budapest jelentékeny formát mutató együttesétől. Zátonyra ezen az estén csupán Szindbád hajója futott, a hangverseny ellenben a legbiztosabb révbe ért.     

Concerto Budapest 

2011. december 13. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem


Km.: Vadim Repin (hegedű)
Vez.: Keller András

Csajkovszkij: 1812 - ünnepi nyitány, op. 49
Prokofjev: II., g-moll hegedűverseny, op. 63
Rimszkij-Korszakov: Seherezádé, op. 35

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Vizuál

Ezekről a kultfilmekről ma már mindenki szuperlatívuszokban beszél, pedig megbuktak a premierjük idején

Ma már nehéz elhinni, de számos kultikus remekmű alulteljesített premierje idején a mozikban. Cikkünkben ezek közül mutatunk be néhányat, rávilágítva arra is, milyen tényezők befolyásolhatják egy-egy produkció pénzügyi sikerét. 
Klasszikus

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.
Színház

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Könyv

Vámos Miklós: Szívbe markoló az írói padlások posztumusz lesöprése

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Gabriel García Márquez posztumusz kiadású, Találkozunk augusztusban című kisregényével foglalkozik. Gondolataira a Magvetőnél megjelent kötet kontrollfordítója, Kutasy Mercédesz reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.
Klasszikus kritika

Sorscsapások két kalapácsütésben – Mahler-koncert Szombathelyen

Mahler 6. szimfóniája nem tartozik a szerző leggyakrabban játszott művei közé, a Tragikus melléknév azonban félrevezető lehet azoknak, akik először találkoznak a darabbal. Az alkotás ezúttal Szombathelyen, a Savaria Szimfonikus Zenekar előadásában hangzott el.
Klasszikus ajánló

Varázslatos tájakon várnak a Zempléni Fesztivál koncertjei

Az idén augusztus 9–19. között tartott Zempléni Fesztivál célja, hogy sokszínű műsor-összeállítással, valamint a kultúra és a turizmus összekapcsolása irányába mutatott elkötelezettségével megismertesse a régió történelmi és kulturális értékeit a világgal.
Klasszikus hír

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.