Klasszikus

Ahol a hangok láthatóvá válnak – Interjú Batta Andrással a Magyar Zene Házáról

2021.05.26. 15:00
Ajánlom
Hamarosan új kapuk nyílnak a zene birodalmára – szó szerint és átvitt értelemben is. A Magyar Zene Házában kiállításokon, zenepedagógiai programokon, koncertélményeken keresztül is közelíthetünk hozzá, de rácsodálkozhatunk a muzsika csillagtérképére és a saját magunk teremtette hangzásvilágra is. A várhatóan decemberben nyíló, páratlan intézményről és annak koncepciójáról Batta András ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.

Amikor februárban időkapszulát helyeztek el Baán László miniszteri biztossal közösen, beavató zenei intézményként definiálták a Magyar Zene Házát. Mit kínálnak a zene világával ismerkedőknek?

A hangzó világ olyan gazdag, mint a természet. Mindennek van hangja, zenéje. A musica humana, musica mundana ősrégi felismerés.

A Zene Háza a hangok birodalmába visz és a hangok rangját kívánja visszaállítani

egy olyan korban, amikor a vizualitás a külvilággal való kapcsolat elsődleges módja. Persze épp azért, mert ma mindenki vizuális élményekben él – különösen a fiatalabb generációk tagjai –, a hangok csodájának felismerésében is a látvány segítségére támaszkodunk. Látvány és hang elválaszthatatlanul kapcsolódik össze a mi koncepciónkban.

magyar_zene_haza_01-125613.jpg

Magyar Zene Háza (Fotó/Forrás: Magyar Zene Háza)

Belépni a Hangdóm akusztikai terébe a komolyzene rajongóinak vagy akár a zeneszerzőknek is különleges élmény lehet majd, az első időszaki kiállítás pedig – ami az 1957–1993-ig tartó korszak magyar könnyűzenei világába kalauzol el – azok számára is érdekes lesz, akik kívülről fújják a kor slágereit. Mesélne ezekről a projektekről?

Mi a Zene Házában élményeket kínálunk, szórakoztatva tanítunk. Van erre divatos kifejezés is: edutainment, az education és az entertainment összeolvasztásával. Állandó kiállításunk „Ember és zene” címmel azon a folyamaton kalauzol végig, hogy a zene szerepe hogyan változott különböző korokban a közösségek életében, erős európai, illetve magyar hangsúlyokkal. A hangulatos terek, a technikai trükkök, a látogatók játékos aktivizálása teszi érdekessé, sőt: egyedülálló élménnyé ezt a kiállítást.

A Hangdóm voltaképp egy zenélő planetárium, de itt nem a csillagokat vizsgálhatjuk, hanem a hangzó univerzumot.

Kreatív hangterünkben olyan szerkentyűk lesznek, amelyek segítségével dallamot, ritmust, hangszínt állíthatnak elő gyerekek és felnőttek. Az időszaki kiállítások a zene egy-egy fejezetét tárják föl. És persze ott vannak a koncert-élmények – emberközeli módon...

Milyen arányban lesznek jelen a különböző zenei műfajok az intézmény életében?

Sokféle zenét, zenélési fajtát, előadót szeretnénk megnyerni a Zene Háza művész-csapatába. Határok nincsenek, a hangsúly az eredetiségen van. Szerepet kapnak azok a zenei tradíciók, amelyek élő közösségekben működnek, mondjuk egy csángó faluban vagy egy afrikai törzsben. A látogatókat bevonjuk abba az izgalmas folyamatba, amit a hagyomány, az érzelmek és az emberi kapcsolatok hálójában létrehozta és megőrizte ezeket a spontán művészeteket. Ennek a felismerésnek és zenetörténeti kiállításunk gondolatai hátterének alapján mutatjuk be a klasszikus és kortárs zenét is.

A Zene Háza a beavatás, a felfedezések és a találkozások tere. 

3MagyarZeneHaza_dron-114509.jpg

Magyar Zene Háza (Fotó/Forrás: Magyar Zene Háza)

Van olyan külföldi intézmény, amivel a Magyar Zene Háza rokonítható?

A Zene Háza: kiállítótér, koncerthelyszín és oktató, ismeretterjesztő intézmény. De egyik kategória sem dominál, mert az eredetisége épp abban rejlik, hogy a három szellemi réteg együtt hat, erősíti egymást. Léteznek rokon intézmények a világban, persze mindet nem ismerem, leginkább a párizsi Cité de la Musique az, aminek koncepciója hasonló, de pontosan ugyanilyenről, mint a miénk, nem tudok. Sajátosan magyarok és sajátosan nemzetköziek leszünk.

A Sou Fujimoto tervezte épület két rangos, nemzetközi építészeti díjat is elnyert már, a CNN pedig beválogatta azon épületek közé, amelyek 2021-ben átformálhatják a világot. Hogyan tudnak haladni az építkezéssel az elhúzódó pandémiás időszakban?

Nem merem elkiabálni, de a járvány eddig egyáltalán nem gátolta az épület fejlődését. Rendezett, professzionális, kemény munka folyik, légiónyi munkás, különböző mesterien összehangolt szakmai csapatok tevékenykednek, immár két esztendeje. Külsőleg majdnem kész az épület, a gépészet is előrehaladott állapotban van. Most már a Ház széles értelemben vett belső építészetén is folyik a munka, amibe beletartoznak azok a technikák, rendszerek, művészi installációk, amelyek a zene általunk megálmodott megjelenítéséhez szükségesek. Lélegzetelállító lesz!

4MagyarZeneHaza_mennyezet-130620.jpg

Magyar Zene Háza mennyezet (Fotó/Forrás: Magyar Zene Háza)

A Zeneakadémia egykori rektoraként és zenetudományos munkája révén az ön személye a klasszikus zenéhez kötődik, a Magyar Zene Háza azonban a zene más rétegeivel is foglalkozik. Minek köszönhető a nyitás, és hogy érzi magát az új terepen?

Életem meghatározó részét egy olyan magaslaton töltöttem, mint – a Parsifal legendájával élve – Monsalvat hegyén a grálok temploma. Úgy hívják: Zeneakadémia. De – hogy egy másik kedves szerzőm erős gondolatát vegyem hasonlatul – szerettem volna egyszer lejönni a hegyről, mint egykor Zarathustra. Mert nagyon fontosnak tartom, hogy az emberek, a fiatalok széles körben találkozzanak azzal a csodával, ami a zenén keresztül összeköti az embert a szellemvilággal. Ez lehet, hogy így misztikusnak, talán fellengzősnek tetszik, de kimondva-kimondatlanul ezért van a zene. A mai drámai világunkban nem árt ezt tudatosítani.

A zenéhez mindig lehet menekülni.

9Fenykut-114700.jpg

Fénykút (Fotó/Forrás: Magyar Zene Háza)

Több mint negyven évre visszanyúló oktatói tevékenysége és kutatói munkája révén nagy rálátása van a zenei életre és a zeneoktatásra is. Milyen általános és régóta fennálló problémákat emelne ki, illetve mik azok, amelyek megoldásához a Magyar Zene Háza közelebb vihet?

Közhely, de igaz: a magyar zeneoktatás, hála a kodályi gondolatnak és rendszernek, jól átgondolt, logikusan felépített, és elég flexibilis ahhoz, hogy fejleszthető legyen. Sok országban megirigyelnék ezt, ahol nincs meg a népzene élményétől Johann Sebastian Bachig vezető zenepedagógiai hagyomány. Viszont két alapvető probléma van: egyrészt a klasszikus és – nevezzük így – pop-zene művelői teljesen elszakadtak egymástól, ami annyit jelent, hogy bizonyos zenék kihullanak a hivatalos oktatás hálójából, másrészt a közoktatásban (több okból is) elhalványult a zene szerepe. Pedig

a zene hozzátartozik egy egészséges társadalom természetes lélegzéséhez.

Ehhez kínál egy kis oxigént, jó levegőt a Városliget szívében a Magyar Zene Háza.

Fejléckép: Batta András (forrás: Magyar Zene Háza)

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Kapcsolódó

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.