Klasszikus

Aki lenyűgözte Liszt Ferencet: Hubay Jenőre emlékezünk

2018.09.15. 10:10
Ajánlom
Százhatvan éve, 1858. szeptember 15-én született Pesten Hubay Jenő hegedűművész, zeneszerző, zenepedagógus, a magyar hegedűiskola megalapozója, a Zeneakadémia főigazgatója. Anekdotázva emlékezünk rá.

Huber Jenőként született, első hegedűjét ötévesen kapta hegedűművész és karnagy édesapjától, aki az Operaházban Erkel Ferenc másodkarmestere volt, ő tanította be és vezényelte Wagner Lohengrinjének pesti bemutatóját. Jenő tízévesen már hangversenyen szerepelt, s tizenöt évesen Joachim József világhírű berlini mesteriskolájának hallgatója lett. Hazatérve a Magyarországot hazájául választó német Volkmann Róbert, a Zeneakadémia egyik első professzora tanította zeneszerzésre.

Egy budapesti koncertjén Liszt Ferencet is elkápráztatta, aki eljátszotta vele Beethoven összes zongora-hegedű szonátáját, s beajánlotta a francia előkelő társaságba.

Alig húszévesen lett a párizsi szalonok közkedvelt figurája, immár Hubay néven, fellépett Munkácsy Mihály estélyein is.

Ifjúkorában egy kis alföldi városkában hangversenyezett, kísérője egy Bodó nevű zongorista volt. Hubay csak a hangverseny előtt döbbent rá, hogy a húsz centiméterrel alacsonyabb fivére nadrágját csomagolták neki. Este felvette a nadrágot, alig ért a térde alá. Kitalálták hát a zongoristával, hogy nadrágot cserélnek. Ennek eredménye az lett, hogy mindketten tíz centivel rövidebb nadrágban jelentek meg a pódiumon.

A közönség hálásan tapsolt a jól sikerült koncert után. És másnap este a búcsúbanketten a város fiatalsága kivétel nélkül rövidebb nadrágban jelent meg. Azt hitték, Pesten ez a divat.

hubay2-143520.jpg

Hubay Jenő

Sikeres koncertkörutat tett Angliában, Hollandiában, Belgiumban és Magyarországon. A kor legismertebb hegedűművésze, a belga Henry Vieuxtemps nemcsak tanítványává és barátjává fogadta, hanem utódjának ajánlotta a brüsszeli konzervatórium hegedű tanszakának élén. A mindössze huszonhárom éves Hubayt kormányrendelettel mentesítették az egyik legtekintélyesebb európai zenei poszt betöltéséhez szükséges belga állampolgárság felvétele alól.

1886-ban Trefort Ágoston kultuszminiszter hazahívta a budapesti Zeneakadémiára, ahol csaknem fél évszázadig oktatott.

Működése alatt vált az intézmény világhírűvé, a hegedű tanszék külföldről is hallgatókat vonzó mesteriskolává. Nemzedékek sora sajátította el tőle a virtuóz technikát, a művészi átélést. Különös gondot fordított a vonókezelésre, növendékei  köztük Geyer Stefi, Szigeti József és a karmesterként világhírűvé vált Ormándy Jenő és Végh Sándor  hangérzékenységükről is felismerhetőek voltak. Hubay 1919-ben lett a Zeneakadémia igazgatója, 1920 és 1934 között főigazgatója, lemondása után tiszteletbeli örökös elnöke. Az ő javaslatára nevezték el a Zeneakadémiát Liszt Ferencről, és az ő érdeme, hogy létrejött az első Liszt-emlékszoba.

Hubay hírhedten rossz karmester volt, írja az Emlékirataiban Solti György. „Mikor egyszer egy hangversenypróbán a hárfás elmulasztotta a belépést, Hubay megkérdezte:

– Hát maga miért nem játszik?

A hárfás így válaszolt: – A beintésre várok, professzor úr.

– Beintésre? - kiabálta Hubay. – Hát nem látja, hogy én vagyok a karmester?”

hubay1-143520.jpg

Hubay Jenő

A cselló tanszéket vezető Popper Dáviddal 1886-ban megalapították az első jelentős magyar vonósnégyest, koncertjeiken mások mellett Dohnányi Ernő és Brahms is több alkalommal fellépett. Kettejük munkássága alapozta meg a magyar vonós tradíciót, elévülhetetlen érdemeket szereztek a hazai kamarazenei kultúra megteremtésében. Hubay évtizedeken át a magyar zenei élet vezető alakja volt, szavai szerint élete irányelvének a magyar zeneművészet fölvirágozását tekintette.

1894-ben feleségül vette Cebrián Róza grófnőt, 1907-ben ő maga is nemességet kapott, 1921-ben az akadémia tiszteleti tagjává választották, megkapta a többi közt a Corvin-láncot, valamint a francia Becsületrendet. Az 1920-as évektől a társasági élet jeles eseményének számított Hubay vasárnapi zeneszalonja, amely a Bem rakpart és a Fő utca közötti palotájában működött, a gazdagon berendezett házban a vendégek műkincsgyűjteményét is megcsodálhatták. A hangversenyeken mások mellett fellépett a tenorkirály Beniamino Gigli, a hegedűművész Yehudi Menuhin, a karmester Arturo Toscanini és Bruno Walter. A híres fehér zeneszalonban a kifejezetten Hubay számára és a terem méretéhez, akusztikájához és látványvilágához készített jávorfa Bösendorfer zongora mellé Bartók Béla, Fischer Annie, Pietro Mascagni és Richard Strauss is leült játszani. A rádió által is közvetített koncerteken fiatal tehetségek is lehetőséget kaptak a bemutatkozásra. A zenetermet egy évtizede állították helyre, a híres fehér zongora az egykor rajta álló, Popper Dávidtól kapott Beethoven-szoborral a Zenetörténeti Múzeumban tekinthető meg.

hubay-tanitvanyai-koreben-jo-143520.jpg

Hubay Jenő tanítványai körében

Hubay mintegy négyszáz zeneművet alkotott, de túlnyomó részük mára feledésbe merült, romantikus alkotásain a magyar népdal, a népies műdal és a verbunkos hatása is érezhető. Ma is felcsendülnek remekül játszható hegedűversenyei, melyek témáját a magyar cigányzenéből merítette, s játsszák fantáziáit és csárdajeleneteit is (Hejre Kati, Hullámzó Balaton). A cremonai hegedűs című operáját Bécsben és New Yorkban is előadták, a második felvonás híres hegedűszólóját gyakran maga játszotta a színfalak mögött. Bár jelentős kamarazenész volt, e műfajban gyakorlatilag nem alkotott.

Hubay Jenő 1937. március 12-én halt meg szívinfarktus következtében. Halálának hatvanadik évfordulóján az egykori Hubay-palota falán emléktáblát avattak tiszteletére, emlékét ápolja a Hubay Jenő Társaság, Budapesten tér és Zeneiskola viseli nevét. 2014-ben hét évtized után először állítottak színpadra Hubay-operát a világon: a németországi Braunschweig színháza Anna Karenina című operáját tűzte műsorra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.