Klasszikus

Alban Berg

2004.03.29. 00:00
Ajánlom
1885-ben született Bécsben. Rendszeres zenei tanulmányokat csak felnőtt korában folytatott, de már tizenöt éves fővel komponált. Húsz éves volt, mikor Schönberg növendéke lett. Első nyilvánosan bemutatott műve (Öt zenekari dal) ugyanazon a hangversenyen keltett zajos botrányt, mint amelyen Schönberg Kamaraszimfóniája, 1913-ban.

Ennek ellenére következetesen megmaradt az atonális stílusban való komponálás mellett. Rendkívül lassan, aggályos műgonddal dolgozott, és keveset alkotott. Az első világháború idején a hadügyminisztériumban teljesített szolgálatot, ezalatt érlelte meg magában Wozzeck című operáját, amit 1921-ben fejezett be. Tevékenységét megosztotta a komponálás, tanítás és az avantgarde zenéért való harcos közéleti kiállás között. 1930-ban a Porosz Művészeti Akadémia tagja lett. 1932-től rendszeresen hosszabb időt töltött Karinthiában, a Wörthi tó mellett. Bécsben halt meg, 1935-ben. Lulu című operáját — amelyen hét évig dolgozott — befejezetlenül hagyta hátra.

Berg 1904-ben találkozott először Schönberggel, akivel Mahler iránt táplált közös csodálatuk hozta össze. Hat évig tanult Schönbergtől, aki valójában egyedüli mestere volt. A maga részéről — akárcsak Schönberg — Berg is a későromantika zenéjéből indult ki, és ő is eljutott addig a pontig, hogy ezt a stílust végleg kimerítettnek, idejétmúltnak érezte. Az új kompozíciós technikára Schönberg hívta fel a figyelmét. Míg azonban Schönbergnek „sikerült” teljesen feloldódnia a szerkesztés logikájában, Berg alapvetően lírai alkatát a dodekafon technika sem változtatta meg. Atonális, tizenkétfokú rendszerben írt zenéjének elsődleges mozgatóereje mindig az emberközpontú érdeklődés és szenvedélyes állásfoglalás maradt: ezért nevezték Berget „a dodekafon iskola romantikusának”.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.