Klasszikus

Aki erősíti a szabályt

2010.05.05. 11:39
Ajánlom
Gregorián szólt anno egy kissrác ajkáról A rózsa neve című filmprodukcióban, a nagy Sean Connery oldalán. Gyönyörűen. A falzettista, akinek érdemes, sőt, mindannyiunk örömére muszáj énekelnie. Neve is van, el is jő hozzánk: Andreas Scholl.

Pardon, Scholl kontratenor. Bár a 16. század derekán még nincs problémájuk az énekeseknek a falzettből (álhangszalagos megszólalásból) vagy gégemerevített fisztulásságból adódó elnevezéssel. Nem ezzel van: hisz templomi karzatokról épp kiszorítják őket a kasztráltak, akiket bezzeg senki sem eufemizál - és némelyikük az isteni ajándéknak tekintett vocéval remekül boldogul. Fényes karrier várja Senesinót vagy Carlo Broschit, aki Farinelliként még depressziós betegeket is gyógyít dalolásával.

Az egyház egyidejűleg tiltja és tűri a kasztrációt, mivel nőket nem enged kórusba, a fiúk hangja pedig serdüléskor törik, és addig se jó precíz éneklésre. Muzsika márpedig kell a liturgiához, hát jöjjenek, akik a szülők szerint „véletlen balesetnek" áldozatai - speciel kiskamaszként elvesztették mindkét heréjüket, így félresiklattatott náluk a természet hormonális tomboldája.

A gyermeki szoprán vagy alt matéria köbre emelkedik, volumene gazdagodik, ugyanakkor elmarad az énekes másodlagos nemi jellegének kifejlődése. A csupasz fiatalember hatalmas vitálkapacitásra tehet szert: ma „vastüdő" kell egy-egy fogós Bach- vagy Händel-frázis egylevegőjű megoldásához. Tegyük hozzá: ezerből egynek marad különlegesen szép a hangja, s fut be csillogó pályát, márpedig csak Itáliában évente négyezer fiúgyermek életét teszi tönkre az embertelenség. (És a hamissá lett, harmadosztályú kórustutti-kasztrált örülhet nyomorodott életének, hisz a fiúk fele azonnal elvérzik a vidéki bérsebész szutykos asztalán. Tévhit viszont, hogy a potencia egészében odaveszne: a legtöbb esetben csak nemzőképtelenség áll fenn.)

1870-től új idők járnak: a friss olasz állam tiltása nyomán ma már csak sercegő lemezről hallani az utolsó herélt, Alessandro Moreschi erőteljes, nőies énekét. Alfred Deller pedig feltámasztja a torkokban szunnyadó falzett technikát, amelyet a romantika tenorjai Duprez teljes funkciós magas C-je előtt bőven használtak. (Férfiolvasóink mindegyikének - sőt még a nőknek is - van falzettja: vonuljanak félre, és próbáljanak tartott hangot nagyon halkan sikítani, az lesz az!)

A régizene forradalma óta tart a falzettisták térnyerése, lám, már a fachnév, a (valójában altregiszterű) kontratenor is meggyökeresedett. Michael Chance, Derek Lee Ragin vagy a férfiszopránnak megmaradt Max Emanuel Cencic varázsos és virtuóz művészetét testközelből volt módom figyelni, Philippe Jaroussky, a fiatal orosz-francia, vagy a német, templomi énekkarban és reneszánszon felnőtt Andreas Scholl művészete ugyanúgy szintbe áll a vokalitás más magaslataival. Scholl mellett szól még életkora: benne jár a negyvenes évtizedben, ahol a kollégák hangja már lebegni kezd - de nem az övé. Mások illúzióvesztőn femininek - ő képes a férfiszerepeket maszkulinul előjátszani. Az ifjak hajszolt tempóval rohannak fel-le a koloratúrlétrán - ő már érett kifejezéssel, mély és derűs stílusismerettel teszi ezt, éppoly sebesen. Mások két orcára falnak a barokkopera-konjunktúra roskadó asztaláról - ő visszautasítja azt is, hogy operistának titulálják. Énekes, aki időnként operában is fellép, mondja, s szerénysége mögött a legutóbbi, Koppenhágában filmre vett Arsace-alakítás az aranyfedezet. (Budapesti Händel-estjén is hallható lesz a Partenope lirissimo csúcsáriája.)

Így érdemes. Andreas Schollnak érdemes. Ha borzalmas és személyiséggyilkos műtétek nélkül elérni nem is tudjuk a kasztráltak különös kaliberét, legalább a lehető legkevésbé maradjunk alul.

2010. május 11. 19:30
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Andreas Scholl Händel-estje

Km.: a Stuttgarti Kamarazenekar

www.mupa.hu

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Várjon Dénes albumát az év kamarazenei lemezének választották a Német Zenekritikusok

Miután a neves elismerés negyedéves fordulóin a kiváló zongoraművész és Antje Weithaas hegedűművész Beethoven-szonátákat felvonultató lemezsorozatának két albumát is díjazták, a sorozat egésze a kategória nagydíját is elnyerte.
Klasszikus ajánló

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Klasszikus ajánló

Maxim Rysanovval koncertezik a Budapesti Vonósok

A neves brácsaművész Schubert Arpeggione szonátáját adja elő a Zeneakadémián. A műsor második felében egy Mendelssohn-átirat hangzik el.
Klasszikus hír

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.
Klasszikus magazin

Öt nem operai mű Vajda János születésnapjára

Vajda János Kossuth-díjas zeneszerző 1949. október 8-án született Miskolcon. A kerek évforduló alkalmából az operáival nagy népszerűségre szert tevő komponista további művei közül ajánlunk néhány különösen szépet.