Klasszikus

Akár a koncertteremben…

2005.11.28. 00:00
Ajánlom
Néha hasznos, ha az ember csak beteszi a lejátszóba a lemezt anélkül, hogy különösebben elolvasná, mi is van a borítóra írva. Martha Argerich lemezét először egy kis házimunka mellé tettem fel – kivételesen! – csak háttérzeneként.

„Ez olyan jó, mint egy koncertfelvétel”– dünnyögtem magam elé elégedetten a Schumann-zongoraverseny első percei után. Aztán a közönség első hangos megnyilvánulásakor rájöttem, tényleg az…

Kicsit kínosan érzem magam, mert megint a szuperlatívuszokat kell kerülgetnem, s bár ezt a mentegetőzést talán egyszer-kétszer még csak elnézi nekem a nyájas olvasó, előbb-utóbb vagy arra fog gondolni, hogy híján vagyok minden kritikai érzéknek, vagy egyszerűen elfogult vagyok bizonyos zongoristák irányában. Mert – beismerem – Argerich játéka nem először kényszerít habogásra. A lemezen két, negyedszázad különbséggel készült koncert felvételéből válogattak a szerkesztők. A dátumok különbsége már önmagában figyelemre méltó: Argerich azon kevés előadóművész közé tartozik, aki a varsói Chopin-verseny 1965-ös megnyerése óta eltelt negyven év során egyetlen igazi „előadói hullámvölgyet” sem produkált.

A Schumann-zongoraverseny felvétele a későbbi, 2002 nyarán készült Luganóban, s nem kell végighallgatni ahhoz, hogy igazoljuk a szerkesztők választását: hiába nem ér fel a sváci-olasz zenekar teljesítménye egy élvonalbeli együtteséhez, a szólista produkciója talán még egy amatőr zenekarral is emlékezetes maradna. Döbbenetesen szuggesztív agitatók, elsöprő lendület – ez a lemez az iskolapéldája annak, hogy miért, mennyiben képes többet adni egy koncert egyszerisége a stúdió tökéletességénél. Az előadót – azt hiszem – nem csak és elsősorban a közönség, hanem az összehasonlíthatatlanul nagyobb kockázat inspirálja: nincs második kísérlet, mindennek ott és azonnal hatnia, élnie kell. Különösen igaz ez a virtuóz tételekre: már a Traumeswirren is lenyűgözött, de a Ravel-ciklus két szélső darabjának (az Ondine és különösen a Scarbo) ujjficamító, valóban akrobatikus nehézségeinek ennyire „zeneközpontú” – tehát nem versenyszagú! –, merész, ugyanakkor szinte makulátlan előadásának hallatán végleg lábhoz tettem a fegyvert.

A Schumann-ciklus az egyik legjobb, legmeggyőzőbb Fantasiestücke, amit valaha hallottam – egy másik dobogós, amelyet csak az emlékeimben őrzök sok évvel ezelőttről, Fischer Annie koncertjén hangzott el a Kisteremben – s egyik kedvenc Schumannomról lévén szó, különösen hálás vagyok azért, hogy ezt az előbbit most már bármikor meghallgathatom. Érzelgősségnek nyoma sincs, magával ragadó lendületnek, mesterkéltség nélküli, éneklő zongorahangnak annál inkább.

A három rövid argentin tánc lemezre kerülése szintén telitalálat a szerkesztők részéről: más talán kihagyta volna Ginasterát egy Chopin- vagy Liszt-felvétel kedvéért. Kár lett volna érte: a Buenos Airesben született Argerich szinte lubickol ezekben a nagyon jól sikerült, vérpezsdítő ritmusú és látványosan virtuóz darabokban – miért nem hallani ezeket soha? És itt is, újra: koncertfelvételről van szó! Érezni, hogy az előadó nem tervezhet meg mindent pontosan, a pillanatra kell bíznia magát, ha hiteles akar lenni; és érezni, hogy mikor sikerül pontosan úgy „elkapnia” az időt, az ívet, az agogikát, és mikor csak majdnem. S ami a legcsodálatosabb: ilyenkor – szinte észrevehetetlenül – alkalmazkodnia kell mindehhez a következő frázisban, és ennek köszönhetően soha, de soha nem hallunk semmi kiszámíthatót – minden pillanatban a szemünk előtt (képzavar nélkül: a fülünk hallatára) születik meg a zene. Talán-talán le merem írni: ez a romantikus zongoramuzsika lényege.

(Schumann: Klavierkonzert/Fantasiestück; Schumann: a-moll zongoraverseny, op. 54; Fantasiestücke, op. 12; Ravel: Gaspard de la nuit; Ginastera: Danzas argentinas, op. 2; km: Martha Argerich (zongora), Orchestra della Svizzera Italiana; vez.: Alexandre Rabinovitch-Barakovsky; EMI 4768492)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény. A hagyományos szombat esti zenés gyertyaúsztatás mellett számtalan, a Duna köré szerveződő játék, táncház, koncert - többek között a Muzsikás, Vujicsics Együttes, Zuboly, Guca Partyzans, Dalabai, Herczku Ágnes és Nikola Parov Quartet - várja a Szentendrére látogatókat.
Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.