Klasszikus

Akitől menekül a zene – David Yengibarjan a Millenárison

2004.03.10. 00:00
Ajánlom
Nőnap, hóesés. Tangó és jazz. Egy barátságtalanul hangulatos budai gyárépületben Örményország kacérkodik Argentínával. Három hangszer, három ember, sokféle zene és vibráló energia. A Millenáris színpadán a Yengibarjan-trió és egy kérlelhetetlenül növekvő tócsa. Mert az nem lehet, hogy Kelet-Európában ne ázzon be egy kulturális intézmény.

A Jerevánban született David Yengibarjan hatalmas termetével, szúrós tekintetével, kedves mosolyával jól ismert alakja a budapesti éjszakának. A VII. kerület nem egy helyén jó eséllyel botlunk bele. Ha átmerészkedik Budára, általában vele van a harmonikája is. „Ne hívjuk tangóharmonikának, hiszen bármit lehet rajta játszani – figyelmeztet egy interjúban. – A zongorát se szoktuk szonátazongorának nevezni.” Játszhatunk a harmonikán például örmény népzenét vagy kortárs jazzt. Esetleg Bach-korált. Meg persze tangót. Hiszen nem véletlenül kapcsolódik ehhez az ember testére tapadó, lélegző hangszerhez a legérzékibb műfaj. Melynek szenvedélye „akár a női kiabálás vagy mint amikor összetörik egy pohár, vagy egyszerűen csak átgyalogolsz a híd alatt” – ahogy Yengibarjan fogalmaz.

19 évesen került Budapestre, egy nagy, poros szobrászműterembe, ahol a bátyja dekkolt. Kottákat szerzett, bejárt a jazz-tanszak óráira és gyakorolt. Mert a művészet egy örmény író szerint „egy százalék tehetség, kilencvenkilenc százalék munka.” A kilencvenes évek végén a színházas Halász Péter megmutatja neki Astor Piazzola zenéjét, és soha többet nem tud szabadulni tőle. Új kapu nyílik előtte: a tangó szenvedélye, szomorúsága, a mámor, a harag, a féltékenység ellenállhatatlanul magával ragadja. 1999-ben megalakítja trióját, s 2001-ben felveszi első lemezét (Tango Passion – BMC). Azóta többször változott a felállás: jelenleg a bőgős Egri János és a gitáros Botos József a társa.

Három vakmerő zenész ül a Millenáris színpadán: folyamatosan kockáztatnak. Van, amikor bejön, van, amikor nem, de hát csak így érdemes élni. És zenélni. A szabad improvizációban néha nincsenek együtt, de folyamatosan figyelnek egymásra, hallgatják a másikat. És amikor megvan a közös hullámhossz, megtörténik a csoda.

Egri János középen: teátrális gesztusaival, komisz mosolyával, elragadó egyéniségével hol jobbra, hol balra figyel, a bőgőt ritmushangszerként kezeli, csapkodja, ütögeti és folyamatosan mosolyog. Az apró termetű Botos József a jobb oldalon: jobb lába a bal térdén, gitárja fölé hajol, szinte belebújik a hangszerébe, s feloldódik benne. A színpad bal oldalán pedig David Yengibarjan: érzékenyen vezeti két társát, át sokféle zenén. Megdöbbentően komplex többszólamúság és varázslatos hangszínek bújnak meg a harmonikájában. Helyette is beszél a hangszer, mert ő nem a szavak embere. Egy számcím, egy szerzőnév nem hangzik el a koncerten, egyszer mintha két szám között azt akarta volna a mikrofonba mondani, hogy „Egri János, bőgő”, de ez is inkább a gesztusaiból volt érthető, semmint a szavaiból. De hát mindez nem is fontos. Csak a zene.

És az energia, ami ezt a zenét létrehozza, s ami nőnapon ott vibrált a Millenáris színpadán. Nehéz megfogalmazni, hogy mi Yengibarjan varázsa. Hogy hogyan képes megtölteni a teret zenével? Talán a belőle áradó szeretet és alázat teszi. Hogy a kettő nem választható nála szét. „A művészet olyan – mondja Yengibarjan –, mint egy nő, akinek az életed végéig kell udvarolni. Ha egyetlen napot kihagyok a gyakorlásból, menekül tőlem a zene.” Hát, talán valahogy így.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„A művészeten sírni kiváltság” – Vásáry Tamás 85 éves

Augusztus 11-én nyolcvanöt éves Vásáry Tamás Kossuth-díjas zongoraművész, karmester, a Magyar Szent István Rend birtokosa, a nemzet művésze.
Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Tánc

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Színház

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Társaskör Művészeti Munkáját Támogató Egyesület

A pártoló tagsággal nemcsak a kedvezményeket veheti igénybe, de tagdíjával hozzájárulhat a hosszabb távú tervezéshez, a minőségi előadások létrejöttéhez.
Klasszikus hír

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Klasszikus esterházy-kastély

Haydn szabadságra megy

A kismartoni Esterházy-kastély augusztusi piknikkoncertjén Avi Avital mandolinművész és a Haydn Filharmónai zenészei hívják olasz körútra a hallgatóságot.
Klasszikus videó

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.