Klasszikus

Akik kivették a férfiak kezéből a karmesteri pálcát – Hogyan boldogulnak ma a női dirigensek?

2023.02.16. 16:20
Ajánlom
A Tár című film bemutatója kapcsán újra előtérbe került, milyen lehetőségei vannak egy női karmesternek, és hogyan lehet érvényesülni egy hagyományosan a férfiak által uralt szakmában.

Egy feketébe öltözött, elegáns hölgy megjelenik a pódiumon, meghajol a közönségnek, majd a zenekar felé fordul – ebben a látványban még mindig nem túl gyakran lehet részünk. A közelmúltban mégis az érdeklődés középpontjába került a női karmesterek kérdése, a Cate Blanchett főszereplésével készült, Tár című film középpontjában egy olyan dirigens áll, aki a férfiak uralta világban is képes sikereket aratni.

A karakter ellentmondásos volta ráirányította a figyelmet azokra a nőkre, akiknek számos előítélettel kell megküzdeniük a karrierjük során. Marin Alsop, aki Lydia Tárhoz hasonlóan úttörőnek bizonyult a szakmájában, egyenesen nőellenesnek nevezte a filmet. A hatvanhat éves amerikai karmester, az első nő a történelem során, aki a Proms híres zárókoncertjét vezényelte, több hasonlóságot is felfedezett saját maga és a fiktív karakter között.

Ő is Bernstein-tanítvány volt, támogatja fiatalabb kolléganőit, és ő is egy azonos nemű partnerrel él együtt,

így elmondása szerint különösen sértőnek találta, hogy egy női karmestert bántalmazóként jelenítettek meg. Hozzátette, nem hisz abban, hogy ebben a szakmában egy nő valaha is akadályok nélkül tudna érvényesülni. (A karakter kiindulópontja egyébként Eva Brunelli volt, az első nő, aki egy teljes koncerten vezényelte a Berlini Filharmonikusokat.)

Ha a statisztikákat nézzük, lassan, de folyamatosan növekszik a női karmesterek aránya a zenei életben. A Bachtrack 2019-es rangsorában nyolc nő került be a világ száz legjelentősebb karmestere közé, míg 2013-ban még mindössze egy. Miközben Alsop mellett akad néhány művész az ötvenes-hatvanas korosztályból, akik afféle fehér hollóként eddig is rendszeresen szerepeltek nagy zenekarok élén, egyre többen bukkannak fel a fiatalabbak közül, akik számára természetesebb, hogy egy nő is bármilyen pozíciót betölthet. Ha követjük az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány mesterkurzusait, láthatjuk, hogy rendszeresen szerepelnek a hallgatók között hölgyek, egy fiatal amerikai karmesternő, Holly Hyun Choe pedig a mentoráltak közé is bekerült, ráadásul azóta már a Danubia Zenekart is vezényelte.

Ezzel ugyanakkor elérkeztünk a karmesteri hivatás egy másik olyan tényezőjéhez, ami nem biztos, hogy kedvez a női tehetségeknek, sokak szerint ezt a szakmát csak egy bizonyos életkor fölött, sok tapasztalat birtokában lehet igazán jól űzni.

Hogy ez a kor negyven, hatvan vagy hetven év, megoszlanak a vélemények, de semmiképp sem javítja a női dirigensek arányát, ha egyszer ők leginkább a fiatal korosztályban fordulnak elő.

A Bécsi Filharmonikusok igazgatója úgy nyilatkozott, minimum tíz év közös munka szükséges ahhoz, hogy valaki a híres újévi koncertet vezényelhesse, ám egyelőre egyetlen női karmester sincs, akihez ilyen hosszú munkakapcsolat fűzné őket. Ugyanakkor a nemzetközi zenei életben a közelmúltban több rendkívül fiatal karmester is pozícióhoz jutott, például a finn Klaus Mäkelä huszonhat éves korától tölti be az Orchestre de Paris zeneigazgatója, míg honfitársa, Tarmo Peltokoski huszonkét évesen lett a Toulouse-i Opera zenei vezetője. A Magyar Állami Operaház 2014-es évadnyitó Szabadság OperaGáláján még tizenkilenc éves ifjú tehetségként feltűnt Patrick Hahn pedig Wuppertalban kapott pozíciójával Németország legfiatalabb zeneigazgatója lett. Ez a tendencia kedvezhet a közelmúltban pályára lépő női karmestereknek is, talán az urak mellett közülük is lesz olyan, aki már a húszas-harmincas éveiben tud érvényesülni.

Női dirigensek a nagyvilágban

De kik is azok a karmesterhölgyek, akik jelenleg a világ vezető operaházaiban és koncerttermeiben a pulpitusra lépnek? A már említett Marin Alsop a Bécsi Zene- és Előadó-művészeti Egyetem rezidens művésze, emellett tizennégy éven át vezette a Baltimore-i Szimfonikusokat. Az ausztrál Simone Young egykor Daniel Barenboim asszisztense volt, azóta azonban számos nagy operaházban, így a Metben és a Bécsi Állami Operában is vezényelt, 2006-ban pedig az Opernwelt az év karmesterének választotta. A hamarosan Magyarországra érkező Oksana Lyniv volt az első nő, aki Bayreuthban dirigálhatott (A bolygó hollandit, 2021-ben és az azt követő években), emellett Olaszország első női zeneigazgatója lett, mikor a Bolognai Opera ugyanebben az évben felkérte a posztra. „Nem tudtam, hogy én vagyok az első, aki ezt eléri, mégpedig abban az országban, amelyik feltalálta a zenét” – nyilatkozta a művész a kinevezése kapcsán.

Kicsoda Oksana Lyniv, Itália első női zeneigazgatója?

Kapcsolódó

Kicsoda Oksana Lyniv, Itália első női zeneigazgatója?

A napokban kezdte meg a munkát a bolognai operaházban az ukrán Oksana Lyniv, aki az első női zeneigazgató Olaszországban. Neve a magyar közönségnek is ismerős lehet, hiszen járt már nálunk.

Pedig akad olasz női karmester is a nemzetközi zenei életben, Speranza Scappucci már a bécsi operabálon is vezényelt 2017-ben, igaz, beugróként, azóta pedig a milánói Scalában is a pulpitusra lépett. Nathalie Stutzmann énekesként kezdte a pályáját, idővel azonban a vezénylés vette át karrierjében a vezető szerepet, jelenleg az Atlantai Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója, és hamarosan a Metben is bemutatkozik majd. 2023 nyarán pedig ő is Bayreuthba megy, hogy a Tannhäusert vezényelje. Barbara Hannigan hasonló utat járt be, a kortárs zenére specializálódott énekes-karmester azonban pályája mindkét szegmensét megtartotta. A finn Susanna Mälkki is a Metropolitan közvetítésekből lehet sokak számára ismerős, 2016-ban ő mutatta be Kaija Saariaho Távoli tűz című operáját.

A régizene-kedvelők alighanem Emmanuelle Haïm nevével egészítenék ki a listánkat, a karrierjét csembalistaként kezdő művész karmesteri pályája William Christie és Simon Rattle asszisztenseként indult, azóta azonban Franciaország szinte valamennyi jelentősebb operaházában vezényelt már, a Chicagói Lyric Operának pedig első női karmestere lett. A Juilliardon végzett Keri-Lynn Wilson szédületes számú operát dirigált a világ legnagyobb házaiban, a Bécsi és a Bajor Nemzeti Operában, a londoni Királyi Operában, a Bolsojban és a Marinszkij Színházban. A Metropolitan Operában csak az idei évadban debütált, meglehet, elkerülendő a rossz nyelveket, hiszen az intézmény igazgatója férje, Peter Gelb. A fiatalabb generációból fontos megemlíteni a lett Mirga Gražinytė-Tyla nevét, aki Gustavo Dudamel asszisztense volt a Los Angeles-i Szimfonikusoknál, majd a Salzburgi Landestheater és a Birminghami Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója lett. A litván Giedrė Šlekytė nemrég mutatkozott be a Berlini Állami Operában, bécsi produkciójáról pedig mi is beszámoltunk.

Láthatunk-e itthon női karmestereket?

A kérdéssel foglalkozó 2015-ös cikkünkben utánanéztünk, mi a helyzet az itthoni zenei életben. Az akkor lapunknak nyilatkozó Dobszay-Meskó Ilona azóta is rendszeresen felbukkan a pódiumon, számos nagy zenekar élén állt már vendégkarmesterként, illetve saját együttesével, a Ventoscala Szimfonikus Zenekarral is időről időre hallhatjuk. A komponistakánt is aktív művész akkor úgy nyilatkozott,

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Kapcsolódó

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Szinte szenzációként hatott a múlt héten, hogy az I. Nemzetközi Doráti Antal Karmesterversenyre a mintegy száz férfi versenyző mellett tizenkilenc nő is jelentkezett. Az Olasz Kultúrintézetben rendezett megmérettetés november 28-án ért véget, és végül egyik hölgy sem ért el helyezést. De miért is ekkora hír az, hogy egy karmesterversenyen nők is indulnak?

a hagyományosan szintén inkább férfiak által uralt zeneszerzés területén sokkal hamarabb elkezdődött a változás,

miközben nagy női zeneszerzők mutatták az utat az ő generációja számára, a Zeneakadémián sokáig nem is tanulhattak női karmesterek. 

Vajon mennyi idő behozni a lemaradást, jelentkeznek-e manapság lányok a karmesteri szakokra, és ha igen, milyen nehézségekkel kell megküzdeniük? Cikkünk folytatásában a hazai helyzetnek járunk majd utána.

Fejléckép: Marin Alsop, Oksana Lyniv és Mirga Gražinytė-Tyla (fotó: Adrienne White, Oleh Pavliuchenkov / Opera4u, Frans Jansen)

A bűn és bűnhődés feketedoboza – kritika a Tárról

Kapcsolódó

A bűn és bűnhődés feketedoboza – kritika a Tárról

Todd Field új filmje azt sugallja, hogy a földi életben csupán részigazságokat, a valóság kis szeleteit ismerhetjük meg, ezért jobb lenne, ha az ítélkező szerepét nem vállalnánk fel önként és dalolva.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Ha sztrájkolunk, ha lejjebb kapcsolunk, nem lesz magyar operaéneklés” – interjú Ókovács Szilveszterrel

Új évadról, sztrájkról, szereposztásokról és az Eiffel Műhelyházról is kérdeztük Ókovács Szilveszter főigazgatót, aki azt is elárulta, mit gondol az elmúlt időszak néhány olyan kínos ügyéről, amit felkapott a sajtó.
Klasszikus

Elhunyt Fekete Győr István

A Magyar Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett zeneszerző, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola zeneszerzés tanára 88 éves volt.
Plusz

Ugorjon fejest a szabadtéri szezonba a júniusi Fidelióval!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a 2024. júniusi Fidelio. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Jazz/World

Fedél nélkül – Simon Kornél zenekara ad koncertet a 6SZÍN-ben

Simon Kornél és Tótváradi Zsolt szerzőpáros együttese, a Boughris május 30-án tartja meg bemutatkozó estjét a terézvárosi játszóhelyen. A zenekar átmenetet képez a Pink Floyd és John Mayer stílusa között. 
Színház

Nemzetközi fesztiválok a Karinthy Színházban

Június 4-én és 5-én a Nemzetközi Történetmesélő Fesztiválon, június 8-án pedig az I. Karinthy New Wave Festivalon találkozhat a közönség nemzetközileg elismert művészekkel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Fekete Győr István

A Magyar Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett zeneszerző, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola zeneszerzés tanára 88 éves volt.
Klasszikus ajánló

Martha Argerich, Mischa Maisky és Fazil Say is fellép a 10. Cziffra Fesztiválon

A 2025-ben 10. jubileumát ünneplő Cziffra Fesztivál különösen gazdag programkínálattal várja az érdeklődőket. A mintegy 40 eseményt számláló ünnepi hangversenysorozat ősszel, Cziffra György születésnapjához kapcsolódóan indul Oslóban, Budapesten és Londonban.
Klasszikus hír

Idén is tíz fiatal kapott Junior Prima Díjat a klasszikus, a könnyűzene és a jazz területéről

A május 15-én a Magyar Zene Házában tartott ünnepélyes díjátadón tíz harminc év alatti kiemelkedő művészt díjaztak, akik az elismerés mellett hárommillió forint támogatásban is részesülnek.
Klasszikus hír

Rangos elismerést kapott egy francia magazintól a Budapesti Fesztiválzenekar Eroica-lemeze

„Igazi mérföldkőhöz értünk a mű lemezfelvételeinek történetében” – fogalmazott a Diapason magazin kritikusa indoklásában. A BFZ lemezéről korábban a nemzetközi kritikai visszhang is elismerően szólt.
Klasszikus ajánló

Schiff András is fellép május végén Kismartonban

A bécsi klasszika és Joseph Haydn kompozícióinak bölcsője, az Esterházy-kastély 2024-ben, az Esterházy alapítványok megalapírásának 30., jubileumi évében az évfordulóhoz méltó programokkal és kitárt kapukkal várja a klasszikus zene szerelmeseit. Így lesz ez májusban és júniusban is.