Klasszikus

Akinek két életrajza van, két élete és két hazája – Vajda Gergely

2018.11.27. 09:10
Ajánlom
Karmesterként és zeneszerzőként éppolyan sikeres, mint magyarként és amerikaiként, a korábbi zeneszerző-generációhoz hasonlóan nemzetközi és kortárs jelenség. Vajda Gergely a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Két életrajza van, két élete és két hazája: Vajda Gergely karmesterként és zeneszerzőként éppolyan sikeres, mint magyarként és amerikaiként. Angol címmel írt párdarabot Bartók Kékszakállújához, idejét többek között Hunstville és Budapest között osztja meg, a korábbi zeneszerző-generációhoz – Ligeti Györgyhöz, Eötvös Péterhez – hasonlóan nemzetközi és kortárs jelenség.

1973-ben született Budapesten muzsikuscsaládban. Édesapja, Vajda József a Magyar Rádió Szimfonikusainak szólófagottosa volt, annak a zenekarnak, amelynek élére pár évtizeddel később a fia áll majd. Édesanyja Kincses Veronika Kossuth-díjas operaénekesnő, Bartók Juditjának emlékezetes megformálója.

Vajda Gergely a Zeneakadémián Kovács Bélánál klarinétozni, Lukács Ervinnél pedig vezényelni tanult. Még nívósabb sort alkotnak azok, akik zeneszerzésre oktatták: az intézményen belül Kocsár Miklós, magánúton pedig Eötvös Péter, Tihanyi László, Sári József és Jeney Zoltán. Eötvössel azóta is gyakran dolgozik együtt, mesterkurzusainak előbb hallgatója volt, majd egyik előadója lett, Eötvös-operákat pedig világszerte vezényelt sikerrel.

A hangszer, amit valóban bensőségesen ismerek, a klarinét, a másik (...) pedig maga a szimfonikus zenekar”

vajda_gergely_2-161222.jpg

Vajda Gergely (Fotó/Forrás: Szalóky Béla )

– mondta a Fidelió nak adott interjújában. Pályája is ennek jegyében indult. 1993-ban szakmai és közönségsikert aratott egy szólóklarinét-darabbal (Fényárnyék-remegés) , 2001-ben már első operáját, a Déry Tibor abszurd-dadaista drámájából készült Óriáscsecsemő t mutatták be Budapesten. A zenés színházi művek sorát A gólem gyarapította 2005-ben, egy évvel később készült Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című egyfelvonásosának párdarabjaként a Barbie Blue . A cím, amely egyébként Garaczi László író ötlete volt, szójátékos allúzió az archaikus mese francia címére (La Barbe-bleue) , az opera pedig annak posztmodern, ironikus átirata.

Nem venne ki hosszabb alkotói szabadságot, hiszen a zeneszerzéshez szüksége van a vezénylésre, emiatt azonban két életrajza van, „az egyikben a zeneszerző a lábjegyzet, a másikban a karmester”.

Thomas Mann A varázshegy című regényét azonos címmel dolgozta fel az operaszínpadon. Az Egyesült Államokban mutatták be – 2017-ben pedig hazánkban is – a Georgia Bottoms című operát, amely az ország déli részébe kalauzol, és egyike a kevés, ott játszódó eredeti operáknak. A komikus történetnek egyaránt szereplője a Katrina hurrikán és a szeptember 11-i terrortámadás, illetve egy kisvárosi asszony, aki nem is olyan erkölcsös, mint ahogy azt a szűk környezete gondolja. Az első szerzői lemezén szereplő Gulliver Faremidóban egy Karinthy-novella nyomán készült, 2016-ban írt Klarinétszimfóniájában pedig sikerrel ötvözte muzsikus létének három oldalát.

Vannak olyan művek, amelyeket egy zeneszerzőnek kötelező megírnia, ha úgy érzi, hogy ilyen formában csak ő tudja őket létrehozni.” (Fidelio)

Vajda Gergely és az Óbudai Danubia Zenekar

Vajda Gergely és az Óbudai Danubia Zenekar (Fotó/Forrás: Óbudai Danubia Zenekar)

Vajda egy montreali fellépés után vált nemzetközi szinten ismert karmesterré, 2011-ben pedig egyszerre két szimfonikus zenekar vezetésével bízták meg: Huntsville-ben Gregoryként, a Magyar Rádió Szimfonikusainál pedig Gergelyként. A magyar együttes egy kritikus időszak után nyerte vissza régi fényét általa. Zeneigazgatója volt a Music in the Mountains fesztiválnak Kaliforniában és a Portlandi Fesztiválzenekarnak, 2014 óta a nemzetközi Armel Operafesztivál művészeti vezetője. Fellépett a Budapesti Wagner-napokon, az utóbbi három évben tucatnyi zenekar élén állt Észak-Amerikában, dirigált a budapesti Operaházban, rendszeresen koncertezik az Óbudai Danubia Zenekarral. Miközben itthon főként kortárs zenei produkciók fűződnek a nevéhez, amerikai munkája a teljes repertoárt követeli tőle. Saját bevallása szerint a két terület egymást segíti. Nem hisz abban, hogy a kortárs érthetetlen stílus lenne, számára az energia és a hitelesség számít.

2018 márciusában Szabadi Vilmos mellett őt tüntették ki a Bartók–Pásztory-díjjal, az átadón Fekete Gyula zeneszerző az európai és amerikai hagyományokat ötvöző, virtuóz kompozíciós nyelvét méltatta. Nem csodálkoznánk, ha néhány éven belül Vajda Gergely Liszt-díja is a családi vitrinbe kerülne a szülőkéi mellé.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Vajda Gergely (Fotó: Szalóky Béla)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kortárs zene

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Klasszikus kritika

À la française – ilyen volt a Pannon Filharmonikusok koncertje

„Finom és választékos” – ezt írja a Pannon Filharmonikusok szeptember 12-i műsoráról kritikusunk. A Kodály Központban Ravel, Debussy és Martin művei szólaltak meg.
Klasszikus videó

Szivárványos zászlóval ért véget a BBC Proms

58 nap, 85 koncert, 191 karmester, 83 zenekar és együttes: szeptember 14-én zárt Nagy-Britannia legnagyobb klasszikus zenei fesztiválja, a BBC Proms.
Klasszikus hír

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus videó

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.